De set van Blue-Eyes

Gestart door blue-eyes, augustus 15, 2005, 10:44:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Etiennevh

Voor 3000 euri.. Marantz SR7005 + (nog even wachten) Oppo BD95?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

blue-eyes

Citaat van: Etiennevh op december 25, 2010, 21:51:59
Voor 3000 euri.. Marantz SR7005 + (nog even wachten) Oppo BD95?

De Pioneer is fors goedkoper.... 3000 euro, daar moet ook de sub van gekocht worden, etc. Het is 3000 max, dus als het 1000 euro is: nog beter :D

En waarom de Oppo 95, ik heb nu al een BD83 ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jowi

Een auto is natuurlijk geen goede investering, en dat is zachtjes uitgedrukt... tenzij je een echte (onbetaalbare!) klassieker koopt. Maar goed je zal er wel over nagedacht hebben denk ik... ik vind het een raar verhaal als ik eerlijk ben :wacko:

blue-eyes

Citaat van: jowi op december 25, 2010, 22:17:05
Een auto is natuurlijk geen goede investering, en dat is zachtjes uitgedrukt... tenzij je een echte (onbetaalbare!) klassieker koopt. Maar goed je zal er wel over nagedacht hebben denk ik... ik vind het een raar verhaal als ik eerlijk ben :wacko:

Waarom?

Mijn HT staat weg te roesten, afschrijving vliegt de deur uit.
Bij een auto ook, maar daar zit ik tenminste nog een paar uur per dag in. Of rij een rondje voor de lol.

Zoals gezegd heb ik al ooit de auto hobby (toen beginnend) gestopt wegens kinderen en met de HT begonnen uit te bouwen.
En nogmaals zoals gezegd, ik stop niet, ik ga alleen wat levels lager.

Een HT van dergelijke omvang slecht gemiddeld eens per maand gebruiken is verstandig... Ik weet hoezeer ik ervan baalde dat de cabrio weg moest, of plannen voor een dikke bak de deur uitvloog wegens kinderen :D

Laat ik nu met het devaluatie van de ene hobby de andere weer starten, al is het maar voor 3 - 4 jaar ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Etiennevh

Citaat van: Blue-Eyes op december 25, 2010, 21:56:45
De Pioneer is fors goedkoper.... 3000 euro, daar moet ook de sub van gekocht worden, etc. Het is 3000 max, dus als het 1000 euro is: nog beter :D

En waarom de Oppo 95, ik heb nu al een BD83 ;)
Haha ohja, die was ik even vergeten.. Nou dan heb je alleen nog die Marantz nodig.. (1600 euri geloof ik) of je neemt een lichter model.. de 6005..(1100 euri).. heb je nog 1900 voor je sub.. ;)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Denon Focal

Respect voor je keuze, iedereen moet zijn eigen hart volgen.

Ik baal ook nog steeds dat ik mijn Audi RS4 heb moeten ruilen voor een Ford Galaxy ivm de kids.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

jowi

#5432
Nou, vooruit dan maar :D maar als 'hobby' auto een Audi A6 of een Lexus? WTF? Dat zijn geen hobbies... dat zijn degelijke, saaie, niet-avontuurlijke, betrouwbare dingen... je wilt iets met meer passie, met karakter... hoop ik :nopompom: kijk een RS4 ofzo daar kan ik nog inkomen :headbanging:

Durk

Citaat van: jowi op december 25, 2010, 22:31:00
Nou, vooruit dan maar :D maar als 'hobby' auto een Audi A6 of een Lexus? WTF? Dat zijn geen hobbies... dat zijn degelijke, saaie, niet-avontuurlijke, betrouwbare dingen... je wilt iets met meer passie, met karakter... hoop ik :nopompom: kijk een RS4 ofzo daar kan ik nog inkomen :headbanging:

Eens met jowi.. maar ja wij hebben een goede leaseregeling..  ;). Ooit wil ik een cobra replica bouwen.. Dat noem ik auto-hobby.  :devil:
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

blue-eyes

#5434
Citaat van: Durk op december 25, 2010, 22:35:22
Eens met jowi.. maar ja wij hebben een goede leaseregeling..  ;). Ooit wil ik een cobra replica bouwen.. Dat noem ik auto-hobby.  :devil:

Dat is nog veel ultiemer, toegegeven ;) . Andere vorm van hobby dan. Het bezitten en rijden, (voornamelijk zakelijk) wordt ik ook gelukkig van ;) .
Helaas is het grootste deel zakelijk gerelateerd, maar dat mag ook een mooie wagen zijn!

@Jowi: RS4, 50.000km per jaar? ? :D :D Financiering ? ?

Een dikke A6 3.0 TDI is voor mij al heel wat, elke zaterdag poetsen :D



Maar, liever in ander topic? Anders moeten we er twee bijhouden!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

LexiconLogan

Het is jouw keuze maar ik vind het echt zonde! (wilde ik alleen even zeggen). Verder, neem ajb een fijne auto dan... :D
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

blue-eyes

#5436
Citaat van: LexiconLogan op december 25, 2010, 22:49:25
Het is jouw keuze maar ik vind het echt zonde! (wilde ik alleen even zeggen). Verder, neem ajb een fijne auto dan... :D

Jij laat een dure set wel ongebruikt staan? Met dito afschrijving?

Definieer mooi in MIJN budget en doel (90% zakelijk) :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

blue-eyes

Citaat van: Etiennevh op december 25, 2010, 22:28:59
Haha ohja, die was ik even vergeten.. Nou dan heb je alleen nog die Marantz nodig.. (1600 euri geloof ik) of je neemt een lichter model.. de 6005..(1100 euri).. heb je nog 1900 voor je sub.. ;)

Waarom dan die Pioneer niet? VEEL goedkoper, en minder? Ik denk anders. Beide nog niet gehoord.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

LexiconLogan

Citaat van: Blue-Eyes op december 25, 2010, 22:51:01
Jij laat een dure set wel ongebruikt staan? Met dito afschrijving?

Definieer mooi in MIJN budget en doel (90% zakelijk) :P
Ja ik ken de afweging, maar hij stond zo vreselijk mooi bij je en je bent zo'n liefhebber...
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Durk

Is dat dan veranderd in de tijd? Je koopt toch geen set als de jouwe als je vrijwel nooit er van kan genieten?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

jowi

Citaat van: Blue-Eyes op december 25, 2010, 22:48:06
@Jowi: RS4, 50.000km per jaar? ? :D :D Financiering ? ?
I hear you :dry: wil alleen aangeven dat als je te conservatief en te verstandig gaat denken, je er echt niet plezier uit gaat halen zoals je nu wellicht denkt. Als je een auto als liefhebberij wilt, dan MOET je ook een stukje met je hart kopen... en niet alleen met je hoofd en portemonnee.

blue-eyes

Citaat van: jowi op december 25, 2010, 22:56:09
I hear you :dry: wil alleen aangeven dat als je te conservatief en te verstandig gaat denken, je er echt niet plezier uit gaat halen zoals je nu wellicht denkt. Als je een auto als liefhebberij wilt, dan MOET je ook een stukje met je hart kopen... en niet alleen met je hoofd en portemonnee.

Eens. Ik snap je punt. Ik heb alleen geen keuze. Maar die A6 is ook een stukje hart hoor. Binnen budget, maar of het ook binnen onderhoudsbudget valt? Betalen lukt wel, maar wil ik dat? Die Lexus is maar net minder mooi, en levert per maand nog geld op . . .  Dat is ook rationeel!

Of, waar ik heel stiekum een beetje aan denk . . .  (nog niet echt serieus, heb niet de ruimte om de wagen te stallen) is de huidige S60 te houden en er een Honda S200 bijkopen (reële droom cabrio).... Maar ik ben bang kosten te gaan maken met deze S60 met een jaartje. 3 ton nu op de teller.
Maar geen stalling, en extra kosten. Wellicht meer dan 1 dikke wagen als een 3 liter V6.

En bovenstaand is toch wel een beetje liefhebberij toch? ;)


Citaat van: Durk op december 25, 2010, 22:54:10
Is dat dan veranderd in de tijd? Je koopt toch geen set als de jouwe als je vrijwel nooit er van kan genieten?

Zaken veranderen blijkbaar. Het is ook niet echt een dipje, het speelt al wat maanden. En ben nu ook wat intensiever gaan werken, misschien speelt dat ook een rol.
Misschien naieve droom van dikke bak op de weg zoefen. Zaterdag lekker uitleven met de spons, ik weet het niet.
Feit is, dat ik niet meer deze mate van hoge kwaliteit wil blijven sponsoren.
Kost me net zoveel geld als de auto . . . .

En na een paar jaar zal ik wellicht ook met de auto een stap terug moeten doen. Maar ik leef bij de dag, stel dat ik een dergelijke bak heb gekocht en een ton in heb gereden, dat pakken ze niet meer af!
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Durk

Prioriteiten moet je inderdaad zelf leggen; ik had zowiezo al geen processor van 6 mille gekocht dus wat dat betreft..  :D
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

Teejoo

#5443
Citaat van: LexiconLogan op december 25, 2010, 22:49:25
Het is jouw keuze maar ik vind het echt zonde! (wilde ik alleen even zeggen). Verder, neem ajb een fijne auto dan... :D
Ik heb aan de wijze woorden van Almar nog het volgende toe te voegen: jou kennende heb over 1 jaar toch weer iets anders staan qua audio, dus waarom spaar je gewoon niet even door voor die auto..  :devil: Doe ik ook voor m'n Cayenne.

Ik vind je redenatie overigens wel kloppen; je zit inderdaad meer uur in je auto en ook omdat je toch al niet to the max wilde gaan met je set.

(p.s., een 3.0 V6 turbodiesel loopt inderdaad lekker weet ik uit ervaring)

blue-eyes

Citaat van: Teejoo op december 26, 2010, 00:00:11
Ik heb aan de wijze woorden van Almar nog het volgende toe te voegen: jou kennende heb over 1 jaar toch weer iets anders staan qua audio, dus waarom spaar je gewoon niet even door voor die auto..  :devil: Doe ik ook voor m'n Cayenne.

Ik vind je redenatie overigens wel kloppen; je zit inderdaad meer uur in je auto en ook omdat je toch al niet to the max wilde gaan met je set.

(p.s., een 3.0 V6 turbodiesel loopt inderdaad lekker weet ik uit ervaring)
Wedje maken :D
Misschien wel, maar niet meer in deze mate zoals ik dat met mijn Classe set, TAG McLaren set en Mark Levinson heb gedaan.


Sparen is ook een optie. Gaat lang duren, en het geld wat ik spaar is voor het gezamenlijk huishouden. Het geld in de audioset is van mijn eigen, en loopt hard weg, daarom nu maar even cashen (hoop ik dan) en elders investeren voor een paar jaar lol.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Audiofiel

Even vooropgesteld dat ik zeer verbaasd ben over deze plotselinge move, en ook over de redenatie er achter. Jij verdient voldoende om er meerdere hobby's op na te kunnen houden en een maandje of wat extra wachten zal je toch ook je gewenste aankoop mogelijk maken. Sparen en afwachten is ook leuk, toch? :)

Is de echte reden van verkoop niet gewoon dat je gewoon veel minder om stereo en surround geeft dan je altijd hebt gedacht/aangegeven? Of dat je misschien weinig verschil hoort tussen een gewoon goede en een echte high end set?

Even advocaat van de duivel spelen... Kijk, een auto is slechts een vervoermiddel en een HT set is slechts een leuk tijdverdrijf. Je echte investering is je gezin. Daar kun je volgens mij beter in investeren. En dan niet in de vorm van geld, maar tijd. Waarom in het nieuwe jaar niet eens wat minder bezig met inmateriële zaken? En een auto is in alle gevallen één van de slechtste investeringen die bestaan.

Citaat van: Blue-Eyes op december 25, 2010, 22:25:19
Waarom?

Mijn HT staat weg te roesten, afschrijving vliegt de deur uit.

Citaat van: Blue-Eyes op december 26, 2010, 00:05:19
Het geld in de audioset is van mijn eigen, en loopt hard weg, daarom nu maar even cashen (hoop ik dan) en elders investeren voor een paar jaar lol.

Is dat niet een beetje onzin, Eisse? ::)


Volgens mij heb je op jouw nu aangeboden Classé Delta set helemaal geen afschrijving. Eerder bijschrijving, gezien je vraagprijzen. Niks mis mee, je hebt ze goedkoop kunnen kopen (ik herinner me nog de discussies over Duitse Classé's die je voor 'de helft nieuw' kon kopen) en wat je er voor kunt krijgen is de marktprijs en als die hoger is dan aanschaf is dat je volledig gegund. Maar hou dan geen verhaal op over grote afschrijvingen... :-[

Citaat van: Blue-Eyes op april 23, 2010, 19:19:52
Auto afgetankt, Red Bull gekocht, donuts, en noem maar op.

Morgenvroeg rond 5 uur rijden. Morgenmiddag weer thuis, met een SSP800 voor mezelf en een CA5100 voor een forumgenoot. Een CP500 wordt door de nieuwe eigenaar zelf opgehaald.

Begint ondertussen een erg grote lading te worden wat inmiddels Duitsland heeft verlaten richting Nederland....
Ik heb voor dit hele verhaal, en dan helemaal vooraf, nog meerdere malen contact gezocht met B&W (Classé) Nederland. Ze wilden me niet eens antwoorden. B&W Duitsland bestookte mij met mailtjes.
Wel, onderstaand mijn antwoord. Classé apparatuur aan diverse vrienden en forumgenoten aangeleverd.
(CA5200, CA5100, CA2100, CA2200, SSP300, SSP300, SSP600, SPP800, SSP800, CDP300, CDP502 en een CP500).

p.s. Laat de importeur maar uitrekenen wat ze door het (herhaaldelijk) niet antwoorden aan omzet hebben gemist! :D :D

Citaat van: Blue-Eyes op april 16, 2010, 20:21:18
Buitenkansje. Zo zie je maar, als je maar lang genoeg wacht, handig bent bent met het handelen en de dealer genoeg handel aanleverd van forumgenoten krijg je zelf leuke kortingen ;)

Citaat van: Blue-Eyes op februari 15, 2010, 13:41:56
@Teejoo: die SSP800 van je heb ik geïmporteerd. Heeft hier nog wat dagen gestaan. Ergo, zelf met de wagen opgehaald :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

genesis

Blue-Eyes je kan toch ook gewoon beide doen, kwestie van geduld en je kop erbij houden.........

Genesis
Carpe Diem

DVDGuy

Eise, enerzijds begrijp ik het niet, maar anderzijds ook weer wel  ;)

Ik respecteer het feit dat je bereid bent om keuzes te maken; dat heb je in het verleden gedaan en dat doe je nu dus weer.

Uiteindelijk bestaat het hele leven uit keuzes maken, maar sommigen van ons zijn daar niet zo goed in en dan wordt het gauw EN EN  :D
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

blue-eyes

@audiofiel:

Mijn geld wat ik verdien gaat in het huis/gezin, niet in mijn spaarpot voor een audio of andere hobby. Geld in de audio is mijn geld, niet gezamenlijk, daar hebben we strikte afspraken over. Wat jij stelt is dus onzin. Wellicht is mijn redenatie onzin voor jou, jij maakt andere keuzes. Ik besteed geen euro van ons geld in mijn audio hobby. Dus daarom ook maar direct goed geïnvesteerd in een wagen dat ie direct goed is, ik kan later weinig meer aanpassen wegens bovenstaande (uitgezonderd onderhoud, etc.).

Ik weet niet waarom je mijn aanschaf prijzen, etc. erbij haalt. Feitelijk wel waar. Ik vraag gewoon marktconform. Dat ik zelf goedkoper heb gekocht maakt niets uit.
Feitelijk is het geen afschrijving, maar wel geld wat wegloopt / gederfde inkomsten. Jij je zin. Hoe dan ook, nu kan ik nog geld vangen, over een paar jaar niet meer. Feit is dat ik domweg geen tijd meer maak voor een film.

Ik hoor minder audiofiel verschil dan je wellicht zou moeten horen met een dergelijke set.
Maar ik heb er absoluut van genoten, en ik heb nog wel dermate een gehoor dat ik echt wel hoorde dat dit een topset is.
Vannacht daar ook weer over na te lopen denken.
Alhoewel ik echt van audio houd, de film, de muziek was wellicht de grootste sport het verkrijgen tegen minimale prijzen, maximum kwaliteit. Missie geslaagd zou ik zeggen. Ook dat was een deel van de hobby, wellicht het grootste deel.


Beide hobbies doe ik toch? Ik komt zeker een leuk setje terug, met 4 identieke speakers. Maar beide hobbies op hoog nivo gaat niet. Zoals gezegd is mijn geld primair voor het huis. Financieel, rationeel goed. In beide gevallen vliegt het geld weg, want idd is geld investeren in een auto ook "zonde van het geld". Maar ik rij wel 3-4 jaar weer met nog meer plezier.

Ik ga geen 20.000 euro sparen in de komende jaren voor een hobby (dat kost me de droomwagen). Echte droom is een cabrio terug, ernaast (helaas uitgesloten door de vrouw). Die 20.000 euro wellicht wel, maar die gaan dan in het huis (nieuwe keuken). Niet meer voor een extra hobby. En hoe dan ook, ik heb de komende jaren weer een degelijke wagen nodig voor het werk en mag het dan ook een mooie zijn ;) Auto's is altijd een hobby geweest, beter gezegd een droom geweest. Laat dat dan mijn natte droom voor 4 uur per dag zijn, als ik er uit stap werk ik, of ben ik thuis bij het gezin.


p.s. ik spendeer al meer tijd met mijn gezin dan je denkt...... (ik werk ook 2-3 dagen thuis, dus ook met kinderen, vrouw gaat dan meer werken, dat wil ze ook graag) En vergis je niet, ik ben ook nogal veel aan het lezen, heb dus een andere  hobby. Afgelopen jaren 100 boeken gekocht. Dat is heb nog een ander leven dan audio ;) . Logitech touch aan met muziek en lezen.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Joris1971

Citaat van: Durk op december 25, 2010, 22:35:22
Ooit wil ik een cobra replica bouwen.. Dat noem ik auto-hobby.  :devil:

Je bedoelt een Ford Mustang Cobra?