Bast's HT-ruimte

Started by bast, October 31, 2009, 14:34:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bast

Beste forum leden,

We hebben niet allen de mogelijkheid voor een aparte HT- riumte, omwille van plaatsgebrek of andere redenen. Daarom moeten we soms een compromis sluiten en gebruik maken van een bestaande ruimte.
Met behulp van de vele foto's hier op de prive home theatre, hebben we onze eigen HT ruimte geïntegreerd in de woonkamer. De ruimte meet 3.80 m x 4.80 m x 2.40 m.

Wij gebruiken het HT gebeuren voor 95 % film.

De foto's tijdens de verbouwing zijn spijtig genoeg verloren gegaan  :(


Hier mijn HT set

Fronts: Phonar P 400 MK II
Center: Phonar Camparo 5P
Rears: Phonar P200 MK II
Sub: SVS 20-39PC-Plus

Receiver: Onkyo TX-SR 875
Dvd: Onkyo DV-SP502
Game console: PS3
Sat receiver: Vantage 7100S
Tv: Panasonic TH46 PZ85

Scherm: Beamax M-Silver 10240
Beamer: Nec LT240K (aan vervanging toe)

Cables;
Receiver / Projector : HDMI Cobalt cable 10 Meter
Receiver / Speakers:  Qed Silver Anniversary XT

Upgrades op korte termijn;
Epson TW3500 of Epson TW5000
Dune BD Prime 3.0


Hier enkele schetsen voor de verbouwing;

bast

en hier al enkele foto's na de verbouwing;

kermy

Gaaf!!!!
Met vriendelijke groet,

Kermy

Xander32

#3
 :wub:

Mooie "huiskamer-ht" zo hoor!!!
Prachtige componenten(hardware) & afwerking / alles weggewerkt :thumbs-up:.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Jeroen V

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan; heel erg mooi. Met name hoe je het scherm en de projector hebt weggewerkt vind ik erg mooi!

R


Fabian92

Mooi af- en weggewerkt  :thumbs-up:
JVC TH-G30 | Samsung 2232BW | MEDION AKOYA MD 8833 | Sony NWZ-A826K | Samson CH700 | LG Viewty

denoontje

Wat details mbt de projector lift zal denk ik veel ht-ers bekoren

very nice

maxtrash

zodan, lekkere binnenkomer. Briljant gedaan!

bast

Hier nog een foto met de sturing voor het scherm en de beamerlift.

2 dubbelpolige schakelaars van het type on-off-on, en een sleutelkontakt.
Voor het scherm wordt er maar 1 pool gebruikt en dit om een fase te wisselen.
Voor de lift worden wel de 2 polen gebruikt om de 12 V DC spanning om te wisselen.


427

Ziet er netjes uit, ben met name gecharmeerd van de projector lift. Ben zelf ook met iets dergelijks bezig, maar dan met behulp van een buismotor die als katrol werkt, deze werkt met een RF afstandsbediening en heeft een automatische stop voor het hoogste en het laagste niveau van het projectorplateau.
Heb je de lift zelf uitgedacht en hoe werkt deze precies?

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

bast

Hier een schets van de lift met de afmetingen.
De lift is gemaakt van MDF 18 mm. En deze lift schuift in een kader die deel uitmaakt van het plafond.
Op deze manier kan ik de lift verwijderen wanneer dit nodig mocht zijn.
De maximum projector breedte en lengte is +/- 50 cm.


bast

De meeste liften werken met een schaar-systeem, en daar heb ik dan ook het eerst aan gedacht.
Tot op een dag dat ik een schuif van mijn bureel open deed. Toen ben ik gaan denken om zulke glijders horizontaal te gebruiken. 
Deze glijders zijn gemonteerd op 2 U vormige houten profielen, voor een mooi zijaanzicht en meer stabiliteit.



vleerbike

Mooie huiskamerHT,


Hier is goed over nagedacht!!!!
Pioneer vsx-ax2, KEF IQ all the way, Pioneer KRP-500aw

bast

Om de lift op en neer te bewegen werken we met een katrol systeem. Hiervoor gebruik ik een linear actuator. Eentje met een slag van 230 mm (Stroke Size), en met inbebouwde eind schakelaars.

Enkele gegevens betreft deze actuator;

12vdc nominal voltage
75gkpush/pull force
200kg max static force
3amp current draw at full load
1/3" Sec speed
IP54 Rating (splash and dust resistant)
2-wire harness, reverse polarity to change direction
Built in limit switches, not movable

Deze actuator heb ik via het internet besteld. Maar ben er niet zo tevreden van.
Dus mocht er iemand zijn die me een tip kan geven om zulke motoren aan te kopen (particulier), hoor ik het graag ;)

427

Zo dat ziet er gecompliceerden uit dan ik in gedachten had. Zoals gezegd ben ik van plan het projector plateau aan 4 kabels te laten zakken. Deze 4 kabels worden opgerold door een buismotor zoals hieronder afgebeeld, deze heb je in verschillende uitvoeringen (6-50Nm, 10-25rpm).

ruud2

hoi 427,

let wel op bij de buismotor dat deze voldoende koppel kan leveren , er zij vele uitvoeringen zoals je al aangeeft
maar wat die kabels betreft ben je niet bang dat eea. gaat wiebelen?

Ruud.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

migailov

ik heb zo'n vermoeden dat jij nog wel eens een tekening moet maken voor je werk...
Wat een precisie in uitvoering zeg, niet normaal!
En het resultaat mag er dan gelukkig ook zijn.... ;D

bast

#20
Quote from: 427 on November  3, 2009, 12:40:41
Zo dat ziet er gecompliceerden uit dan ik in gedachten had.

427, helemaal niet hoor, anders was ik er zelf nooit aan begonnen ;)
Dit systeem met gelijders is toch relatief eenvoudig.
Alleen de motor (actuator) was moeilijk te vinden.  
En waarchijnlijk ben ik ooit nog eens van plan om een nieuwe te maken, waarbij het katrol systeem mee verwerkt zit in de gelijders.

Quote from: ruud2 on November  3, 2009, 12:48:01
let wel op bij de buismotor dat deze voldoende koppel kan leveren , er zij vele uitvoeringen zoals je al aangeeft
maar wat die kabels betreft ben je niet bang dat eea. gaat wiebelen?

Daar ben ik ook bang voor...
Je plateau moet stabiel hangen tov de rest, dmv een schaar systeem, of zoals hier met gelijders.
Er staat immers een projector op van 5 tot 10 kg, en dat gaat zeker zachtjes wiebelen bij het zakken.
Ook bij het sluiten ga je problemen hebben.
Op deze foto zie je dat er maar +/- 1 mm is tussen het plateau en de kader in het plafond.
Zonder gelijders zou dit nooit lukken.

De boutjes zijn er om het plateau te kunnen los maken, mocht er toch iets misgaan.

427

Quote from: ruud2 on November  3, 2009, 12:48:01
hoi 427,

let wel op bij de buismotor dat deze voldoende koppel kan leveren , er zij vele uitvoeringen zoals je al aangeeft
maar wat die kabels betreft ben je niet bang dat eea. gaat wiebelen?

Ruud.

Hallo Ruud,

Koppel is absoluut geen probleem, zoals gezegd wordt de motor voor rolluiken gebruikt en die wegen net iets meer dan de gemiddelde projector (Barco uitgezonderd ;D). Heb zelf een motor van 10Nm met een buisdiameter van 8cm, resulteert in een te leveren maximale trekkracht van 250N (=10/0,04).
En wat betreft het wiebelen; het plateau hangt niet aan de kabels in de uiterste stand, maar aan 3 metalen strips.

groeten M

427

Quote from: bast on November  3, 2009, 18:13:19
427, helemaal niet hoor, anders was ik er zelf nooit aan begonnen ;)
Dit systeem met gelijders is toch relatief eenvoudig.
Alleen de motor (actuator) was moeilijk te vinden.  
En waarchijnlijk ben ik ooit nog eens van plan om een nieuwe te maken, waarbij het katrol systeem mee verwerkt zit in de gelijders.

Gelijders zijn inderdaad eenvoudig en niet te vergeten erg mooi weg te werken, ga ik ook maar toepassen denk ik  :turn: Doelde met gecompliceerd op de actuator constructie, voor mijn oprolmechanisme heb je slechts een buismotor, een schakelaar (of ontvanger en afstandsbediening) en 220V nodig.

Quote from: bast on November  3, 2009, 18:13:19
Op deze foto zie je dat er maar +/- 1 mm is tussen het plateau en de kader in het plafond.
Zonder gelijders zou dit nooit lukken.

Mijn bedoeling is om het plateau iets groter dan het gat te maken zodat deze altijd afsluit, dit past ook goed bij de rest van mijn plafond.
Maar bedankt voor de details van jouw projector plateau, mooi werk!

groeten M

MovieMax

#23
QuoteDus mocht er iemand zijn die me een tip kan geven om zulke motoren aan te kopen (particulier), hoor ik het graag

Volgens mij moet je zoeken op hekmotor of hekopener  :google:





Echt top gedaan. Ik zocht zoiets voor een voorzet lens. (Ik bedoel het schuifsysteem.)
KEF Reference 205 | KEF IQ2c | KEF Q55 | Velodyne DD-18 | Pass Labs X150.5 & X250.5 | JVC DLA-RS15 | Denon 3801 | LG 47LW570 | Viablue SC-4 silver & WBT | Oehlbach Blue Magic | Sommer 5.1 | Apogee Wyde Eye | Asus HDAV 1.3 deluxe | Harmony One | SQBox Touch | PS3 Slim | Ipad 2 | Airport Express | Auralex Gramma | Metrum Acoustics Octave DAC | Oehlbach NF 214 Master Set | AKG K 701

427

Tja dat kan ook, en de kostprijs? Buismotor+schakelaar komt op 50 euro of 150 euro indien je voor draadloos kiest.