Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

morca

Citaat van: ArjanR1 op maart 15, 2013, 09:55:49
Even op inhaken,
En bij deze laat ik subs even achterwege...

Fronts van bijvoorbeeld 250watt hebben echt niet een 250watt versterker nodig.
Het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit.

Simpel voorbeeld, de Luxman welke ik heb gehad was maar 2x20watt.
En die deed het echt beter dan de Anthem welke 2x120watt geeft. Met de Luxman heb ik
de volumeknop nooit verder gehad dan ''12uur'' en dan knal je serieus!
Dat was toch die buizen amp?,daar gaat mijn verhaal slecht op ,en het zal idd niet altijd met alleen vermogen te maken hebben.
Ik ben nie zo rijk dat ik de duurdere amp,s hier thuis heb kunnen testen  :)
Ooit een paar ML gehoord op een 2x 30 watt Jadis buizenbak,wat een strak geluid  :blink:
Ben er nu nog verliefd op  :D



Philip ,bedankt voor de toelichting hier,wij hadden het al met alle begrip geregeld,dan weet de rest dat ook  :thumbs-up:


mel

Citaat van: morca op maart 14, 2013, 22:00:25
Dat is niet de minste receiver,je zou genoeg vermogen moeten hebben voor goeie aanstuuring.
Wat voor front,s had je ook al weer,je noemt alleen de center

Fronts zijn van Audiopro, maar ik ben al een tijdje op zoek naar fronts van b&w
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Former member 78

Citaat van: morca op maart 15, 2013, 15:55:11
Dat was toch die buizen amp?,daar gaat mijn verhaal slecht op ,en het zal idd niet altijd met alleen vermogen te maken hebben.
Ik ben nie zo rijk dat ik de duurdere amp,s hier thuis heb kunnen testen  :)
Ooit een paar ML gehoord op een 2x 30 watt Jadis buizenbak,wat een strak geluid  :blink:
Ben er nu nog verliefd op  :D



Philip ,bedankt voor de toelichting hier,wij hadden het al met alle begrip geregeld,dan weet de rest dat ook  :thumbs-up:

De Luxman L550AX is geen buis :)
http://onahighernote.com/luxman/?c=8&id=55

BJF

Noob-vraag. MiniDSP is binnen, plugin gedownload, maar nu: aansluiten...

Audio Out van Sonos ZP90 middels RCA naar de beide ingangen op de MiniDSP en dan via Out 1 en Out 3 middels RCA naar CD op mijn Marantz SR7500, dat is correct toch?
Krijg alleen maar 1 kanaal goed te horen, het andere klinkt beroerd. Kan hem dat in het input level zitten? Een dipswitch verplaatsen gaat me nog wel lukken denk ik.
NAD M10 V2
Elac FS247

Ejorne

Citaat van: BJF op maart 16, 2013, 07:52:33
Noob-vraag. MiniDSP is binnen, plugin gedownload, maar nu: aansluiten...

Audio Out van Sonos ZP90 middels RCA naar de beide ingangen op de MiniDSP en dan via Out 1 en Out 3 middels RCA naar CD op mijn Marantz SR7500, dat is correct toch?
Krijg alleen maar 1 kanaal goed te horen, het andere klinkt beroerd. Kan hem dat in het input level zitten? Een dipswitch verplaatsen gaat me nog wel lukken denk ik.

Vaak wordt de miniDSP achter de receiver geplaatst, voor de subamp. Maar tussen bron en receiver moet ook wel kunnen. Maar qua plugin en model weet ik zo niet de benodigdheden. Staat de miniDSP momenteel misschien als crossover ingesteld waardoor het niet goed klinkt?

yorkie13


BJF

NAD M10 V2
Elac FS247

yorkie13

je kan daar gewoon een vraag droppen, geeft de ontwerper antwoord.

HTip

Citaat van: mel op maart 15, 2013, 20:39:43
Fronts zijn van Audiopro, maar ik ben al een tijdje op zoek naar fronts van b&w
Welk type? De enige vloerstaander op de site is de Image Black Diamond V3 en die heeft een gevoeligheid van 90dB. Als jij dat ook hebt zijn ze eenvoudig aan te sturen. Eenvoudiger dan B&W.

Weet niet of je de discussie een beetje hebt gevolgd en hoe je alles nu hebt staan, maar ik zou hetvolgende willen voorstellen.

- alle hulpmiddelen uitschakelen en handmatig speakers configureren. Afstanden kunnen blijven staan, maar rondom zou alles op 75 dB moeten worden afgeregeld, zonder sub.
- meten met REW zonder sub.
- sub aan, x-over op 120Hz en dan weer meten met REW
- x-over verlagen totdat het geluid van je fronts naadloos aansluit. Dit is een kwestie van luisteren en smaak.
- fase instellen zodat de sub verdwijnt
- volume instellen zodat deze (los van pieken en dalen) de 75 dB lijn benaderd
- dan met EQ/DSP de pieken verlagen. Wees voorzichtig met boosten.

Kan heel goed zijn dat je weer terug moet naar de x-over en dan weer het lijstje vanaf dan opnieuw moet doorlopen. Meerdere iteraties is ook mogelijk.

Ik denk overigens wel dat de sub in de hoek misschien iets teveel SPL geeft. Kan ik niet beoordelen, maar ook een andere plaats kan noodzakelijk zijn.

Succes!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mel

Citaat van: HTip op maart 16, 2013, 09:54:56
Welk type? De enige vloerstaander op de site is de Image Black Diamond V3 en die heeft een gevoeligheid van 90dB. Als jij dat ook hebt zijn ze eenvoudig aan te sturen. Eenvoudiger dan B&W.

Weet niet of je de discussie een beetje hebt gevolgd en hoe je alles nu hebt staan, maar ik zou hetvolgende willen voorstellen.

- alle hulpmiddelen uitschakelen en handmatig speakers configureren. Afstanden kunnen blijven staan, maar rondom zou alles op 75 dB moeten worden afgeregeld, zonder sub.
- meten met REW zonder sub.
- sub aan, x-over op 120Hz en dan weer meten met REW
- x-over verlagen totdat het geluid van je fronts naadloos aansluit. Dit is een kwestie van luisteren en smaak.
- fase instellen zodat de sub verdwijnt
- volume instellen zodat deze (los van pieken en dalen) de 75 dB lijn benaderd
- dan met EQ/DSP de pieken verlagen. Wees voorzichtig met boosten.

Kan heel goed zijn dat je weer terug moet naar de x-over en dan weer het lijstje vanaf dan opnieuw moet doorlopen. Meerdere iteraties is ook mogelijk.

Ik denk overigens wel dat de sub in de hoek misschien iets teveel SPL geeft. Kan ik niet beoordelen, maar ook een andere plaats kan noodzakelijk zijn.

Succes!

audiopro Stage 5.1
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

HTip

Citaat van: mel op maart 16, 2013, 10:01:41
audiopro Stage 5.1
Je fronts zijn dus de Stage 66 en hebben een gevoeligheid van 89dB. Frequentiebereik is overigens prima met 32Hz als laagste. Dus theoretisch kan de x-over op 50Hz, maar persoonlijk vind ik dat wat laag. Ligt er ook aan of je per kanaal de x-over kan instellen of alleen voor het systeem. In dat laatste geval is de hoogste laagste frequentie leidend.

Edit: ik zie net dat de rears ook 35Hz kunnen weergeven. Nu alleen de B&W center nog bekijken...
Edit 2: center gaat tot 50Hz, dus x-over op 70-80Hz. Gevoeligheid is 91dB, dus makkelijker aan te sturen dan de fronts en rears.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Citaat van: BJF op maart 16, 2013, 07:52:33
Noob-vraag. MiniDSP is binnen, plugin gedownload, maar nu: aansluiten...

Audio Out van Sonos ZP90 middels RCA naar de beide ingangen op de MiniDSP en dan via Out 1 en Out 3 middels RCA naar CD op mijn Marantz SR7500, dat is correct toch?
Krijg alleen maar 1 kanaal goed te horen, het andere klinkt beroerd. Kan hem dat in het input level zitten? Een dipswitch verplaatsen gaat me nog wel lukken denk ik.
Als je engels een beetje goed is: http://www.hometheatershack.com/forums/electronic-processing-equalization-devices/
Of idd het minidsp forum,er staan aansluitvoorbeelden bij.

Gain komt idd percies,hts forum heeft ook 1 gaintopic link,zie hts link.


Erwin25

Morca en anderen natuurlijk...wat is hier de consensus m.b.t Gain Matching vs. Level matching?

Ik heb nu min 2 svs-en 'gegainmatched' en het klinkt een stuk beter..(verder redelijk Morca zijn OP gevolgd. )

Plus dat ik zeker weet dat ik niet één van de 2 subs te hard laat werken....

Groet,

Erwin
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

morca

Dat lijkt me de beste manier als de opstelling zich daarvoor leent.
Als 1 sub bv teveel headroom opbouwd op plaatsing,dan zal je die meer horen.
Of van die andere de midbassen meer aanwezig.

Als je opstelling/ruimte het toelaat en je hoord verbetering,en nog belangrijker,niet 1 vd sub,s spelen maar 2 als 1 samen.
Ik moest even lezen,ik kende het wel die manier van afstellen,alleen de term niet.
Daarom lees ik laatse tijd ook meer AVS en HTS mee.

Stukje hierover van het AVS:
http://www.avsforum.com/t/1282064/two-subs-gain-matching-vs-level-matching#post_19312258

Bij sommige ruimte,s hier zal levelmatching toegepast zijn ,ivm die plaatsing waar ik het net over had.
Totaal andere response op de luisterplek door de kamer,staande golven ,roommode.
Dan probeer je ze op de luisterplek ong op output op die plek gelijk te stellen.

Groet Marco

Erwin25

Ik weet niet of het precies zo is, maar als men 2 dezelfde subwoofers heeft zal het wat minder uitmaken. Ik heb 2 verschillende en ik merkte bij level matching dat de ' mindere ' de meer krachtige niet kon bijhouden.

Met Gain matching is dat weg. Huidige werkwijze is geweest:

Gain matchen van subs (midden in de kamer), plaatsen, in fase zetten, met MiniDSP ergste pieken (en klein beetje dalen >:D) eruit, Audyssey xt32 gedraaid @ 8 posities en dan met de MiniDSP mijn Hard Knee Curve (met 2 High Shelfs) ingesteld.

Resultaat is bijna naar mijn tevredenheid. Behoorlijke impactknallen met Film en mooi ondersteunend bij 2.1 

:))
Sound: Onkyo TX-NR3009 - Emotiva XPA-5 - MiniDSP 2x4
Vision: Panasonic TX-P65st50 - Oppo BDP-93 (region free) - HTPC (Core i5) - PS3/XBox 360 - Humax irhd-5050C
Thunder: B&W HTM1 - B&W 703 (x2) - B&W 602 S2(x2) - B&W 602 S3 (X2) - SVS PC12 Plus - SVS PB12 NSD
Storage: Synology DiskStation DS213@4TB

BJF

Is er iemand hier op het forum met een MiniDSP bij wie ik langs kan komen om mijn MiniDSP te testen? Wat ik ook doe, 1 kanaal blijft vervormd geluid produceren. Ik zou graag weten of mijn MiniDSP wellicht kapot is, de miniDSP even switchen in een nu goed werkende setup zou al voldoende zijn om dit te weten te komen.

Alles nog eens opnieuw aangesloten en nu is het geluid wel normaal. Aan het pielen met de instellingen nu.
NAD M10 V2
Elac FS247


skank1

Ik wil graag ook voor mn dedicated gaan meten , zodat ik eventueel de akoestiek ook nog kan aanpakken

Wat heb ik nu juist nodig

Ik heb de eerste post gelezen en gezien dat de behringer ECM8000 aangeraden wordt, is dit nog steeds zo? Waar kan je deze goedkoop vinden?
Wat betreft geluidskaart, voldoet elke geluidskaart met line in en out?
Of waarom moet je een andere hebben, is dit een noodzaak?
Verder ook welke kabels nog?

Is een dbmeter ook een noodzaak?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

morca

Ja de set is nog up to date.
Db meter is wel aan te raden ivm calibreren,of je moet 80 db kunnen gokken op gehoor  ;)

setje:

Meetset
Aanvulling voor meten met REW,nodig: REW ,MIC en een geluidkaart met 48V phantom voeding en een comp.

1 REW:http://www.hometheatershack.com/roomeq/
2 Mooie meetmic:http://www.behringer.com/EN/Products/ECM8000.aspx
3 M-audio fast track. ( mixer en geluidskaart in 1+voeding voor mic en usb kabel voor op pc)
4 Xlr male/female (kabel voor mic) neem een lange kabel.
5 Xlr male naar tulp (voor loop te maken calibreren soundcard)
6 Tulp voor naar je receiver.
7 en een comp uiteraard.
8 Een  DBmeter



Akoestiek is een goeie upgrade,super dat je je erin gaat verdiepen
Het kan de grootste upgrade van je set worden als het nu niet best is.

Succes,bij vragen zien we je graag terug  :)

skank1

Vragen zeker :)
De geluidskaart die in mn imac laptop zit is niet voldoende?
Die dat op punt 3 voorgesteld wordt, waar is die te koop? Is dat iets externs?
Welke "goedkope" db meter?

Maw op hoeveel komt het als je alle benodigde apparatuur wilt
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

morca

Ik dacht ong 130a 140 euro zonder db meter.
Welke db meter ,mannen tip eens wat mee ik heb er geen,dus welke.....?
Met de minimac zou moeten kunnen als het een echte geluidskaart is,niet zo,n mic ingang.
Vragen over die interne kaart  en settings zou RalphH wel weten met zijn itc ervaring.

skank1

Ik ga es kijken op de minimac...
Is een dbmeter wel nodig of kan ik bv smartphone met app hiervoor gebruiken
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

morca

Ik ben geen fan van die app,ik betwijfel de betrouwbaarheid.
Pas bij me neef ook,kijk ik kan tot 130 db meten.
Ik moest hem overtuigen dat zijn samsung mic niet tot 130 db kan meten imo.
Maar testen kan geen kwaad.

HTip

Het beste neem je een analoge dB-meter van bijv. Radioshack of Voltcraft. Belangrijk is dat hij C-weging en slow heeft. De meeste heb dan ook nog een aansluiting dat je hem als microfoon kan gebruiken.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive