Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

nielvm

Even ook mijn grafieken posten.

Het gaat om een DIY monolith+ met antimode ingeregeld. Wat kan ik volgens jullie nog verbeteren?






Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Die dip stoort mij ook inderdaad. Kan de enorme nagalm rond de 20hz niet te veel kwaad?


Binnenkort krijg ik een behringer in bruikleen, misschien krijg ik het daarmee wel beter...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Ja het is een bult nagalm,maar heb ik ook bij 20 hz en het stoort me totaal niet.
Hoe je die oplost,hele grote bass traps.....hele grote  :D

Die dip is toch 10 db ,dat regel je er niet even bij,denk dat je beter met de plaatsing en fase kan testen.
Zet er wieletjes/karretje onder en rijd hem al metend door je HT  ;)

nielvm

Dit is op vlak van plaatsing, rekening houdend met de mogelijkheden, de beste instelling. Heb legio andere plaatsen geprobeerd, waardoor of de SPL slechter werd, of de nagalm in andere regionen toenam.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Ejorne

Op welke frequentie is de poort getuned of is het een gelsoten behuizing?

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

RalphH

Citaat van: morca op juli 30, 2012, 18:31:28
Zet er wieletjes/karretje onder en rijd hem al metend door je HT  ;)

;D toevallig, 'k schroef net een paar wieltjes onder een plankie ;D
ff dat ding een keer aan de andere muur zetten, hij is me nu te plaatsbaar, kijken of het er tegenover beter wordt. Poorten stralen dan ook wat anders af.

EDIT: De SVS dat is, de BK staat wel goed zo.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op juli 30, 2012, 19:39:04
;D toevallig, 'k schroef net een paar wieltjes onder een plankie ;D
ff dat ding een keer aan de andere muur zetten, hij is me nu te plaatsbaar, kijken of het er tegenover beter wordt. Poorten stralen dan ook wat anders af.

EDIT: De SVS dat is, de BK staat wel goed zo.
Je bent er druk mee,en wel weer toevallig  :clapping:   :headbanging:   :D
Ik had het zaterdag nog met Ejorne over de panelen,denk dat we allebij wat willen.
Goeie stok achter de deur voor mij ,zodat het niet blijft liggen.
Hoewel de Marantz ook een goeie inspiratie is  :music:    ;D

RalphH

Ach..druk is relatief, maar het moet gewoon beter kunnen ;D. Ben ik van overtuigd, weet enkel nog niet hoe, dus maar weer eens schuiven met de SVS. Kijken of het dan wat uitvlakt. Ze staan nu aan 1 kant van de ruimte, wellicht als de ene links en de ander rechts staat dat het wat meer balans brengt.
Puur op het gehoor dan, niet qua meting.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Staaled

Citaat van: nielvm op juli 30, 2012, 18:28:07
Die dip stoort mij ook inderdaad. Kan de enorme nagalm rond de 20hz niet te veel kwaad?


Binnenkort krijg ik een behringer in bruikleen, misschien krijg ik het daarmee wel beter...
Die 20 Hz is zeer waarschijnlijk port tune resonantie. Inherent aan je sub dus.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Hipster op juli 30, 2012, 22:10:40
Die 20 Hz is zeer waarschijnlijk port tune resonantie. Inherent aan je sub dus.
Ik had al zo,n vermoeden dat mijn bult daar ook door komt,er is toch ook een fase draaing op de tuning?

Morgen gaan me JL,s beneden spelen,meer nieuws volgt.............meting living  :popcorn:

RalphH

Een practisch vraagje.
Als ik al mijn speakers met dB meter instel op hetzelfde geluidsniveau (bijv. via de roze ruis in deamp of testcd) en ik maak vervolgens een meting in REW dan is het niveau onder de 50 Hz in de meting rond de 15 db lager dan daarboven. Eigenlijk zo'n beetje op het punt dat mijn fronts ophouden/beginnen net hoe je het bekijkt. :wacko:
Zegt dit iets over mijn dB meter, de breedbandigheid van de roze ruis, of is het wat anders?

Heb me er nooit zo aan gestoord, maar doe dat inmiddels wel ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Om bovenstaande beetje visueel te maken:



Groen zijn enkel de 2 subs, rood is met de fronts erbij.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Ik zou de fronts 10 (misschien wel richting de 20?) db zachter zetten en die twee bulten proberen vlakker te krijgen. Het eerste stuk vanaf 15Hz loopt lekker vlak, dat ziet er erg goed uit. 8) Maar ik vind het altijd wel prettig als het gedeelte van pakweg 30Hz naar beneden toe optloopt tot 10db harder geluid. Dat zal deels smaak zijn maar het gehoor is meen ik ook minder gevoelig in de lage regionen...

RalphH

De fronts zachter, maar dat is net het probleem, die moeten niet zachter.
Gewoon de hele boel inmeten met roze ruis op 75dB en daarna meten geeft dit resultaat. De speakerwaarden moeten dus goed zijn (op wat tweaking na) en niet 20dB verschillen.
De REW meting resulteert in iets vaags. Meter is gecallibreert binnen REW (analoog digitaal weergave hetzelfde). Heb ook nog eens puur analoog de speakerwaardes bekeken, da klopt ook. Vind het zo vaag.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Ejorne

Citaat van: RalphH op augustus  1, 2012, 19:53:45
De fronts zachter, maar dat is net het probleem, die moeten niet zachter.
Gewoon de hele boel inmeten met roze ruis op 75dB en daarna meten geeft dit resultaat. De speakerwaarden moeten dus goed zijn (op wat tweaking na) en niet 20dB verschillen.
De REW meting resulteert in iets vaags. Meter is gecallibreert binnen REW (analoog digitaal weergave hetzelfde). Heb ook nog eens puur analoog de speakerwaardes bekeken, da klopt ook. Vind het zo vaag.

Het gaat dan inderdaad ergens fout. Maar misschien wel bij de inmeting met de roze ruis? Wellicht wordt de 75db pekwaarde veroorzaakt door de bult. Die lijken inderdaad op zowel de sub als de fronts elkaar te versterken. Maar het lijkt lasof de rest van het bereik van de sub zachter speelt dat die piek op de bult. En de fronts klinken relatief harder ten opzichte van die bult. Althans om een beter beeld te krijgen zou je een wat groter bereik kunnen meten. Tot 1000 Hz of zo?

Ik denk dat wanneer de twee bulten op de sub wat gedempd worden, de roze ruis meting ook anders zal uitpakken...

Ejorne

Ik ben wel benieuwd hoe de meting eruit ziet (en hoe het klinkt natuurlijk) wanneer je de sub vanaf zeg eens 40Hz laat afvallen met de lowpass crossover. En dat meten met de suboutput een beetje harder.

Timvg


RalphH

Citaat van: morca op augustus  1, 2012, 20:05:37
En hoe klink het zo?

Klinkt wel ok, niet speciaal indrukwekkend dus iets harder zou ik de sub nog wel kunnen zetten.

Citaat van: Ejorne op augustus  1, 2012, 20:17:01
Wellicht wordt de 75db pekwaarde veroorzaakt door de bult. Die lijken inderdaad op zowel de sub als de fronts elkaar te versterken.
Ik denk dat wanneer de twee bulten op de sub wat gedempd worden, de roze ruis meting ook anders zal uitpakken...

Dat is wel een goeie. Ik zal eens kijken of ik die frequentie in de amp wat kan temperen.

De fronts lopen (buiten alle dips die de ruimte veroorzaakt) over het hele bereik wel redelijk gelijk, ook boven de 200hz.

Citaat van: Timvg op augustus  2, 2012, 00:09:00
Is er een calibratie file ingesteld voor je microfoon?

Die heb ik helaas niet kunnen vinden. Ik zit er aan te denken om toch even een keer een echte radioshack aan te schaffen ipv een clone. Al kan ik me niet voorstellen dat het verschil zo groot zou kunnen zijn.

Citaat van: Ejorne op augustus  1, 2012, 20:20:15
Ik ben wel benieuwd hoe de meting eruit ziet (en hoe het klinkt natuurlijk) wanneer je de sub vanaf zeg eens 40Hz laat afvallen met de lowpass crossover. En dat meten met de suboutput een beetje harder.

Dan wordt het een beetje een rommeltje, de 2 subs vullen elkaar nu net vrij lekker aan, dit scheelt ook in de nagalm, maar ik zal het nog eens proberen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13

Het lijkt me dat je met de combi xxls400 en SVS toch wel juist te veel laag moet kunnen krijgen.
Of in elk geval het laag onder de 40 hz ook op 75 db.

Dat lukt hier ook met xxls400 en SVS  8)

Je gaat dan het laag zachter zetten dmv aanpassen van de Gain.


RalphH

Citaat van: RA SUBS op augustus  2, 2012, 11:44:39
Het lijkt me dat je met de combi xxls400 en SVS toch wel juist te veel laag moet kunnen krijgen.
Of in elk geval het laag onder de 40 hz ook op 75 db.

Jazeker wel ;D
Gain stond nu iets boven 1/4, dus power te over.

Ik heb op aanraden van Jeroen eens wat testjes met het filter gedaan.
De resultaten hieronder:

- Blauwe lijntje --> Beide subs het filter open/uitgeschakeld
- Groene lijntje --> Beide subs het filter op 40 Hz
- Rooie lijntje --> Beide subs het filter open/uitgeschakeld en het volume van de svs een tandje harder gezet



Er zit dus inderdaad een piek bij 57 Hz en die domineert de hele roze ruis meting, daaronder en boven zakt de output duidelijk.
Wat nou opvalt is dat als ik het volume van de SVS wat harder zet (rode lijntje) de output onder de 30Hz op de werkplek harder doet stijgen dan de piek op 57Hz. Dit scheelt bijna 2dB.

Ik ga eens aan de gang met de EQ in de amp om te kijken of ik die piek wat kan temmen, maar ik ben er bang voor aangezien het maar een heel beperkt aantal banden is wat in is te stellen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Sorry, vergeten, voor het totaalplaatje zou ik deze nog even posten. Let niet op het gigagat tussen 80 en 150 Hz. Dat zit er maar is voor later zorg. Plaatsingsissue van de fronts, is een compromis, ruimtelijkheid waar ze nu staan is wat beter.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer