E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Gestart door Tabcam, september 21, 2019, 11:42:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

morca

Citaat van: maximus79 op december 23, 2021, 11:36:50
Geen idee wat je hier mee bedoeld.....

Maar even terug te komen op het plaatje van Ryvm, mijn reactie was meer uit eigenwijze frustratie....als ik zo een dip had, zal ik ook 2x nadenken of ik die compleet wil laten invullen. (buiten dat ik denk dat het nog steeds geen kwaad omdat Dirac niet simpel alleen maar iets opvult)
Ik vraag me wel af of die dip wel een akoestische dip is, ik weet verder niet wat voor DIY speakers het zijn maar het lijkt wel of de speakers daar aflopen in laag en de een reflex poort (als die überhaupt in de speakers zitten) de boel iets later weer omhoog trekt.....ik kan er uiteraard compleet naast zitten..... ;D
Je had last van clipping .

maximus79

Had ik last van clipping? Niet dat ik weet.....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

snapo6

Heb van het weekend Dirac gedraaid, Mehlau adviezen opgevolgd https://mehlau.net/audio/dirac-live-2-mic-speaker-levels/.

Als ik de luidsprekerniveaus in mijn AVR 550 bekijk geeft de sub 3.5 dB aan en linksvoor (main) 9.5 dB.
Bovenvermelde blog geeft volgende weer als tips en tricks voor de level check sub vs de rest.
Quote
If the value is within a couple of decibels no additional adjustments are necessary. If the value is closer to -10dB or even larger then increase gain at the sub plate amp and rerun Dirac Live. Ideally the sub should end up being amongst the loudest speakers, i.e. have the largest negative trim setting in the AVR.
Unquote

Vlgs bovenstaande, moet ik Dirac rerunnen met een hogere gain op de sub(vertserker), heb ik dat goed?
Hoe doen jullie het?
LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

maximus79

Citaat van: snapo6 op december 28, 2021, 14:23:12
Heb van het weekend Dirac gedraaid, Mehlau adviezen opgevolgd https://mehlau.net/audio/dirac-live-2-mic-speaker-levels/.

Als ik de luidsprekerniveaus in mijn AVR 550 bekijk geeft de sub 3.5 dB aan en linksvoor (main) 9.5 dB.
Bovenvermelde blog geeft volgende weer als tips en tricks voor de level check sub vs de rest.
Quote
If the value is within a couple of decibels no additional adjustments are necessary. If the value is closer to -10dB or even larger then increase gain at the sub plate amp and rerun Dirac Live. Ideally the sub should end up being amongst the loudest speakers, i.e. have the largest negative trim setting in the AVR.
Unquote

Vlgs bovenstaande, moet ik Dirac rerunnen met een hogere gain op de sub(vertserker), heb ik dat goed?
Hoe doen jullie het?

Je moet wel de hele quote nemen dan,

After successfully running a Dirac Live calibration check the trim values in the AVR (unfortunately some devices do not offer this option). If the sub shows the largest positive trim value (in most AVRs this is the "0" mark) check how much negative trim has been applied to the loudest speaker. If the value is within a couple of decibels no additional adjustments are necessary. If the value is closer to -10dB or even larger then increase gain at the sub plate amp and rerun Dirac Live. Ideally the sub should end up being amongst the loudest speakers, i.e. have the largest negative trim setting in the AVR. This approach ensures a good signal-to-noise ratio in the main speaker channels and increases digital headroom in the subwoofer channel so it doesn't clip early.

Er niets mis met jouw niveau's tenzij je andere speakers op -10db staan ofzo. Arcam gooit de niveau's omhoog om te zorgen dat als je dirac uit zet het geluids niveau niet veel hoger is in vergelijk.

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

snapo6

LG OLED65C8PLA - Arcam AVR 550 - Parasound HCA-2205AT - Crown XLS 2502 - B&W 603 S2 AE, zelfbouw Dynaudio  Gemini (center), Focal (Height) - Dynaudio Emit M10 (surround) - zelfbouw sub Peerless XXLS 12 - Zidoo Z1000 PRO - Panasonic UB900 - Synology DS214 Play - Logitech Harmony Elite

dR.KuiTmAnS

Good evening all,

Ik heb een aantal vraagjes over Dirac. Ik ben inmiddels al een paar dagen actief op dit forum en heb ook een vraag over Dirac Live 3 waarmee mijn receiver is uitgerust:

Kan Dirac alleen draaien via mijn laptop. Het valt mij op als ik deze open dat deze direct mijn receiver "overneemt". Dus als ik muziek zit te luisteren en wil de meting bekijken schakelt de receiver naar de "Dirac mode". Is het ook mogelijk de curve te bekijken/aan te passen zonder mijn receiver te storen?

Na de kalibratie kan je de filter "laden" in de receiver. Is dit dan ook meteen de aangepaste "target" curve?

Ben inmiddels al een jaartje of 30 audiofiel maar de tijd heeft me een beetje achterhaald denk ik. Snap er helemaal geen bal meer van :crazy:. Sowieso de problemen waarover ik al gesproken heb met mijn Arcam receiver, waar ik ooit vanaf hoop te komen en dan nog Dirac....Ik hoop dat ik er op dit forum mee uitkom.

Zijn er forumleden die kunnen helpen met het instellen van de Arcam/Dirac/HDMI etc. op locatie?

Een screenshot van hetgeen ik zie, alle commentaar/hulp is welkom....

https://hosting.photobucket.com/images/i/kuitmans/2021-12-28.png?width=285&height=175&crop=fill

Hoop dat m'n screenshot gelukt is..

Alvast bedankt voor de hulp.
ArcamAVR20<>ZidooUHD3000<>SonyKD-55AG8
B&W702S2<>B&WHTM72S2<>B&W607S2<>B&WDB4S

sschot

Citaat van: dR.KuiTmAnS op december 28, 2021, 19:16:17
Good evening all,

Ik heb een aantal vraagjes over Dirac. Ik ben inmiddels al een paar dagen actief op dit forum en heb ook een vraag over Dirac Live 3 waarmee mijn receiver is uitgerust:

Kan Dirac alleen draaien via mijn laptop. Het valt mij op als ik deze open dat deze direct mijn receiver "overneemt". Dus als ik muziek zit te luisteren en wil de meting bekijken schakelt de receiver naar de "Dirac mode". Is het ook mogelijk de curve te bekijken/aan te passen zonder mijn receiver te storen?

Na de kalibratie kan je de filter "laden" in de receiver. Is dit dan ook meteen de aangepaste "target" curve?

Ben inmiddels al een jaartje of 30 audiofiel maar de tijd heeft me een beetje achterhaald denk ik. Snap er helemaal geen bal meer van :crazy:. Sowieso de problemen waarover ik al gesproken heb met mijn Arcam receiver, waar ik ooit vanaf hoop te komen en dan nog Dirac....Ik hoop dat ik er op dit forum mee uitkom.

Zijn er forumleden die kunnen helpen met het instellen van de Arcam/Dirac/HDMI etc. op locatie?

Een screenshot van hetgeen ik zie, alle commentaar/hulp is welkom....

https://hosting.photobucket.com/images/i/kuitmans/2021-12-28.png?width=285&height=175&crop=fill

Hoop dat m'n screenshot gelukt is..

Alvast bedankt voor de hulp.

Het overnemen kan zover mijn kennis gaat niet anders, bij mijn NAD speelt deze wel door, maar het volume wijzigt wel bij het openen van Dirac.
Hoe dit dan weer bij Arcam zit, geen idee.

Als ik naar je plaatje kijkt, en ja deze is prima gelukt, dan zie ik de standaard normale curve. Dit is de lijn met de stippen. Deze curve kan je of wijzigen door andere "standaard" curves die beschikbaar zijn, of naar eigen believen aanpassen door aan de balletjes te schuiven om het zo maar te zeggen.

Als je nu rechts op de kop Proceed to Filter Export klikt, kan je het gemaakte filter aan een slot toewijzen en een naam geven. Daarna activeert hij meteen deze instelling, althans bij mijn NAD. In je apparaat kan je, als je meerdere filters hebt opgeslagen, later wisselen tussen de opgeslagen filters en deze beluisteren om te kijken welke jou het meeste aanstaat.

NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

jahtari

#807
Bij de laatste dirac meting is de balans tussen links en rechts niet goed. Mogelijk door suboptimale microfoon positionering.

In de Minidsp SHD studio zie ik bij "Routing" bij links -0.8db staan en 0.14ms. Hoe krijg ik die beide waarden op 0?

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Dirk

waarom zou je deze correctie die blijkbaar nodig is (tgv niet perfect symmetrische plaatsing) willen tenietdoen?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Lion of Judah

Omdat het geluid teveel van links komt. Ik heb dit ook.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

maximus79

Citaat van: jahtari op januari  2, 2022, 21:30:13
Bij de laatste dirac meting is de balans tussen links en rechts niet goed. Mogelijk door suboptimale microfoon positionering.

In de Minidsp SHD studio zie ik bij "Routing" bij links -0.8db staan en 0.14ms. Hoe krijg ik die beide waarden op 0?

Links en rechts wat, compleet? Wat bedoel je met suboptimale microfoon positionering? De 1e meting doe je neem ik aan toch op de sweetspot?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

sjongele

De totale afwijking tussen links en rechts is 4,8 cm bij 0,14 ms looptijdverschil. Dat betekent dus dat de microfoon zo'n 2,4 cm naast de sweetspot gestaan heeft. Zo nauwkeurig positioneer ik m'n hoofd in ieder geval niet tijdens het luisteren!
Apparatuur: Auralic Aries G1, Oppo UDP-203, Apple TV 4K, Zidoo Z1000 Pro, Nvidia Shield, OSMC Vero 4K+, Arcam AV40, 3x Arcam PA240, 1x Arcam PA720
Luidsprekers: KEF Reference 3 (L+R), KEF Reference 2c (C), KEF Reference 1 (SL+SR), KEF R8A (4x height), KEF KF92 (2xsub)
Projectie: Sony VPL-VW590ES, Screen Innovations BlackDiamond
Bediening & automation: NEEO Remote + SDK, Domoticz

jahtari

Probleem is dat het fantoom midden nu iets naar rechts staat...  :D
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub


maximus79

Ik meet altijd precies uit waar de mic moet voor de 1e meting, deze is ver uit het allerbelangrijkste. Hier wil je geen afwijking in.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

minidsp.nl

Citaat van: jahtari op januari  3, 2022, 14:16:57
Probleem is dat het fantoom midden nu iets naar rechts staat...  :D
als je nou eens stiekumpjes het volume van de uitgang(en) links met 0.8dB verhoogt  :coffee:
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

jahtari

#816
Citaat van: minidsp.nl op januari  3, 2022, 18:01:10
als je nou eens stiekumpjes het volume van de uitgang(en) links met 0.8dB verhoogt  :coffee:
Ka kan ook rechts 0,8 db verlagen maar het tijdsverschil zou toch ook niet moeten in een (vrijwel perfecte) driehoeksopstelling?

Doen jullie ook optimalisaties ter plekke tegen betaling?

Een soort van ISF calibratie maar dan met dirac?  :headbanging:

Misschien goed idee als extra business?
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

minidsp.nl

Citaat van: jahtari op januari  3, 2022, 19:27:29
Kan kan ook rechts 0,8 db verlagen maar het tijdsverschil zou toch ook niet moeten in een (vrijwel perfecte) driehoeksopstelling?
zou ik ook denken, maar wat er allemaal in het Dirac algoritme gebeurt is helaas niet inzichtelijk.  Het kan zijn dat dit met een van de andere meetpunten te maken heeft


Citaat van: jahtari op januari  3, 2022, 19:27:29
Doen jullie ook optimalisaties ter plekke tegen betaling?
Een soort van ISF calibratie maar dan met dirac?  :headbanging:
Misschien goed idee als extra business?
op het moment nog niet, maar ik denk er wel over om dat (eventueel via partners) aan te gaan bieden, er is duidelijk vraag naar en de meerwaarde is ook duidelijk, alleen ontbreekt het me op dit moment aan de tijd
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

jaaptina

Ik schrijf me vast in voor de cursus voor Dirac dokter.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk


R0N

Citaat van: jahtari op januari  2, 2022, 21:30:13
Bij de laatste dirac meting is de balans tussen links en rechts niet goed. Mogelijk door suboptimale microfoon positionering.

In de Minidsp SHD studio zie ik bij "Routing" bij links -0.8db staan en 0.14ms. Hoe krijg ik die beide waarden op 0?

Als de meting deze correcties doet. waarom zou je het dan veranderen? (Zoals Dirk ook aangeeft).

Waarom moet alles perfect theoretisch symmetrisch? Niets is symmetrisch, je kamer niet, de audio-opstelling niet, de luidsprekers niet, je oren niet enz.
De microfoon meet (fysiek, objectief), maar jij luistert niet objectief: jij interpreteert de variabele geluidsdrukverschillen naar muziek en bij voorkeur zoals jij dat graag wenst of denkt dat het zou moeten zijn.

En wie zegt dat de zanger in het midden staat? Wie zegt dat de geluidstechnicus de zanger in het perfecte midden heeft gezet?
Is het juist niet meer levendig als geluidsbeelden bewegen? Zoals met livemuziek.

Gebruik de uitkomst van een meting (mits goed uitgevoerd, maar dat is een andere discussie) als basis. Ga pas na veel luisteren eigen veranderingen aanbrengen. Inspelen noemen ze dat.

ron


Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

Nou als 9 van de 10 zangers in het midden staat en de 10e niet. Dan moet je vooral je niet gaan proberen de 10e in het midden te krijgen. Van de week zat ik naar een album van Velvet Underground te luisteren: daar stond de drum links. :D

Bijzonder om te horen, je zou bijna gaan twijfelen aan de weergave.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

NielsLu

Vandaag heb ik met mijn Arcam AVR390 opnieuw een Dirac meting gedaan (gemeten op 11 punten). Ik kwam erachter dat ik de volume's niet goed had afgesteld voorafgaand aan de meting. Hebben jullie nog tips voor de curve? Ik heb de Harman +6db curve ingeladen en wat correcties toegevoegd. Ook heb ik de curtain ingesteld voor correctie tot 1,5 kHz.


Zie onderstaande afbeeldingen voor het resultaat:

Volumes


Fronts


Center


Surround


Subwoofer


Alle speakers
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

maximus79

Citaat van: NielsLu op januari  8, 2022, 20:56:42
Vandaag heb ik met mijn Arcam AVR390 opnieuw een Dirac meting gedaan (gemeten op 11 punten). Ik kwam erachter dat ik de volume's niet goed had afgesteld voorafgaand aan de meting. Hebben jullie nog tips voor de curve? Ik heb de Harman +6db curve ingeladen en wat correcties toegevoegd. Ook heb ik de curtain ingesteld voor correctie tot 1,5 kHz.


Zie onderstaande afbeeldingen voor het resultaat:

Volumes


Fronts


Center


Surround


Subwoofer


Alle speakers

Geen tijd nu om uitgebreid te reageren, maar dit gaat niet goed en zou ik niet uploaden.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Zo, wie is de mol is afgelopen [emoji28]

Niels je zegt dat je tot 1,5khz wil corrigeren, maar dat zie ik niet terug in je afbeeldingen.
Je totaal van alle speakers komt niet overeen met je aparte afbeeldingen? Je sub corrigeer je nu buiten zijn bereik in het hoog, ook daar moet je het gordijn terug trekken zodat je zijn natuurlijke afloop volgt.

Als je maar tot 1,5khz wil corrigeren is volgende punt niet belangrijk, maar ik zou je natuurlijk verloop van je speakers meer volgen richting 20khz, dus bijvoorbeeld een geleidelijk verloop van -2,5db richting 20khz

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

NielsLu

Citaat van: maximus79 op januari  8, 2022, 21:46:59
Niels je zegt dat je tot 1,5khz wil corrigeren, maar dat zie ik niet terug in je afbeeldingen.

Oeps, ik zie dat ik de verkeerde afbeeldingen had toegevoegd, nu dan wel met de curtains tot 1,5 kHz.

Fronts


Center


Surround


Subwoofer



Alle speakers


Citaat van: maximus79 op januari  8, 2022, 21:46:59
Je totaal van alle speakers komt niet overeen met je aparte afbeeldingen? Je sub corrigeer je nu buiten zijn bereik in het hoog, ook daar moet je het gordijn terug trekken zodat je zijn natuurlijke afloop volgt.

Als je maar tot 1,5khz wil corrigeren is volgende punt niet belangrijk, maar ik zou je natuurlijk verloop van je speakers meer volgen richting 20khz, dus bijvoorbeeld een geleidelijk verloop van -2,5db richting 20khz

Als je het natuurlijk verloop van de speakers meer moet volgen, betekent dit dan dat je ook meer de pieken moet volgen (dus dat de "ideale lijn" ook mee naar boven beweegt?).
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D