De Confrontatie: Panasonic BD80, Playstation3, Oppo BD83 & Dune HD Center

Gestart door LittleNinja, september 28, 2009, 15:13:21

Vorige topic - Volgende topic

Ralph71

Linn Klimax DSM/2 - 2 x Linn Klimax Solo 500 - Oppo UDP-205 - 2 x Wilson Benesch ACT - LG Oled 65G56LS - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Qkore 1 - Nordost Valhalla Power - Nordost Frey Power - 2x Nordost Tyr XLR - Nordost Tyr Speaker Cables - Nordost Reference Bi-Wire Jumpers - RKNL Noten TV Meubel Pure

Starred

Hoe hebben jullie SACD geluid van Oppo en Arcam vergeleken, via analoog of digitaal?

Ralph71

Citaat van: Starred op september 28, 2009, 19:20:53
Hoe hebben jullie SACD geluid van Oppo en Arcam vergeleken, via analoog of digitaal?

Analoog stereo, AVR350 op direct
Linn Klimax DSM/2 - 2 x Linn Klimax Solo 500 - Oppo UDP-205 - 2 x Wilson Benesch ACT - LG Oled 65G56LS - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Qkore 1 - Nordost Valhalla Power - Nordost Frey Power - 2x Nordost Tyr XLR - Nordost Tyr Speaker Cables - Nordost Reference Bi-Wire Jumpers - RKNL Noten TV Meubel Pure

marconist

Citaat van: celerontje op september 28, 2009, 18:13:16
Wat moet er dan nog bij op?

Tsja, goeie vraag.  ;)
Het is natuurlijk zo dat we de HDMI-output niet hebben kunnen testen en wellicht brengt dit de juiste oplossing.
Echter, omdat ik denk dat de Dune een NMT-oplossing is, vraag ik mij af of de HD-formats echt untouched worden doorgegeven. Daar staat natuurlijk tegenover dat de SPDIF output uitstekend klonk en (vergeleken met de andere spelers) geen bijzondere kenmerken vertoonde van geluidsbeeld manipulatie o.i.d.

Gezien de beeldpretaties is het het zeker waard om de machine nog eens te testen cq. te vergelijken met andere producten via een HDMI-rcvr die een goede decoder bevat voor de HD-formats.

Perfectionist

Echt waardevol dit soort reviews! Jammer voor mij dat de LX52 en de Denon BDP 2010 niet meegenomen zijn, zit nog wat te twijfelen of de verbetering tov een Pana BD30 echt substantieel is om van een 2e naar 3de gen BD speler te gaan....
Woonkamer: ATOLL ST300 Signature streamer / ATOLL IN300 EVO versterker / Dali Epicon 6 luidsprekers/ Chord Shawline bekabeling

Woonkeuken: NAD C700 / Dali Menuet / Van den Hul bekabeling

LittleNinja

Citaat van: Perfectionist op september 28, 2009, 19:53:26
Echt waardevol dit soort reviews! Jammer voor mij dat de LX52 en de Denon BDP 2010 niet meegenomen zijn, zit nog wat te twijfelen of de verbetering tov een Pana BD30 echt substantieel is om van een 2e naar 3de gen BD speler te gaan....

Ik heb het vermoeden dat Ralph niet al te lang gaat wachten op de Oppo. Jullie wonen ook niet drastisch ver van elkaar verwijderd dus wellicht straks wel te testen voor je?!

Groet,
LittleNinja

Icarus314

Die verschillen in beeld zijn maar al te vaak te wijten aan een afwijkende instellingen van contrast en brightness. Als er detail ontbreekt in donkere scenes bij de ps3 dan zou ik denken dat de brightness wat hoger moet. Hebben jullie aan dat soort zaken gedacht?

Ghosty J

Citaat van: Icarus314 op september 28, 2009, 22:53:55
Die verschillen in beeld zijn maar al te vaak te wijten aan een afwijkende instellingen van contrast en brightness. Als er detail ontbreekt in donkere scenes bij de ps3 dan zou ik denken dat de brightness wat hoger moet. Hebben jullie aan dat soort zaken gedacht?

Citaat van: LittleNinja op september 28, 2009, 16:51:51
Dat klopt inderdaad. De Panasonic is kort geleden nog gecalibreerd, wat de betrouwbaarheid ten goede is gekomen ( op de plasma ).
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Sonic Circle

In de spelers zelf hebben we niet gekeken of deze ergens clipten oid.
Mijn Dune is onlangs tijdens de calibratie door Frank ook gechekt, hij heeft toen zijn brightness instellingen wat aangepast. Bij de PS3 hebben we er niet op gelet inderdaad.

Het scherm was gecalibreerd. Was goed te zien ook.

Harry HT

Hi LN,

Een goed verslag en leuk om te lezen, bedankt   O0

Citaat van: LittleNinja op september 28, 2009, 15:13:21
De video kwaliteiten van de Dune zijn echter weer prima in orde en niet van mindere kwaliteit als de Panasonic! De combinatie van deze kwaliteiten en de enorme veelzijdigheid heeft SonicCircle in ieder geval overtuigd van zijn keuze.
Bedoel je met video kwaliteiten dvd video of HD beelden? Hoe vond je de Dune upscalen?

Kun je misschien nog iets vertellen over het upscalen van de Oppo? (dat was toch bepalend voor je keuze?)

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Icarus314

Citaat van: Sonic Circle op september 28, 2009, 23:01:20
In de spelers zelf hebben we niet gekeken of deze ergens clipten oid.
Mijn Dune is onlangs tijdens de calibratie door Frank ook gechekt, hij heeft toen zijn brightness instellingen wat aangepast. Bij de PS3 hebben we er niet op gelet inderdaad.

Het scherm was gecalibreerd. Was goed te zien ook.

Ik weet alleen dat de ps3 op RGB veel te heet uitstuurt. De meeste spelers hebben ook hun eigen instellingen voor brightness en contrast. Het mooist zou een vergelijk van alle spelers op component over hdmi zijn dan converteer je de colorspace van een blu-ray niet in de speler. Maar die calibratie moet je toch echt per speler even checken met wat btb en wtw testbeelden. Als er dan toch nog verschil is tussen spelers dan moeten we aan jitter op de hdmi gaan denken anders zou ik het ook niet weten.

celerontje

Citaat van: Icarus314 op september 29, 2009, 00:06:28
Als er dan toch nog verschil is tussen spelers dan moeten we aan jitter op de hdmi gaan denken anders zou ik het ook niet weten.
Wat dacht je van de decodering? ;)
Bv. een H264 stream bevat eigenlijk incomplete beelden die de hardware/software van een speler weer moet opbouwen tot complete beelden.
Een stilstaand patroontje dat de juiste kleur en helderheid heeft, maakt je op dat gebied niet echt wijzer.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Icarus314

Citaat van: celerontje op september 29, 2009, 00:18:15
Wat dacht je van de decodering? ;)
Bv. een H264 stream bevat eigenlijk incomplete beelden die de hardware/software van een speler weer moet opbouwen tot complete beelden.
Een stilstaand patroontje dat de juiste kleur en helderheid heeft, maakt je op dat gebied niet echt wijzer.

Ik heb het natuurlijk wel er over dat iedere kunstmatige verscherping uit staat. Volgens mij is het dan een standaard algoritme. Ook ga ik er even van uit dat het niet om scaling problemen gaat. Verder zou het kunnen dat de één wel 24p uitstuurt maar de ander niet maar dat is niet wat ik lees in het review. Begrijp me niet verkerd, ik wil het feestje niet graag verstoren en de fabrikanten mogen ook wel veel verdienen maar ik heb zelf die fout ook wel gemaakt te denken dat twee spelers verschilden maar het kwam door andere instellingen, als je niet in de native colorspave werkt dan heb je ook al snel verschillende saturaties. Als er na dit alles nog steeds verschil is dan kun je zeggen dat je een betere speler hebt. Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar een vergelijk tussen deze spelers in goed gecalibreerde toestand. Misschien dat jij dat ooit hebt gedaan?

celerontje

Niet elk decoder is gelijk.
Bij MP3 zit er ook behoorlijk wat verschil tussen, als ik de verhalen mag geloven.

Btw, mijn Pana BD55 kan volgens mij geen YUV uitsturen... :-\

Maar de basis is natuurlijk een goed afgestelde speler, al hoefde ik bij mijn Pana niets te veranderen qua helderheid/contrast :pompom:)
Maar ik zal bij de volgende kalibratiebeurt van mijn beamer alles extra goed checken, voor de zekerheid.
Wel is het zo dat mijn de Pana het 0 tot 16 gebied niet laat zien, maar dat hoeft ook niet persé, al is 't wel makkelijker met kalibreren.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

Icarus314

Citaat van: celerontje op september 29, 2009, 01:14:43
Niet elk decoder is gelijk.
Bij MP3 zit er ook behoorlijk wat verschil tussen, als ik de verhalen mag geloven.

Btw, mijn Pana BD55 kan volgens mij geen YUV uitsturen... :-\

Maar de basis is natuurlijk een goed afgestelde speler, al hoefde ik bij mijn Pana niets te veranderen qua helderheid/contrast :pompom:)
Maar ik zal bij de volgende kalibratiebeurt van mijn beamer alles extra goed checken, voor de zekerheid.
Wel is het zo dat mijn de Pana het 0 tot 16 gebied niet laat zien, maar dat hoeft ook niet persé, al is 't wel makkelijker met kalibreren.

Ja dat is typisch, als ik de ps3 rgb laat uitsturen dan ben ik het super wit kwijt. Met YUV heb ik alles nog. Ikzelf gebruik het liefst de decoder in mijn scaler maar lang niet alle spelers sturen YUV uit. De popcorn deed dat ook al niet. Daarom ben ik best wel blij met de ps3 kwaliteit.

Marvin....

Marvin....

en dan aub niet met dit schema aankomen...

Y  = + 0.299R + 0.587G + 0.114B
U  = 0.492(B - Y)
   = - 0.147R - 0.289G + 0.436B
V  = 0.877(R - Y)
   = + 0.615R - 0.515G - 0.100B

:D

celerontje

Ik heb ook een hekel aan ingewikkelde schemaatjes ;), maar simpel gezegd:
Luminantie, Blauw en Rood.
Groen wordt verkregen door blauw en rood van het luminantiekanaal af te trekken.

Marvin....

en wat is het voordeel daarvan, als dat in je speler zit...?

of begrijp ik het helemaal verkeerd en is het een kleurschema wat je speler kan uitspuwen?
(vooralsnog denk ik dat het een soort beeld-verbeteraar is).

Icarus314

De blu-ray of dvd is zelf in de YUV colorspace opgeslagen. Dus als je een goede scaler hebt dan wil je graag dat de speler het in YUV aan de scaler aanbiedt.

Overigens zat ik nog even na te denken over de mogelijkheid dat er een verschil in h264 decoder kan zijn (dus los van de kleuren decoder) maar volgens mij is dat een 1 op 1 algoritme. Als er bij mp3 decompressie verschil is dan komt dat eerder door de upsampling algoritmes die vaak gebruikt worden. Ik geloof ook wel dat er verschil in scaling kan zijn tussen verschillende spelers. Mee eens?

celerontje

Uiteraard, dat ziet iedereen. ;)

Maar er zit wel degelijk verschil in decoderingsalgoritmes, want waarom denk je de pans bij de ene speler soepeler zijn dan bij de andere?

J.A.F._Doorhof

YUV
Y,Pr,Pb
Y,Cr,Cb

Of wel heel kort door de bocht alle drie component alleen in andere stadia en opslag.

Over de spelers.
De meeste standalones hebben een optie voor brightness en contrast, dit MOET je echt altijd checken, brightness heb ik nog zelden een fout in gezien maar contrast staat bijna altijd te hoog, de PS3 kun je daar niet op aanpassen jammer genoeg.

Verder check dat de HDMI output op ALLE spelers staat op limited, en om het zeker te weten gebruik Y,Pr,Pb daar zit namelijk geen limited of expanded optie op.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

papaleo

Citaat van: Sonic Circle op september 28, 2009, 16:59:56
Misschien moet ik de FW van mijn Dune eens updaten dan, want 'wat minder dynamisch en minder plaatsing' was gisteren een understatement van jewelste. Helaas.

Ik draai met de laatste beta FW op mijn Center,en inderdaad via analoog is de dynamiek is minder dan wanneer je digitaal uitstuur...dus daar is (nog) niets in veranderd in de laatste (beta) FW
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

LittleNinja

Citaat van: Icarus314 op september 28, 2009, 22:53:55

De PS3 is correct ingesteld ( voor zover hij dat toelaat ). Het scherm ook. Het spijt me te moeten melden dat het in dit geval gewoon een kwestie van kwaliteitsverschil is. Jij hebt ook een PS3?

Citaat van: Harry HT op september 28, 2009, 23:33:21
Hi LN,

Een goed verslag en leuk om te lezen, bedankt   O0
Bedoel je met video kwaliteiten dvd video of HD beelden? Hoe vond je de Dune upscalen?

Kun je misschien nog iets vertellen over het upscalen van de Oppo? (dat was toch bepalend voor je keuze?)

Gegroet,

Harry

Harry,

Het gaat op voor zowel dvd als HD weergave. De Oppo doet een betere scaling dan de PS3. Hier heb ik het meeste op gelet. Wellicht dat de andere heren wat kunnen vertellen over de Dune en de upscaling.

We hebben de spelers op 24p laten afspelen.