De Confrontatie: Panasonic BD80, Playstation3, Oppo BD83 & Dune HD Center

Gestart door LittleNinja, september 28, 2009, 15:13:21

Vorige topic - Volgende topic

Randal

Citaat van: LittleNinja op september 29, 2009, 09:28:56
De PS3 is correct ingesteld ( voor zover hij dat toelaat ). Het scherm ook. Het spijt me te moeten melden dat het in dit geval gewoon een kwestie van kwaliteitsverschil is. Jij hebt ook een PS3?

Nou ja, het is hier toch geen kieskeurig waar mensen enkel hun eigen aankoop proberen te verdedigen ?!  ;)

Ik denk niet dat ik het helemaal met je eens kan zijn, want ik had namelijk ook mijn twijfels toen ik het volgende las:

Citaat van: Ralph71 op september 28, 2009, 16:25:43
Het beeld bij de diverse BD-schijven leek donkerder waardoor je minder details zag.

Er is naar mijn inzien een duidelijk verschil tussen 'individueel instellen' en 'afstellen'.
Uit bovenstaande blijkt duidelijk dat de PS3 niet als bron is gebruikt bij de calibratie van de plasma.
Als de Panasonic daarvoor wel is gebruikt, is het logisch dat deze zowiezo meer punten scoort voor beeld.
Een calibratie kan je naar mijn inzien niet als iets losstaand zien. Een andere bron verdient een andere afstelling (of nog beter calibratie) om optimaal te kunnen vergelijken..

Met betrekking tot geluid:
Citaat van: Ralph71 op september 28, 2009, 16:25:43
Vervolgens hebben we de PS aangesloten op de AVR350, beeld met dezelfde hdmi-kabel en geluid via optische ingang. Op deze manier werd het HD-geluid uiteraard omgezet naar een "normale" 5.1 track. Het geluid miste dan ook de dynamiek en de openheid van de BD80.

Naar verhouding is het optisch aangesloten geluid van de PS3 inderdaad heel zwak, dus is het vergelijk niet direct bruikbaar/ indicatief voor de mensen die wel de mogelijkheden hebben om HD-geluid te kunnen weergeven. (Dit is helemaal het geval bij de nieuwe PS3 met bitstreaming)

Ik vind de shootout overigens wel een leuk initiatief en interessant om te lezen...

LittleNinja

Citaat van: Randal op september 29, 2009, 10:03:57
Nou ja, het is hier toch geen kieskeurig waar mensen enkel hun eigen aankoop proberen te verdedigen ?!  ;)

Ik hoopte toch wel op een betere uitkomst bij de PS3 aangezien ik deze zelf ook bezit. :-X

Ik denk niet dat ik het helemaal met je eens kan zijn, want ik had namelijk ook mijn twijfels toen ik het volgende las:

Er is naar mijn inzien een duidelijk verschil tussen 'individueel instellen' en 'afstellen'.
Uit bovenstaande blijkt duidelijk dat de PS3 niet als bron is gebruikt bij de calibratie van de plasma.
Als de Panasonic daarvoor wel is gebruikt, is het logisch dat deze zowiezo meer punten scoort voor beeld.
Een calibratie kan je naar mijn inzien niet als iets losstaand zien. Een andere bron verdient een andere afstelling (of nog beter calibratie) om optimaal te kunnen vergelijken..

Hier heb je ablosuut een punt. Ik ben ook wel benieuwd of ze dit in geval van de tijdschriften ook per apparaat calibreren.

De setup was inderdaad optimaal afgestemd op de Panasonic. De andere kandidaten hadden dus een nadeel in dat opzicht.

Met betrekking tot geluid:
Naar verhouding is het optisch aangesloten geluid van de PS3 inderdaad heel zwak, dus is het vergelijk niet direct bruikbaar/ indicatief voor de mensen die wel de mogelijkheden hebben om HD-geluid te kunnen weergeven. (Dit is helemaal het geval bij de nieuwe PS3 met bitstreaming)

Ik vind de shootout overigens wel een leuk initiatief en interessant om te lezen...

Voor mij was de test dan ook of de Oppo ( of een ander apparaat ) een meerwaarde zou bieden in het geluid t.o.v. mijn PS3. Dit werd overduidelijk tijdens de test.

Wat betreft het HD geluid zou het inderdaad heel anders kunnen zijn. Dit hebben we ook aangegeven in de test omdat geen van ons daar een antwoord op zochten.

bmateijsen

De Panasonic is met HDMI aangesloten aan de TV. De standaard spec's zijn bij HDMI hetzelfde, tenzij er gekozen is voor de verkeerde RGB levels.

Groet,

Bjorn

bmateijsen

Citaat van: LittleNinja op september 29, 2009, 10:24:47
Hier heb je ablosuut een punt. Ik ben ook wel benieuwd of ze dit in geval van de tijdschriften ook per apparaat calibreren.

De setup was inderdaad optimaal afgestemd op de Panasonic. De andere kandidaten hadden dus een nadeel in dat opzicht.

Nee dus ;). HDMI heeft een standaard spec voor uitsturing.

Randal

Citaat van: bmateijsen op september 29, 2009, 10:26:45
Dus jullie houden verder geen rekening met de bron, omdat de spec's hetzelfde zouden moeten zijn?  :o
Hoe wil je het donkerder beeld van de PS3 verklaren?

bmateijsen

Citaat van: Randal op september 29, 2009, 10:32:13
Dus jullie houden verder geen rekening met de bron, omdat de spec's hetzelfde zouden moeten zijn?  :o
Hoe wil je het donkerder beeld van de PS3 verklaren?

Ik ben hier niet bij geweest, dus ik kan het niet verklaren en weet ook niet exact wat ze bedoelen met donkerder beeld.
Donker kan namelijk op verschillende manier geinterpreteerd worden. Verder kunnen instellingen in een PS3 verkeerd staan, dat zie ik wel vaker ;).

HDMI is inderdaad standaard spec en hoef je bij de kalibratie geen rekening mee te houden, tenzij je een aparaat gaat gebruiken met andere RGB levels.

LittleNinja

Dank Björn, weer wat geleerd. ;)

Met betrekking tot de HDMI instellingen van de PS3.. Hier heb ik in het verleden meerdere malen getest wat het beste plaatje bleek te geven. De stand die wij gebruikt hebben was de op het oog beste stand van de PS3.

bmateijsen

Citaat van: LittleNinja op september 29, 2009, 10:48:51
Dank Björn, weer wat geleerd. ;)

Met betrekking tot de HDMI instellingen van de PS3.. Hier heb ik in het verleden meerdere malen getest wat het beste plaatje bleek te geven. De stand die wij gebruikt hebben was de op het oog beste stand van de PS3.

Tja, wat op het oog soms het beste plaatje lijkt, hoeft niet altijd het beste te zijn.
Dingen die in eerste instantie beter lijken, zijn dat helemaal niet (waaronder super white bijvoorbeeld).

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

LittleNinja

Citaat van: bmateijsen op september 29, 2009, 10:59:49
Tja, wat op het oog soms het beste plaatje lijkt, hoeft niet altijd het beste te zijn.
Dingen die in eerste instantie beter lijken, zijn dat helemaal niet (waaronder super white bijvoorbeeld).

Mee eens. Ik heb ook wel een paar keer gewisseld van stand. ;)  Zowel op de TV als op de beamer. Dit biedt uiteraard geen garantie dat dit dan de juiste stand is voor iedereen.

Het is overigens wel mooi om te zien hoe iedereen betrokken is bij onze vrije review. Wel lijkt het er sterk op dat mensen onze persoonlijke bevindingen niet op prijs stelt wanneer wij een bevinding niet direct gelijk is aan de verwachtingen van de lezer. Ik denk dat je iedere review ter discussie kunt stellen op deze manier. Maakt voor mij verder niet uit, ik heb voldoende antwoord op mijn vragen. Ik hoop niet dat anderen die een shootout gepland hebben zich laten weerhouden hierdoor om er ook een verslagje van te doen.

Gegroet
LittleNinja

celerontje

En toch staat het contrast vaak te hoog... :-\
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

Icarus314

Citaat van: LittleNinja op september 29, 2009, 11:39:48
Mee eens. Ik heb ook wel een paar keer gewisseld van stand. ;)  Zowel op de TV als op de beamer. Dit biedt uiteraard geen garantie dat dit dan de juiste stand is voor iedereen.

Het is overigens wel mooi om te zien hoe iedereen betrokken is bij onze vrije review. Wel lijkt het er sterk op dat mensen onze persoonlijke bevindingen niet op prijs stelt wanneer wij een bevinding niet direct gelijk is aan de verwachtingen van de lezer. Ik denk dat je iedere review ter discussie kunt stellen op deze manier. Maakt voor mij verder niet uit, ik heb voldoende antwoord op mijn vragen. Ik hoop niet dat anderen die een shootout gepland hebben zich laten weerhouden hierdoor om er ook een verslagje van te doen.

Gegroet
LittleNinja
LittleNinja, waar lees je dat en moet ik me aangesproken voelen? Ik wil je niet het gevoel geven dat je dom bezig bent geweest er schieten me alleen een aantal dingen te binnen waarvan ik denk dat ze in meer reviews meegenomen zouden moeten worden en in deze discussie is dat nog eens fraai naar boven gekomen. Voor iedereen een leermomentje zeker ook voor mij.

Groet

Sonic Circle

Citaat van: papaleo op september 29, 2009, 08:06:55
Ik draai met de laatste beta FW op mijn Center,en inderdaad via analoog is de dynamiek is minder dan wanneer je digitaal uitstuur...dus daar is (nog) niets in veranderd in de laatste (beta) FW

Die staat ook op mijn Dune. Het was een beetje een opmerking met sarcastische ondertoon van me. Vind het vreemd dat een apparaat wat verder zo goed beeld en geluid levert, relatief zo slecht klinkt via de analoge output.

Ik moet trouwens ook zeggen dat de Dune prima upscaling van DVD's doet. Dit hebben we echter niet volledig getest in de shoot-out. Thuis draai ik via een HD-350 op 2.60m breed en zie ik geen zichtbaar grote verschillen met upscaling via mijn Toshiba HD-XE1 die het ook best aardig kan. De aandacht van de meeste aanwezigen ging overduidelijk uit naar de Oppo. Wat prima is.  Wat ik proefde is dat de heren LN en Ralph een bevestiging zochten om de (upgrade) stap naar de Oppo te maken en Marconist en ik graag wilden weten hoe onze spelers zich houden tov andere spelers.

Nergens staat de shoot-out 'wetenschappelijk verantwoord' materiaal is en volgens mij blijft film, muziek en hifi vooral emotie. Geen wetenschap.

Randal

Citaat van: LittleNinja op september 29, 2009, 11:39:48

Wees wat concreter waar je dat uit opmaakt?  ;)

Kritische opmerkingen zouden je kunnen afschrikken, maar zouden in principe moeten bijdragen aan nog meer waardevolle shootouts in de toekomst. Kritiek is juist heel belangrijk om individueel de waarde/ relevantie van zo'n shootout in te kunnen schatten.
Zolang de kritiek maar onderbouwd is, zie ik dan ook totaal niet in waarom dit iemand ervan zal weerhouden in de toekomst een verslag te schrijven?  ???

bmateijsen

bmateijsen

Citaat van: celerontje op september 29, 2009, 11:44:37
En toch staat het contrast vaak te hoog... :-\

Nee, dat is het resultaat van de weergever, niet HDMI spec.

celerontje

Maar als een speler een geclipt signaal uitstuurt, ligt dat toch echt aan de speler, niet aan de TV/beamer.

LittleNinja

Citaat van: Icarus314 op september 29, 2009, 11:56:00
LittleNinja, waar lees je dat en moet ik me aangesproken voelen? Ik wil je niet het gevoel geven dat je dom bezig bent geweest er schieten me alleen een aantal dingen te binnen waarvan ik denk dat ze in meer reviews meegenomen zouden moeten worden en in deze discussie is dat nog eens fraai naar boven gekomen. Voor iedereen een leermomentje zeker ook voor mij.

Groet

Nee hoor, je moet je zeker niet aangesproken voelen. Voor mijn doeleinde ben ik ook absoluut niet dom bezig geweest en dat gevoel geef je me ook niet. ;)

De test is, zoals jullie ook terecht aangeven, niet universeel of uitvoerig genoeg om alles compleet in beeld te krijgen.

Ralph71

Citaat van: LittleNinja op september 29, 2009, 10:24:47

Helaas niet helemaal correct, de plasma is door Arnold met zijn laptop afgesteld onafhankelijk van de bron. Hij heeft alle ingangen op dezelfde wijze afgesteld conform ISF-norm.
Linn Klimax DSM/2 - 2 x Linn Klimax Solo 500 - Oppo UDP-205 - 2 x Wilson Benesch ACT - LG Oled 65G56LS - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Qkore 1 - Nordost Valhalla Power - Nordost Frey Power - 2x Nordost Tyr XLR - Nordost Tyr Speaker Cables - Nordost Reference Bi-Wire Jumpers - RKNL Noten TV Meubel Pure

celerontje

Ralph71

Citaat van: celerontje op september 29, 2009, 12:43:12
Arnold heeft toch DVD's gebruikt voor de patronen? ???

Bij mij enkel software op zijn laptop en een meetapparaat dat aan de plasma hangt.
Linn Klimax DSM/2 - 2 x Linn Klimax Solo 500 - Oppo UDP-205 - 2 x Wilson Benesch ACT - LG Oled 65G56LS - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Qkore 1 - Nordost Valhalla Power - Nordost Frey Power - 2x Nordost Tyr XLR - Nordost Tyr Speaker Cables - Nordost Reference Bi-Wire Jumpers - RKNL Noten TV Meubel Pure

bmateijsen

Citaat van: celerontje op september 29, 2009, 12:21:31
Maar als een speler een geclipt signaal uitstuurt, ligt dat toch echt aan de speler, niet aan de TV/beamer.

En hoe stel je dat dit gebeurt? En waaraan relateer je dit met HDMI spec?  

bmateijsen

Citaat van: Ralph71 op september 29, 2009, 12:47:54
Bij mij enkel software op zijn laptop en een meetapparaat dat aan de plasma hangt.

Heeft hij de testpatronen vanaf zijn laptop geladen?
Indien ja, dan hoop ik dat zijn interne software player goed heeft gestaan.

Ralph71

Citaat van: bmateijsen op september 29, 2009, 12:49:57
Heeft hij de testpatronen vanaf zijn laptop geladen?
Indien ja, dan hoop ik dat zijn interne software player goed heeft gestaan.

Ik weet niet of de testpatronen op zijn laptop stonden of op een dvd in zijn laptop.

celerontje