Klipsch RF-7 of RF-83 achter BOSE 1800 SERIES THREE

Gestart door RAPTOR88, februari 13, 2011, 22:17:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ur25V

Ik heb de RF-82 en RF-83 ooit vergeleken qua geluid. De stap daartussen was vrij groot.
Daar kwam nog bij dat alleen de RF-83 in fineer is uitgevoerd, de RF-82 in vinyl. Qua WAF deed de RF-83 het dus ook wat beter, ondanks dat die nog wat groter was.

Als eigenaar zeg ik: zeker is de RF-83 minder ingetogen dan andere boxen. Ik prefereer de openheid, detail en dynamiek die ik daar voor terug krijg. Muziek is naar mijn beleving juist dynamiek.
Het verschil met wat je je voorstelt als je langs de geopende deuren van een zaal waarin een optreden is, is naar mijn idee groter bij ingetogen boxen dan bij open, dynamische boxen. Inderdaad is muziek luisteren niet dat je geluid op de achtergrond hoort en onderhand iets anders doet. Als muziek op de achtergrond speelt, is dynamiek niet handig want dan leidt het af. Vergelijk het met iemand die opeens wild beweegt (dynamisch beweegt) in een kamer: dat leidt ook af.
Sommige mensen zeggen dat ze moe worden van dynamische boxen. Bij mij vallen de meeste ingetogen boxen af omdat ik ze saai vind: het leven is er uit weg.
Als je echt probeert te luisteren naar ingetogen boxen, is mijn idee dat je sneller luistermoe raakt van ingetogen boxen omdat je hersenen continu hun best moeten doen om alles wat je niet makkelijk hoort toch nog eruit te vissen of erbij te verzinnen/herinneren.

Een bijkomend voordeel van de RF-83: het maakt het niet veel uit of je luid of zacht speelt, het karakter blijft vrijwel hetzelfde. Kortom deze joekels kun je dus gebruiken om zachtjes muziek te spelen, zonder dat je iets mist.

Ruimtecalibratie is erg belangrijk omdat de akoestiek zo veel doet. Als je toch aan ruimtecalibratie doet, worden verschillen in frequentie-amplitudes die de boxen zelf hebben via de calibratie weggewerkt. Daarbij 2 opmerkingen: sla eens een fatsoenlijk testblad open. Veel luidsprekers hebben een niet erg strakke frequentiecurve. Heb de test hier niet bij de hand. Wat ik me denk te herinneren is dat die van de RF-83 juist redelijk recht zijn, ze lopen lang door in het hoge gebied met aan het eind een opslingering. Iemand een test rapport bij de hand?
Is de Yamaha uitgevoerd met een ruimtecalibratie? Zo'n calibratie neemt namelijk ook gedrag van je set mee. Dus als mijn geheugen correct is van het test rapport van de RF-83 moet je mijn opmerking zo interpreteren, dat ik zeg dat ook al is die recht en die van een andere, bijvoorbeeld een meer muzikale box wat minder, dan is dat niet eens een groot voordeel van de RF-83...

Citaat van: Stefke_toyo op april  5, 2011, 08:36:29
Om even bij de RF 7 en RF 83 te blijven:

1/ beiden hebben nogal een hoge gevoeligheid (>100dB), welke versterker kan ik hier best bij gebruiken ? Gaat een Onkyo 808 of 1008 hiermee overweg kunnen ?
Een hoge gevoeligheid is bij mijn weten nooit een probleem voor een versterker, een lage gevoeligheid soms wel. Een hoge gevoeligheid betekent dat je je geluid minder hoeft te versterken om dezelfde geluidssterkte te horen. Dat is fijn van dan houdt je versterker ruimte over voor bv. dynamiek.

Citaat van: Stefke_toyo op april  5, 2011, 08:36:29
Om even bij de RF 7 en RF 83 te blijven:
2/ is de RF 7 geschikt voor film ? of toch beter voor de RF 83 gaan of zelfs de RF 82 ? Ik wil gaan voor een echte goede filmsound !
Bij film wordt vaak wat lage tonen geweld gevraagd. Dit kunnen de RF-83 prima aan. Je moet wel een verrassend goede (sub-) woofer erbij zetten om je geluid te verbeteren i.p.v. te verslechteren. Veel losse subs vallen ook al aardig af bij 40 Hz. Daarnaast heb je met vloerstaanders tenminste 2 bronnen voor laag, hetgeen goed is voor de uniformiteit van je laag weergave over je ruimte.
Ik zou zeggen, luister in een winkel wat de RF-7 (evt mk II) doet.
By the way: wist je dat Klipsch juist een belangrijk leverancier is van luidsprekers voor bioscopen, in ieder geval in de US. Dit heeft onder andere te maken met de hoge gevoeligheid. Met dezelfde versterker kun je nu een hogere geluidssterte bereiken en in bioscopen is nu eenmaal de trend dat je uit je stoel moet trillen.

Kortom ik kan ze aanbevelen. Maar ik zeg dat er nog tal van goede boxen zijn van allerlei merken en daarnaast dat smaken verschillen.

Gespot 2011.04.05 op internet (nieuw prijzen): RF-7 (mk 1) Euro 1690 per paar // RF-83 Euro 1540 per paar.

Stefke_toyo

@Ur25V: bedankt voor je raad en antwoord !

de reden dat ik voor klipsch zou gaan is het feit dat zij inderdaad, voor filmgeluid dan, een goede reputatie hebben en veel geven voor wat het kost. Ook het feit dat ze dipool speakers aanbieden die andere merken niet aanbieden(met 2 speakers aan zijkant). Een andere optie was de focal 700 of 800 reeks (wel een stukje duurder)

Wat wil je zeggen met een goede subwoofer ? moet ik dan gaan denken aan een dure velodyne of doet de 12 inch van Klipsch zelf zijn werk voldoende ?

Het enige wat me tegenhoudt is de dure center (RC64) die op 999€ komt - de goedkopere vind ik net iets te "simpel" en vrees ik dat ik niet ga bereiken wat ik wil.

Maw, de RF-83 zou een goede speakers zijn voor zowel muziek als film (80%) ? klinken deze goed op een Onkyo versterker ?

Bedankt

Stef


Ejorne

Citaat van: Ur25V op april  6, 2011, 00:54:00
Bij film wordt vaak wat lage tonen geweld gevraagd. Dit kunnen de RF-83 prima aan. Je moet wel een verrassend goede (sub-) woofer erbij zetten om je geluid te verbeteren i.p.v. te verslechteren. Veel losse subs vallen ook al aardig af bij 40 Hz. Daarnaast heb je met vloerstaanders tenminste 2 bronnen voor laag, hetgeen goed is voor de uniformiteit van je laag weergave over je ruimte.

Ik denk dan dat er verrassend veel verrassend goede subwoofers zijn. Ik heb nog maar weinig speakers gehoord waarbij ik denk dat er geen sub meer benodigd is. Daarbij heeft het weergeven van laag via de frontspeakers het grote nadeel dat je niet zoveel mogelijkheden hebt tot plaatsing. Je linker frontspeaker schuin achter je zetten heeft behoorlijk nadelige gevolgen terwijl het voor het laag wel eens de beste plaats zal kunnen zijn. Voordeel van een sub (of meerdere subs) is dat je die wel neer kunt zetten waar dat het meest gunstig uitkomt. Dan houdt je ook nog minder benodigde correctie over.

morca

Citaat van: Ejorne op april  6, 2011, 17:11:50
Ik denk dan dat er verrassend veel verrassend goede subwoofers zijn. Ik heb nog maar weinig speakers gehoord waarbij ik denk dat er geen sub meer benodigd is. Daarbij heeft het weergeven van laag via de frontspeakers het grote nadeel dat je niet zoveel mogelijkheden hebt tot plaatsing. Je linker frontspeaker schuin achter je zetten heeft behoorlijk nadelige gevolgen terwijl het voor het laag wel eens de beste plaats zal kunnen zijn. Voordeel van een sub (of meerdere subs) is dat je die wel neer kunt zetten waar dat het meest gunstig uitkomt. Dan houdt je ook nog minder benodigde correctie over.
ja inderdaad en wij hebben ook al wat klips gehoord,snap niet helemaal wat voor woofers dat zijn die hij bedoeld
die van mij valt pas bij 17 hz af en die van jouw nog lager dat haalt bijna geeneen normale front
misschien die tannoy die we hebben gezien wel ;D

erik s.

Citaat van: Stefke_toyo op april  6, 2011, 15:59:19
@Ur25V: bedankt voor je raad en antwoord !

de reden dat ik voor klipsch zou gaan is het feit dat zij inderdaad, voor filmgeluid dan, een goede reputatie hebben en veel geven voor wat het kost. Ook het feit dat ze dipool speakers aanbieden die andere merken niet aanbieden(met 2 speakers aan zijkant). Een andere optie was de focal 700 of 800 reeks (wel een stukje duurder)

Wat wil je zeggen met een goede subwoofer ? moet ik dan gaan denken aan een dure velodyne of doet de 12 inch van Klipsch zelf zijn werk voldoende ?

Het enige wat me tegenhoudt is de dure center (RC64) die op 999€ komt - de goedkopere vind ik net iets te "simpel" en vrees ik dat ik niet ga bereiken wat ik wil.

Maw, de RF-83 zou een goede speakers zijn voor zowel muziek als film (80%) ? klinken deze goed op een Onkyo versterker ?

Bedankt

Stef



de RC-64 is te koop vanaf 799 euro. 2de hands is natuurlijk ook een optie.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Ejorne

Citaat van: morca op april  6, 2011, 17:15:32
ja inderdaad en wij hebben ook al wat klips gehoord,snap niet helemaal wat voor woofers dat zijn die hij bedoeld
die van mij valt pas bij 17 hz af en die van jouw nog lager dat haalt bijna geeneen normale front
misschien die tannoy die we hebben gezien wel ;D

Onze afval is wel op basis van de roomgain. Zonder de roomgain begint mijn woofer ook al bij de 40Hz af te vallen en op 20Hz dan 10dB zachter speelt.



Maar die afval zal bij gepoorte woofers (welke veelal in speakers worden toegepast) waarschijnlijk vaak wel wat steiler zijn.


Stefke_toyo

Citaat van: erik s. op april  6, 2011, 17:50:48
de RC-64 is te koop vanaf 799 euro. 2de hands is natuurlijk ook een optie.

Ik ben op zoek naar de RC-64 II - de Klispsch reeks zit nogal ingewikkeld in elkaar op dit moment. Denk dat de laatste luidsprekers momenteel alles met II zijn... Ik zie wel dat er geen opvolger is van de RF-83... Ik weet nu niet dat dit een verschil uitmaakt (bv RC64 tov RC64 II)

Ik lijk er niet meer te kunnen uitkomen  :dozingoff:

Groeten

Stef

heinr

Citaat van: RAPTOR88 op februari 13, 2011, 22:50:22
Nou ik had bij een collega Klipsch gehoord en was er danig van onder de indruk.
Van de Klipsch had ik ook gezien dat deze over het algemeen een hoge gevoeligheid hebben.
Wat voor een paar raden jullie dan aan?
Het moet over het hele gebied goed klinken bv met gitaar solo's maar er moet ook goede en mooie bass inzitten.
We hebben toch wel een redelijk tot grote kamer en m'n vader wil wel de power benutten.
Ik heb zelf net de Klipsch F-30 gekocht echt waanzinnig geluid
Over het hele gebied en dat voor 400e per stuk echt een aanrader
Ze klinken mooi en warm
Samsung Led TV 55ue
Samsung Blu Ray speler
Wii
Sony ps3 I pad2 16GB popcorn Hour A300 Onkyo TX-NR609 (Reciever) 2X Klipsch F-30  ( Front) 1X klipsch rc 52 mk2 (centerspeaker) Supra Ply 3.4 S speakers cable

heinr

Ik heb iets goedkopere versie

Onkyo TX-NR609

2X Klipsch F-30 

1X klipsch rc 52 mk2 als centerspeaker 

Geweldige speakers echt een super geluid  :clapping:
En ik heb er al een aantal beluisterd !!

Samsung Led TV 55ue
Samsung Blu Ray speler
Wii
Sony ps3 I pad2 16GB popcorn Hour A300 Onkyo TX-NR609 (Reciever) 2X Klipsch F-30  ( Front) 1X klipsch rc 52 mk2 (centerspeaker) Supra Ply 3.4 S speakers cable