Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PRJK

Ik heb een nanoavr gekocht en ben al een tijdje bezig geweest met REW. Ik heb alleen het idee dat het niet echt wil lukken. Zal eerst de stappen doorlopen die ik genomen heb om te zien of dat wel correct is. Ik ben begonnen met het resetten van alle settings in mijn AVR (NAD T748). Toen heb ik d.m.v. de generator in REW mijn FL kanaal op 75db gezet, daarna alle kanelen op dat volume gemeten. Metingen zijn gedaan op luisterpositie. Rew heb ik aan de hand van Minidsp gids ingesteld en auto-eq laten doen. Vervolgens heb ik de filters die gemaakt zijn in de nanoavr geladen.  Volgende stap was d.m.v. generator alle kanalen op 75dB gezet. Klopt dit zover?

Situatie voor


Situatie na

GPO

Citaat van: angelo83 op februari 19, 2015, 18:28:47
Zo umik 1 en dsp binnen .
Eerste meting gedaan  :pompom:
Ziet dit er goed uit of moet ik nog eventueel settings veranderen .
Is puur sub zonder dsp





mvg Angelo

Die bult rond de 25 Hz zou je wat kunnen verzwakken. Voor de rest een PRIMA meting!

Wat voor een sub gebruik je? loopt lekker door tot 20 Hz.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

angelo83


Ejorne

Ik zou die bult op 25Hz laten zitten en de rest glad strijken op circa 80dB.
Je maakt dan een soort 'roomcurve' in het diepe laag, iets dat veel toegepast wordt om wat meer impact te krijgen en ook omdat het oor minder gevoelig is in deze lagere regionen.

Eventueel nog een linkwitz transform (of een shelf filter) om het laag onder de 20Hz wat te boosten, of het gebied boven de 20Hz wat te dempen. (indien de versterker nog adem over heeft.) In dat geval zal de bult bij 25Hz ook iets mee omhoog verhuizen. In dat geval is iets demping rond de 25Hz toepassen wel raadzaam denk ik.

morca

Citaat van: GPO op februari 20, 2015, 10:33:10
Die bult rond de 25 Hz zou je wat kunnen verzwakken. Voor de rest een PRIMA meting!

Wat voor een sub gebruik je? loopt lekker door tot 20 Hz.

GPO
Ik zie idd ook 3 bultjes die voor muziek storend zouden kunnen.
Ook bij film mag die bij 70 hz wel iets minder.
Dus dsp is hier wel een verbetering imo

yorkie13

Denk dat die bult bij 25 hz de tuning van de baspoort is van de PC25-31.


angelo83

Citaat van: morca op februari 20, 2015, 17:22:18
Ik had hier zon bult zonder gepporte sub.
Vond het echt raar 8 db op 20 hz.........alleen door me kamer.

Bij mij geen een stenen binnenmuur (voorzetwanden gips)
Stoffen bank ,vloerkleed afmeting 4x8 laminaat met daaronder hout .

Met andere woorden een huis gebouwd rond 1900

Zou dit overeen komen met jouw huis ?

Pff nog even stoeien met rew krijg telkens rare dingen als ik het filter importeer, meet dan totaal iets anders dan ik zou verwachten  ... ;)

mvg Angelo


morca

Citaat van: PRJK op februari 20, 2015, 09:56:14
Ik heb een nanoavr gekocht en ben al een tijdje bezig geweest met REW. Ik heb alleen het idee dat het niet echt wil lukken. Zal eerst de stappen doorlopen die ik genomen heb om te zien of dat wel correct is. Ik ben begonnen met het resetten van alle settings in mijn AVR (NAD T748). Toen heb ik d.m.v. de generator in REW mijn FL kanaal op 75db gezet, daarna alle kanelen op dat volume gemeten. Metingen zijn gedaan op luisterpositie. Rew heb ik aan de hand van Minidsp gids ingesteld en auto-eq laten doen. Vervolgens heb ik de filters die gemaakt zijn in de nanoavr geladen.  Volgende stap was d.m.v. generator alle kanalen op 75dB gezet. Klopt dit zover?

Situatie voor


Situatie na

lijkt
Lijkt me best goed zo.
Je hebt nu nog geen dsp toegepast toch ?

morca

Citaat van: broodro0ster op februari 19, 2015, 22:31:35
0 graden is idd gericht naar de speakers.
90 graden cal file is als je mic naar het plafond laat wijzen.
Bedankt voor de info  :thumbs-up:
Ik zal het vd week even in de startpost plaatsen.
Staat op de site van umik plaats ik er even een linkje bij .

PRJK

Citaat van: morca op februari 20, 2015, 18:22:04
lijkt
Lijkt me best goed zo.
Je hebt nu nog geen dsp toegepast toch ?

Ja, ik heb hier rew auto-eq laten doen en dat in de nanoavr geladen. Eerste plaatje is zonder tweede is met.

angelo83

Citaat van: morca op februari 20, 2015, 18:19:46
Afmeting wel maar de rest niet.
Dit huis is jaren 60 helemaal gemetseld.
Hoe heb jij je set staan op de lange muur?

Nee op de korte muur.
Luister positie op 2/3 vd lengte.

Angelo

angelo83

Sorry mannen ,

Ben ik weer  :omg:
Nu volgende vraag eq filters aan het maken in rew.
Te veel boosten is niet goed maar kan het kwaad om 20db te dempen denk het niet ?
Nu sub gain staat tijdens meting op 1/4 ongeveer en op min 11db in mijn amp na inmeten .
Dus ik zou die gemakkelijk terug op 75 moeten krijgen ...?
Maar heeft dit nadelen ?

zie onder



mvg Angelo



Ejorne

Citaat van: angelo83 op februari 20, 2015, 22:18:08
Sorry mannen ,

Ben ik weer  :omg:
Nu volgende vraag eq filters aan het maken in rew.
Te veel boosten is niet goed maar kan het kwaad om 20db te dempen denk het niet ?
Nu sub gain staat tijdens meting op 1/4 ongeveer en op min 11db in mijn amp na inmeten .
Dus ik zou die gemakkelijk terug op 75 moeten krijgen ...?
Maar heeft dit nadelen ?

zie onder



mvg Angelo

Je zou ook het volume omhoog kunnen zetten om die 75dB te halen. Het moet goed aansluiten op je speakers.

Ik zou nog wel een kleine shelf filter toepassen om de grafiek vanaf circa 30Hz en lager, iets omhoog te laten lopen. Dit klinkt vaak 'beter', ook omdat het oor minder gevoelig is in die regionen. (maar met een ongekalibreerde microfoon is het toch een beetje schipperen wat de output nu werkelijk is in dat gebied. Dus vooral op gehoor bepalen of het laag daar omhoog of omlaag moet.

angelo83

Citaat van: Ejorne op februari 20, 2015, 22:47:30
Je zou ook het volume omhoog kunnen zetten om die 75dB te halen. Het moet goed aansluiten op je speakers.

Ik zou nog wel een kleine shelf filter toepassen om de grafiek vanaf circa 30Hz en lager, iets omhoog te laten lopen. Dit klinkt vaak 'beter', ook omdat het oor minder gevoelig is in die regionen. (maar met een ongekalibreerde microfoon is het toch een beetje schipperen wat de output nu werkelijk is in dat gebied. Dus vooral op gehoor bepalen of het laag daar omhoog of omlaag moet.


umik 1 is toch gekalibreerd ??

call file loopt vanaf 10.051 hz tot 20016.816hz

morgen weer verder nu beetje laat om nog te gaan testen .
voor een drankje en netflix ..

echt super die snelle reacties !! :clapping:

angelo



edwin99

Hoi

Vandaag ook begonnen met  REW.
Zie hier mijn eerste meting, ik denk nog niet eens zo heel slecht  :)
Maar graag hoor ik van de mensen met meer ervaring wat ze er van vinden en waar en wat er eventueel aan gedaan kan worden ter verbetering ;)

Geen smoothing en meeting 0 - 200 met een Umik-1 en hdmi vanaf macbook

Vooral het uitlezen van de waterfall moet ik mezelf nog heel wat bijleren denk ik ....


TV: LG OLED 65" - Sonos Arc - PS5 - Apple TV 4K
Cinema: Yamaha RX-A2080 - Monitor Audio Radius met KEF T301 (Atmos) - SVS PC-2000 - Apple TV 4K - Epson EH-LS11000W  - Kingpin VFS240 Spanscherm


edwin99

BK monotlith +

werkt hier heel mooi en dit met gain slechts een kwart open
TV: LG OLED 65" - Sonos Arc - PS5 - Apple TV 4K
Cinema: Yamaha RX-A2080 - Monitor Audio Radius met KEF T301 (Atmos) - SVS PC-2000 - Apple TV 4K - Epson EH-LS11000W  - Kingpin VFS240 Spanscherm


edwin99

TV: LG OLED 65" - Sonos Arc - PS5 - Apple TV 4K
Cinema: Yamaha RX-A2080 - Monitor Audio Radius met KEF T301 (Atmos) - SVS PC-2000 - Apple TV 4K - Epson EH-LS11000W  - Kingpin VFS240 Spanscherm

edwin99

TV: LG OLED 65" - Sonos Arc - PS5 - Apple TV 4K
Cinema: Yamaha RX-A2080 - Monitor Audio Radius met KEF T301 (Atmos) - SVS PC-2000 - Apple TV 4K - Epson EH-LS11000W  - Kingpin VFS240 Spanscherm


yorkie13

Mooie respons tot 18hz, maar met pieken en dalen.

De M+ is zo slecht nog niet.

Heb ook nog een lab12 woofer liggen.