Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

maximus79

Citaat van: morca op mei 19, 2013, 11:54:38
Deze img is vd amp,toch,wil je die eens nameten met REW ,ik ben nieuwsgierig ivm smoothing bv.
De eq vd DD18 geeft imo zoveel smoothing dat je hem beter met REW af zal stellen voor optimaal resultaat.
Ben even benieuwd hoe dat bij ARC is,
PS heb je een nieuwe amp Maximus,je had een....... met ADSY toch,mooie aankoop  :thumbs-up:

Heb inderdaad een nieuwe receiver! Anthem MRX 700! Had de denon 2809, echt een enorme upgrade!
Als ik tijd heb zal ik nog eens een REW meting doen. De subs klinken nu in ieder geval geweldig!

Hier een foto zonder antimode.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Bart_M

Citaat van: Hipster op mei 19, 2013, 08:52:47
Ik heb ook last van een dip ,maar dan gecentreerd rond de 90 Hz.
Meet ik enkel de subs ontbreekt deze.

X over is 120 Hz.





Je moet wel de goede schaal instellen op je horizontale as, deze is nu lineair en geeft een vertekend beeld.


Staaled

Citaat van: Bart_M op mei 19, 2013, 14:19:46
Je moet wel de goede schaal instellen op je horizontale as, deze is nu lineair en geeft een vertekend beeld.
Ik zie beide nu lineair staan. ;)

De tweede is trouwens een roomperfect meting, dat doet iets geks op die positie.










"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bart_M


Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: morca op mei 19, 2013, 16:36:37
Idd ,ik had het gezien,denk kijk of Hipster het zelf ziet  :)
De 45-100 db schaal is niet aangehouden,-50tot 100 geeft een vertekend beeld
Hiero  ;)








"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Former member 78

Vanaf 15hz ziet het er best prima uit.
Maar wat een giga dip bij 38hz, waar normaal iedereen een piek heeft.

Ook die dip bij 99hz is fors. Ben erg benieuwd naar de reden.

Staaled

Citaat van: ArjanR1 op mei 19, 2013, 23:00:00
Vanaf 15hz ziet het er best prima uit.
Maar wat een giga dip bij 38hz, waar normaal iedereen een piek heeft.

Ook die dip bij 99hz is fors. Ben erg benieuwd naar de reden.

Ik dus ook.

Die 38 heb ik al eens tevergeefs met een 3de sub geprobeerd op te vegen.
Mogelijk komt er wel weer een ander plekje vrij voor een extra sub en dan nog eens zien.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Former member 78

Zelfs met 1 sub moet je die dip niet hebben.
De piek komt uit op 38hz, maar start bij zo'n 34hz en stopt bij 42hz.
Dus je mist een behoorlijk belangrijk deel.

PM Keyser eens, die heeft veel verstand van dit soort zaken. Ik kom niet verder dan, goh wat ik dikke piek :D

morca

Het blijft idd een vreemd verhaal dat je met die dip,s blijft zitten.
Normalitair zou je dat met plaatsing van meerdere kleine weg kunnen krijgen.
Misschien is dat voor jouw wel de betere oplossing.

Maar in het verleden heb je toch ook de 2x F112 en de svs in de living gehad.
Toen ook last van deze dips Hipster?

THanks voor het reposten  ;) die andere was voor degen die opletten ook dit al af te lezen.

Staaled

Citaat van: morca op mei 19, 2013, 23:38:40
Het blijft idd een vreemd verhaal dat je met die dip,s blijft zitten.
Normalitair zou je dat met plaatsing van meerdere kleine weg kunnen krijgen.
Misschien is dat voor jouw wel de betere oplossing.

Maar in het verleden heb je toch ook de 2x F112 en de svs in de living gehad.
Toen ook last van deze dips Hipster?

THanks voor het reposten  ;) die andere was voor degen die opletten ook dit al af te lezen.

Ik heb nooit met die 3 subs tegelijk gespeeld.

Het was ,chronologisch:
2 F112 muziek en film
1 F112 muziek en film ( nr 2 naar 2de set)
1 F112 muziek, PB13 Ultra film
Pas in de laatste setup ben ik met meten gestart en die serie heb ik niet meer.

De dip was altijd wel meer of minder aanwezig ,met de Ultra als beste.
Enter de JTRs en de dip was hevig (terug).
Vervolgens heb ik getracht met een Ultra die dip te vullen. Geen resultaat.
TimVG opperde stapelen, dat maakt de ruimte echter onmogelijk.
Delays tussen de subs staan trouwens exact, zowel stereo als HT.

Ik heb het lang laten liggen wegens tijd- en aandachtgebrek, nu maar eens aan de gang.
Plan is om nu eerst de subs individueel te meten.

@ Morca :klopt was er zelf al uit, echter nu is het inzichtelijker. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Ok duidelijk.ik vroeg me af of ze op een andere plek staat als je andere sub,s,en of er iets in je opstelling/ ruimte tegenwerkt.
Verder ziet hij er niet slecht uit,ik weet nog dat ik foto,s van je ruimte gezien heb.

Je gaat ze nu apart inmeten,lijkt me goed plan,ben benieuwd wat ze apart doen.
En of er met fase niet iets te behalen is.
Je hebt er 1 voor en 1 achter staan toch?

yorkie13

Je probleem lijkt me de ruimte (vrij smalle kamer) toen ik langs kwwam voor de xxlss400.

Wordt erg lastig om dat op te lossen met die enorm grote JTR subwoofers.

Een testje met meerdere kleine subwoofers erbij zou wel eens heel goed kunnen werken.
Denk dan aan 2 of 3 kleine subwoofers, al dan niet in de hoogte geplaatst.

Ik gebruik nu op dit moent 1 x een PC12nsd, en dan 2 kleine subwoofers erbij.

Wel elk met een 12 inch woofer , en regelbare fase.

Verdiep je eens in de bevindingen van de Geddes methoede van mutiple subwoofers.

Of idd eens Keyser langs laten komen voor metingen.

Staaled

Citaat van: RA SUBS op mei 20, 2013, 09:40:43
Je probleem lijkt me de ruimte (vrij smalle kamer) toen ik langs kwwam voor de xxlss400.

Wordt erg lastig om dat op te lossen met die enorm grote JTR subwoofers.

Een testje met meerdere kleine subwoofers erbij zou wel eens heel goed kunnen werken.
Denk dan aan 2 of 3 kleine subwoofers, al dan niet in de hoogte geplaatst.

Ik gebruik nu op dit moent 1 x een PC12nsd, en dan 2 kleine subwoofers erbij.

Wel elk met een 12 inch woofer , en regelbare fase.

Verdiep je eens in de bevindingen van de Geddes methoede van mutiple subwoofers.

Of idd eens Keyser langs laten komen voor metingen.

Klopt, ik zal vanmiddag een layout posten.

Meerdere kleine is hier net zo lastig plaatsen.
De plaatsing van een nieuwe rek tzt biedt wel wat meer opties.

Ik overweeg ook nog de JTRs op de huidige plek eens om te keren, dus driver en ports boven.
Overigens meet de kleine set beter maar klinkt minder.



"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

yorkie13

Grootste nadeel is dus de smalle ruimte, en de beperkte plaatsingsmogelijkheden van de JTR.

DSP gaat dat maar deels oplossen.

Maar zoals je al aangeeft, hoe klinkt het ?

Heb je het idee dat je wat mist rond de 34-42 hz ?

Ik had een dergelijke dip bij 80-90 hz en heb dat opgelost door 2 subjes onder mijn fronts door te laten lopen tot 60 hz.

Dus alles staat op 80hz (THX) en de 25 cm subjes gaan dan door hun gesloten afstemming tot zeker 65 hz (-6db).

Komende week krijg ik hier een Onkyo met XT32, en ben benieuwd wat dat gaat doen met het laag.

Ik begin dan gewoon weer met 2 subwoofers en meten, luisteren, meten.Tot het naar wens is.



morca

Ik vermoed dat de vorm en indeling van Hipster zijn kamer een groot probleem geeft.
Door de jaren heen heb je hem nooit helemaal goed gekregen geloof ik.
Misschien indeling of inrichting anders,

Maareuh die fase,s heb je die op alle mogelijke manieren gemeten ,en apart per sub,daarna met 2 sub,s.

Deze manier al eens getest:

stap 1 : de gesloten sub alleen aan met de front,s,kantel heb je op 80 hz staan?
Dan speel je een testtoon af met bv je htpc van 80 hz ,en draai je aan de fase vd gesloten.
Als je de mic van rew dan op je luisterplek houd zie je links en rechts gain meters.
Maakt even niet uit hoe hard hij aangeeft,bij mij was het 43 uit fase en 47 in fase db.Dip weg.
Maar je moet aan de fase draaien tot de gain het hoogst is,dan staan je fronts in fase met je sub.

Of even alleen de fronts en de sub meten,als die een dip van bv 90 hz geven is een testtoon van 90 ook weer beter denk ik,even proberen

stap 2;
je zet de gepoorte ong even hard als je gesloten sub,gok even op oor,of meet even zoals ik net zei met rew.
Maak een meting ,
Kijk op die meting waar een flinke dip zit bv 50 hz.
Dan speel je een testtoon van 50 hz af met je htpc,draai aan de fase vd 2e sub en kijk weer met rew de gain links en rechts tot je de meeste gain meet,mijn dip was helemaal weg ,

yorkie13

JTR subwoofers zijn toch Passief, ofwel er staat een flinke eindversterker op , zonder regelbare Fase .

Dat kan wel eens een beperking zijn.

Iedere subwoofer met apart regelbare fase is toch wel een must dan.

Staaled

Citaat van: RA SUBS op mei 20, 2013, 10:01:45
Grootste nadeel is dus de smalle ruimte, en de beperkte plaatsingsmogelijkheden van de JTR.

DSP gaat dat maar deels oplossen.

Maar zoals je al aangeeft, hoe klinkt het ?

Heb je het idee dat je wat mist rond de 34-42 hz ?

Ik had een dergelijke dip bij 80-90 hz en heb dat opgelost door 2 subjes onder mijn fronts door te laten lopen tot 60 hz.

Dus alles staat op 80hz (THX) en de 25 cm subjes gaan dan door hun gesloten afstemming tot zeker 65 hz (-6db).

Komende week krijg ik hier een Onkyo met XT32, en ben benieuwd wat dat gaat doen met het laag.

Ik begin dan gewoon weer met 2 subwoofers en meten, luisteren, meten.Tot het naar wens is.

Het klinkt erg goed, vandaar dat ik geen haast had of heb en als het niet anders kan......soit. ::)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: RA SUBS op mei 20, 2013, 10:11:19
JTR subwoofers zijn toch Passief, ofwel er staat een flinke eindversterker op , zonder regelbare Fase .

Dat kan wel eens een beperking zijn.

Iedere subwoofer met apart regelbare fase is toch wel een must dan.
Ik kan echt alles regelen via 4 systemen:
receiver
Dualcore
TDAi
Crown sub amps.

DSP te over. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

yorkie13

Misschien  zit daar je "probleem" wel  :D

je kan niet kiezen welke DSP.

RalphH

Citaat van: morca op mei 19, 2013, 00:40:30
Op die dip na de 100 hz na is ie helemaal niet slecht zonder dsp RalphH,netjes vlak tot 15 hz  :blink:
Meet een vanaf 10 of 5 hz als je wilt,even kijken waar en hoever ze afvallen. :)

Idd niet slecht zonder dsp hè :bigsmile:.
Zie inderdaad dat ik de verkeerde grafiek heb gepost, schaal stond niet goed, heb m wel van lager gemeten. Valt bij 15 stijl af naar beneden. SVS is getuned op 16Hz, dus daar houdt ie ook gewoon echt op.

Die krater blijft me irriteren, mja, weinig aan te doen zonder flinke akoestische aanpassingen of een 3e sub.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer