Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

yorkie13

Ik denk dat een PC12nsd of PB12nsd het hier nog beter doet, en die hebben wel limiters ide vorm van DSP.

Gaan in room tot 18 hz (-3db)

Meerwaarde bied in deze de Velodyne SMS-1 wel  :D

jvanhambelgium

Deze avond dus de tijd genomen om nog eens met de 2 x PB13 aan de schuif te gaan om een plek te vinden die enigzins OK lijkt ... ik blijf dus altijd terug ongeveer in de hoek terechtkomen ... op onderstaande graph staat elke PB13 zo'n 25cm van de zijmuur. Door de grote kist zit het conus-oppervlak zo'n 83cm van de stenen muur.

Onderstaande meting is dus rechtstreeks op beide subs, geen enkele phase/filter instelling. Wel heb ik 1 SVS op 10Hz tuning gezet (750W BASH) terwijl de andere op 16Hz tuning staat (1000W SLEDGE) om wat meer pit uit de laagste registers te halen.
Onderstaande meting is wel iets "harder" gemeten dan normaal eigenlijk, maar dat doet weinig aan de golfvorm.



Lijkt me behoorlijk vlak. De serieuze gaten achteraan (> 150Hz) lijken me geen probleem. De uiteindelijke cross-over van het systeem zal maximaal 80Hz bedragen.
Aan m'n zitplek heb ik geen aanpassingen gedaan en deze is nog steeds dezelfde sinds maanden.

...Dan vervolgens XT32 ADSY er een keertje over laten gaan wat uiteindelijk onderstaande totaal-beeld geeft (wel 1/6e smoothing)



Van wat ik voorlopig heb kunnen beluisteren klink het goed. Een stevig solide "kick" drum is zeker niet afwezig, de laagste pijp-orgel registers van Felix Hell (Organ Sensation) laten zich ook wel horen.
Morgen staat er een filmke op te planning dus zullen we dat ook even evalueren.

Dus tja, ik denk dat het we voorlopig ongeveer wel OK zitten...?  :coffee: :coffee:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Zo te zien ben je aardig op weg Jan  :thumbs-up:
Gisteren ging nog niet naar wens,maar je hebt nu toch wel 2 goeie plekken gevonden zo te zien.

En zo te horen ook  :music:   ;)

Nice!!

MVG

Wauw, ik heb even bij moeten lezen, proficiat hé met de nieuwe aanwinst, nog een beest erbij!  :pompom: :o

Die lijn ziet er zeker goed uit al naar gelang ik kan beoordelen  ;D

Martijn M

Ziet er niet gek uit, Jan! Op basis van het topic dat je gisteren opende had ik verwacht de Pyreneeën te zullen zien ;) .
Dutch & Dutch

jvanhambelgium

Citaat van: Martijn - Synergy Acoustics op oktober 16, 2013, 00:50:45
Ziet er niet gek uit, Jan! Op basis van het topic dat je gisteren opende had ik verwacht de Pyreneeën te zullen zien ;) .

Tja, vandaar dat ik twijfel of mijn "hoeken" echt wel volwaardige "hoeken" zijn.
Van zowat de 20 a 30 posties die ik in de kamer gemeten heb zijn die hoeken precies het meest vlak!
Ik heb ze niet volledig in de hoek gestompt maar zoals ze nu staan gaat het net -> schuif ik de subs vb nog 5cm in de breedte op dan ziet het er een pak slechter uit op die bepaalde luister/meeplek (exact center zitbank)


Ik heb wel m'n ADSY meting gedaan met een kleine bubbel, ik denk als je echt "breed" gaat meten met ADSY ook compromissen moet maken ... als ik al zie dat de REW-micro 20cm naar links of rechts van de center plek een venijnige dip op 16Hz geeft ...
Dus het is een feit dat denkelijk niet iedereen (max 3) op de zitbank dezelfde ervaring gaan hebben  :D



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Mooi dat het toch gelukt is Jan! Ziet er netjes uit en zo klinkt het vast ook.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

yorkie13


Ejorne

Dat is inderdaad een mooie meting!  8)
Zou je ook eens de waterfall willen posten? Daar ben ik wel benieuwd naar.


jvanhambelgium

Citaat van: Ejorne op oktober 16, 2013, 18:56:41
Dat is inderdaad een mooie meting!  8)
Zou je ook eens de waterfall willen posten? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Die waterfall is niet beter of slechter dan dat het altijd geweest is, 1 of 2 subs maken geen verschil.
Heb behoorlijke nagalm in die 15-25Hz zone, maar daar is helaas niets aan te doen zonder al te grote ingrepen. Er zijn hier verschillende elementen in de constructie die braafje staan meewapperen rond deze frequenties en hun energie precies vertraagd afgeven aan de ruimte...
Vb rond deze frequenties zie je de flexibele achterwandjes van de ingemaakte kasten (je weet wel, IKEA kastjes) vrolijk meedoen alsof het membranen zijn ... go figure...
Persoonlijk "hoor" ik dat niet.




HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Ik doelde ook niet op de 2e sub,maar je bent een poosje bezig geweest met panelen enzo.
Dat laag ga je alleen met pakken glaswol wegkrijgen,tot 35 hz is het best te doen toch?

Als het maar goed klinkt  ;)

jvanhambelgium

Citaat van: morca op oktober 18, 2013, 22:01:55
Ik doelde ook niet op de 2e sub,maar je bent een poosje bezig geweest met panelen enzo.
Dat laag ga je alleen met pakken glaswol wegkrijgen,tot 35 hz is het best te doen toch?

Als het maar goed klinkt  ;)

Ja, die panelen is specifieke absorptie maar niet deze lage freqs hoor, dat los je enkel met het betere werk op en dat kan ik voorlopig niet estetisch plaatsen ;-)
Jaja, vanaf 35Hz ziet het er wel goed uit hoor, geen excessen.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

addy

Citaat van: Ejorne op februari  2, 2011, 20:13:15
Ja inderdaad.

We hebben met REW een meting gemaakt van de ongecorrigeerde situatie. Pas een dag (of wat) later hebben we op basis van die ene meting een filter gemaakt met REW die er 'op papier' goed uit zag. Daarna hebben we helemaal niet meer de noodzaak gevoeld om opnieuw te meten want het klonk super!

Maar nu je een poosje met de extra Alpine sub speelt was het weer aanleiding om de mic er weer eens bij te pakken. Nu blijkt de piek die aanwezig was tussen 40 en 50 hz blijkt in de praktijk niet helemaal zo te zijn gecorrigeerd, zoals de voorspelling deed lijken. We hebben ook meerdere smalle correcties op die plek toegebracht omdat dat er op tekening mooi strak uitzag. Maar we zullen denk ik beter (meet technisch) resultaat behalen met een enkele wat breder filter.

Dus we gaan binnenkort er eens goed voor zitten. Opnieuw een meting maken van de ongecorrigeerde situatie. Vervolgens een gemaakt filter testen door opnieuw te meten. Zodoende een mooie meetcurve te bouwen in plaats van een mooi voorspelde curve.  8)

Ik ben benieuwd hoe dat er dan zal klinken!  :music:


Hoi Morca,

Las een ouder topic.
Begrijp ik dat je bij mensen thuis o.a. subs afstelt ?
Zou bij mij nodig zijn, is dat mogelijk, woon in Tiel, vergoeding uiteraard.

Gr Ad


morca

Het was wel de bedoeling idd,maar me rug laat me niet zo lang meer in de auto zitten.
De laatste tijd weer wat problemen gehad,dus de auto mijd ik zoveel mogelijk.
Anders had ik het met alle plezier voor alleen een benzine vergoeding gedaan.

Ik kan he Ejorne vragen,maar of die tijd heeft?
Komen we nog op terug,ik PM hem.

Anders adviseer ik je Forumlid Martijn/keyser eens te vragen of die het voor je wil doen.
Die is ook net forumsponser,en heeft de benodigde kennis.

addy

Das toch jammer, vooral met je rug bedoel ik.
De afstand is dan te ver neem ik aan, ik zou je kunnen halen, maar dan zit je nog in een auto,
hoewel ik een hoge zit daarin heb.
Weet niet wie deze mensen zijn die je noemde, hoe kom ik in contact ?

morca

Nou dat word niks,beide zijn druk.
Je zou het zelf moeten leren,maar dat gaat wel wat werk kosten,ik zag je andere topic al over streamen en bijbehorende zaken.

Tja me rug,ik kan niet te lang zitten,en ben er toevallig net doorheen gegaan,het was 3 jaar goed gegaan .
Hoge of lage zit maakt niet zoveel uit,uit zit op geeneen stoel echt lekker.

Maar genoeg over me rug,kijken of er iemand zich nog meld om je te helpen.
Regio mid ken ik verder even niemand.
Laten we even afwachten of er nog iemand meeleest op een later tijdstip.


Syphon

Als eerste, wat een super topic. Binnen een maand wordt mijn subwoofer bezorgd inclusief DB meter icm dit topic moet het helemaal goed komen. Woon ook in regio midden dus als iemand het zou combineren.

Loondijke

Toch zit ik nog een beetje te stoeien met mijn subwoofer. Ik krijg voor mij gevoel de ideale plaats niet gevonden. De situatie is nu als volgt;



Ik zit er midden voor en heb van daaruit ook mijn Audyssey metingen laten doen. Ik blijf het moeilijk vinden om op gehoor de juiste locatie te vinden. Daarnaast denk ik dat ik akoestisch erg veel kan winnen. Ik heb namelijk geen gordijnen en alleen een hoogpolig kleed liggen, met een bank en 2 stoelen. Verder hangt er (nog)  niks aan de muren.

Omdat ik zelf echt te weinig verstand van zaken heb en het moeilijk vind om te begrijpen (visueel snap ik 99% van de zaken, maar op audio gebied is het allemaal wat ingewikkelder  :blink:). Ik denk dat ik opzoek ga naar iemand die (tegen een vergoeding uiteraard) bij mij wilt komen meten en eens samen te kijken naar de situatie. Kan zoiets ook via het forum bijvoorbeeld? Woon zelf in regio Breda.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

RalphH

Wellicht id het voor Loondijke Addy en Syphon iets om in iedergeval allemaal alvast een db metertje aan te schaffen als deze nog niet in bezit is, en voor zover nog niet het geval, dan in iedergeval de set daarmee al een keer in te stellen (icm een meetlint).

Vervolgstapje zou meet & greet kunnen zijn waar de 3 heren, vergezeld door iemand van 't forum, op 1 locatie een kleine inwijding in afstellen/schuiven en meten kunnen krijgen.

Kom zelf uit den bosch en wil daar best wel een dagje voor uittrekken. Ben de eerste week van december een week vrij, moet wel wat klussen dan, maar een dagje forummen moet kunnen ;D.
Spreekt in mijn geval voor zich dat dit kostenloos is, 't is hobby en mijn garantie gaat tot de deur ;D ;D.


Kan iemand ff tippen of er met een umik nog een db meter nodig is (ivm REW spl level calibratie)? Zou ook nog een optie zijn namelijk. Kan iedereen met een laptopje en REW aan de gang en daarme ook de speaker levels meteen goed zetten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dennis75

Ik heb zo'n 2 maanden geleden met de Umik-1 een meting uitgevoerd welke ik direct in dit topic heb gepost. Ik had toen eerst de speakers met een db meter op 75db afgesteld en vervolgens een meting gedaan. Ik dacht dat ik dat niet meer in REW hoefde in te voeren. De Umik-1 deed dit automatisch.

@Loondijke, als je wil kan je van mij de Umik-1 en een db meter lenen. Je moet alleen even een usb A naar mini b kabel hebben. De kalibratie file die erbij hoort kan ik je zo mailen.
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Syphon

Citaat van: RalphH op oktober 21, 2013, 12:26:12
Wellicht id het voor Loondijke Addy en Syphon iets om in iedergeval allemaal alvast een db metertje aan te schaffen als deze nog niet in bezit is, en voor zover nog niet het geval, dan in iedergeval de set daarmee al een keer in te stellen (icm een meetlint).

Vervolgstapje zou meet & greet kunnen zijn waar de 3 heren, vergezeld door iemand van 't forum, op 1 locatie een kleine inwijding in afstellen/schuiven en meten kunnen krijgen.

Kom zelf uit den bosch en wil daar best wel een dagje voor uittrekken. Ben de eerste week van december een week vrij, moet wel wat klussen dan, maar een dagje forummen moet kunnen ;D.
Spreekt in mijn geval voor zich dat dit kostenloos is, 't is hobby en mijn garantie gaat tot de deur ;D ;D.


Kan iemand ff tippen of er met een umik nog een db meter nodig is (ivm REW spl level calibratie)? Zou ook nog een optie zijn namelijk. Kan iedereen met een laptopje en REW aan de gang en daarme ook de speaker levels meteen goed zetten.

Klinkt heel goed! Stel mijn huis/bier/bbq/home theater per direct beschikbaar  :pompom:
Hehehe DB meter krijg ik inclusief de subwoofer. Woon in Apeldoorn maar dat moeten we dan maar even kijken.

Hokkie001

Vraagje (met de zoekfunctie vind ik niet het antwoord):

Morgen krijg ik een Voltcraft SPL meter (type weet ik nog niet) binnen. Deze heeft een line-out, dus zal hem kunnen gebruiken voor de room eq wizard, toch?

Moet ik de Voltcraft nog kalibreren? Zo ja, kan dit in de wizard of moet ik een *.cal file hebben? Waar kan ik deze krijgen? Op home shack staat het niet...

Misschien een noob vraag, ik ben hierin nog maar een beginner... don't hurt me  :angel:

Ejorne

Citaat van: Hokkie001 op oktober 22, 2013, 16:21:00
Vraagje (met de zoekfunctie vind ik niet het antwoord):

Morgen krijg ik een Voltcraft SPL meter (type weet ik nog niet) binnen. Deze heeft een line-out, dus zal hem kunnen gebruiken voor de room eq wizard, toch?

Moet ik de Voltcraft nog kalibreren? Zo ja, kan dit in de wizard of moet ik een *.cal file hebben? Waar kan ik deze krijgen? Op home shack staat het niet...

Misschien een noob vraag, ik ben hierin nog maar een beginner... don't hurt me  :angel:

Ja, die kun je gebruiken. En er zijn standaard cal files voor een radioshack meter.
Ik heb altijd begrepen dat die db-meters altijd behoorlijk afvallen in het laag met name onder de 20hz maar laatst is er een grafiekje gepost tussen de verschillende mic's en daar kwam de db-meter verrassend goed uit met mar minimale afwijking onder de 20/hz en juist inde hogere tonen een grote afwijking, dus ik weet niet precies hoe dat nu zit. Mar in ieder geval kun je deze gebruiken voor REW en als die grafiekjes kloppen dan is er weinig reden tot gebruik van een andere mic.