Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LaughingStock

Citaat van: bmateijsen op augustus 22, 2013, 13:14:18
Ligt niet alleen aan de luidspreker natuurlijk, maar ook aan alle andere elementen (waaronder ruimte, etc). Fundament is zo'n leuke, want een M30.1 blijft een monitor luidspreker natuurlijk ;)

Voor mij gaf de monitor 30.1 genoeg fundament icm de Sugden amp, maar mis het soms bij de Leben. Ik denk daarom dat het - in mijn geval - niet aan de speakers ligt. Zeker omdat de SHL5 al overkill in mijn luisterruimte bleek te zijn.
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Timvg

Ik ben er vrij van overtuigd dat het hier om een akoestisch probleem gaat.
Wanneer de vrijgekomen energie niet voldoende kan geabsobeerd worden, en blijft rondbotsen, dan krijg je sowieso een erg rommelig geluid.

Hoever zit je ongeveer van je speakers? Meer dan 2,5 meter? Probeer een keer, puur als test, om de speakers eens dichter bij mekaar te schuiven (1 a 1,2m), weg van wanden,  en zelf op circa 1,5m er vandaan te gaan zitten. En ga dan een keer luisteren. Dan kan je zelf ook horen dat het niet aan jouw setup ligt.

tompj

Citaat van: Timvg op augustus 22, 2013, 16:26:53
Ik ben er vrij van overtuigd dat het hier om een akoestisch probleem gaat.
Ik weet het niet. Ik heb M30's op buizen (wel wat meer vermogen) en ik herken wel wat hertebek zegt. Met buizen op complexe muziek heb ik ook wat minder controle dan ik had met mijn vorige solid state versterker (90 watt Accuphase). Een buizenversterker met een wat lager vermogen blinkt hier denk ik wat minder in uit. Daar staan weer voordelen tegenover, dus zorg dat je die niet weer gaat missen na een overstap op solid state.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

garmtz

De M30(.1) (en zeker de P3ESR, met zijn nog lagere gevoeligheid) houdt zeker van wat meer vermogen. Gaat daar simpelweg georganiseerder en rustiger van spelen. Een speaker die 86 dB gevoelig is (M30.1, de P3ESR is meer richting 83 dB), is eigenlijk gewoon wat moeilijker op volume te krijgen met versterkers met een lager vermogen. Die gaan dan sneller aan hun limiet komen, ondanks hun voordelen bij lagere volumes. Eigenlijk wat tompj hierboven zegt... :)

tompj

Oplossing (hele slechte): twee versterkers gebruiken, Leben voor het rustige werk, solid state voor complexer of grootschaliger werk. Buizenversterker doet nu eenmaal dingen die je met solid state niet gaat krijgen. (soms ook negatieve dingen trouwens)
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

LaughingStock

Citaat van: tompj op augustus 22, 2013, 18:07:02
Oplossing (hele slechte): twee versterkers gebruiken, Leben voor het rustige werk, solid state voor complexer of grootschaliger werk. Buizenversterker doet nu eenmaal dingen die je met solid state niet gaat krijgen. (soms ook negatieve dingen trouwens)

Haha, daar had ik zelf stiekem ook al aan gedacht  ::)

Bedankt in ieder geval voor alle tips. Ik denk dat ik de komende tijd weer eens wat versterkers met meer vermogen ga luisteren. Misschien dat ik iets kan vinden dat controle en muzikaliteit kan combineren.
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

Jumping Jack

Dynky's hexateq eindversterker in de marktsectie?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

YamahaRXV

Buizen voorversterker met solid state eindversterker ?  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

ChrisV

Citaat van: hertebek op augustus 22, 2013, 22:35:20
Haha, daar had ik zelf stiekem ook al aan gedacht  ::)

Bedankt in ieder geval voor alle tips. Ik denk dat ik de komende tijd weer eens wat versterkers met meer vermogen ga luisteren. Misschien dat ik iets kan vinden dat controle en muzikaliteit kan combineren.

Veel Harbeth gebruikers zoeken die combi. Velen komen dan uit op 1 van de versterkers die je eerder noemde.

Roksan

Citaat van: YamahaRXV op augustus 22, 2013, 23:24:03
Buizen voorversterker met solid state eindversterker ?  ;)

Een Pathos Logos kan wellicht een mooie combi zijn.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

tompj

Citaat van: hertebek op augustus 22, 2013, 22:35:20
Haha, daar had ik zelf stiekem ook al aan gedacht  ::)
Is er geen 'audiofiel' schakelmechanisme waarmee eenvoudig schakelen tussen twee versterkers op 1 set speakers mogelijk is?
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

SB MARANTZ

Citaat van: tompj op augustus 22, 2013, 18:07:02
Oplossing (hele slechte): twee versterkers gebruiken, Leben voor het rustige werk, solid state voor complexer of grootschaliger werk. Buizenversterker doet nu eenmaal dingen die je met solid state niet gaat krijgen. (soms ook negatieve dingen trouwens)


Ja joh?

Leg eens uit......... :popcorn:
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
[email protected]

sultankat

Citaat van: SB MARANTZ op augustus 23, 2013, 09:38:37

Ja joh?

Leg eens uit......... :popcorn:

Ik zie weer een buizen-solid state discussie in wording.................... :o ;)
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Xander32

Citaat van: tompj op augustus 23, 2013, 09:20:04
Is er geen 'audiofiel' schakelmechanisme waarmee eenvoudig schakelen tussen twee versterkers op 1 set speakers mogelijk is?
Mede forumlid Maro heeft volgens mij zoiets laten maken door een bekende (en tevens forumlid).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Timvg

Citaat van: tompj op augustus 22, 2013, 17:55:09
Ik weet het niet. Ik heb M30's op buizen (wel wat meer vermogen) en ik herken wel wat hertebek zegt. Met buizen op complexe muziek heb ik ook wat minder controle dan ik had met mijn vorige solid state versterker (90 watt Accuphase). Een buizenversterker met een wat lager vermogen blinkt hier denk ik wat minder in uit. Daar staan weer voordelen tegenover, dus zorg dat je die niet weer gaat missen na een overstap op solid state.

Toch vind ik het net wat verstandiger van eerst met de bestaande setup alle mogelijke andere problemen uit te sluiten.. Een andere versterker gaat de akoestiek niet aanpakken, en de eventuele verschillen tussen versterkers die er zouden kunnen zijn, gaan opnieuw tenietgedaan worden door het échte probleem. Vandaar mijn voorstel om even in nearfield te gaan luisteren. Het kost geen geld en is snel gedaan.

tompj

Citaat van: sultankat op augustus 23, 2013, 09:44:35
Ik zie weer een buizen-solid state discussie in wording.................... :o ;)
Geen zorgen, ik die er niet aan mee.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

tompj

Citaat van: Xander32 op augustus 23, 2013, 10:32:42
Mede forumlid Maro heeft volgens mij zoiets laten maken door een bekende (en tevens forumlid).
Dank! Ga ik Eens contact mee leggen.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

advr

#3217
Citaat van: tompj op augustus 23, 2013, 09:20:04
Is er geen 'audiofiel' schakelmechanisme waarmee eenvoudig schakelen tussen twee versterkers op 1 set speakers mogelijk is?

Oh ja hoor, ik gebruik een Dodocus schakelkstje met zware zilveren schakelcontacten en WBT aansluitingen voor het schakelen tussen mijn DS-i en Audio Innovations 500. Werkt perfect ;D ;D

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

tompj

Citaat van: advr op augustus 24, 2013, 15:55:35
Oh ja hoor, ik gebruik een Dodocus schakelkstje met zware zilveren schakelcontacten en WBT aansluitingen voor het schakelen tussen mijn DS-i en Audio Innovations 500. Werkt perfect ;D ;D


Ah mooi. Dank!
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

vippo

Citaat van: keyser op juli 27, 2013, 13:08:54
Full-range luidsprekers integreren akoestisch gezien vaak lastig in een Hollandse doorzon. Vaak heb je te maken met te veel bas en smalbandige pieken en dalen. Dan liever een compacte luidspreker met separate luidsprekers voor het laag, waarvan je het niveau van het laag kunt aanpassen aan je specifieke situatie (opstelling, akoestiek en wellicht smaak) en waarbij je staande golven kunt opheffen (door twee of meer subwoofers strategisch te plaatsen). Full-range vloerstaanders kunnen prima werken, maar het gaat vaker mis dan dat het goed gaat.

Ik heb een paar 40.1 gekocht vorige week. Ze hadden goede recensies op op internet en voor de prijs dacht ik niet zoveel risico te nemen. Als het niet werkt flip ik de boxen weer over met een klein verlies. Ik liep wat zaken af en vond niet echt wat ik wilde. Op papier moest dit gaan werken. Ik had nog nooit een Harbeth zelfs maar beluisterd. Ik vind het zelf ook niet een geweldige manier van speakers kopen maar nu ik ze een klein weekje heb staan heb ik er geen spijt van.
Inderdaad is er een issue met de bas op sommige muziek. Te wollig, niet eens boemerig. Maar vaak ook niet. Dan gaat het goed. Moet hier nog meer ervaring mee op doen.
Wat ik als geweldig ervaar is de geweldige soundstage, het zuivere, het gemak. Ik vraag me af of de 30.1 met een stel subwoofers zich aan die soundstage kan meten !  Dat is dan weer het voordeel van deze grotere speaker.

Voor dit moment geniet ik voor het eerst sinds tijden weer van muziek. Ontspant het me weer. Geen irritaties gewoon zitten en genieten.

Vippo
processor : Primare SP32 Eindversterker: Primare A32 dvd speler : Primare dvd26
cd speler: Primare cd31 speaker : Harbeth 40.1

Xander32

Heb tijdens eens show bij de hier wel bekende dealer destijds de 40 en de 30 gehoord; die laatste kon mij (ook zonder ondersteuning van een sub) veel meer bekoren dan die eerste. De 40 speelde grootser, met meer gemak, maar ook gekleurd en idd. wollig in het laag.

Allicht betrof het destijds niet de meest gelukkige opstelling en/of match aangaande de versterking (VTL)?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Timvg

Baspoorten afstoppen is een potentiële oplossing. Dit ligt niet aan de speaker, maar aan de akoestiek van de kamer. Zelfs mijne kleine P3ESR's lopen hier vlak door tot 50hz.

Een andere oplossing is correctie d.m.v. equalizing (DSP of analoog).

garmtz

Een Monitor 40 is in feite niet gevoiced voor gebruik in een normale woonkamer. De speakers meten vlak in een dode kamer of in een zeer extreem getunede studio, met genoeg (lees: VEEL) basabsorptie in de vorm van bass traps. In de meeste woonkamers zal hij teveel laag hebben. Of dat teveel als storend wordt ervaren, is een tweede. Persoonlijk vind ik een paartje M30 met subwoofer(s) flexibeler en in veel gevallen neutraler spelen. HEB je echter wel echt de ruimte en kun je de M40 ver van de muren afzetten (wat betekent > 1 m van alle wanden af), dan heb je een absolute topspeaker met dito geluid, dat in veel gevallen nog wat homogener en vooral makkelijker/relaxter/grootser speelt dan een paar M30+sub(s).

botsen

OK, dan ga ik eerst maar eens sparen voor een villa, voordat ik ga sparen voor de M40

Martijn M

#3224
Gefeliciteerd met de aankoop, vippo! Ik wens je veel luisterplezier.

Garmt, op basis van de informatie die ik heb, kan ik het niet helemaal met je eens zijn wat betreft de afstemming van de M40. Naar mijn mening is de M40 - in lijn met wat vaak beweerd wordt - wel degelijk wat zwaar afgestemd. Sommigen vinden dat prettig, anderen hebben liever een wat neutralere klank. Zie deze metingen van Stereophile: http://www.stereophile.com/content/harbeth-m401-loudspeaker-measurements

Lees ook de conversatie tusssen Alan Shaw en John Atkinson die er na volgt.

Wat betreft je opmerking dat de M40 in een grote ruimte wat "makkelijker/relaxter/grootser" speelt dan een M30 met sub, ik denk dat die voordelen verdwijnen als je de M30 een hoogdoorlaatfilter geeft, waardoor de woofer wordt ontlast van de laagste frequenties. Maar wellicht volgt het grootse van de M40 ook wel direct uit zijn nadrukkelijk aanwezige laag en laagmid en zul je een zelfde grootsheid met een M30 niet zonder de nodige EQ kunnen bereiken.


Dutch & Dutch