Kamidio Klipsch Theatre

Gestart door MLCinema, april 1, 2008, 17:03:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PascalP

Dat moet beter kunnen inderdaad. Dip van bijna 20dB ;)
Zet de schaal eens op 5dB
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

MLCinema

Citaat van: Sjaak_Banaan op februari 22, 2021, 19:22:56
Die dip is toch best flink maar moet met 2 subs toch wel weg te krijgen zijn lijkt mij.
Wat zijn de maten van jouw ruimte?

Zou je een een tekening kunnen posten met waar zitplaats exact is en positie van de speakers en subs?
Wil wel eens met je meedenken.
De maten van de ruimte zijn 3.30 breed bij 5.96 lang en 2.40 hoog. Sub 1 staat links voor op 30 cm van de linker wand en 30 cm van de achter muur. Sub twee staat rechtsachter op 10cm van de zijmuur en 30 van de achterwand. Beide subs zijn niet echt te verplaatsen op die positie zelf. Zitplaats is ongeveer op 2/3e kamer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

MLCinema

Citaat van: PascalP op februari 22, 2021, 19:34:31
Dat moet beter kunnen inderdaad. Dip van bijna 20dB ;)
Zet de schaal eens op 5dB
Heb al er paar keer gekeken maar in REW op de Mac nog niet tegengekomen om de schalen aan te passen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Sjaak_Banaan

#1303
Even vlug op de iPad, dus niet zo handig, maar de room mode calculator geeft aan dat de dip van 58 Hz op 149 cm en 447 cm zit.... (lengte) toevallig daar gemeten? Als je de mogelijkheid hebt om te schuiven met je stoelen zou je eens kunnen proberen iets daarvoor en iets naar achteren te meten. Zeg op 125 cm of 185 cm van de achterwand.

Je sub verder van de voorste of achterste muur plaatsen zou het ook moeten oplossen, op die 149 cm.
Dat is alleen minder mooi misschien, hoewel dat met die achterste misschien wel kan.

Midden in je ruimte (van de breedte) zit ook een room mode van 52Hz.
Die van 52Hz zou je in deze opstelling al redelijk getackeld moeten hebben.  :thumbs-up:

Ik kom er binnenkort even op terug, nu effe Taken II kijken op Veronica. ;)

Over die Limits instellen, rechtsboven heb je een tandwiel-icoontje en links daarnaast staat een rechthoek met pijlen erin en 'Limits', daar kun je de boven en ondergrens aangeven.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Sjaak_Banaan

#1304
==== PRUTSMODE  ON ====

DISCLAIMER: ik ben absoluut geen expert en hoor het graag wanneer ik iets verkeerd zeg zodat ik ook kan leren.


Resultaat Room Mode Calculator





Huidige opstelling, Room modes in lengte en breedte aangegeven:



Geen idee wat die 104 Hz nu doet... kruisje is misschien overdreven, maar links en rechts van MLP lijkt er midden in te zitten. :P



Mogelijk het proberen waard




Mogelijk zit je deur wel gruwelijk in de weg... weet niet waar die precies zit en hoe die opent?

Maar in deze opstelling zit je zo min mogelijk in de lengte modes en zijn de subs tactisch opgesteld om room modes te 'fixen', de achterste rij zit iets verder van de achterwand.
Zeer waarschijnlijk kloppen de zitplaatsen niet 100%, ik weet niet hoe groot jouw stoelen zijn etc., maar voor het idee om zoveel mogelijk buiten die lijnen te zitten (tenzij je ze kan fixen d.m.v. goede sub-opstelling!) :)

Extra voordeel, je zit ook dichter bij het scherm (kijkhoek wordt dan ~42° mits jouw scherm 265 cm breed is) en de hoeken van je luidsprekeropstelling zijn optimaal voor surround (alles 60° t.o.v. elkaar).
Crossover wat hoger op 100 Hz fixt misschien die 104 Hz ook wel... als die tenminste gefixt moet worden...

==== PRUTSMODE  OFF ====

Hopelijk heb je er iets aan en indien ik ergens de mist in ben gegaan in mijn redenering dan hoor ik het graag. :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

MLCinema

Super dank voor je uitgebreide reactie! Ik kom er vanavond op terug.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

fluissie

Tof van je mr banana !  :thumbs-up:

Ik volg dit ook even daar er zo ie zo altijd wel wat te leren is

MLCinema

Nogmaals dank voor de uitgebreide reactie! Echt super mooi en heel inzichtvol. Mijn deur zit wel echt in het midden van de ruimte. Uiteraard...

Het grappige is dat ik zelf die room mode calculator ook gebruikt heb maar er geen wijs uit werd. Op de wijze waarop je hem nu hebt uitgelegd begrijp ik hem ook[emoji4].

Als ik kijk naar je tekeningen heb ik nog wat iets ruimte om te schuiven met de stoelen, zij het beperkt. Ik heb een 2.80 meter breed 21:9 scherm.

Qua positionering van de subs is het al wat uitdagender door het podium achter, in combinatie met de filmkasten blijft er weinig ruimte over. Een mogelijke oplossing daarbij is het uit het midden leggen van het podium of het plaatsen van de sub op het podium waarbij de twee achterste stoelen naar elkaar worden geschoven.

Maakt het wat uit als de sub verhoogd wordt?

In zijn geheel kan het podium dan een cm of 10-15 naar voren in combinatie met de voorste zitrij. Ik heb een meubel dat uit drie delen bestaat. Het linker deel zou naar rechts kunnen of het middelste lage deel er helemaal tussenuit.

Dan komt de center ook hoger te liggen, meer in lijn met de woofers van de fronts. Nu de center zwart is ipv kersen kan dat ook prima.

Ik ga dat denk ik van het weekend eens proberen. Wellicht kan ik daarmee nog wat winst boeken. Heb jij de tekening toevallig ook met cm?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Sjaak_Banaan

Misschien is het 'probleem' met de deur nog wel simpel op te lossen door de tweezit voorin te zetten en de driezit achter? Surounds installeren wordt mogelijk wel een uitdaging dan. :P

Als die sub iets hoger staat maakt niet zoveel uit verwacht ik.
In de Room Mode Calculator staat op 120 cm hoogte wel een room mode op 72 Hz, maar zo hoog zul je waarschijnlijk niet plaatsen. Die modes heb ik niet meer uitgetekend, maar de centimeters staan er overal bij.

Waar wil je centimeters in de tekening? Bij de gekleurde lijnen? Die staan in de calculator of wat bedoel je?



Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

skyfox

Afgelopen zaterdag was ik weer op bezoek in het Kamidio Klipsch Theatre. De laatste keer was er een upgrade in de vorm van nieuwe fronts en een nieuwe versterker. Deze keer kon ik genieten van verbeterde akoestiek in de vorm van Aixfoam op het plafond en langs de wanden. Het grappige van akoestiek is natuurlijk dat je veranderingen meteen merkt wanneer je de ruimte binnenkomt. Als kers op de slagroom zijn de subs verplaatst en ingeregeld middels de miniDSP HD met een hogere crossover, op 100hz.

En merken deed ik dat! Ik werd overvallen door een ruimte die veel rustiger klonk dan voorheen. Gewoon een gesprek voeren ervaar je al als anders. Prettiger. Toen we daarna gingen zitten en er wat muziek werd opgezet was dit ook meteen duidelijk. De weergave was ten opzichte van eerder vloeiender, egaler, gedetailleerder en vooral minder scherp. Voorheen als ik Klipsch RP series hoorde i.c.m. muziek dan wilde ik het liefst hard wegrennen. Nu bleef ik zitten. En begonnen m'n voeten met de muziek mee te bewegen. Een flinke prestatie! De test ging door met een stukje pure direct muziek, i.p.v. stereo met Adsy correctie (tot 300hz, heb ik begrepen). Ook hier bleef het geluidsbeeld overeind, en de best prettige klank aanwezig. Alleen in het laag merkte ik wel dat het rommeliger werd en dat de druk bij het testnummer afnam. Dit was o.a. Limit to your Love van James Blake. Hier merkte ik hoe goed de subs nu klonken en hoe goed ze geïntegreerd waren in het geluidsbeeld. Maar ook Eva Cassidy klonk zacht en subtiel of zelfs intiem wanneer het nummer daarom vroeg.

Goed, hoe klonk het geheel dan met film? Dat is waar de nadruk bij deze ruimte tenslotte op ligt. We hebben een aantal demostukjes bekeken, waar 1 mij het best is bijgebleven: LotR 4k. We keken de opening van de Fellowship, waarbij Sauron en z'n troepen aangevallen worden, en het openingsstukje in The Shire tot en met het verjaardagsfeestje van Bilbo. Kijken naar de subintegratie, maar ook subspektakel, merkte ik bij de slagen die Sauron uitdeelde eigenlijk weinig oemph op de MLP. Echter, bij het exploderen van Sauron even later, viel mij bij de sweep op dat deze echt enorm strak weergegeven werd. Waar ik bij mij thuis wel een verschil hoor in output volume terwijl de toonhoogte valt, was het in hier gewoon snaarstrak. Impressive!
Verder naar de aankomst van Gandalf. In deze scene worden de heights enorm veel aangesproken met het produceren van ambient geluid. Deze werd heel overtuigend in de ruimte gepresenteerd. Je had echt het gevoel er middenin te zitten! Hetzelfde gevoel heerste bij het afsteken van het vuurwerk bij Bilbo's feestje. Dit vuurwerk begint voor je, spat langs je heen om achter je te exploderen. Bizar hoe goed dit te volgen is door de ruimte. Niet alleen van voor naar achteren, maar ook van hoog naar laag en weer terug. Intens!

Wat opviel bij alles, was dat de subs nu echt een drukopbouw kunnen produceren in de ruimte. Dit voel je met James Blake, maar bijvoorbeeld ook kort en snappy wanneer Bilbo even onzichtbaar wordt. Dit geeft het gevoel dat de prestaties van de subwoofers voor het eerst op het niveau zijn waarop ze maximaal presteren. Gezien de prijs van deze subs destijds vind ik dat een enorm goede prestatie. De plaatsing heeft enorm geholpen, en het fijne afstelwerk in de miniDSP zal de kers op de slagroom zijn. De gemeten dip kon ik trouwens niet horen, maar wellicht dat er nog wat geschoven gaat worden met de subs om het meet-technisch ook zo recht mogelijk te krijgen.

Al met al heeft de ruimte weer een major upgrade ondergaan. Ik denk dat de akoestiek meer heeft gebracht in de weergave dan de wisseling van speakers en versterker, maar dat is natuurlijk maar een gevoel. Een ruimte is zo sterk als de som van haar delen gecombineerd met de zwakste schakel. Ik zou nu alleen moeite hebben om de zwakste schakel nog te kunnen identificeren. Het geheel speelt gewoon op hoog niveau.

Marc, geniet van je ruimte, maar dat kan inmiddels eigenlijk niet anders meer. Tijd om eens wat content er doorheen te jagen!

En ik kan niet wachten totdat je besluit op Palladiums over te stappen  :tounge: :angel:

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Teejoo

#1311
Citaat van: skyfox op maart  1, 2021, 13:19:19
Afgelopen zaterdag was ik weer op bezoek in het Kamidio Klipsch Theatre. De laatste keer was er een upgrade in de vorm van nieuwe fronts en een nieuwe versterker. Deze keer kon ik genieten van verbeterde akoestiek in de vorm van Aixfoam op het plafond en langs de wanden. Het grappige van akoestiek is natuurlijk dat je veranderingen meteen merkt wanneer je de ruimte binnenkomt. Als kers op de slagroom zijn de subs verplaatst en ingeregeld middels de miniDSP HD met een hogere crossover, op 100hz.

En merken deed ik dat! Ik werd overvallen door een ruimte die veel rustiger klonk dan voorheen. Gewoon een gesprek voeren ervaar je al als anders. Prettiger. Toen we daarna gingen zitten en er wat muziek werd opgezet was dit ook meteen duidelijk. De weergave was ten opzichte van eerder vloeiender, egaler, gedetailleerder en vooral minder scherp. Voorheen als ik Klipsch RP series hoorde i.c.m. muziek dan wilde ik het liefst hard wegrennen. Nu bleef ik zitten. En begonnen m'n voeten met de muziek mee te bewegen. Een flinke prestatie! De test ging door met een stukje pure direct muziek, i.p.v. stereo met Adsy correctie (tot 300hz, heb ik begrepen). Ook hier bleef het geluidsbeeld overeind, en de best prettige klank aanwezig. Alleen in het laag merkte ik wel dat het rommeliger werd en dat de druk bij het testnummer afnam. Dit was o.a. Limit to your Love van James Blake. Hier merkte ik hoe goed de subs nu klonken en hoe goed ze geïntegreerd waren in het geluidsbeeld. Maar ook Eva Cassidy klonk zacht en subtiel of zelfs intiem wanneer het nummer daarom vroeg.

Goed, hoe klonk het geheel dan met film? Dat is waar de nadruk bij deze ruimte tenslotte op ligt. We hebben een aantal demostukjes bekeken, waar 1 mij het best is bijgebleven: LotR 4k. We keken de opening van de Fellowship, waarbij Sauron en z'n troepen aangevallen worden, en het openingsstukje in The Shire tot en met het verjaardagsfeestje van Bilbo. Kijken naar de subintegratie, maar ook subspektakel, merkte ik bij de slagen die Sauron uitdeelde eigenlijk weinig oemph op de MLP. Echter, bij het exploderen van Sauron even later, viel mij bij de sweep op dat deze echt enorm strak weergegeven werd. Waar ik bij mij thuis wel een verschil hoor in output volume terwijl de toonhoogte valt, was het in hier gewoon snaarstrak. Impressive!
Verder naar de aankomst van Gandalf. In deze scene worden de heights enorm veel aangesproken met het produceren van ambient geluid. Deze werd heel overtuigend in de ruimte gepresenteerd. Je had echt het gevoel er middenin te zitten! Hetzelfde gevoel heerste bij het afsteken van het vuurwerk bij Bilbo's feestje. Dit vuurwerk begint voor je, spat langs je heen om achter je te exploderen. Bizar hoe goed dit te volgen is door de ruimte. Niet alleen van voor naar achteren, maar ook van hoog naar laag en weer terug. Intens!

Wat opviel bij alles, was dat de subs nu echt een drukopbouw kunnen produceren in de ruimte. Dit voel je met James Blake, maar bijvoorbeeld ook kort en snappy wanneer Bilbo even onzichtbaar wordt. Dit geeft het gevoel dat de prestaties van de subwoofers voor het eerst op het niveau zijn waarop ze maximaal presteren. Gezien de prijs van deze subs destijds vind ik dat een enorm goede prestatie. De plaatsing heeft enorm geholpen, en het fijne afstelwerk in de miniDSP zal de kers op de slagroom zijn. De gemeten dip kon ik trouwens niet horen, maar wellicht dat er nog wat geschoven gaat worden met de subs om het meet-technisch ook zo recht mogelijk te krijgen.

Al met al heeft de ruimte weer een major upgrade ondergaan. Ik denk dat de akoestiek meer heeft gebracht in de weergave dan de wisseling van speakers en versterker, maar dat is natuurlijk maar een gevoel. Een ruimte is zo sterk als de som van haar delen gecombineerd met de zwakste schakel. Ik zou nu alleen moeite hebben om de zwakste schakel nog te kunnen identificeren. Het geheel speelt gewoon op hoog niveau.

Marc, geniet van je ruimte, maar dat kan inmiddels eigenlijk niet anders meer. Tijd om eens wat content er doorheen te jagen!

En ik kan niet wachten totdat je besluit op Palladiums over te stappen  :tounge: :angel:
Super leuke review! Je moet alleen even kijken naar de stukjes over het laag/ de subs. Die zijn een beetje inconsequent.

MLCinema

#1312
Hoi Richard, leuk verslag in zo te lezen! Was weer leuk om even samen de HT in te duiken[emoji4].

Ik zie overigens zelf geen inconsistentie mbt de subs, buiten de oempf en het missen van de impact in pure direct wanneer de subs niet meedoen?

Edit: overigens heb ik gisteren passengers zitten kijken en ik wist niet wat ik meemaakte. Er zitten op 2/3e van deze film een aantal momenten waarbij er ineens van alles ontploft en objecten de ruimte in worden gezogen. De hoeveelheid energie hierbij heb ik met eerdere instellingen nog nooit ervaren.

En ik heb 0 klachten gehoord van mijn vrouw, niks gehoord. Terwijl ik harder draai dan eerst maar alles is veel meer in balans. Ik laat de subs vanaf 20hz afvallen. Dat scheelt enorm in de overlast en maakt de bass in mining ruimte een stuk fijner om naar te luisteren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Teejoo

Citaat van: Kamdioblitz op maart  1, 2021, 17:50:14
Hoi Richard, leuk verslag in zo te lezen! Was weer leuk om even samen de HT in te duiken[emoji4].

Ik zie overigens zelf geen inconsistentie mbt de subs, buiten de oempf en het missen van de impact in pure direct wanneer de subs niet meedoen?

Edit: overigens heb ik gisteren passengers zitten kijken en ik wist niet wat ik meemaakte. Er zitten op 2/3e van deze film een aantal momenten waarbij er ineens van alles ontploft en objecten de ruimte in worden gezogen. De hoeveelheid energie hierbij heb ik met eerdere instellingen nog nooit ervaren.

En ik heb 0 klachten gehoord van mijn vrouw, niks gehoord. Terwijl ik harder draai dan eerst maar alles is veel meer in balans. Ik laat de subs vanaf 20hz afvallen. Dat scheelt enorm in de overlast en maakt de bass in mining ruimte een stuk fijner om naar te luisteren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik had even niet goed gelezen dat het rommelige in pure direct was. Verder doelde ik idd wel het missen van de oemph, terwijl het daarna wel strak en drukvullend was.

Verder verstandig om de subs te laten afvallen: idd lekker knallen zonder overlast. Ik zou het echter niet zeggen tegen onze BEQ vrienden.. Heiligschennis!

Sjaak_Banaan

Wanneer je de sub EQ in de MiniDSP doet zijn je subs in Pure Direct ook goed ingeregeld. ;)

Heb jij Dynamic EQ trouwens aan staan of heb je een house curve ingesteld in de MiniDSP?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

MLCinema

Citaat van: Sjaak_Banaan op maart  1, 2021, 20:57:21
Wanneer je de sub EQ in de MiniDSP doet zijn je subs in Pure Direct ook goed ingeregeld. ;)

Heb jij Dynamic EQ trouwens aan staan of heb je een house curve ingesteld in de MiniDSP?
House Curve ingeregeld in de mini dsp. Alles staat uit qu Audessey enhancements. Behalve Audessey zelf. Die corrigeert tot 300hz. Dat geeft bij mij het mooiste resultaat. Subwoofer heb ik helemaal teruggezet in de app dus daar doet de Denon niks mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

skyfox

Citaat van: Teejoo op maart  1, 2021, 19:34:44
Ik had even niet goed gelezen dat het rommelige in pure direct was. Verder doelde ik idd wel het missen van de oemph, terwijl het daarna wel strak en drukvullend was.

Even verklarend: de druk is wat ik in de ruimte op m'n oren voel ontstaan wanneer de subs hun ding doen. Strak is in mijn beleving dat de subs niet rommelen en dat er een mooie gelaagdheid is. De oemph is wat ik in mijn lijf wil voelen wanneer een scène erom vraagt. Beetje vaag audiofiel gebrabbel misschien, maar het is een poging m'n hersenspinsels in woorden om te zetten [emoji6]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

skyfox

Citaat van: Sjaak_Banaan op maart  1, 2021, 20:57:21
Wanneer je de sub EQ in de MiniDSP doet zijn je subs in Pure Direct ook goed ingeregeld. ;)

Naar mijn weten staat de sub poort in pure direct uit. Ik zou anders ook niet kunnen verklaren waarom bij bijvoorbeeld James Blake de druk in de ruimte flink afnam bij het overschakelen naar pure direct. Dit zou dan hetzelfde moeten blijven. Of ben ik nou gek? (Okee, verkeerde vraag... maar toch)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Sjaak_Banaan

Citaat van: skyfox op maart  1, 2021, 23:16:54
Naar mijn weten staat de sub poort in pure direct uit. Ik zou anders ook niet kunnen verklaren waarom bij bijvoorbeeld James Blake de druk in de ruimte flink afnam bij het overschakelen naar pure direct. Dit zou dan hetzelfde moeten blijven. Of ben ik nou gek? (Okee, verkeerde vraag... maar toch)

Helemaal niet gek, goed punt zelfs, waar je volgens mij ook deels gelijk in hebt.  :thumbs-up:
Volgens mij negeert pure direct inderdaad o.a. de crossovers en stuurt niets door behalve het .1 signaal (als dat er is). Dus een beetje profijt zou je wel moeten hebben bij films wanneer de EQ in je MiniDSP zit, maar enkel in het .1 signaal, dus niet in bijv. stereo weergave.

Denk alleen dat als het eenmaal goed is ingeregeld je pure direct niet meer hoeft te gebruiken of wat is de reden dat jullie geswitcht zijn naar pure direct? Puur om te checken wat DSP heeft gedaan of?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

MLCinema

We zijn geswitcht naar pure direct om bij het beluisteren van muziek te checken wat de impact van Audessey en de sub afstelling zou zijn op de overall weergave bij stereo.

Buiten dat de Denon dan echt veel grip houd op de RF82 merk je dat bij in dit geval James Blake Limit to your love het laag minder diep en strak is, wat logisch is. Is voor een deel ook plaatsing van de RF82 dicht naast de muur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Valkyrie

Citaat van: skyfox op maart  1, 2021, 23:16:54
Naar mijn weten staat de sub poort in pure direct uit. Ik zou anders ook niet kunnen verklaren waarom bij bijvoorbeeld James Blake de druk in de ruimte flink afnam bij het overschakelen naar pure direct. Dit zou dan hetzelfde moeten blijven. Of ben ik nou gek? (Okee, verkeerde vraag... maar toch)

Dit is ook zo bij de Arcam. Wanneer ik de deze in Direct Stereo zet (bijvoorbeeld als ik de Lumin gebruik), dan speelt de subwoofer ook niet meer mee. De Lumin zit namelijk analoog aangesloten.

Bij Digital Stero wordt het signaal eerst omgezet van analoog naar digitaal om vervolgens via de crossover de frequenties naar de sub te sturen. Maar dan heb ik wel een extra AD en extra DA conversie. ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Teejoo

Ik vind het in elk geval leuk dit soort reviews te lezen. Alsof je er zelf toch ook een beetje bij bent geweest 😊

skyfox

Citaat van: Kamdioblitz op maart  2, 2021, 06:23:52
We zijn geswitcht naar pure direct om bij het beluisteren van muziek te checken wat de impact van Audessey en de sub afstelling zou zijn op de overall weergave bij stereo.

Buiten dat de Denon dan echt veel grip houd op de RF82 merk je dat bij in dit geval James Blake Limit to your love het laag minder diep en strak is, wat logisch is. Is voor een deel ook plaatsing van de RF82 dicht naast de muur.

Klopt, en ik was ook benieuwd hoeveel invloed de nieuwe akoestiek had op de "eigen" weergave van de RF82's. Ook daar ondervond ik dat de akoestiek de eigen klank van de RF82 verbeterde. Dit in tegenstelling tot mijn eigen cinema, waar ik de eigen weergave van de Gold 100 steeds minder vind worden, maar de weergave met Adsy DSP steeds beter vind worden.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Citaat van: Kamdioblitz op maart  1, 2021, 17:50:14
Hoi Richard, leuk verslag in zo te lezen! Was weer leuk om even samen de HT in te duiken[emoji4].

Ik zie overigens zelf geen inconsistentie mbt de subs, buiten de oempf en het missen van de impact in pure direct wanneer de subs niet meedoen?

Edit: overigens heb ik gisteren passengers zitten kijken en ik wist niet wat ik meemaakte. Er zitten op 2/3e van deze film een aantal momenten waarbij er ineens van alles ontploft en objecten de ruimte in worden gezogen. De hoeveelheid energie hierbij heb ik met eerdere instellingen nog nooit ervaren.

En ik heb 0 klachten gehoord van mijn vrouw, niks gehoord. Terwijl ik harder draai dan eerst maar alles is veel meer in balans. Ik laat de subs vanaf 20hz afvallen. Dat scheelt enorm in de overlast en maakt de bass in mining ruimte een stuk fijner om naar te luisteren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik weet niet wat voor subs je hebt.
Maar ik denk dat dat aan de sub of de afstelling licht.

Voor muziek afkappen kan ik me voorstellen.
Onder 20 Hz laat ik voor muziek ook afvallen.


MLCinema

Twee Klipsch R115SW. Ik vind het prettiger om ze onder de 20hz snel te laten afvallen. Dat geeft gewoon een fijn resultaat in de ruimte en verlaagd de overlast naar de buren en de rest van het huis.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |