Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Staaled

Ik zie vooral veel 2dehands en zelfs al zou is het forum nauwelijks representatief.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Wat is representatief? Zoals Maz eens opmerkte, zijn er genoeg mensen die veel geld hebben, maar nergens laten weten dure luidsprekers te hebben. Ik proef een beetje uit je opmerking dat je dit belachelijk veel geld vindt voor een luidspreker. Maar ik denk dus dat er echt veel mensen zijn die nog veel duurdere hifi kopen, maar waar wij geen weet van hebben.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kerkhoffd

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

eddy135

Citaat van: Bas Akkerman op december  9, 2016, 17:15:41
Wat is representatief? Zoals Maz eens opmerkte, zijn er genoeg mensen die veel geld hebben, maar nergens laten weten dure luidsprekers te hebben. Ik proef een beetje uit je opmerking dat je dit belachelijk veel geld vindt voor een luidspreker. Maar ik denk dus dat er echt veel mensen zijn die nog veel duurdere hifi kopen, maar waar wij geen weet van hebben.
Het is natuurlijk ook belachelijk veel...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Staaled

Citaat van: Bas Akkerman op december  9, 2016, 17:15:41
Wat is representatief? Zoals Maz eens opmerkte, zijn er genoeg mensen die veel geld hebben, maar nergens laten weten dure luidsprekers te hebben. Ik proef een beetje uit je opmerking dat je dit belachelijk veel geld vindt voor een luidspreker. Maar ik denk dus dat er echt veel mensen zijn die nog veel duurdere hifi kopen, maar waar wij geen weet van hebben.
Je kunt er gerust vanuit gaan dat die markt sinds de crisis gehalveerd is.
Met sommigen gaat het gelukkig goed , maar als ik zie wat er verdwenen is. :-X

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

En ik wil je niet ontmoedigen ,maar tegen de huidige prijsspiraal valt niet op te sparen. ;)

Overigens zijn de totale NL schulden sinds de crisis enkel maar gegroeid. Zowel voor particulieren als bedrijven.
Hoezo "het gaat goed" ?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Citaat van: eddy135 op december  9, 2016, 18:10:19
Het is natuurlijk ook belachelijk veel...
Ik meet altijd iets af aan hoeveel ik er gebruik van maak en hoeveel plezier het geeft. Dat bepaalt of ik iets het geld waard vind.
De oude prijs van de Vivid was:
7x paar weken vakantie buitenland
Of 2 auto's
Of 2 keukens
Of 1/5e kind
Of 10 jaar een pakje per dag roken

Het blijft in die zin relatief, al blijft het sec natuurlijk veel geld.

Citaat van: Staaled op december  9, 2016, 18:32:27
En ik wil je niet ontmoedigen ,maar tegen de huidige prijsspiraal valt niet op te sparen. ;)

Overigens zijn de totale NL schulden sinds de crisis enkel maar gegroeid. Zowel voor particulieren als bedrijven.
Hoezo "het gaat goed" ?
Als het zo door zou gaan, is er niet tegenop te sparen.
Het gaat in Nederland nog steeds niet slecht. Persoonlijk vrees ik echter wel baanverlies en het moeilijk vinden van een baan. Dat is pas een kink in de kabel als je wilt sparen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scoc

De Zuid Afrikaanse munt staat erg zwak en vooral de laatste tijd wordt dit blijkbaar erger. Dit zal voor een groot deel de reden van prijsverhoging zijn.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Martin!!!

Ik begrijp nog niet helemaal het doel van je luistersessies zijn dit shows of heb je een aparte afspraak met de dealer, dit laatste lijkt me vreemd omdat je niet echt serieuze interesse heb op dit moment.
mainly British stuff

Martijn M

Citaat van: scoc op december  9, 2016, 20:12:19
De Zuid Afrikaanse munt staat erg zwak en vooral de laatste tijd wordt dit blijkbaar erger. Dit zal voor een groot deel de reden van prijsverhoging zijn.

Zou dat niet eerder reden voor prijsverlaging zijn?
Dutch & Dutch

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

eddy135

Citaat van: Jumping Jack op december  9, 2016, 22:35:01
Zwakke rand betekent dat zij duur moeten inkopen  ;).
Klopt niet, want de verkoop is een veelvoud van de inkoop... :sneaky2:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

HTip

Citaat van: Bas Akkerman op december  7, 2016, 11:37:30
Dan zie je dus naden begrijp ik en doordat je losse panelen hebt, kun je dus materiaal later toevoegen door een paneel weg te nemen en weer terug te plaatsen. Begrijp ik het zo goed? Als dat met ronde vormen kan, kan het nog best wat zijn. En hoe is de hoogte daarvan ten opzichte van het plafond?
Tijdens het speakergeweld door (erg gaaf hoor) las ik nog jouw vraag. Zoals je wellicht nog weet heb ik een akoestisch plafond met tegels. Je ziet inderdaad de naden tussen de tegels, maar het frame is volledig verdekt. Ik kan eenvoudig een tegel wegnemen en bij alles wat eronder verborgen zit (kabels, verlichting, e.d.). Als je de loze ruimte opvult met bijv. minerale wol of Akotherm krijg je een nog krachtigere absorptie.

Mijn plafond kon ik niet meer dan 7-8 cm verlagen en dan werkt het vanaf 250 Hz. Hoe lager je het plafond kan afhangen hoe lager de frequenties zijn die worden geabsorbeerd.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vik

Juist! Ik ken een aantal mensen waaronder ook klanten die een set hebben staan waar je "u" tegen zegt. Ook op dit forum..vaak zijn dit leden die niet echt actief zijn in het posten.


Citaat van: Bas Akkerman op december  9, 2016, 17:15:41
Wat is representatief? Zoals Maz eens opmerkte, zijn er genoeg mensen die veel geld hebben, maar nergens laten weten dure luidsprekers te hebben. Ik proef een beetje uit je opmerking dat je dit belachelijk veel geld vindt voor een luidspreker. Maar ik denk dus dat er echt veel mensen zijn die nog veel duurdere hifi kopen, maar waar wij geen weet van hebben.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Bas Akkerman

Citaat van: scoc op december  9, 2016, 20:12:19
De Zuid Afrikaanse munt staat erg zwak en vooral de laatste tijd wordt dit blijkbaar erger. Dit zal voor een groot deel de reden van prijsverhoging zijn.
Lijkt me dan juist andersom.

Citaat van: Martijn M op december  9, 2016, 22:27:59
Zou dat niet eerder reden voor prijsverlaging zijn?
Precies.

Citaat van: Jumping Jack op december  9, 2016, 22:35:01
Zwakke rand betekent dat zij duur moeten inkopen  ;).
Dat zou kunnen, maar

Citaat van: eddy135 op december  9, 2016, 23:42:08
Klopt niet, want de verkoop is een veelvoud van de inkoop... :sneaky2:
Juist. De G4 is blijkbaar populair en dat verhoogt de prijs. Dat lijkt me de voornaamste reden. Brexit haalde ik erbij, omdat dat wellicht de invoerrechten verhoogt.

Citaat van: Martin!!! op december  9, 2016, 22:25:04
Ik begrijp nog niet helemaal het doel van je luistersessies zijn dit shows of heb je een aparte afspraak met de dealer, dit laatste lijkt me vreemd omdat je niet echt serieuze interesse heb op dit moment.
Een combinatie van toeval en toekomstplannen. Dit zijn drie modellen die ik interessant vind. Door eerdere blijvende indrukkende met Wilson Audio en Vivid Audio. En doordat ze naar mijn idee kwalitatief echt beter zijn op alle vlakken dan mijn huidige Harbeths. Puur persoonlijk vind ik die namelijk heel evenwichtig en nergens in uitblinken en daardoor uitblinken. In de prijscategorie tussen de Harbeths en pakweg €20.000 vind ik, gechargeerd - ik weet het -, luidsprekers op deelgebieden (detail, basweergave, ruimtelijkheid, et cetera) beter scoren dan mijn Harbeths. Daardoor worden ze weer onevenwichtiger en dat wil ik niet.
Verder speelt grootte een belangrijke rol, omdat mijn huiskamer simpelweg te klein is voor grotere luidsprekers.

Dan nog zal ik eerst de bron opwaarderen. Ook daar geldt hetzelfde, de Resolution Audio vind ik evenwichtig en makkelijk. De grote winst is te behalen in meer detail in combinatie met die vanzelfsprekendheid. Gek genoeg showen winkeliers veelal luidsprekers en zijn bronnen op zichzelf zelden een middelpunt van een show.

Ook in de toekomst geldt de combinatie van de keten. Zo vond ik, onverwachts, een Linn Klimax met Vivid een hele mooie combinatie.

Citaat van: HTip op december 10, 2016, 07:28:12
Tijdens het speakergeweld door (erg gaaf hoor) las ik nog jouw vraag. Zoals je wellicht nog weet heb ik een akoestisch plafond met tegels. Je ziet inderdaad de naden tussen de tegels, maar het frame is volledig verdekt. Ik kan eenvoudig een tegel wegnemen en bij alles wat eronder verborgen zit (kabels, verlichting, e.d.). Als je de loze ruimte opvult met bijv. minerale wol of Akotherm krijg je een nog krachtigere absorptie.

Mijn plafond kon ik niet meer dan 7-8 cm verlagen en dan werkt het vanaf 250 Hz. Hoe lager je het plafond kan afhangen hoe lager de frequenties zijn die worden geabsorbeerd.
Die diepte heb ik ook over gelezen. En wat te denken van een spanplafond én daarboven een systeemplafond? Is dat überhaupt mogelijk? Even los van kosten.

Citaat van: vik op december 10, 2016, 08:02:03
Juist! Ik ken een aantal mensen waaronder ook klanten die een set hebben staan waar je "u" tegen zegt. Ook op dit forum..vaak zijn dit leden die niet echt actief zijn in het posten.


Precies. Er is naast verborgen armoede ook veel verborgen rijkdom.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

... voordat je naast het item akoestiek er ook eentje start over nieuwe speakers, graag ff een resumé, een update Bas;

hoe staat het met de al lang lopende draadjes aangaande een nieuw bed, een vloerkleed en een draaitafel? Uit welke componenten bestaat jouw huidige stereoset?

Ik raak de draad een beetje kwijt ::).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Kan me voorstellen, lekker van de hak op de tak.

Het Hästens-bed ligt al driekwart jaar heerlijk, het laagpolige kleed staat prachtig en de Garrard draait al tweeëneenhalf jaar zijn rondjes. Stuk voor stuk aanwinsten waar ik geen moment spijt van heb. Dat zie ik, terecht of onterecht, als voordeel van mijn uitgebreide zoektochten, ik heb steeds de voor mij best mogelijke keuze gemaakt, waardoor ik aardig immuun ben voor het upgradevirus. Dat bespaart uiteindelijk geld en stress en levert vooral veel plezier op.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Citaat van: Bas Akkerman op december 10, 2016, 09:19:00
Die diepte heb ik ook over gelezen. En wat te denken van een spanplafond én daarboven een systeemplafond? Is dat überhaupt mogelijk? Even los van kosten.
Is natuurlijk mogelijk, maar waarom zou je dat willen? De toegang tot het originele plafond ben je dan alsnog kwijt. Kans op overdemping is dan ook aanwezig.

Citaat van: Bas Akkerman op december 10, 2016, 09:36:12
Kan me voorstellen, lekker van de hak op de tak.

Het Hästens-bed ligt al driekwart jaar heerlijk, het laagpolige kleed staat prachtig en de Garrard draait al tweeëneenhalf jaar zijn rondjes. Stuk voor stuk aanwinsten waar ik geen moment spijt van heb. Dat zie ik, terecht of onterecht, als voordeel van mijn uitgebreide zoektochten, ik heb steeds de voor mij best mogelijke keuze gemaakt, waardoor ik aardig immuun ben voor het upgradevirus. Dat bespaart uiteindelijk geld en stress en levert vooral veel plezier op.
En daar gaat het allemaal om! :pompom:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

eddy135

Citaat van: HTip op december 10, 2016, 10:00:12
Is natuurlijk mogelijk, maar waarom zou je dat willen?...

Ik denk om de tegelstructuur niet meer te hoeven zien...

Dat vind ik in een woonkamer echt een no-go.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Xander32

 :thumbs-up:  ... ben weer bij. Op naar het/verder met het nieuwe luidspeaker/akoestiek draadje.


Citaat van: Bas Akkerman op december 10, 2016, 09:36:12
Kan me voorstellen, lekker van de hak op de tak.

Het Hästens-bed ligt al driekwart jaar heerlijk, het laagpolige kleed staat prachtig en de Garrard draait al tweeëneenhalf jaar zijn rondjes. Stuk voor stuk aanwinsten waar ik geen moment spijt van heb. Dat zie ik, terecht of onterecht, als voordeel van mijn uitgebreide zoektochten, ik heb steeds de voor mij best mogelijke keuze gemaakt, waardoor ik aardig immuun ben voor het upgradevirus. Dat bespaart uiteindelijk geld en stress en levert vooral veel plezier op.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Citaat van: HTip op december 10, 2016, 10:00:12
Is natuurlijk mogelijk, maar waarom zou je dat willen? De toegang tot het originele plafond ben je dan alsnog kwijt. Kans op overdemping is dan ook aanwezig.
Ik mag toch hopen dat het na het meten en plaatsen in een keer goed is en je niet steeds materiaal erbij moet stoppen dan wel eraf moet halen!? :blink:

CitaatEn daar gaat het allemaal om! :pompom:
Absoluut!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Citaat van: eddy135 op december 10, 2016, 10:07:56
Ik denk om de tegelstructuur niet meer te hoeven zien...

Dat vind ik in een woonkamer echt een no-go.
dat je die tegels dan niet meer ziet snap ik, echter...tgv het spanplafond kan je dan tóch niet meer bij je systeemplafond dat erboven zou komen te zitten, dus kun je kostentechnisch beter voor een "onafgewerkte" demping kiezen ipv een afgewerkt iets waar je niets meer van gaat zien en ook niet meer vd voordelen (het feit dat je bij de demping erboven kan en deze dus kan wijzigen indien gewenst) kan genieten.

verder is een spanplafond ónder een systeemplafond hangen imo zinloos, want boven een spanplafond kan je toch alles wat je wil aanbrengen (éénmaal, dus later wat wisselen kan niet "even"), ook variërend qua absorptie als dat nodig zou blijken, dus boven de luisterplek wat anders qua demping dan bvb 4 meter achter je...dus 'k zie echt niet in waarom je het ene nog eens onder het andere zou willen plaatsen zoals Bas vroeg.

fwiw; ik heb boven mijn spanplafond 4cm Akotherm zitten over de hele kamer (tegen het bestande plafond bevestigd) + 8cm lucht/plenum eronder.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bas Akkerman

Misschien dat een systeemplafond een ander effect heeft dan andere materialen zoals Akotherm. Voordeel van een systeemplafond is inderdaad dat je veel specifieker de akoestiek later kan aanpakken en een spanplafond veel "grover" is in zijn effect. Hoe waarschijnlijk is het dat je later nog aanpassingen moet doen?

Voor zover ik kan zien, is een systeemplafond altijd gemaakt van vierkante tegels toch?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Citaat van: vik op december 10, 2016, 08:02:03
Juist! Ik ken een aantal mensen waaronder ook klanten die een set hebben staan waar je "u" tegen zegt. Ook op dit forum..vaak zijn dit leden die niet echt actief zijn in het posten.
Oh heerlijke ironie.  :D

Vik , jij belichaamt bij uitstek de veranderde markt.
Eénpitter met een productpalet dat de prijs/prestaties van 'gerespecteerde'  ;) merken '' im frage stellt'. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HTip

Systeemplafond bestaat niet uit alleen vierkante tegels. Destijds had ik de keuze uit 60x60 of 120x60, maar tegenwoordig kan je volgens mij ook andere maten krijgen. Knor heeft het zelfs over 240x120.

Akotherm is een hele goede oplossing voor extra absorptie. Bovendien heeft het niet de nadelen van glas- en steenwol. Ik heb het alleen in mijn basstraps gebruikt, maar als ik het eerder had geweten, had ik de minerale wol vervangen door Akotherm.

De plafondplaten kunnen verwijderen is niet alleen voor de fine-tuning van de akoestiek, door absorptie toe te voegen/verwijderen, maar ook om kabels (speakers, verlichting, projector) te verbergen, waar je natuurlijk ook bij moet kunnen. Akoestiek is overigens geen exacte wetenschap, dus hoe goed de simulaties ook zijn, er zijn altijd factoren die het uiteindelijk resultaat beïnvloeden. Dus een mate van trial-and-error zit er toch wel in.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive