De Confrontatie: Panasonic BD80, Playstation3, Oppo BD83 & Dune HD Center

Gestart door LittleNinja, september 28, 2009, 15:13:21

Vorige topic - Volgende topic

LittleNinja

De Confrontatie: Panasonic BD80, Playstation3, Oppo BD83 & Dune HD Center

Ondanks de lange rit die voor deze zondag in de planning stond, was het gelukkig geen noodzaak mezelf onbehagelijk vroeg het bed uit te werpen. Fris en fruitig begon ik, toch ietwat vertraagd, aan mijn reis richting het Groene Hart. Tussen de voorstoel en de achterbank zat mijn Playstation3 geklemd in zijn doos.

Om wat verloren tijd "goed" te maken heb ik de 1.4 turbo in mijn Fiat redelijk bruusk uit zijn slaap gerukt en heeft hij pas weer wat rust gevonden nadat ik de auto op het afgesproken parkeerterrein tot stilstand liet komen. Hier stond de in vredig wit geklede Marconist met een rokend sigaartje mij op te wachten. Uit zijn voiture betrekt hij een veel besproken linnen tas, gevuld met een Oppo BD83. Na de korte kennismaking besloten we in de Fiat te kruipen om verder te cruisen naar het "Krankenhaus" langs de A28 nabij Utrecht.

Onderweg kon een gesprek over audio en toebehoren natuurlijk niet uitblijven. Een heftige discussie lag altijd op de loer, daar ik een emotionele beleving heb bij de hobby en Marconist juist een technische benadering kent. Eenmaal aangekomen op het terrein van het UMC bleek het nog enigszins lastig om onze volgende passagier te ontdekken. "We spreken af bij het UMC of WKZ..." Op deze manier afspreken zou niet handig geweest zijn in de tijd dat mobiele telefonie nog niet doorgedrongen was. Na wat zoek en telefoneer werk troffen we SonicCircle aan langs de kant van de weg. Hij had een enorme doos bij zich waar hij o.a. de HDI Dune HD Center in verstopt had. Overigens was de doos groot genoeg om alle spelers in te vervoeren, plus alle toebehoren!

De Fiat werd weer in beweging gebracht en voerde ons naar ons einddoel: Ralph71. Op de valreep kochten we nog even een aardigheid voor het gastvrije gezin, waarvan de wederhelft op een vrouwvriendelijke manier duidelijk gemaakt was dat het een perfecte dag zou zijn om er op uit te gaan. :laugh: Voor mij waren de meeste gezichten al bekend en vertrouwd, de rest moest echter nog even het kennismakingsritueel doorlopen.

Nadat de vrouw des huizes vertrokken was nam de elektronica het geluid maken al snel van ons over. Het doel voor deze dag was het positioneren van de felbegeerde Oppo BD speler ten opzichte van een aantal marktbekende alternatieven, zoals genoemd de Panasonic BD80, de Sony Playstation3 en de HDI Dune HD Center. Voor mij persoonlijk was de vraag of de Oppo voldoende toe zou voegen om dit apparaat naast de Sony in mijn opstelling op te nemen. Wat hij mij hiervoor moest bewijzen was de meerwaarde van HD audio over de analoge uitgangen, wellicht een beter beeld dan de PS3 en de toepasbaarheid van SACD, DVD-A ( ook over analoog ) en CD op een acceptabel niveau! Ralph had als doel te ontdekken of de Oppo verbetering zou bieden t.o.v. zijn huidige Panasonic BD80. SonicCircle wilde graag de positie van de Dune bepalen t.o.v. de Oppo op zowel beeld als geluid ( inclusief HD audio via analoog ). Marconist had de Oppo al in diens bezit maar ook hij was natuurlijk benieuwd naar de bevindingen van "zijn" product!

Panasonic BD80
Omwille het feit dat de Panasonic reeds gekoppeld en draaiende was, was deze "Japanner" als eerste aan de beurt. De Pana bleek een prima referentiepunt te zijn. Beeld en geluid waren allebei op een hoog niveau en hoorbaar goed opgenomen in de set. De aansluiting heeft plaatsgevonden voor beeld via HDMI aan de Panasonic full HD plasma en het audio deel was gekoppeld door een set Nordost BH analoge interlinks aan de Arcam AVR350 gecombineerd met WB Arc speakers en de Velodyne DD15 subwoofer. Een neutrale setup met een fijne muzikale klank! Een specifieke hoeveelheid demo materiaal werd afgespeeld om de klanten te leren kennen en te kunnen vergelijken. Denk hierbij aan enkele scènes van The Dark Knight en Spiderman 3 maar ook muzikaal materiaal als Chris Botti in Boston.

Sony Playstation3
Het tweede apparaat wat het strijdtoneel beklom was de Playstation3. Deze spelcomputer heeft zijn strepen als BD speler ruimschoots verdient en kreeg altijd veel lof over beeld, geluid en snelheid. Omdat de PS3 geen analoge uitgangen bevat is deze middels een Supra optische kabel geklinknageld aan de Arcam. Geen HD geluid dus via de Arcam, net zoals in mijn thuis situatie! Na het inschakelen van de apparatuur werd het demo materiaal herhaald. Daar waar de loftrompetten nog niet uitgespeeld leken te zijn, bleken ze hier toch wel aardig te vervagen! In verhouding met de Pana was het geluid een stuk gedempter. Minder dynamiek, minder details, minder betrokkenheid en een minder groots geluidbeeld. Maar niet alleen op het gebied van het geluid viel de PS3 door de mand! Ook het beeld was een stukje minder gedetailleerd ( zeker in de donkere scènes ), minder diepe en heldere kleuren en ook de scherpte liep achter op de Panasonic!

Oppo BD83
Hierna was het de beurt aan de "hoofdrolspeler" ofwel de Oppo. De Oppo voelde door zijn gewicht en constructie overtuigend degelijk aan. De knopbediening was eveneens steviger dan ik het er uit vond zien. Hier uiteraard wel weer het analoge circuit gebruikt om meteen te kunnen vergelijken naar de meerwaarde van HD Audio t.o.v. de PS3 voor in mijn persoonlijke situatie. De Oppo vroeg even wat tijd om in te stellen door de vele mogelijkheden. Hierbij is het wel ideaal dat je werkelijk alles kunt instellen tijdens het afspelen van software!! Waar je bij de PS3 op een windows-achtige wijze alles moest onderbreken en bevestigen om de kleinste aanpassingen te verrichten, zo kon je bij de Oppo de grootste aanpassingen doen terwijl de film nog lopende is! Heerlijk verlossend. Het HD geluid overtreft zonder enige moeite de klanken van de PS3.. No match! Zowel bij film als muziek slacht hij de PS3 af. Maar ook het beeld was een stuk sterker, iets wat ik niet verwachtte!

Ook toen we vergeleken met de Panasonic kwam de Oppo er beter vanaf op het gebied van de beeldweergave. Het waren geen wereldschokkende verschillen, maar die verbeteringen hoef je ook niet meer te verwachten op het punt waar wij zitten. Het geluid leek elkaar niet heel veel te ontlopen bij filmweergave. Wanneer er muziek bij betrokken werd, begonnen de verschillen echter groter te worden. Hier scoorde de Oppo hogere punten op de muzikaliteit, detaillering en warmheid van het geluid. Absoluut een heerlijke sound.

HDI Dune HD Center
Nu was het de beurt aan de meest veelzijdige contender van die dag. De Dune liet zich makkelijk aansluiten en doordat er niet al te veel instellingen mogelijk waren speelde hij snel mee in de opstelling. De Dune is mooi strak van vorm en ietwat sober wat de uitstraling betreft. Als eerste werd de analoge audio getest. Op de analoge aansluitingen kon je weinig instellen bij de Dune. De vergelijking na de Oppo was echter ongenadig hard! De analoge uitgangen van de Dune hebben niet dezelfde aandacht gekregen als bij de Panasonic of de Oppo. Het geluid was duidelijk minder detailrijk, helder en dynamisch. De kwaliteit hiervan vond ik zelfs slechter dan het geluid van de PS3 via de optische uitgang! We passeerden deze dan ook snel en hebben de Dune eveneens via de optische Supra kabel aangesloten. Dit bleek gelukkig een heel stuk beter te zijn dan de analoge uitgangen! Zodanig beter dat het geluid van de PS3 weer moeiteloos voorbij ging. 8)  De geluidskwaliteiten van de andere spelers benaderd de Dune niet, maar dat is net als bij de PS3 logisch aangezien ze beide via optisch geen HD audio kunnen weergeven. De video kwaliteiten van de Dune zijn echter weer prima in orde en niet van mindere kwaliteit als de Panasonic! De combinatie van deze kwaliteiten en de enorme veelzijdigheid heeft SonicCircle in ieder geval overtuigd van zijn keuze.

Bonus! vergelijk met de Arcam DV137
Als mooie bonus ( en persoonlijk doel ) vond Ralph het aardig om ook de SACD/DVD-A kwaliteiten van de Oppo te vergelijken met zijn Arcam DV137. De laatste machine heeft natuurlijk een naam ( en prijskaartje ) hoog te houden op dit gebied. Een aantal SACD's zijn de revu gepasseerd waarvan de meest indrukwekkende ( imo ) Christina Branco is geweest. Een heerlijke productie die nu ook op mijn verlanglijstje staat! De Arcam bleek over het algemeen toch net iets muzikaler te zijn dan de Oppo! De Oppo heeft een iets te amerikaans(?) jasje gekregen waardoor hij het op muzikaliteit verliest van de DV137. Hier vond ik echter wel dat de stemmen bij de Arcam soms wat aan de harde kant waren waardoor ik persoonlijk toch de Oppo prevereerde! Echter de totale balans was beter van de Arcam!

De dag werd afgesloten met een stevig portie goed chinees voer. Onder het genot van wat warme dranken hebben we nog wat gefilosofeerd en conclusies getrokken. Voor mij staat vast dat de Oppo plaats zal nemen in mijn HT. De PS3 blijft puur voor een download en een spelletje, maar voor een film op het grote doek zal ik hem niet meer lastig vallen. De originele schijven worden straks toevertrouwd aan die heerlijke Oppo!  

Ralph: wederom mijn dank voor de uitbundige gastvrijheid!
Ook aan de andere heren: het bleek een gezellige maar lange dag! Bedankt voor jullie input en gezelschap! Graag ook jullie feedback op onze belevenis. 8)

Gegroet,
LittleNinja

CineSmurf

Leuke review! Altijd goed om met je eigen oren en ogen conclusies te trekken.  :clapping:
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

dvd-fan

Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

LittleNinja

Toch wel... alleen niet bij de PS3. Bij de rest is er HD audio over de analoge uitgangen gegaan.

Er is inderdaad geen HD audio over de HDMI getest. De forumleden die aanwezig waren hebben allen geen receiver die dit accepteert ( lees: van de 4 aanwezigen hebben er 3(!) een Arcam AVR350 ).

CineSmurf

Sowieso is er weinig te lezen over de verschillende manieren van aansluiten en wat het met de apparaten doet. Wat je hier over de HD dune vertelt geloof ik onmiddelijk: analoog een heel ander beeld dan via optisch. Eigenlijk zou je een en dezelfde speler (de oppo bijvoorbeeld) moeten testen met de vier configuraties die je waarschijnlijk zal tegenkomen:
1. Analoog
2. SP/DIF (Optisch en/of coaxiaal)
3. HDMI raw
4. HDMI LPCM

Wellicht voor een volgende sessie eens proberen ;-)
JVC DLA-NZ500; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Ralph71

Gistermiddag samen met Marconist, Little Ninja en Sonic Circle bij ons thuis een aantal BD/DVD-spelers met elkaar vergeleken. De volgende BD/DVD-spelers zijn gepasseerd:

- Oppo BDP83 (Marconist)
- PS3 (Little Ninja)
- Dune HD center (Sonic Circle)
- Panasonic BD80 (zelf in bezit)
- Arcam DV137 (zelf in bezit)

De volgende software hebben we o.a. gebruikt:

- The Dark Knight (BD)
- Spider-man 3 (BD)
- Within Temptation (BD)
- Chris Botti in Boston, duet met Sting en Josh Groban (BD)
- David Foster and friends, duet met Andrea Boccelli (BD)
- Phil Collins – Farewell Tour, in the air tonight (DVD)
- Lord of the rings, scene Balrog (DVD)
- Dire Straits – Brothers in Arms (SACD)
- Christina Branco - Ulisses (SACD)
- Jacques Loussier Trio: The Best of Play Bach (SACD)

Om de andere heren een idee te laten krijgen van de set hebben we eerst een aantal stukken beluisterd en bekeken op de Panasonic BD80, analoog (Nordost Blue Heaven) aangesloten op de Arcam AVR350 en beeld via hdmi (MIT) naar de Panasonic 42PY70.

Vervolgens hebben we de PS aangesloten op de AVR350, beeld met dezelfde hdmi-kabel en geluid via optische ingang. Op deze manier werd het HD-geluid uiteraard omgezet naar een "normale" 5.1 track. Het geluid miste dan ook de dynamiek en de openheid van de BD80. Het beeld bij de diverse BD-schijven leek donkerder waardoor je minder details zag.

Hierna hebben we de Oppo analoog aangesloten, welke een zeer grote stap voorwaarts was! Het HD-geluid klonk nog dynamischer dan de Panasonic BD80, al leek het wel dat de BD80 iets voller klonk. Nadat we de cross-over (standaard op 80 Hz) bij de Oppo hadden uitgeschakeld was ook dit verholpen. Beeld was op een 42 inch plasma nagenoeg gelijk als bij de BD80.

Daarna de Oppo nog vergeleken met de Arcam DV137 op met een paar dvd's en sacd's. Hier viel ons op dat de Oppo meer dynamiek heeft dan de DV137, op het moment dat Phil Collins achter het drumstel stapt bij "In the air tonight" hoor je veel rakere klappen bij de Oppo dan bij de DV137, al leek het geluidsbeeld als geheel bij de DV137 weer wat voller. Beeld was nagenoeg gelijk.

Daarna nog een paar SACD's vergeleken, hier viel ons op dat de Oppo het geluidsbeeld wat warmer kleurde dan de DV137. De DV137 leek duidelijk neutraler, al deed de Oppo dit ook zeker erg goed!

Als laatste de Dune HD Center aangesloten via de analoge kabels om ook hier te kunnen genieten van HD-geluid. Al snel viel ons op dat het geluid aanzienlijk doffer was dan bij de BD80 en de Oppo. Op verzoek van Sonic Circle omgeschakeld naar de optische kabel die hij thuis ook gebruikt en nu klonk het geluid aanzienlijk beter dan via analoog, ondanks het ontbreken van de HD-soundtrack. In vergelijking met de BD80 en de Oppo klonk dit uiteraard minder, ten opzichte van de PS3 vonden we het digitale geluid van de Dune beter. Beeldkwaliteit was nagenoeg gelijk aan de BD80 en de Oppo.

Al met al vond ik de Oppo de beste BD-speler, het geluid had de meeste dynamiek en haalde nog meer uit de Arc's dan de BD80. Beeld was moeilijk te beoordelen, eerste indruk was dat het bij beide spelers ongeveer gelijk was. Voor mijzelf ben ik er wel uit, de BD80 was gekocht ter overbrugging naar de Oppo en de Oppo heeft dit gisteren volledig waar gemaakt!

De volgorde op basis van beeldkwaliteit was voor mij (top 3 minimaal verschil):
1) Oppo BDP83
2) Panasonic BD80
3) Dune HD Center
4) PS3

De volgorde op basis van geluid is voor mij hetzelfde al is daar het verschil groter tussen de diverse spelers.

Na een gezellige middag kletsen, luisteren en kijken hebben we afgesloten met een lekkere hap Chinees, waarna de andere heren weer huiswaarts zijn gegaan. Heren bedankt voor deze gezellige en leerzame middag!
Linn Klimax DSM/2 - 2 x Linn Klimax Solo 500 - Oppo UDP-205 - 2 x Wilson Benesch ACT - LG Oled 65G56LS - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Qkore 1 - Nordost Valhalla Power - Nordost Frey Power - 2x Nordost Tyr XLR - Nordost Tyr Speaker Cables - Nordost Reference Bi-Wire Jumpers - RKNL Noten TV Meubel Pure

oud_account_1

Leuk verhaal, hulde :)
Is bij alle apparaten de HDMI aansluiting gebruikt voor beeld?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

celerontje

Denk je nou echt dat ze ''per ongeluk'' component gaan gebruiken? :P
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Ralph71

Citaat van: squadra op september 28, 2009, 16:28:16

Ja, zelfde MIT hdmi kabel naar plasma.
Linn Klimax DSM/2 - 2 x Linn Klimax Solo 500 - Oppo UDP-205 - 2 x Wilson Benesch ACT - LG Oled 65G56LS - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Qkore 1 - Nordost Valhalla Power - Nordost Frey Power - 2x Nordost Tyr XLR - Nordost Tyr Speaker Cables - Nordost Reference Bi-Wire Jumpers - RKNL Noten TV Meubel Pure

Sonic Circle

Gaaf verslag LN! 8)

Hierbij even een (licht aangepaste) kopie van mijn bijdrage uit het topic van Ralph:

De Oppo was wat mij betreft op het gebied van geluidsweergave duidelijk winnaar.
Enkel tijdens het switchen met de Arcam DV137 bij SACD en DVD's was het af en toe stuivertje wisselen. Daar zal persoonlijke voorkeur de doorslag geven. De Oppo maakte alles net wat voller. Maar wat een dynamiek en detail. De Panasonic klonk ook goed met HD-audio, voor dat geld een prima investering.

De Dune deed het analoog niet best, dus voor mij geen reden om over te stappen naar HD-audio op dit moment. Heeft in mijn setup nu geen meerwaarde. Dat zal pas met een verandering van receiver zin hebben. Vergelijken we wat de PS3 en Dune via optische aansluiting lieten horen, dan vond ik de Dune heel duidelijk de winnaar. Het klonk veel opener dan via analoog (vreemd, eigenlijk) en een stuk gedetailleerder en opener als de PS3.

Qua beeld vond ik de Dune de meeste diepte, dynamiek en rust bieden (pans verliepen het meest soepel en het beeld was het meest filmisch?). Al is het verschil in beeld tussen de Oppo, Pana en de Dune minimaal en zal het ook hier op persoonlijke voorkeur aankomen. Hierbij moet gezegd worden dat op de Dune (en ook PS3) niet alle scenes voorbij zijn gekomen en de mening van deze of gene (Ralph :D) vooral gebaseerd is op het vergelijk Panasonic <> Oppo. Logisch gezien de insteek van de meerderheid van de aanwezigen. De PS3 sprong er bij het beeldvergelijk als enige echt uit, helaas in minder positieve zin.

De Oppo zou voor mij absoluut een upgrade zijn op basis van muzikale kwaliteiten. Met name door de zeer sterke analoge output. Ik hecht echter veel waarde aan de bredere afspeel en streamingmogelijkheden van de Dune, mede door mijn flinke collectie (eigen) muziek / DJ-mixes en tv-series en films die ik met de Dune perfect kan streamen en/of afspelen vanaf de interne HDD.

In algemene zin:
Gisteren heb ik langere tijd van de WB speakers speakers uit de setup van Ralph kunnen genieten. Dat lukte prima :). Prachtige setup! Daar mag Ralph met recht trots op zijn.

LittleNinja

Citaat van: squadra op september 28, 2009, 16:28:16

Ja. In alle gevallen dezelfde MIT HDMI kabel gebruikt.

Citaat van: CineSmurf op september 28, 2009, 16:09:23
Sowieso is er weinig te lezen over de verschillende manieren van aansluiten en wat het met de apparaten doet. Wat je hier over de HD dune vertelt geloof ik onmiddelijk: analoog een heel ander beeld dan via optisch. Eigenlijk zou je een en dezelfde speler (de oppo bijvoorbeeld) moeten testen met de vier configuraties die je waarschijnlijk zal tegenkomen:
1. Analoog
2. SP/DIF (Optisch en/of coaxiaal)
3. HDMI raw
4. HDMI LPCM

Wellicht voor een volgende sessie eens proberen ;-)

De HDMI aansluitingen zouden dan sowieso afgevallen zijn. Wel hadden we kunnen proberen wat de Panasonic en de Oppo met de optische aansluitingen gedaan zouden hebben. Voor ons was het echter belangrijker om uit te vinden wat de interne DAC's van de diverse apparaten deden.

Daarnaast was de dag op deze manier al lang genoeg. Ik vertrok om ongeveer 10 uur 's morgens en ik was uiteindelijk iets na 22.30 uur weer thuis.. :yawnee:

LittleNinja

J.A.F._Doorhof

Hi,
Je hebt ze getest op de 42" Panasonic ?

Ik heb namelijk qua beeld ervaring een wat andere, de HD center komt bij mij boven de gemiddelde speler in die zelfde prijsklasse uit, op een HD750.
Analoog audio gebruik ik zelfden, alleen Spdif en HDMI voor HD dus daar kan ik weinig over zeggen, wel dat de digitale audio erg goed klinkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

oud_account_1

Citaat van: LittleNinja op september 28, 2009, 16:43:47
Waar blijft Marconist zijn interpretatie?? ;)
[tongue-in-cheek]
Dat is toch een 'techneut'?
Er was dus geen verschil maar het was wel gezellig :P
[/tongue-in-cheek]
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

LittleNinja

Hi Frank.

Dat klopt inderdaad. De Panasonic is kort geleden nog gecalibreerd, wat de betrouwbaarheid ten goede is gekomen ( op de plasma ).

Met SPDIF geeft de Dune inderdaad een indrukwekkende sound. Zeker een stuk beter dan de PS3! Over HDMI kunnen we en doen we geen uitspraken. Ik geloof er 100% in dat dit goed in orde zal zijn!

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 28, 2009, 16:44:47
Hi,

Ik heb namelijk qua beeld ervaring een wat andere, de HD center komt bij mij boven de gemiddelde speler in die zelfde prijsklasse uit, op een HD750.
Analoog audio gebruik ik zelfden, alleen Spdif en HDMI voor HD dus daar kan ik weinig over zeggen, wel dat de digitale audio erg goed klinkt.

Sonic Circle

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 28, 2009, 16:44:47
Hi,

Hi Frank,

Ik ben er van overtuigd dat op een flink projectiescherm en een goede full HD projector de verschillen in beeldkwaliteit groter zijn. Dan zijn verschil in detail en dynamiek een stuk zichtbaarder. Ralph zijn scherm had ook iets last van judder, wat ik thuis minder merk op de HD-350.
Misschien moet Ralph eens langskomen met de Oppo en LN zijn PS3 een keer meenemen zodat we die test ook kunnen doen ;).

Qua geluid via Spdif op de Dune ben ik het met je eens; dat klinkt ook zeer goed!
Maar eerlijk is eerlijk; niet zo goed als HD-audio via de analoge uitgangen van de Oppo (en Panasonic).

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik de HD audio via HDMI en die worden omgezet naar analoog via een switcher.
De directe analoge uitgangen vind ik ook wat minder dynamisch en minder plaatsing hebben.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sonic Circle

Misschien moet ik de FW van mijn Dune eens updaten dan, want 'wat minder dynamisch en minder plaatsing' was gisteren een understatement van jewelste. Helaas.

J.A.F._Doorhof

Heb je wel met de volume control gespeeld ?
Standaard staat die namelijk RADICAAL verkeerd.

En ik neem aan dat je testen doet met de nieuwste firmware toch ?
Custom installer

Ghosty J

Mooie Review LN!
welke sponsor heeft de beste getest in zijn assortiment de Oppo bd83
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

marconist

Ik was nog aan het  uitslapen!   ;)

Ik geloof dat de meningen hier wel zijn gezet.  ;D    En daar kan ik mij wel in vinden, al vond ik het verschil in het geval van SACD met de Arcam eigenlijk kleiner dan Ralph stelt. Maar wanneer je op een gegeven moment met (ook technisch!) prima spullen draait, dan kom je al gauw in kleine nuance en smaakverschillen terecht. Daar komt nog bij dat ik mij inmiddels vertrouwd voel met de geluidsweergave van de Oppo.

Voordat ik de Oppo kocht heb ik met het argument "zo'n spelmachine raak je ook wel weer snel kwijt" nog wel een PS3 overwogen, mede doordat je vaak goed commentaar over het apparaat tegenkomt. Na de vergelijking nu ben ik blij dat ik dit niet gedaan heb ...... het verschil was toch wel groot. In negatieve zin dus.
De Dune geeft een excellent beeld maar O O O wat is dat analoge geluid slecht! Dit klinkt erg onvriendelijk, maar ik kan het niet beter maken. Het was werkelijk dag en nacht verschil toen de Arcam via SPDIF het geluid overnam!
Maar de overige mogelijkheden van de Dune zijn geweldig. Als er mettertijd modellen zijn die een goede audio connectie (breder dus dan SPDIF) toestaan voor een uitgebreide HT-receiver, dan is dit toch wel een wensapparaat voor degenen die zich meer richten op het filmische gebeuren en interconnectie met andere digitale bronnen. De grote hoeveelheid mogelijkheden leveren wel een erg traag afhandelen van b.v. Blu-ray op, maar ach, daar valt ook best mee te leven.  :smile:

De BD80 is ook een goede machine en wie niet op jacht is naar een universele machine (dus ook voor audio) doet daar m.i. een prima koop mee.

Het was aangenaam beoordelen bij Ralph. Ik kende de Wilson Benesch Arc luidsprekers niet goed en ik moet zeggen dat ik erg aangenaam verrast was. In combinatie met de Arcam AVR werd een prachtig geluid neergezet in een acoustisch m.i. best lastige ruimte. De Velodyne subwoofer die hij erbij gebruikte was prima (dus niet opdringend) ingeregeld en leverde een heel goede bijdrage aan het filmische effect.
Al met al een uitstekende plek voor dit soort vergelijkingen en daarnaast een hartelijke ontvangst door de gastheer en zijn vrouw!

Dit was een prima dag!  :clapping:

celerontje

Citaat van: marconist op september 28, 2009, 18:07:12
Maar de overige mogelijkheden van de Dune zijn geweldig. Als er mettertijd modellen zijn die een goede audio connectie (breder dus dan SPDIF) toestaan voor een uitgebreide HT-receiver
Wat moet er dan nog bij op?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

marz01

Welke ps3 heb je gebruikt? De nieuwe ps3 slim moet wat beter beeld en hd-geluid bieden las ik.

Voor mij is gebruiksvriendelijkheid en vele updates in het vooruitzicht ook een belangrijke beslissingsfactor.

Super dat jullie dit soort onafhandelijke testen doen, binnenkort met de nieuwe pch en dune ;)
pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

WilcoL

Geweldige review! Ook mijn complimenten voor je uiterst smakelijke schrijfstijl Little Ninja :D! Ik heb er erg van genoten en misschien moet ik eens wat serieuzer die Oppo onder de loep gaan nemen...tzt een Dune Base 3.0 er naast en Wilco is helemaal klaar ;D!

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Hisense 55U79NQ - Denon AVC-X4700 - Quadral Platinum M4, M2 & M1 - Tannoy Arena - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Denon DBT-3313 - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Zidoo z1000 Pro - Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500

Ralph71