Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Timvg

Even verduidelijken. Je fronts zijn waarschijnlijk gepoorte speakers, en de poort output staat nu wrs in tegenfase met de sub, dit uit zich in een gat rond crossover.


maximus79

Geweldig als of er niets gebeurd is. ;D

Ik ga vanmiddag lekker verder met afstellen ik hoop dat er nog leden zijn die me willen helpen.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Ben vanavond eerste begonnen met een hele nieuwe start.

Eerst antimode opnieuw.
Toen (omdat ik dat het fijnste vind klinken) audyssey opnieuw.

Gelijk was het probleem met de Inuke weer terug.
Dus even een meting gedaan met audyssey en zonder audyssey. Wat duidelijk te zien is dat audyssey een boost geeft vanaf 30hz en lang door blijft gaan.
Daar kan de Inuke blijkbaar niet mee omgaan.

Dus Audyssey maar weer uitgezet, weet iemand of het kan om zonder de subs audyssey te laten draaien en daarna de subs als nog weer toe te voegen.
Of zal dat niet goed gaan in combi met de fronts omdat die een andere instelling mee krijgen omdat er geen sub was tijdens de audyssey meting?

Maar eerst ben ik verder gegaan zonder audyssey en metingen gedaan met de fronts en de subs tegelijk.
Dit is waar ik nu op uit kom en de dip bij 90hz heb ik nog niet weg. De afstand van de subs veranderen hielp niet, die stonden door audyssey al op de meest voordelige afstand.

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

yorkie13

Er is nu in elk geval een duidelijk aanwijsbare oorzaak.

Audyssey is helaas ook niet alles...........

Ejorne

Citaat van: RA SUBS op juni 22, 2012, 21:36:35
Er is nu in elk geval een duidelijk aanwijsbare oorzaak.

Audyssey is helaas ook niet alles...........

Duidelijk aanwijsbaar symptoom is misschien een betere omschrijving? Als de apparatuur (amp en/of woofer) het hebben kan vind ik het resultaat van Audessey aan de grafiek te zien helemaal niet verkeerd.

morca

Zou die dip niet op te lossen zijn door bv de 2e sub achter of naast je te zetten.
En dan met de fase,s testen,daar is het meestal mee op te lossen.... met een 2e sub.

Je zou het eens kunnen testen.

HTip

Net "even" bijgelezen...

Audyssey (ADSY) zal inderdaad een ander resultaat geven met of zonder sub. Fronts zullen als Large worden bestempeld, x-over wordt niet ingesteld en de EQ/DSP zullen het gemis van de sub compenseren.

Ik denk ook dat de Antimode (AM) en ADSY elkaar in de weg kunnen zitten. Kan het ook aan de volgorde liggen? Eerst AM en dan ADSY of andersom?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

maximus79

Citaat van: HTip op juni 23, 2012, 08:46:23
Net "even" bijgelezen...

Audyssey (ADSY) zal inderdaad een ander resultaat geven met of zonder sub. Fronts zullen als Large worden bestempeld, x-over wordt niet ingesteld en de EQ/DSP zullen het gemis van de sub compenseren.

Ik denk ook dat de Antimode (AM) en ADSY elkaar in de weg kunnen zitten. Kan het ook aan de volgorde liggen? Eerst AM en dan ADSY of andersom?

Mijn volgorde is nu:

1: antimode
2: ADSY

Wat wel gek is, jij begint nu over large en crossover. Audyssey zet bij mij altijd mijn speakers (surrounds ook) op large en ik veranderen dat altijd achteraf. Dat hoort toch ook niet?
Ik gebruik ADSY volgens een quide die op het AVS forum staat, 8 metingen rond om de luister plek etc.

Hieronder een meting van alleen me fronts, ze lopen best nog aardig door, duidelijk is te zijn dat de zelfde dip en piek ook hier voor komen. Bij de sub meting aprt heb ik die zelfde dip en piek. Staande golfen? Kan het zijn omdat ik een piek heb 37 hz dat ADSY denkt, HE leuke fronts die kunnen wel op large?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Net even snel een audyssey sweep gedaan zonde de antimode erbij en nu na een meting in REW heeft ADSY die boost niet gegeven...kan nog niet verder testen met een stukje film. Te vroeg.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Citaat van: HTip op juni 23, 2012, 08:46:23
Net "even" bijgelezen...

Audyssey (ADSY) zal inderdaad een ander resultaat geven met of zonder sub. Fronts zullen als Large worden bestempeld, x-over wordt niet ingesteld en de EQ/DSP zullen het gemis van de sub compenseren.

Ik denk ook dat de Antimode (AM) en ADSY elkaar in de weg kunnen zitten. Kan het ook aan de volgorde liggen? Eerst AM en dan ADSY of andersom?
Raad jij het gebruik van Audyssey  ook niet vaak af Phillip?

Maar dan werkt het op al zijn speakers niet meer? of alleen de sub.?

Ik zou hem uitlaten maar als ik goed begrijp klonken je gewone speakers dan niet naar wens  maximus?

Die dip oplossen /Zoeken heeft RalphH eenhalf jaar of langer over gedaan tot zijn 2e sub kwam.
Toen was ie zo klaar.

Ergens sluiten ze niet netjes bij je front,s aan ,en ik denk dat je dat met 1 vd frontsub,s door de ruimte te plaatsen/testen,op kan lossen.(fase probleem)

Timvg


maximus79

Citaat van: Timvg op juni 23, 2012, 09:58:09
Laat audyssey geen manuele EQ toe?

Jawel, maar net bij denon kan je dus niet de sub EQ zien of aan passen. :-X
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Citaat van: morca op juni 23, 2012, 09:50:26
Raad jij het gebruik van Audyssey  ook niet vaak af Phillip?

Maar dan werkt het op al zijn speakers niet meer? of alleen de sub.?

Ik zou hem uitlaten maar als ik goed begrijp klonken je gewone speakers dan niet naar wens  maximus?

Die dip oplossen /Zoeken heeft RalphH eenhalf jaar of langer over gedaan tot zijn 2e sub kwam.
Toen was ie zo klaar.

Ergens sluiten ze niet netjes bij je front,s aan ,en ik denk dat je dat met 1 vd frontsub,s door de ruimte te plaatsen/testen,op kan lossen.(fase probleem)

Ik denk dat door de vrij "kleine ruimte" waar in ik speel het prettig is dat ADSY een paar room correcties doet in de hogere regionen. Het klink allemaal gewoon net wat lekkerder.
Dat niet aansluiten betwijfel ik, als ik een aparte meting doe voor de subs en de fronts heb ik altijd die dip daar.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Maar ik ga NU een compleet nieuwe afstelling maken ZONDER de antimode en met ADSY en de DSP. Kijken wat daar uit komt.
Als ik nu naar de meting kijk zonder antimode is die boost weg van ADSY.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Citaat van: maximus79 op juni 23, 2012, 10:05:43
als ik een aparte meting doe voor de subs en de fronts heb ik altijd die dip daar.
Ok dat wist ik niet,dan lijkt het een roommode die wel eens niet met de fase kon oplossen.

Maar je submeting alleen vertoond die dip op het kantelpunt toch niet
Deze alleen de sub is prachtig;

Maar met je fronts had je een dip op 80 hz ong.

Of heb je die al redelijk opgelost,nieuwe meting plaatsen misschien als het uw belieft ,nu even een   :coffee:


maximus79

Straks als ik klaar ben zal ik een nieuwe meting plaatsen.
Wat is uit eindelijk het belangrijkste? een goede curve met alleen de subs of samen met de fronts?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Citaat van: maximus79 op juni 23, 2012, 10:57:10
Straks als ik klaar ben zal ik een nieuwe meting plaatsen.
Wat is uit eindelijk het belangrijkste? een goede curve met alleen de subs of samen met de fronts?
een goeie curve vd sub,s heb je al,dus nu met de fronts erbij aub.
Dan kunnen we kijken waar die dip zit en hoe groot,hoe op te lossen kan je een poosje druk mee zijn.
Meeste leden die het opgelost hebben door schuiven en meten,enz.

ja ik weet dat klinkt niet hoopvol,maar even doorbijten,
als je de plekken van je kamer in beeld hebt waar de sub,s beter klinken ,heb je zelf geleerd je plaatsing te optimalizeren.

Forumlid Jan vdhambelgium deed dit heel handig door zijn sub op zo,n klein karretje met wielen te zetten.
Hem de hele kamer doorrijden,elke keer meten ,en zo de dip /beste plaatsing opzoeken.

Zie hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2086410#msg2086410

maximus79

Hier mijn nieuwe metingen, audyssey blijft problemen geven ook zonder antimode.
Dus dit zijn ze ZONDER Audyssey MET antimode EN iNUKE DSP. Beste netjes denk ik, dat bultje bij 37 hz met de fronts krijg ik niet weg.

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Vind hem best netjes zo hoor,
37 hz lijkt door je fronts een bultje te geven,die staan op small of large?
Maar begint de housecurve daar niet?

Optie 1:

Misschien zou je het stuk onder 37 iets kunnen boosten tot het gelijk ligt,dat zou bij film wel een heel goed uit kunnen pakken.
Boost je al veel in het stukje 20-30 hz op dit moment? Als je al 4 of 6 db boost nu dan beter niet meer boosten denk ik.

optie 2:

Met de dsp 37 hz vlak proberen te trekken.

maximus79

Citaat van: morca op juni 23, 2012, 14:40:26
Vind hem best netjes zo hoor,
37 hz lijkt door je fronts een bultje te geven,die staan op small of large?
Maar begint de housecurve daar niet?

Optie 1:

Misschien zou je het stuk onder 37 iets kunnen boosten tot het gelijk ligt,dat zou bij film wel een heel goed uit kunnen pakken.
Boost je al veel in het stukje 20-30 hz op dit moment? Als je al 4 of 6 db boost nu dan beter niet meer boosten denk ik.

optie 2:

Met de dsp 37 hz vlak proberen te trekken.


Wat houd house curve in?

Optie 1: moet ik een keer proberen.

Optie 2: Al zet ik 37hz op -10db dan gebeurd er nog niets.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Optie 2 valt af,daarom vroeg ik al naar je front,s,die doen daar iets vermoed ik.

Optie 1 is de housecurve,afbeelding die ik zo gauw vind

Dan zou je meting ong zo kunnen lopen.(paarse lijn)

Het gaat mij in jouw geval om het stukje onder de 37 hz vergeleken met deze meting.
De rest hoef je niet teveel naar te kijken.

maximus79

Citaat van: morca op juni 23, 2012, 15:45:14
Optie 2 valt af,daarom vroeg ik al naar je front,s,die doen daar iets vermoed ik.

Optie 1 is de housecurve,afbeelding die ik zo gauw vind

Dan zou je meting ong zo kunnen lopen.(paarse lijn)

OK thanx, weet jij wat dat doet met de weergave?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Meer druk in het ultralaag,is dat al genoeg aanwezig nu,niks meer stellen.
Het hangt ook van je ruimte af,de meting zegt niet exact hoe het zal klinken.

maar gezien je ruimte denk ik dat het laag wel wat hoger mag,vind je wel mooi denk ik.

Ik kijk zelf zo film om je een indicatie te geven.

Maar het beste test je het,je hoort het vanzelf als het teveel of juist nog mooier word.