Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maro

Harbeth is geen commerciële speaker bouwer? Meer filantropisch.. . :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

garmtz

Citaat van: Maro op oktober 20, 2012, 10:48:59
Harbeth is geen commerciële speaker bouwer? Meer filantropisch.. . :D

Had deze reactie verwacht, vandaar dat het wat gevaarlijk was om te posten... :)   Iedere fabrikant moet geld verdienen, maar Harbeth doet werkelijk niets om:

- De speaker duurder te maken dan absoluut noodzakelijk
- Geen fancy kasten/vormen om hem 'stylish' te maken
- Geen extreem dure productiemethodieken, maar BBC principes en 'common sense'
- etc. etc.

Af en toe lijkt het inderdaad wel een filantropische instelling, maar vooral erg eigenwijs en doet werkelijk niets wat de markt vraagt, alleen wat hij vindt dat in de filosofie past. Ik vind dit ook wel terug in andere merken, maar het zijn er niet al teveel meer. Kijk eens naar een Harbeth: dan zie je toch al dat deze speakers wars zijn van 'commercie'?

Xander32

Citaat van: garmtz op oktober 20, 2012, 11:20:30
Had deze reactie verwacht, vandaar dat het wat gevaarlijk was om te posten... :)   Iedere fabrikant moet geld verdienen, maar Harbeth doet werkelijk niets om:

- De speaker duurder te maken dan absoluut noodzakelijk
- Geen fancy kasten/vormen om hem 'stylish' te maken
- Geen extreem dure productiemethodieken, maar BBC principes en 'common sense'
- etc. etc.

Af en toe lijkt het inderdaad wel een filantropische instelling, maar vooral erg eigenwijs en doet werkelijk niets wat de markt vraagt, alleen wat hij vindt dat in de filosofie past. Ik vind dit ook wel terug in andere merken, maar het zijn er niet al teveel meer. Kijk eens naar een Harbeth: dan zie je toch al dat deze speakers wars zijn van 'commercie'?
... was retro nou momenteel juist niet hot ¿   ;D


Hoe dan ook; de Harbeths komen op mij over als nuchtere, rationele, no-nonsense speakers, idd. wars van modegrills. Ik kan dat wel waarderen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Martijn M

De Millon heb ik onlangs gemeten bij Weust. Bij HuubF heb ik de Harbeth M30 gemeten. Ik zou de Harbeth M30 wel wat terughoudend in het midhoog noemen, maar je zou ook kunnen zeggen dat het lagere middengebied wat dominant is. Dat geeft de luidspreker een lekkere volle klank. De Millon is onder ong. 800 hz eigenlijk keurig vlak afgestemd en gaat in het laag een stuk vlakker en dieper door dan de Harbeth. De Harbeth heeft een merkwaardige dip en piek op ongeveer 600 en 900 hz - die dip moet haast wel door het filter veroorzaakt worden (raar), de piek ligt waarschijnlijk aan diffractie op de bafflerand. Boven 1khz is de Harbeth beduidend vlakker afgestemd. De Millon is daar toch wel wat onregelmatig en het hoog loopt naar mijn smaak iets te veel op. Voordeel van de Millon is echter dat het afstraalgedrag een stuk gelijkmatiger is; de Millon heeft kleine drivers op een smal baffle, terwijl de Harbeth een relatief grote midwoofer op een hoge frequentie koppelt aan een min of meer rondstralende tweeter. De Harbeth heeft off-axis daarom een dip op ongeveer 2 khz. Dat kan er voor zorgen dat hij nog wat meer teruggetrokken klinkt.

De metingen waarop onderstaande plaatje is gebaseerd, zijn betrouwbaar vanaf ongeveer 300 hz, tot ongeveer 15000 hz. De afval die je ziet ligt aan de manier van meten. De curves heb ik over elkaar gelegd om ze goed met elkaar te kunnen vergelijken. Hier zie je alleen de metingen op ongeveer 1 meter afstand op ongeveer 15 graden van de luidspreker. Deze metingen vertellen natuurlijk maar een deel van het verhaal, maar toch.

Dutch & Dutch

Maro

Citaat van: garmtz op oktober 20, 2012, 11:20:30
Kijk eens naar een Harbeth: dan zie je toch al dat deze speakers wars zijn van 'commercie'?

:D wou het niet zeggen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

garmtz

Citaat van: Maro op oktober 20, 2012, 11:29:59
:D wou het niet zeggen.


Nouja, IK vind ze mooi en toch wel een aantal anderen ook, maar het is nou niet zo'n lekker modieus hoogglans wit zuiltje dat nu zo 'in' is... ;D

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

MVG


vanzomereng

Citaat van: garmtz op oktober 20, 2012, 11:20:30
Had deze reactie verwacht, vandaar dat het wat gevaarlijk was om te posten... :)   Iedere fabrikant moet geld verdienen, maar Harbeth doet werkelijk niets om:
- De speaker duurder te maken dan absoluut noodzakelijk
- Geen fancy kasten/vormen om hem 'stylish' te maken
- Geen extreem dure productiemethodieken, maar BBC principes en 'common sense'

Zeker wanneer speakers wat groter zijn, vind ik het juist van belang dat ze zeer goed "smoelen",
immers ze maken deel uit v/h interieur  WAF-factor  :sigh:
Ik en m.i.z. vele anderen, zijn best bereid hiervoor iets extra,s te betalen

De speaker meer fancy maken en/of zeer fraai styleren, kost m.i.z. tegenwoordig niet zo heel
veel extra meer, zeker nu ook vele speakers (compleet of deels alleen de kasten) in het verre oosten
worden gemaakt.
Voorbeelden zijn Triangle, Sonus Faber Venere-series, Usher
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

evilniek

Citaat van: garmtz op oktober 20, 2012, 13:55:05
Nouja, IK vind ze mooi en toch wel een aantal anderen ook, maar het is nou niet zo'n lekker modieus hoogglans wit zuiltje dat nu zo 'in' is... ;D

Een luidspreker mag er wat mij betreft ook best uitzien als een luidspreker, ik denk ook dat een al te modern ontwerp te veel opvalt in de gemiddelde ruimte, kan op den duur ook een irritatie worden.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

garmtz


Willy de Woofer

Citaat van: weust op oktober 19, 2012, 22:26:30
Ik zal het kort houden om niet al teveel ontopic te gaan hier.

Ik had een operatie voor een blaassteen, welke een tumor met blaaskanker bleek te zijn.
Gelukkig geen uitzaaiingen, dus ik ben op dit moment schoon.
Echter is de tumor wel de blaas spier ingegroeid, dus moet er preventief gehandeld worden.
De spier word namelijk als ziek gezien, waardoor kanker terug kan komen.

Welke behandeling er gekozen word hoor ik 30 oktober.
Heel veel sterkte.
gr.
Wil

chansig

Citaat van: garmtz op oktober 20, 2012, 11:20:30
Had deze reactie verwacht, vandaar dat het wat gevaarlijk was om te posten... :)   Iedere fabrikant moet geld verdienen, maar Harbeth doet werkelijk niets om:

- De speaker duurder te maken dan absoluut noodzakelijk
- Geen fancy kasten/vormen om hem 'stylish' te maken
- Geen extreem dure productiemethodieken, maar BBC principes en 'common sense'
- etc. etc.

Af en toe lijkt het inderdaad wel een filantropische instelling, maar vooral erg eigenwijs en doet werkelijk niets wat de markt vraagt, alleen wat hij vindt dat in de filosofie past. Ik vind dit ook wel terug in andere merken, maar het zijn er niet al teveel meer. Kijk eens naar een Harbeth: dan zie je toch al dat deze speakers wars zijn van 'commercie'?

Ach ze zullen wel lekker verkopen anders hadden ze ws niet meer bestaan..

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Nahpets

Citaat van: weust op oktober 20, 2012, 09:19:40
Dank je wel. Vreemde is dat de gezondheid juist goed is nu.
Het kan/komt alleen terug als er niets preventieve gedaan word...
En dan ben ik binnen tien jaar echt de wormvormig aanhangsel.

Voor wie het niet weten: blaaskanker komt normaal gesproken pas voor bij mensen vanaf 65/70 jaar.
Ik ben vorige week zaterdag 33 geworden. Beetje erg jong voor dit dus.

Kanker houdt zich niet aan statistieken. Ik was met mijn 35 jaar juist aan de oude kant voor zaadbalkanker. Wees heel zorgvuldig met je opvolging. Geen controles missen/uitstellen, bij twijfel over je lichaam alles laten checken en niet denken "het-zal-het-wel-niet-zijn". Je kop in het zand steken bij kanker levert consequenties op die niet te overzien zijn.

Been there, done it and got the t-shirt.

Sterkte, en onderschat vooral niet de sociale gevolgen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Bas Akkerman

Even een korte reactie in de auto na een dagje Groningen.

Harbeth heb ik puur gekozen voor hun klank. Dus niet vanwege hun filosofie, bouw of wat voor reden dan ook.

Keyser, de Monitor 30.1 Anniversary Edition vind ik gehoormatig echt wel anders dan de Monitor 30. Ik ben benieuwd naar hun meetkundig verschil. Hoewel dat misschien wat anders zal zijn in een andere omgeving met een andere opstelling.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Zo, het vuur is mij wat te laag, dus er even wat olie op gooien!

Garmt vertelde op het Harbeth-topic dat hij de doeken van de luidspreker had gehaald en dat hij dit een positief effect vond geven op de geluidsweergave. Nu had hij dat al eens eerder gedaan tijdens één van de luistersessies en toen hoorde ik geen verschil. Ik heb het toch maar geprobeerd en na wat pijn en moeite had ik de doeken eraf.

Ik moet bekennen dat ik ook verschil hoor met en zonder frontdoeken bij de Monitor 30.1 Anniversary Edition. En daar was ik héél sceptisch over (zou je niet zeggen)!
De geluidsweergave is voor mijn gevoel meer open, rustiger, gelaagder, schoner. Vrijer is misschien nog het beste woord. Daardoor zijn naar mijn idee makkelijker de details in de muziek te volgen, met name de inner notes. Zeker met stemmen is dit een meerwaarde. Er zijn dus niet eens méér details als wel dat ik ze makkelijker kan volgen. En het gekke is dat ik de bas ook wat gedefinieerder vind. Ook het afstraalgedrag is beter, in die zin dat ik minder het gevoel heb naar de linker luidspreker te luisteren als ik op de bank lig.
Zijn het zonder de frontdoeken nu ineens andere luidsprekers? Nee, maar er is voor mijn gevoel wel een minuscuul dekentje van de weergave getrokken en is de echtheid nogmaals een ietsje pietsje toegenomen.

'Fire walk with me...'
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Lekker dan. Kan ik weer langs komen om te luisteren.
Oh wacht, dat moet toch nog gebeuren :-)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: weust op oktober 24, 2012, 20:02:31
Lekker dan. Kan ik weer langs komen om te luisteren.
Oh wacht, dat moet toch nog gebeuren :-)
Haha, ja het is wel iets meer definitie nu. Niet genoeg naar jouw smaak denk ik echter, maar je bent natuurlijk nog steeds welkom. Heb jij vrijdag aan het begin van de middag nog plek voor mij?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Ja zeker. Bel even hoe laat je wilt komen.
Zal je mijn nummer even PM'en.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: weust op oktober 24, 2012, 20:11:44
Ja zeker. Bel even hoe laat je wilt komen.
Zal je mijn nummer even PM'en.
13.00u, maar ik zal je telefoonnummer even opslaan. Bedankt!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Ziet ik je dan wel verschijnen.
Bel wel even als je er bijna bent.
Dan help je ik onderaan de trap, aangezien ik twee hoog woon, en mijn bel pas op de eerste verdieping zit.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: weust op oktober 24, 2012, 20:16:54
Ziet ik je dan wel verschijnen.
Bel wel even als je er bijna bent.
Dan help je ik onderaan de trap, aangezien ik twee hoog woon, en mijn bel pas op de eerste verdieping zit.
Als je dan gebonk hoort... Dat ben ik die met een tennisbal de deurbel probeert te raken. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 24, 2012, 13:27:34
Hoewel ik nu al het idee heb dat ik weet wat ik voor verschil hoor... :sadlike:

Dit was voordat je ging luisteren ? Maar dan was je toch niet sceptisch ? Of bedoelde je vanmiddag dat je geen verschil verwachte te horen ?

Gr Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op oktober 24, 2012, 20:20:46
Dit was voordat je ging luisteren ? Maar dan was je toch niet sceptisch ? Of bedoelde je vanmiddag dat je geen verschil verwachte te horen ?

Gr Hans
Ja, voordat ik vanmiddag ging luisteren, verwachtte ik geen verschil te horen. En bij het eerste nummer hoorde ik al verschil, maar vond dat een wat te snelle conclusie.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten