Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

yorkie13

Dat is echt de ruimte, en iedere subwoofer zal die 48 hz aanspreken.

Ofwel leen eens een goede DSP, je zal versteld staan van de mogelijkheden.

Dirc

I know. Dus dit houdt in dat ik een DSP zou moeten hebben en dan
-met volume de dips weghalen
-met de DSP de 'nieuwe' pieken omlaag brengen


Ik zag dat je er een te koop had staan........is zoiets een goed voorbeeld?

yorkie13

ja, die gebruikt Morca ook dacht ik

of kijken voor de DSP1124 van Behringer

Dirc

klopt mijn aanname dat ik mijn sub dan moet boosten tot de dips op normaal niveau komen voordat ik de DSP kan gebruiken?
Dat trekt de monolith niet met het volumebereik denk ik en dat is ook niet fijn voor andere ruimten in huis / de buren  :angel:

yorkie13

Nee, werkt juist andersom

je haalt de pieken weg, en zo kan je de subwoofer harder zetten.

boosten kan wel, maar kost vermogen van de versterker in de subwoofer.

RalphH

Je haalt meer de pieken dichter naar de gaten toe zodat je niet (zoveel) hoeft te boosten. Dips zijn ook heel moeilijk zo te boosten (veel extra vermogen per db verbetering, 1op 3 ofzo??). Daarbij krijg je dan ergens anders (bij de buren ofzo ;D) weer pieken.

EDIT
Ralf was me net voor ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirc

Citaat van: RA SUBS op maart 26, 2012, 20:23:55
Nee, werkt juist andersom

je haalt de pieken weg, en zo kan je de subwoofer harder zetten.

boosten kan wel, maar kost vermogen van de versterker in de subwoofer.

Dit bedoelde ik eigenlijk ook.
Maar als ik de pieken weg haal en dan het volume hoger zet van de sub dan heb ik natuurlijk kans dat het op de luisterplek perfect klinkt.
Alleen bij de buren of in andere ruimten klapt hij dan als een malle natuurlijk  :smile:

yorkie13

Daar zit je dus mis, als je die enorme piek bij 48 hz kwijt bent zal een subwoofer veel beter in je ruimte integreren.

Je kan een beetje boosten bij bv 20 hz.

morca

Netjes beschreven weer hoe te regelen,niks aan toe te voegen  :D
Ik heb een 1124 Dirc die voldoet zeer goed,die van RA heeft extra functie,s die je niet gebruikt,maar je zal er geen slechte koop aan doen.
Instelling kan je via midi laden RA ? bij de 1124 wel vernam ik pas van Ghosty en Mach.
Dat is toch wel makkelijk voor de beginner,ik zal die midi even toevoegen vd week moet zo even weg.

Heb net zelf de bandpass wat beter voor de contrabass gesteld,die was nog iets te dik.
Klinkt erg lekker nu,vant weekend  :coffee: Ejorne ? is de moeite waard  :music:

Jongens niet over de buren ,ontopic blijven  :clapping: hihihi

Dirc:
Je dips zal je het beste vlakken en  niet teveel boosten denk ik hoor,daar gaat die monolith goed van klapperen/kapot,kijk even uit met boosten op 20hz als je een dsp hebt.
Maar dat hoor je wel als je hem 1db standje omhaag doet  ;)
Het is een roommode waardoor je het laag niet goed hoort,als je dit erbij probeert te boosten bv leuk even 4 of 6 db is echt niet goed voor je woofer.
Die staat al hard te werken,het zal je ruimte zijn die tegenwerkt.

ga hem eerst maar eens vlak maken zonder teveel of niet te boosten,en zet hem iets harder.
je 20 is al zoveel bijgetrokken dan,dat je beter zonder boost test tzt.

Dirc

Wellicht bedoel ik met boosten iets anders dan jullie.

Ik bedoel:
1.) Ik ga mijn pieken vlakken (vooral op de luisterplek)
2.) Ik moet nu de dips gaan wegwerken door volume omhoog te schroeven
3.) Als ik dus de dip ineens goed heb op de luisterplek heb ik kans dat het ergens anders in de kamer voor geen meter klinkt

Of is dit gelul?
Nogmaals, ik heb een huiskamer HT dus het moet ook buiten de sweetspot acceptabel zijn.

yorkie13

Waarom ?

Je draait stereo toch alleen met de Ushers ?

De laag moet goed zijn op de luisterplek bij films lijkt me.

RalphH

De eerste metingen met 2 subs. Niets geschoven, niets met fase, gewoon allebei aangezet. Ziet er al leuk uit. Nu nog even een stukje luisteren.





De piek bij 50 is een combo van alle3 de speakers, hier zou fase wel wat kunnen doen. Het gat bij 120 zijn de fronts icm de ruimte en de zitplek. Daar kan ik even weinig aan veranderen.

We gaan weer ff verder schuiven ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Nou RalfhH ,het lijkt dat ze nu al aardig aansluiten...... ik zie niet direct iets wat op een fase probleem duid.
Als je dit zou vlakken met een dsp en iets harder dan weet je niet wat je hoord denk ik.

Begin ziet er meteen een stuk beter uit ,nagalm ook  ;)
Hoe klinkt het ?

Ach jullie zijn vast al weer aan het schuiven  :D



Dirc

Citaat van: RA SUBS op maart 26, 2012, 21:02:27
Waarom ?

Je draait stereo toch alleen met de Ushers ?

De laag moet goed zijn op de luisterplek bij films lijkt me.

True,

momenteel is de monolith alleen lowlevel aangesloten (weinig nut om hem high level aan te sluiten als hij op LFE staat).

morca

RalphH:PS heb je bij deze meting ook met de svs iets harder geprobeerd tov de bk,en eventueel te kantelpunt vd svs iets naar beneden,hoever staat die open? 80hz
Ik zou die svs iets harder zetten,komt het stuk boven 50 dan tever mee omhoog,draai voor de gein je kantelpunt vd svs eens naar 50 ong,en luister eens.
probeer de meting eens zo vlak te maken

morca

Citaat van: Dirc op maart 26, 2012, 20:53:37
Wellicht bedoel ik met boosten iets anders dan jullie.

Ik bedoel:
1.) Ik ga mijn pieken vlakken (vooral op de luisterplek)
2.) Ik moet nu de dips gaan wegwerken door volume omhoog te schroeven
3.) Als ik dus de dip ineens goed heb op de luisterplek heb ik kans dat het ergens anders in de kamer voor geen meter klinkt

Of is dit gelul?
Nogmaals, ik heb een huiskamer HT dus het moet ook buiten de sweetspot acceptabel zijn.
Punt 1 is ok idd.
punt 2 is dat zometeen de sub iets zachter gaat doordat je die pieken weggewerkt hebt.
het gevolg dat 20 of 25 hz niet zoveel db zachter meer klinkt als eerst ,dus het laag zonder boosten al veel mooier /beter zal zijn als je dan de sub iets verder open draaid.
Punt 3,tja ik meet op me luisterplek,daar stel ik ook de hele set op af.

PS dat beter verdelen door de kamer heb je extra sub,s voor nodig wil je het echt goed doen.
En dat kan weer niet in een huiskamer HT denk ik.

RalphH

Citaat van: morca op maart 26, 2012, 21:48:27
Begin ziet er meteen een stuk beter uit ,nagalm ook  ;)
Hoe klinkt het ?

Ach jullie zijn vast al weer aan het schuiven  :D

We waren inderdaad al weer aan het schuiven  ;D. Dit bracht geen enkele verbetering. Ineens fase issues, gaten en pieken die er initieel niet waren.
Waar ie initieel stond, staat ie het beste. 1 probleem...daar wil ik m eigenlijk niet hebben grrrrrtvrrrrr!!
Wellicht nog een paar uurtjes aan besteden, nu een beetje dubbel gevoel...lekker laag, maar een knoepert van een doos op een plek die heel de kamer teniet doet grr.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op maart 27, 2012, 09:25:55
We waren inderdaad al weer aan het schuiven  ;D. Dit bracht geen enkele verbetering. Ineens fase issues, gaten en pieken die er initieel niet waren.
Waar ie initieel stond, staat ie het beste. 1 probleem...daar wil ik m eigenlijk niet hebben grrrrrtvrrrrr!!
Wellicht nog een paar uurtjes aan besteden, nu een beetje dubbel gevoel...lekker laag, maar een knoepert van een doos op een plek die heel de kamer teniet doet grr.
In mijn ogen een doosje  ;)    :D

Ach moet je je meting zien,ik had het trouwens wel goed gezien ,jammer genoeg had ik je tel nr niet anders had ik je meteen gebeld stop met schuiven en ga zo stellen als ik zei.Ik zag meteen al ,dit is hem tijd om af te stellen ipv te schuiven
Maar het was al te laat,en meteen een goeie test dat die plek meteen mooi vlak kan worden ,geen fase prob

RalphH

Ik had de hoop dat ie links naast de linker front eenzelfde beeld zou geven,....maar helaas.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Heb je nou ook meer laag zoals je bij mij hebt ervaren,hoor je al bepaalde voordelen die je bij mij ook hoorde met 2 systemen.
Je zal het beste een dsp ertussen zetten,als je die pieken vlakt komt er veel meer evenwicht/detail in het ultralaag.

Ben benieuwd hoe dit je gaat bevallen,als je klaar bent met stellen dan zit je 3 weken met een  :D van oor tot oor denk ik.

Goed bezig RalphH  :thumbs-up:

RalphH

Nav hoe het laag nu is even schaamteloos gekopieerd uit mijn eigen topic ;D:

Iets te hard zelfs. Heb de sub flink teruggeschroefd. Stond veel te hard bij nameten binnen xbmc(met dve), daarna op gehoor nog wat teruggezet, maar kan nog wel wat minder. Is nog te plaatsbaar en te heftig (kan dat dan?? Ja dat kan  het totaalplaatje moet wel kloppen natuurlijk).
Binnen XBMC wordt het laag schijnbaar toch wat anders aangestuurd tov Windows. Initieel met 1 sub niet zo te merken, maar met 2 wel. Heb ook eerder wel eens de tip gehad om adhv metingen de sub wat harder te zetten, maar deze was binnen film en bij afstelling met DVE dan toch te prominent aanwezig. Gok dat dit komt door de omzetting naar LPCM die er overheen gaat. Deze is echter wel nodig vanwege het niet kunnen decoderen van de HD audiotracks door de Marantz.

De boel op elkaar afstellen via REW lijkt dus wat lastig.
Wat ik wel zou kunnen doen, is het geheel inrichten met REW (incl. fase waar nodig) en dan als allerlaatste stap de volumes weer rechttrekken via de DVE disc binnen XBMC. Niet zo nauwkeurig maar wel de manier denk ik.

Iemand dezelfde ervaring of zien ik wat over het hoofd?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Dennis75

Tijdens het handmatig afstellen van de speakers moeten alle speakers in de reciever op nul staan. Echter de subwoofer moet ook worden meegnomen. Maar hoe moet het volume van de subwoofer (LFE) staan voorafgaand aan de test. Moet je die op de subwoofer voluit zetten of juist op nul?
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

yorkie13


Dennis75

Oke Ralf, bedankt. Maar nu het volgende. De sub volume staat nu 1/2. Ik heb met het afstellen de DB meter van de linkerfront op 75DB gezet en vervolgens zo de speakers afgesteld. Ik moest bv de centerspeaker op -5db zetten en dat kon ik dan netjes in de UMC-1 zetten. De sub is een ander verhaal. Zodra ik het volume van de UMC-1 ga opschroeven totdat de DB meter 75 DB aangeeft zit ik algauw zo'n 30 DB harder dan bv de fronts. Dit verschil kan ik niet eens in de UMC-1 invoeren, dat gaat maar van -10 t/m 10.
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302