Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

morca

Nou de toenmalige eigenaar vermelde nog dat het jammer was dat de Marantz weg was,want die stuurde ze beter aan.
Maar ik geloof je best dat je tussen een boel goeie amp,s het verschil niet hoord,dat beweer ik niet.
Ik dit geval was het wel zo,hij hoorde het,ik ook en jeroen ook.
Dan is het wel geen blinde test,maar toch.......

Staaled

Mee eens.
Echter zo langzamerhand wordt roomEQ beter/ slimmer en een belangrijke  en waardevolle feature.
XT32, ARC Roomperfect of wat er ook aan boord is zal dus de hardware wel degelijk anders laten klinken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Mee eens dat een versterker een gezonde reserve moet hebben, ik weet ook niet precies met welke speakers (en hun eigenschappen qua load) en welke amps er getest is, dus ik ga je ook niet het tegendeel trachten te bewijzen. Maar het lijkt me wel een leuke test om te herhalen,  binnen zoveel jaar wanneer we op pensioen zijn en ons toch vervelen  ;)

Ik doelde erop omdat de sub-out in principe ook geen beroep doet op versterking van de receiver in kwestie, en zolang dat signaal niet clipt moet de processor de bron gewoon ontleden en de info doorgeven naar de eindversterker. Niet echt iets dat kan mislopen dus. Signaal kan wel door interne DSP van de receiver bewerkt worden, maar dat zou het moeten zijn.

En ja, de revolutie in DSP en software van de laatste jaren is een zeer goeie zaak voor de consument. Dat soort zaken kan men gewoon niet betwisten, dat is het leuke eraan; het werkt en je kan het zwart op wit aantonen.

Joske007

Om de dip beter in kaart te brengen, heb ik terug een meting gedaan met de sub rechtstreeks op de geluidskaart en rechtstreeks op de receiver x-over 80Hz.
De sub blijft met twee verschillende metingen/aansluitingen, dezelfde dip nu vertonen?
Waar ik kan uit besluiten dat het niet aan een of andere instelling ligt bij de receiver, wat ik gisteren ook al had getest en uitgesloten met een andere receiver.

Het moet dus ergen aan een wijziging liggen van de kamer, al weet ik en mijn vrouw hier niet wat er dan gewijzigd is?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Jos heb je mcacc al opnieuw gemeten op 6 of 8 plekken op mijn manier??
Zo ja meet dan met mcacc eens aan en post die grafiek eens.
Bij heeft het geholpen om met rew de juiste plaats voor de sub te vinden en adsy verbeterde wat dingen.
Daarna heb ik op aanraden van morca mijn sub eens in de receiver een 3 tot 6 db harder gezet en dit werkte :pompom:.
welke pioneer receiver heb je nu?? type?? ga ik eens  :google: dan pak ik je manual erbij enzo.

Joske007

Citaat van: Dutchmuscle op januari  6, 2013, 11:02:34
Jos heb je mcacc al opnieuw gemeten op 6 of 8 plekken op mijn manier??
Zo ja meet dan met mcacc eens aan en post die grafiek eens.
Bij heeft het geholpen om met rew de juiste plaats voor de sub te vinden en adsy verbeterde wat dingen.
Daarna heb ik op aanraden van morca mijn sub eens in de receiver een 3 tot 6 db harder gezet en dit werkte :pompom:.
welke pioneer receiver heb je nu?? type?? ga ik eens  :google: dan pak ik je manual erbij enzo.

Oké, zal ik dadelijk eens proberen, mijn receiver is de Pioneer LX-85.
Ik ben al blij dat er niets met de receiver aan de hand is en dat het dus aan de kamer is te wijten, maar daar kan aan gewerkt worden.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Jos ik heb net op youtube zitten kijken.
Klopt het dat jij bij mcacc de mic maar op 1 plaats hoeft te zetten en dat mcacc dan de rest doet??

Joske007

Standaard kan ik de mic. op 1 plaatst zetten om te meten en mcacc doet dan de rest.
Wanneer ik bij geavanceerde EQ-instellingen kijk, dan staat er dat ik voor staande golven met de mic. op meerdere plaatsen kan meten, misschien dit eens proberen?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Als je de optie hebt om op meerder plaatsen te kunnen meten moet je dat zeker doen.
Op hoeveel plaatsen kan je meten??? kan je dat zien??

Joske007

Neen, hiervoor moet ik de procedure doorlopen.
Ik ga nu beginnen met de kalibratie van MCACC.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: Joske007 op januari  6, 2013, 10:50:44
Om de dip beter in kaart te brengen, heb ik terug een meting gedaan met de sub rechtstreeks op de geluidskaart en rechtstreeks op de receiver x-over 80Hz.
De sub blijft met twee verschillende metingen/aansluitingen, dezelfde dip nu vertonen?
Waar ik kan uit besluiten dat het niet aan een of andere instelling ligt bij de receiver, wat ik gisteren ook al had getest en uitgesloten met een andere receiver.

Het moet dus ergen aan een wijziging liggen van de kamer, al weet ik en mijn vrouw hier niet wat er dan gewijzigd is?

Zeer vervelend ,en jammer ,die ene was net zo goed.......
Goed dat je amp geen kuren vertoont,maar dan zal je ruimte roet in het eten goeien denk ik.
Of de opstelling in de ruimte.

Ik laat jullie even stoeien met die Auto eq die ik niet ken van Pioneer.
Hopelijk word het beter,al zo,n gat opvullen dmv dsp........... erg veel boosten is op dat punt.Teveel....denk ik.

Dutchmuscle

Heb gisteren nog 3 film gezien :headbanging:
Heb de sub maar stiekum terug gezet naar 4.5 inplaats van 6db :D
Misschien is zelfs 3 db al zat ligt ook aan de mix van de film natuurlijk.
Maar ik ben blij met de behaalde resultaten.
Morca die 3 tot 6 db harder was de gouden tip :worship: :thumbs-up:

morca

Citaat van: Dutchmuscle op januari  6, 2013, 11:51:23
Heb gisteren nog 3 film gezien :headbanging:
Heb de sub maar stiekum terug gezet naar 4.5 inplaats van 6db :D
Misschien is zelfs 3 db al zat ligt ook aan de mix van de film natuurlijk.
Maar ik ben blij met de behaalde resultaten.
Morca die 3 tot 6 db harder was de gouden tip :worship: :thumbs-up:
Geen dank,ik ben blij dat je zit te genieten nu kerel  :thumbs-up:
Super !!!

Joske007

Intussen heb ik de kalibratie MCACC nog eens overgedaan en kan helaas maar op 1 plaats de mic zetten.
Resultaat en dip blijft helaas hetzelfde  >:(

Kan ik die dip op een andere manier wegwerken?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Jammer Jos :nopompom:
jij kan dus geen audio bubbel maken met mcacc :nopompom:
En de meting met en zonder mcacc hoe ziet die waterval eruit?
Want bij mij met adsy aan haalde het ook best veel nagalm weg.
Als het al nagalm weg haald heb je toch nog iets bereikt.

Timvg

Heb je de microfoon al een keer lager geplaatst? Kan een dip zijn net op die hoogte. En anders zal je ermee moeten leven, een perfecte respons met 1 sub is veelal onmogelijk.

Joske007

Citaat van: Dutchmuscle op januari  6, 2013, 12:53:55
Jammer Jos :nopompom:
jij kan dus geen audio bubbel maken met mcacc :nopompom:
En de meting met en zonder mcacc hoe ziet die waterval eruit?
Want bij mij met adsy aan haalde het ook best veel nagalm weg.
Als het al nagalm weg haald heb je toch nog iets bereikt.

Ik ken MCACC niet van buiten, maar volgens mij is er maar een plaats per meting?
Wel kan ik tot 6 verschillende gebruikers of posities opslaan.
Nagalm blijft nagenoeg hetzelfde en ik vermoed dat de oorzaak bij de open keuken ligt, want daar zijn alleen maar harde materialen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Citaat van: Timvg op januari  6, 2013, 13:05:04
Heb je de microfoon al een keer lager geplaatst? Kan een dip zijn net op die hoogte. En anders zal je ermee moeten leven, een perfecte respons met 1 sub is veelal onmogelijk.

Ik ga eens proberen om mijn oude sub tussen de frontspeakers te plaatsen, als ik nog extra kabels vind.
Misschien de mic eens wat lager plaatsen en kijken of dat helpt?

Update:
Ik heb een meting met MCACC en zonder MCACC gedaan, verhogen of verlagen van de mic heeft geen invloed.
Een extra sub tussen de frontspeakers geeft geen verbetering.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Deleted member

@Joske007, ik zou eens wat drastischer testen gaan doen. Zet de sub eens helemaal aan de andere kant van de kamer en/of plaats de microfoon eens op een paar verschillende plekken op flinke afstand van de originele plek en eventueel op verschillende hoogtes. Waar precies maakt niet zo veel uit; e.e.a. is puur om te kijken of je de dip ziet verdwijnen of qua frequentie ziet verschuiven.

Als de dip overal zichbaar blijft dan moeten we 't in je (meet) apparatuur gaan zoeken maar nu verwacht ik (gezien je verschillende tests met andere versterkers en subs) ik dat 't de opstelling van je sub/fronts én je luisterplek is.

Joske007

Oké, proberen we eens.

Update:
Intussen heb ik de sub terug op 4 verschillende plaatsen gemeten en de dip is nog steeds aanwezig.
Ik moet nu weg en ga vanavond eens met de mic op verschillende plaatsen en hoogten in de kamer meten?

Hieronder alvast de nieuwe metingen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Citaat van: Joske007 op januari  6, 2013, 12:48:20
Intussen heb ik de kalibratie MCACC nog eens overgedaan en kan helaas maar op 1 plaats de mic zetten.
Resultaat en dip blijft helaas hetzelfde  >:(

Kan ik die dip op een andere manier wegwerken?
Staan standing wave en (full band) phase control uit ?

Zo niet , uitzetten maar. Doen of foute of rare dingen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Volgensmij heeft Jos alles uit staan.
Meet voor de zekerheid nog even bij de sub zelf, kijken of je de dip dan ook hebt. Met verplaatsen niet per-ongeluk cutt-off knopje op subwoofer omgezet?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op januari  6, 2013, 17:12:02
Volgensmij heeft Jos alles uit staan.
Meet voor de zekerheid nog even bij de sub zelf, kijken of je de dip dan ook hebt. Met verplaatsen niet per-ongeluk cutt-off knopje op subwoofer omgezet?
Idd ,bij de laatste meting net voor de woofer was er geen dip
na terugzoeken vind ik ook deze zonder dip ? ? http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2329587#msg2329587

Joske007

Citaat van: RalphH op januari  6, 2013, 17:12:02
Volgensmij heeft Jos alles uit staan.
Meet voor de zekerheid nog even bij de sub zelf, kijken of je de dip dan ook hebt. Met verplaatsen niet per-ongeluk cutt-off knopje op subwoofer omgezet?

Mic voor de sub geplaatst met x-over 200Hz en voor de zekerheid geluidskaart opnieuw geïnstalleerd en alles in de receiver staat uitgeschakeld.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link