Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

snicky


Citaat van: morca op januari 29, 2015, 21:46:53
Dat is raar.

Heb echt 10x het onweer voorbij laten komen van de dolby atmos disc.

Beiden subs op 0 klinkt prima

Doe je 1 sub op 180 en 1 op 0. Dan drinkt het laag veel dieper door, veel meer druk voel je in de kamer.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Citaat van: snicky op januari 29, 2015, 21:50:40
Heb echt 10x het onweer voorbij laten komen van de dolby atmos disc.

Beiden subs op 0 klinkt prima

Doe je 1 sub op 180 en 1 op 0. Dan drinkt het laag veel dieper door, veel meer druk voel je in de kamer.
Wat meet er vlakker dan?

snicky


Citaat van: morca op januari 29, 2015, 21:59:22
Wat meet er vlakker dan?

De sub met fase 0.

Maar doe ik beiden op 180 is t ook niet goed, beiden op 0 ook niet.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM


yorkie13

Idd DSP erbij om de boel verder netjes af te stellen.

Antimode, Behringer DSP of een Receiver met Odyssey XT32


snicky


Citaat van: morca op januari 29, 2015, 22:13:08
Ik zit net te kijken hier stonden beide sub,s.
Met 1 fase op 180 sluiten je sub,s veel beter op je fronts aan,alleen heb je dan een dip op 40 hz:



Dus inderdaad beste configuratie 1 op 180.

Met bijvoorbeeld een anti mode erbij ben ik eigelijk zo goed als klaar?

Hoe staat een anti mode eigelijk tegenover een receiver met sub EQ?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Citaat van: snicky op januari 29, 2015, 22:19:16
Dus inderdaad beste configuratie 1 op 180.

Met bijvoorbeeld een anti mode erbij ben ik eigelijk zo goed als klaar?

Hoe staat een anti mode eigelijk tegenover een receiver met sub EQ?
De antimode doet alleen je sub,s,of bedoel de de antimode 2?
ADSY XT32 doet al je speakers en ook de afstanden.

Beide systemen werken wisselend wel en niet goed.
Het blijft een auto inmeet systeem.
Met bv een dsp met een peq ,zodat je zelf de freq ,gain en bw kan kiezen ,geeft vaak een betere afstemming van je woofers.

snicky

Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM


GPO

Mooie metingen hoor. Je hebt een erg strakke response.... zo strak zie je niet zo vaak!!

Rechterhoek is erg fijn maar de linkerkant is ook prima al is de spl dan irts minder.... maar in het algemeen gaat het erg hard. Ik zie SPLs van 95 db op 20 hz.... wow. En dan ben je nog niet eens bezig om te kijken wat je max output is. Vet hoor.....

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

broodro0ster

Zou dit nog kunnen testen:

Test toon afspelen met REW op je crossover frequentie en sub 2 uitzetten.

Draaien aan de fase van sub 1 totdat je het meeste output hebt.
Daarna sub 1 afzetten en sub 2 aanzetten en hetzelfde process opnieuw doen met sub 2.

Daarna beide subs aanzetten, een sweep doen met REW en ff controleren als curve nog beter.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

RalphH

Citaat van: morca op januari 29, 2015, 22:07:50
Denk dat ik ze beide op 0 zou zetten ,maar ik heb dsp om iets bij te regelen als het niet naar wens klinkt.

?

Kon je met een batterij de polariteit van een speaker niet testen?
Kun je zien of er de kabeltjes intern niet toevalsig omgewisseld zijn.

EDIT
Zo dus. Maar das wat lastig testen op de cinch ingang. Iemand suggesties
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

DofN

Is een 4e order LR filter het juiste filter als ik de low- en highpass op 30 zet?

Of kan ik dan beter een ander filter kiezen?

Ik heb de volgende mogelijkheden:

LR2, LR4, LR8, BW1, BW2 en BW4
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Loondijke

Ben een beetje aan het stoeien met m'n Dali's om de juiste crossovers in te stellen.

Ik heb als uitgangspunt het minimale bereik + 20hz. Dit komt redelijk uit merk ik. Nu kom ik bij het LFE uit met mijn XXLS400.
Na veel gelezen en getest te hebben, vind ik hier niet echt een duidelijke uitkomst. Ik zat zelf te denken aan 90hz ofzo, omdat de crossovers over het algemeen op 60 en 80 staan (fronts - rears).

Hoe pakken jullie de LFE aan?
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

broodro0ster

LFE is het .1 kanaal en komt altijd uit de sub. Dit moet dus op 120hz staan. Zet je het op 60hz dan kap je gewoon het LFE signaal af en hoor je boven 60hz niks meer. Je fronts gaan dit niet overnemen.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

snicky


Citaat van: broodro0ster op januari 30, 2015, 11:09:21
Zou dit nog kunnen testen:

Test toon afspelen met REW op je crossover frequentie en sub 2 uitzetten.

Draaien aan de fase van sub 1 totdat je het meeste output hebt.
Daarna sub 1 afzetten en sub 2 aanzetten en hetzelfde process opnieuw doen met sub 2.

Daarna beide subs aanzetten, een sweep doen met REW en ff controleren als curve nog beter.

Heb dit gedaan met de gewone pink noise uit REW. Kan je ook specifiek 80hz toon kiezen?

Uit de pink noise kwam de meeste output uit fase 180. Met alle 2 de subs getest. Maar uiteindelijk 1 sub 180 en 1 sub 0 gaf het beste resultaat met films.


Anti Mode Cinema is besteld. Eens zien wat dat kan toevoegen [emoji16]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

RalphH

Citaat van: snicky op januari 30, 2015, 13:10:43
Anti Mode Cinema is besteld. Eens zien wat dat kan toevoegen [emoji16]

Persoonlijk zie ik niet helemaal wat je met deze dsp wilt bereiken, je hebt al een nagenoeg vlakke response zonder noemenswaardige pieken. Wat verwacht je dat het apparaat gaat doen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

broodro0ster

Citaat van: snicky op januari 30, 2015, 13:10:43
Heb dit gedaan met de gewone pink noise uit REW. Kan je ook specifiek 80hz toon kiezen?

Uit de pink noise kwam de meeste output uit fase 180. Met alle 2 de subs getest. Maar uiteindelijk 1 sub 180 en 1 sub 0 gaf het beste resultaat met films.


Anti Mode Cinema is besteld. Eens zien wat dat kan toevoegen [emoji16]

Dat kan met de generator in REW. Dan ben je echt aan het afstellen op de crossover en niet in een breder spectrum.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

GPO

Citaat van: snicky op januari 29, 2015, 20:51:09
als ik alles zo bekijk komt de mooiste meting uit de rechter hoek.

Op die plek meerdere metingen verrichten met de 2 subs dan?

sub 1 rechts tv meubel en sub 2 iets verder in de rechter hoek. Samen gemeten

(plaatje is weggevallen in de quote, maar dit is volgens mij je meting met 2 subs in de rechterhoek).

Je hebt daar een geweldig goede en brute "house-curve"... ik snap een aantal dingen daarom niet:

1) je mist 'druk op de borst'.... je tipt in de meting de 100 dB aan rond de 22-23Hz, ik neem aan dat alles in je huis stond te ratelen inclusief de sokken in je schoenen?  :blink:
--> ter illustratie: ik meet meestal rond de 70 dB en sommige pieken gaan richting de 80 dB, maar als ik ergens 100 dB aantip hallee.... zooo, dat gebeurt alleen als ik een film opzet en op een flink volume -lees: richting referentievolume- aan het spelen ben.. dan trillen de kopjes in de keukenkast, staat het gasfornuis te trillen in de keuken en vallen de transformers boven van de plank in mijn zoon z'n kamer....  :devil:

Dus ik vind de absolute waardes van je meting een beetje heel erg veel tov wat gangbaar is in de 'meetwereld' en ook begrijp dus niet wat je mist.... dat blijkt namelijk niet uit de metingen....  :ohmy:

2) meet je je hoofdspeakers mee? Zo nee, dan begrijp ik je afval > 100 Hz wel, anders staan je subs veel te hard. En dat staat weer haaks op je opmerking 'dat je wat mist'' .. :)

3) Een anti-mode.... ? Net zoals RalphH zegt: wat gaat dat brengen denk je? Je mist impact, maar dat gaat een antimode juist nog minder maken.....die gaat pieken afvlakken... Bovendien kun je niets tweaken aan dat ding. Het is aanzetten en meten en klaar. Kun je weinig verder mee, maar goed ieder z'n ding....  ik ben zelf nogal van het tweaken ... :clapping:

GPO

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: GPO op januari 30, 2015, 14:40:54
ik ben zelf nogal van het tweaken ... :clapping:

GPO
Heb je de dsp wel naar wens gekregen,jij miste toch ook slam door teveel drukken van pieken.

Zelf tweaken is idd veel beter als een auto systeem,dit systeem kan niet leren en heeft gen oren  ;D


morca

Citaat van: RalphH op januari 30, 2015, 11:12:32
?

Kon je met een batterij de polariteit van een speaker niet testen?
Kun je zien of er de kabeltjes intern niet toevalsig omgewisseld zijn.

EDIT
Zo dus. Maar das wat lastig testen op de cinch ingang. Iemand suggesties
Vind het wel raar,maar je ziet dat ze beide op nul samen werken.
1 op 180 geeft wel een dip op 40 hz,war normaal een piek zou zitten.

Ik had hier thuis ook een dip en veel output leek het. Na dsp en juiste fase klonk de gepoorte sub iets tammer.
Maar geen rare dipje,s meer.
Dat meer voelden impact bij een verkeerde fase kan wel,maar dat gevoel klopt niet  :)

snicky

Net elke subwooder apart via rew gemeten met een 80 hz toon en staan in fase als beiden subwoofers op 180 staan.

Terwijl ik toch echt meer laag voel en hoor als de 1 dus uit fase staat en de 1 in fase
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

snicky

De lijn die hoger ligt is beiden subs in fase.

Gele lijn is beiden uit fase

Even snel via de telefoon



Heb trouwens beiden subs weer naast de tv meubel geplaatst links en rechts tussen de speakers. Gewoon omdat het een stuk mooier staat, en zoals het er naar uitziet moet dat prima kunnen gezien rew.
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM