The CinemaLounge

Gestart door high-q, juli 18, 2011, 14:27:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

high-q

Citaat van: HTip op september 29, 2011, 16:56:43
Dan kan je nog even sparen ;) Is misschien maar goed dat je ruimte nog niet klaar is, anders had je de Arcam niet eens laten vertrekken :music:

Ik ben overigens bijna 3,5 jaar bezig geweest... :D

Dat klopt, er moet wat te wensen over blijven en niet alles hoeft in een keer. Aan de andere kant kan ik er ook voor kiezen om eerst voor de Arcam te gaan en de beamer uit te stellen tot de ruimte helemaal af is. Het bedrag van de Epson TW5500 plus de Prismasonic HD5000R komen ongeveer overeen met de prijs van de AVR600.

:dozingoff:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

larzie

Maakt de Arcam tikjes, ploppen en knallen uit zichzelf? Klinkt niet erg fijn  :blink:
Tot wanneer mag je m lenen die AVR600?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

clockwork

Ben je idd niet bang dat je je op langere termijn gaat ergeren aan dat ploppen? Heeft de 888 dat probleem overigens ook?

Is die 888 helemaal uit beeld?
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Maurits

Citaat van: high-q op september 30, 2011, 08:54:25
Even kort tussendoor. Waar Maurits op doelt zijn de plopjes, tikjes en knallen die gisteren tijdens de luistersessie erg vaak voorbij kwamen. Als de Arcam wat zachter stond was het niet zo storend, maar tussen de 55 en 65 als we net een mooie scene hadden bekeken was het minstens vervelend te noemen.

De workaround met de muteknop biedt wel een oplossing, maar daar moet je maar net iedere keer zin in hebben: Wachten tot de juiste stream gelockt is en dan weer un-muten  :turn:
Ben het intussen wel eens met de mensen die zeggen dat de geluidskwaliteit die je ervoor terug krijgt helemaal top is.

Overigens had ik verwacht dat het probleem met de plopjes, tikjes en knallen, met firmware versie 2.5 opgelost zou zijn. Deze stond er ook op  :nopompom:

Inderdaad. De geluidskwaliteit is subliem. Het menu, bediening en mogelijkheden zijn ook erg fraai! De plopjes, tikjes en knallen waren ronduit schokkend! Ik snap niet dat dit een issue is met een apparaat van dit kaliber.
Hoe zijn de ervaringen wat dit betreft bij de andere Arcam eigenaren?
Surround: HTPC Ubuntu en Kodi / Marantz SR-7011 Receiver / Meridian G57 & G55 / Tannoy Definition D700 Fronts / Tannoy Profile 638 Sides / Tannoy Profile 637 rears / Tannoy Definition D750 Center / SVS SB13 Ultra Subwoofer / Epson TW7200 Full HD Beamer
Stereo: Marantz SR-8002 met Dynaudio Focus 380

jowi

Je moet bij de aanschaf van de arcam echt zorgen dat je er 1 hebt van de laatste generatie, die zijn te herkennen aan het bijgevoegde quality control rapport. Het is meer dan alleen firmware namelijk. De 600 die ik nu heb, heeft amper nog last van plopjes en andere zaken. Heel af en toe hoor ik de subwoofer nog even, maar dat is ook alles.

Zorg dat je de 600 bij een echte dealer haalt zoals BB&G. De service en nazorg is top.

ik zit na bijna 1,5 jaar nog steeds met verbazing naar de Arcam te luisteren... ondanks af en toe een plopje of een reset. Zou inderdaad niet mogen, maar ja, zoek tegenwoordig maar eens een apparaat wat geen kuren heeft...

high-q

Citaat van: larzie op september 30, 2011, 09:14:02
Maakt de Arcam tikjes, ploppen en knallen uit zichzelf? Klinkt niet erg fijn  :blink:
Tot wanneer mag je m lenen die AVR600?

Alleen bij het locken of wisselen van audiostream
Vanmiddag moet ik hem helaas weer terug brengen.

Citaat van: clockwork op september 30, 2011, 09:15:39
Ben je idd niet bang dat je je op langere termijn gaat ergeren aan dat ploppen? Heeft de 888 dat probleem overigens ook?
Is die 888 helemaal uit beeld?

Niet als ik lees wat Jowi erover te zeggen heeft ...
Die 888 moet ook nog een eindversterker bij, het liefst ook een Arcam 7 kanaals. Gaat een duur geintje worden  ;)

Citaat van: jowi op september 30, 2011, 09:18:03
Je moet bij de aanschaf van de arcam echt zorgen dat je er 1 hebt van de laatste generatie, die zijn te herkennen aan het bijgevoegde quality control rapport. Het is meer dan alleen firmware namelijk. De 600 die ik nu heb, heeft amper nog last van plopjes en andere zaken. Heel af en toe hoor ik de subwoofer nog even, maar dat is ook alles.

Zorg dat je de 600 bij een echte dealer haalt zoals BB&G. De service en nazorg is top.

ik zit na bijna 1,5 jaar nog steeds met verbazing naar de Arcam te luisteren... ondanks af en toe een plopje of een reset. Zou inderdaad niet mogen, maar ja, zoek tegenwoordig maar eens een apparaat wat geen kuren heeft...

Bedankt Jowi. Wist niet dat het ook nog aan de generatie kon liggen. Mocht ik hem bestellen, dan ga ik er een beetje van uit dat het één van de laatste generatie is.

Het leenmodel heb ik ook van een echte Arcam dealer.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Citaat van: Martijn90 op september 29, 2011, 19:07:04
Klinkt als een mooie verbetering, mooi hoor  :thumbs-up: Ben ook benieuwd naar de foto's en de rest van je verslag, altijd leuk om te lezen.


Hier heb je alvast wat foto's van de opstelling ;)













Met dank aan Maurits en zijn wide-angle lens!! 
:headbanging:

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Davey


HTip

Mooie foto's. Vind het wel een leuk contrast, dat witte tafeltje met al die moderne apparatuur.

TV is wel een beetje klein, of komt dat door de speakers :o? :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maurits

Citaat van: HTip op september 30, 2011, 10:09:23
TV is wel een beetje klein, of komt dat door de speakers :o? :D

De tv is erg schattig idd.  :hehe:

Edit: Gelukkig wordt dat ruimschoots goed gemaakt met de plannen die high-q heeft!  :pompom:
Surround: HTPC Ubuntu en Kodi / Marantz SR-7011 Receiver / Meridian G57 & G55 / Tannoy Definition D700 Fronts / Tannoy Profile 638 Sides / Tannoy Profile 637 rears / Tannoy Definition D750 Center / SVS SB13 Ultra Subwoofer / Epson TW7200 Full HD Beamer
Stereo: Marantz SR-8002 met Dynaudio Focus 380

high-q

Citaat van: Davey op september 30, 2011, 10:08:30
Sweet  :worship:


Danku!!  ;D


Citaat van: HTip op september 30, 2011, 10:09:23
Mooie foto's. Vind het wel een leuk contrast, dat witte tafeltje met al die moderne apparatuur.

TV is wel een beetje klein, of komt dat door de speakers :o? :D


Danku! Welk tafeltje? Waar de tv en center op staan of het tafeltje in het midden van de kamer? Maakt ook niet zo veel uit, zijn beiden ouderwets  :P

De 42" TV is/lijkt klein door de speakers en de minimale vertekening van de groothoek lens.


Citaat van: Maurits op september 30, 2011, 10:20:52
De tv is erg schattig idd.  :hehe:

Edit: Gelukkig wordt dat ruimschoots goed gemaakt met de plannen die high-q heeft!  :pompom:


42" 16:9 versus 110" 2.35:1?  :D
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Ik breng vanmiddag het demo model weer terug naar de winkel. Ga het met de verkoper eens hebben over de opties. En je raadt het nooit ... zag ik net ineens een mailtje staan van de verkoper van de AVR600 op Marktplaats. Om zeker te zijn dat ik niet met een scammer te maken heb, heb ik hem wat kritische vragen gesteld en hem om wat meer foto's gevraagd. Zou nog eens wat zijn als deze Arcam ineens een optie werd  :dry:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

clockwork

Citaat van: high-q op september 30, 2011, 14:29:46
Ik breng vanmiddag het demo model weer terug naar de winkel. Ga het met de verkoper eens hebben over de opties. En je raadt het nooit ... zag ik net ineens een mailtje staan van de verkoper van de AVR600 op Marktplaats. Om zeker te zijn dat ik niet met een scammer te maken heb, heb ik hem wat kritische vragen gesteld en hem om wat meer foto's gevraagd. Zou nog eens wat zijn als deze Arcam ineens een optie werd  :dry:

Spannend! Wat was zijn excuus voor het niet antwoorden?

Mooie foto's overigens :clapping:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

high-q

Citaat van: clockwork op september 30, 2011, 16:09:08
Spannend! Wat was zijn excuus voor het niet antwoorden?

Mooie foto's overigens :clapping:

Helemaal geen excuus. Alleen dat er een hogere bieder was, waarvan hij niks meer heeft vernomen en of ik nog interesse had in het apparaat. Ik heb een mailtje terug gestuurd, maar heb nog wel mijn twijfels: Eerst zien, dan geloven  :hmmm:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

clockwork

Citaat van: high-q op oktober  1, 2011, 09:41:40
Eerst zien, dan geloven  :hmmm:

Verstandige insteek. Ik had de afgelopen periode ook een paar mindere ervaringen op MP.

Hoe is het nu je de oude receiver weer gebruikt? Nog steeds zo onder de indruk vd Arcam?

En ik blijf toch nog even zeuren over die 888. Is dat geen optie icm met een (tijdelijke) Emotiva xpa-5? Als je dan weer voldoende budget hebt, ruil je die voor een Arcam EV.
Volgens mij is dat even duur als een nieuwe 600.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

larzie

Nice die foto's van je kamer T. Ik ben het er wel mee eens met de opmerkingen hier op het forum dat die plopjes en knallen echt niet kunnen bij zo'n duur apparaat. Echt zonde. Maar wachten op de volgende generatie, waarbij ze dat probleem mogelijk verholpen hebben. Ik vermoed dat die verkoper op MP ook niet de nieuwste generatie AVR600 heeft dan.

Ik heb gister trouwens andere kabels gehaald. Set demokabels van Nordost (Flatline Gold mk2) bij It Harkstee in Twijzelerheide. Klinkt al beter dan die v.Medevoortkabels die ik ook heb. Deze geven een neutraler, gedetaileerder en strakker geluidsbeeld, die v. Medevoorts heb je wel gehoord dat was wel erg veel emotie en erg gekleurd. Die man gaf ook als advies aan mij om net als jij een hoogpollig kleed neer te leggen eerst. Dat scheelt vaak ook al veel.

Mochten de hoeken in mn huiskamer veel problemen geven had hij ook nog als tip om eens te kijken naar AIX Foam. Zijn resonerende platen voor in hoeken en die zijn een heel stuk goedkoper dan wat men normaal verkoopt in audiozaken. Dus kreeg wel nuttige tips voor ik ga denken aan allerlei duurdere oplossingen.

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

high-q

Citaat van: clockwork op oktober  1, 2011, 10:43:45
Verstandige insteek. Ik had de afgelopen periode ook een paar mindere ervaringen op MP.

Hoe is het nu je de oude receiver weer gebruikt? Nog steeds zo onder de indruk vd Arcam?

En ik blijf toch nog even zeuren over die 888. Is dat geen optie icm met een (tijdelijke) Emotiva xpa-5? Als je dan weer voldoende budget hebt, ruil je die voor een Arcam EV.
Volgens mij is dat even duur als een nieuwe 600.



Op marktplaats vind ik het gewoon verdacht als communicatie zonder gegronde reden in het Engels moet verlopen. Doet me gelijk denken aan Oost-Europese of Afrikaanse scam praktijken  :sly:

Marantz is weer up and running!  :music:


De AV888 is qua prijs wel een oplossing icm een goedkopere m-ch eindbak tov een nieuwe AVR600. Ik denk erover na  ;)


Citaat van: larzie op oktober  1, 2011, 12:37:57
Nice die foto's van je kamer T. Ik ben het er wel mee eens met de opmerkingen hier op het forum dat die plopjes en knallen echt niet kunnen bij zo'n duur apparaat. Echt zonde. Maar wachten op de volgende generatie, waarbij ze dat probleem mogelijk verholpen hebben. Ik vermoed dat die verkoper op MP ook niet de nieuwste generatie AVR600 heeft dan.

Ik heb gister trouwens andere kabels gehaald. Set demokabels van Nordost (Flatline Gold mk2) bij It Harkstee in Twijzelerheide. Klinkt al beter dan die v.Medevoortkabels die ik ook heb. Deze geven een neutraler, gedetaileerder en strakker geluidsbeeld, die v. Medevoorts heb je wel gehoord dat was wel erg veel emotie en erg gekleurd. Die man gaf ook als advies aan mij om net als jij een hoogpollig kleed neer te leggen eerst. Dat scheelt vaak ook al veel.

Mochten de hoeken in mn huiskamer veel problemen geven had hij ook nog als tip om eens te kijken naar AIX Foam. Zijn resonerende platen voor in hoeken en die zijn een heel stuk goedkoper dan wat men normaal verkoopt in audiozaken. Dus kreeg wel nuttige tips voor ik ga denken aan allerlei duurdere oplossingen.


Hey Larzie,

Thanks!! Ik heb net een soort van review/vergelijk geschreven over mijn bevindingen met de AVR600. Zal ik zo even hier copy-pasten. Ik weet niet welke generatie de mp-verkoper heeft. Naar aanleiding van de opmerking van Jowi, heb ik ook een vraag gesteld over de aanwezigheid van het genoemde Quality Report.

Die kabels klinken als een mooie oplossing voor jouw probleem. Kan me iets voorstellen bij het het klinkt, maar ben wel benieuwd wat het in jouw ruimte doet. Is het een optie voor jou om de kabels aan te schaffen? In dat geval zit je met je stereo weergave in ieder geval al goed, voordat je compleet over stapt naar surround :)

Voor de problemen voor wat betreft je akoestiek zullen er ongetwijfeld verschillende oplossingen zijn. Ik denk trouwens dat die platen (corner traps) die jij noemde niet resoneren, maar ongewenste lage frequenties die zich ophopen in de hoeken absorberen ;) Als je meer over de aanpak van problemen in akoestiek wilt lezen, raad ik je aan het topic van Htip eens door te lezen. Als je heeeul veeeul tijd hebt :P

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Samenvatting indruk Arcam AVR600 tov Marantz SR8002


Afgelopen donderdagavond heb ik samen met Maurits nog eens kritisch geluisterd naar de Arcam AVR600. De eerste indrukken heb ik een aantal posts terug geplaatst. Ik heb hier en daar nog wat aanvullingen op mijn eerste bevindingen.


Op stereo gebied:


Het eerste wat tijdens deze sessie opviel en ik nog niet eerder benoemd heb, was de match tussen de Arcam AVR600 en de Tannoy set-up. De samenwerking tussen de receiver en luidsprekers was zo goed, dat we het pas opmerkten doordat we tijdens deze sessie geen enkel minpunt op konden noemen op het gebied van weergave. Conclusie: "A match made in heaven". Misschien dat nog het één en ander getweakt kan worden door middel van kabels en dergelijke om er nog meer uit te krijgen, maar dat was in deze sessie niet ons doel.

Allereerst was de laagweergave op stereo gebied ten opzichte van de Marantz gewoon een enorme verbetering zoals ik eerder had genoemd. Naast dat deze dieper ging, is ons opgevallen dat deze ook veel droger en strakker klonk. Voornamelijk het droge was tijdens deze luistersessie meer opgevallen dan in de eerste sessie. De Marantz klinkt in vergelijking een stuk wolliger.

Bij de hoog weergave viel ons op dat het luchtiger klonk. De TD12's kregen meer power en daardoor meer ruimte om te ademen, waardoor er een groter maar ook steviger geluidsbeeld ontstond. Het geluidsbeeld was ruimtelijk en tegelijkertijd rotsvast. Ik kan voorstellen dat dit in de nieuwe ruimte alleen maar beter kan worden.

Over het algemeen klonk het alsof alle muziek die voorbij kwam in vergelijking met de Marantz er moeiteloos uit kwam. Ook bij hogere volumes leverde het geen vervelend hard of schel geluid op, maar bleef het geheel mooi in evenwicht met behoud van een volle body. Of dit nou kleine ensembles waren in een intieme setting of live registraties in een grote open ruimte, in alle gevallen werden de opnames zo weergegeven dat je er direct uit kon opmaken in wat voor soort ruimtes deze waren opgenomen.

Zoals bij veel stereo upgrades, leek het alsof er een sluier van het geheel gelift werd. Met 24bit 96/192khz bronmateriaal werd dit nog eens extra benadruktL: Het hoog klonk sprankelend en helder en het laag klonk diep, strak en droog. Overigens ook een leuke feature in de AVR600 dat je via een menu in je setup kan zien welke bitrate en samplingsfrequentie binnen komt.

Conclusie op stereogebied is dat het een enorme stap vooruit is. En dan te bedenken dat we alleen maar een HTPC als bron gebruikt heb. Laat staan dat er gebruik zou zijn gemaakt van een meer dedicated audio bron als een high-end cd-speler. Ook ondanks de tekortkomingen van mijn ruimte, heeft de Arcam toch een mooi "plaatje" neer weten te zetten.


Op surround gebied:


In het verlengde van de stereoweergave, komt het geluidsbeeld ook bij surround in zijn geheel ruimtelijker en meer solide over. Wat met name opviel, was dat je een soort van gelaagdheid kreeg bij scenes waar naast de dialoog ook achtergrond muziek te horen is. De muziek blijft op de achtergrond een ruimtelijk geluidsbeeld houden, terwijl de dialogen zich meer op de voorgrond afspelen. Daarbij moet ik zeggen dat deze lagen heel vloeiend in elkaar over lopen. In tegenstelling tot de Arcam, maakt de Marantz een meer samen gesmeerd geheel van het geluidsbeeld over de frontstage.

Wat samen gaat met het ruimtelijke geluidsbeeld, is de precisie van de plaatsing van het geluid binnen de surround bubble. Deze is gewoon buitengewoon scherp te noemen. Eerder had ik genoemd dat de surround bubble in de huidige ruimte minimaal aanwezig was en door de beperking van de ruimte de bubble in mijn oren wat samengedrukt klonk. Tijdens deze sessie kwamen er een aantal scenes voorbij, waarbij het klonk alsof het geluid over ons heen of achter ons langs ging.

Met name dat laatste vond ik erg knap, aangezien ik met de bank strak tegen de muur zit en ik toch het idee kreeg dat er een centerback weergever geplaatst was. De overgangen van speaker naar speaker waren bij sommige van dit soort fragmenten naadloos te noemen. Een voorbeeld hiervan is de eerste scene van I am Legend, dat Will Smith door de verlaten straten van New York rijdt en het geluid van de brullende v8 motor en gierende banden van de rode mustang tussen de wolkenkrabbers galmt.

Een ander mooi voorbeeld is de openingsscene van "Source Code". Hierbij is een orkest te horen wat groots en ruimtelijk neergezet wordt. Wat opvalt is dat de achtergrondinstrumenten op één plek blijven staan, terwijl de melodie en de geluidseffecten gepand worden, waardoor een hele brede en diepe soundstage ontstaat waarin je de instrumenten als het ware kan aanwijzen.

Net als op stereogebied, was ook een grote verbetering te merken bij de laagweergave tijden surround weergave. Deze was strakker en gecontroleerder. Waarbij de Marantz de laag weergave af en toe als te veel werd ervaren, had de Arcam meer controle over het laag waardoor er betere detaillering ontstaat en je meer onderscheid kan maken in het soort laag wat je hoort.

Conclusie op surround gebied is dat de Arcam ook hier een enorme stap vooruit is. De AVR600 weet op dit gebied meer informatie uit de bron te halen en geeft deze ontzettend precies weer. Hoewel de Marantz een mooie surround beleving weet te creëren, mist het toch de detaillering en het gewicht die de Arcam heel goed weet neer te zetten.




Batman - The Dark Knight - Het laag in deze film een stuk gecontroleerder dan met
de Marantz. Ook klonk het geheel grootser bij gebruik van het Dolby True HD geluidsspoor  
en kwam het geluid meer los van de speakers


N.B. Let niet op de overbelichting van het scherm door de lange exposure time


Eindconlusie


Ik heb de Marantz SR8002 nu twee jaar lang in volle tevredenheid in mijn set-up staan en merkte tijdens de sessies met de AVR600 pas hoeveel het beter kan op receiver gebied. Daarmee wil ik niet zeggen dat de Marantz niet goed is, maar dat de Aracam simpelweg van een veel hoger kaliber is. Zowel op stereo als op surround gebied is het geen eerlijke vergelijking en dat zegt op zich eigenlijk voor mij genoeg: De AVR600 zou een geweldige opvolger zijn voor mijn SR8002, voornamelijk omdat de Arcam veel meer uit mijn Tannoy Dimension frontstage weet te halen.

Ondanks het feit dat er sinds de release van de AVR600 veel problemen zijn opgelost door middel van verschillende firmware updates, zit me dit nog niet helemaal lekker. Waarschijnlijk had ik een model uit de eerste generaties want zelfs met firmware rev.2.5 had ik nog ontzettend veel last van tikken, plopjes en af en toe een knallende subwoofer. Veel gebruikers hebben hier een workaround met de mute-knop voor, maar ideaal is deze niet echt. Ook heb ik een paar keer last gehad van een groen, normaal zwart, scherm bij het booten van mijn HTPC. Wat hier de oorzaak van is heb ik nog niet gelezen.

Er zijn dus een aantal dingen die ik tegen elkaar af moet wegen, voordat ik daadwerkelijk over ga tot de upgrade. Ik heb voor mezelf besloten hier nog even rustig de tijd voor te nemen.

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

frank2

Ik zou me ens verdiepen in cinemike upgrades. Het schijnt dat Marantz (want die doet hij er veel) er behoorlijk qua geluid op vooruit gaan. Er zijn geloof ik ook tests van. Je kunt via hem of zekf een Marantz aanleveren die hij dan behoorlijk upgrade.

Het is maar een tip (zie zijn website)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

high-q

Citaat van: frank2 op oktober  1, 2011, 16:50:56
Ik zou me ens verdiepen in cinemike upgrades. Het schijnt dat Marantz (want die doet hij er veel) er behoorlijk qua geluid op vooruit gaan. Er zijn geloof ik ook tests van. Je kunt via hem of zekf een Marantz aanleveren die hij dan behoorlijk upgrade.

Het is maar een tip (zie zijn website)

Bedankt voor de tip Frank, altijd interessant om het ook eens in die hoek te zoeken. Super!  8)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Citaat van: jowi op september 29, 2011, 15:10:22
Tip, zet de roomEQ aan.

Verder als demomateriaal zou ik nog de bluray van Tori Amos Live in Montruex aanraden, en dan met name de cover van Nirvana's Smell Like Teen Spirit, de dynamiek daarin is bizar.

De Bluray is binnen en ik heb inmiddels een stukje bekeken. Inderdaad een ontzettend mooi stuk muziek. Bedankt voor het posten!  :music:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

larzie

Mooi apparaat dus die AVR600 op die kinderziektes na. Misschien handig om nog wat andere types te proberen van Arcam? Zoals die combinatie van AV888 en P777 oid of AVR500? Misschien is het daarbij minder storend of niet aanwezig?

Ik had trouwens die kabels al meteen gekocht. Ik weet t een beetje impulsief, maar goed had wel al info erover opgezocht en postieve dingen over gelezen. Daarnaast werden deze demoversies, die eigenlijk niet verkocht mochten worden, voor de schappelijke prijs van 99 euro aangeboden en ik moet zeggen ik ben er erg content mee.
Het geluidsbeeld is veel rustiger en neutraler. Luistert een stuk prettiger. Kan dus wel behoorlijk wat verschil maken een setje kabels.

Binnenkort op zoek naar zo'n soort vloerkleed wat jij ook hebt. Hoogpolig en mooie lichte kleur.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Martijnst1990

Leuk verslagje, leest lekker weg :) En natuurlijk mooi dat de Arcam zo goed bevalt tegenover de Marantz. Hopelijk kan je een beetje snel aan een nieuwe generatie AVR600 komen.

Hele mooie set en foto's zo!  8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

HTip

Dat is geen half werk zeg. Je hebt zo'n beetje alles getest wat je maar kan en dat in 2 dagen :worship:

Goed verwoord ook wat je ervaart en beleeft. Dat vind ik nog wel eens lastig om te beschrijven, maar jij hebt daar helemaal geen moeite mee...

Moet een beetje denken aan een quote uit The Matrix... "The problem is choice" :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

high-q

Citaat van: larzie op oktober  1, 2011, 22:26:21
Mooi apparaat dus die AVR600 op die kinderziektes na. Misschien handig om nog wat andere types te proberen van Arcam? Zoals die combinatie van AV888 en P777 oid of AVR500? Misschien is het daarbij minder storend of niet aanwezig?

Ik had trouwens die kabels al meteen gekocht. Ik weet t een beetje impulsief, maar goed had wel al info erover opgezocht en postieve dingen over gelezen. Daarnaast werden deze demoversies, die eigenlijk niet verkocht mochten worden, voor de schappelijke prijs van 99 euro aangeboden en ik moet zeggen ik ben er erg content mee.
Het geluidsbeeld is veel rustiger en neutraler. Luistert een stuk prettiger. Kan dus wel behoorlijk wat verschil maken een setje kabels.

Binnenkort op zoek naar zo'n soort vloerkleed wat jij ook hebt. Hoogpolig en mooie lichte kleur.

De AVR600 is absoluut een topper. Persoonlijk vind ik dat je niet meer kunt spreken over kinderziektes als het apparaat al dik twee jaar op de markt is. Wel een goede zaak van Arcam dat ze door blijven gaan met het uitbrengen van nieuwe firmware. In het AV888/AVR600 topic is te lezen dat deze bugs in beide modellen voor komen. De AV888 ben ik natuurlijk erg benieuwd naar, maar zoals eerder gezegd ben je daar tweedehands ook wel meer dan +5k kwijt, 1,5k meer dan een nieuwe AVR600. De AVR500 valt voor mij af omdat ik minstens op zoek ben naar de power die de AVR600 levert ivm de Dimension frontstage.

Juist niet impulsief dat je die kabels hebt gekocht! Je hebt je probleem in je set-up geïdentificeerd en bent nu gericht op zoek naar een specifieke oplossing. Je kant het altijd proberen en als het niet is wat je zoekt, kan je ze altijd weer doorverkopen. Zo werkt dat met upgrades. Maar mooi dat het goed uit is gepakt  ;)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge