MaxxMark's bouw van zijn HT - Monteren Speakers, Afronding BB&G

Started by MaxxMark, June 14, 2009, 17:20:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fabian92

JVC TH-G30 | Samsung 2232BW | MEDION AKOYA MD 8833 | Sony NWZ-A826K | Samson CH700 | LG Viewty

MaxxMark

Zo!

En dan nu wat snel genomen fotos :) Ik wil namelijk snel mn versterker aansluiten en een filmpje kijken.  :wub:

Eerst maar wat 'free' shots:









En de befaamde 2 foto's 1 in het donker 1 in het licht en cut/paste werk:



En een snelle sessie met de HDR samenvoeg functie van Photoshop:



Er zijn nog een flink aantal kleine dingetjes die gedaan moeten worden, maar dat kan wachten tot na mn vakantie :)

Is het mooi geworden  :pompom: of niet  :nopompom: ?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

deniax

Gefeliciteerd Maxx met je prachtige HT!
Die ML's blijven me verbazen, weet nog dat we ze de 1ste keer hoorden bij BB&G 8)

Je hebt er erg veel werk in zitten en het resultaat mag er dan ook zijn :pompom:
D-Box - Velodyne - Screen Research - JVC - Audyssey

Fabian92

JVC TH-G30 | Samsung 2232BW | MEDION AKOYA MD 8833 | Sony NWZ-A826K | Samson CH700 | LG Viewty

Apoc@

Marantz NR1608 • XTZ 99.26 & W10.17P Front • XTZ 99.25 Center • MKII crossover filter upgrade Front & Center • XTZ 99 W12.16 ICE Subwoofer • XTZ Sub Amp 1 • Auralex GRAMMA

-madison-

Prachtig!! 8) Veel plezier met film kijken!
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

Valkyrie

Ziet er echt mooi uit! :thumbs-up: Veel plezier met films kijken. ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

bmateijsen

wow, wat een enorme verbetering t.o.v. de oude situatie 8).
Dit is wederom weer een gaaf HT!!

Groet,

Bjorn

Tinus_

Rebuilding my HT

MaxxMark

Vandaag om 11:00 stonden Bjorn en Garmt voor de deur zodat we met zn allen de laatste hand konden leggen aan de kamer.

De speakers moesten gemonteerd worden op de muur achter het scherm, de sub moest verplaatst worden, er moesten (letterlijk en figuurlijk) wat zaken gladgestreken worden. En de akoestiek moest aangepakt worden!

Na een korte koffie :coffee:/fris sessie en het verslepen van de bergen aperatuur & materiaal die ze mee hadden genomen zijn we aan de slag gegaan. Als eerste het scherm er maar van af en beginnen met het monteren de fresco's op de muur.

Na het passen en meten, markeren, opnieuw opmeten, passen, weer meten, schroeven halen bij de hubo om de hoek, overleggen en uiteraard nog een keer meten (want hey; "Meten is Weten!") zijn de gaten geboord en zijn de backpannels op de muur geschroefd. Uiteraard is er daarna nog eventjes gemeten en ge-waterpas-t :)

Vervolgens is de versterker + dune verhuisd naar de plek achter het wandje (onder het schuine dak) waar de diverse apparatuur komt te staan en zijn de diverse speakerkabels getrokken.

Hierna was de toch niet heel grote kamer een verzamelplaats geworden van een inmense hoeveelheid lege en volle dozen, apparatuur, hout panelen, kabels en diverse tools en was het zo goed als niet meer mogelijk om een stap te zetten zonder ergens (bijna) op te staan.

En aangezien we (althans; zij) metingen moesten gaan doen voor de subwoofer, en daarvoor moest de kamer in de staat zijn zoals hij uiteindelijk zal zijn, hebben we alles zoveel mogelijk weer terug gebracht naar de originele staat. Dit betekende dus dat alle (lege)dozen, tools en apparatuur naar de gang gingen, het scherm weer op zijn plek kwam te hangen en de bank op de definitieve luisterpositie kwam.

Ondertussen had Garmt de SMS-1 aangesloten en hadden Bjorn en ik mijn DIY Peerless (xls-10) subwoofer achter het scherm getild en aangesloten en kwam het moment van waarheid (althans voor mij, want ik verwachtte dat mn subwoofer bijzonder slecht zou gaan presteren. Dit ondanks dat ik er altijd veel van genoten had :)).

Tot mijn verbazing (en volgens mij ook tot Garmt's verbazing) bleek de als eerste gekozen plek een bijna uitstekende plek te zijn. De response was erg vlak (misschien wat afval in het laag) en na het naar links verschuiven van de sub (+-60cm) was de response het 'best' wat mogelijk is zonder de sub weer weg te halen bij het scherm. Aangezien de response zo goed was hebben we ook niet gekeken óf het misschien anders kon.

De fronts werden vervolgens aangesloten. En Garmt zette een CD op die ze duidelijk beiden al héél erg vaak hadden gehoord. De speakers werden iets ingedraaid en toen ze juist hingen vast gezet. Hierbij stond ik er maar een beetje bij en keek ik er naar  ::)

Vervolgens werden de surrounds ook aangesloten en op de meest logische (en praktische) plaats gezet.

Met een van de diverse tools + laptop werd vervolgens gemeten of er geen (flutter) echo's aanwezig waren, en aangezien er vloerbedekking ligt, een bank staat en in de panelen al op diverse plaatsen sonoflats zaten was de ruimte eigenlijk al erg netjes (akoestisch gezien 8)).

Met de bij Bjorn&Garmt welbekende CD werd gekeken wat de verdeling moest worden van de Sonoflat en Metrofusor panelen. Eerst werd uitvoerig overlegd wat de meest handige indeling was en vervolgens werden (aan de voorkant) een aantal indelingen geprobeerd. Hier was het heel erg opvallend hoeveel het gebruik van een metrofusor ipv een sonoflat (of andersom) uit maakte. De kamer werd of opeens heel levendig (te levendig) of heel dof. Het werd vooral wel grappig op het moment dat garmt al klappend door de kamer liep om te kijken of en waar er nog flutter echo's waren  :angel:.

De ingebouwde setup tool van Yamaha (YPAO) werd daarna gebruikt als startpunt voor de calibratie. Hier bleek dat de settings die gemeten werden door de versterker een goede start plek was. Met dezelfde CD werd weer secuur geluisterd en werden diverse settings van de calibratietool getweakt. De sub crossover ging iets omlaag en de bedachte speaker afstanden werden aangepast. Ook dit was voor mij zeer onbekend terein en zou zelf ook geen idee hebben gehad waar ik op moest letten. Pas toen garmt toelichtte hoe het bijv zit met de afstand van de subwoofer kon ik duidelijk horen dat het de integratie van de set ontzettend bevoorderde! :worship:

Vervolgens werd een dvdtje er bij gepakt om de surrounds te tweaken.

Ondertussen had Garmt zn calibratie tools opgezet om de JVC RS-10 te calibreren (die zat ondertussen op 450 uur). Want ze waren er nu toch :)

Na rustig wat te hebben gewacht (Alle lof voor Garmt zn perfectionisme!) hebben we Bolt er in gedaan en zijn we achterover gaan zitten om het geheel eens te beoordelen met een hd film en DTS HD Master geluid :)

De laatste tweaks (lipsync vooral) werden gedaan en vervolgens was het klaar!

Ondertussen was het iets na 18:00 en zijn we alles gaan opruimen en is alles weer in de auto geladen. Er staan nog een paar kleine dingetjes open die nu niet gedaan konden worden, maar die hebben niet of nauwelijks meer invloed op het resultaat.

's avonds heb ik nog even een serie zitten kijken die Bjorn me aanraadde  :popcorn: en kon niet anders concluderen dan dat het verschil ontzettend groot is!  :pompom:

Ik heb altijd wel aangenomen dat akoestiek een belangrijk concept is in een kamer, maar desondanks wist het me ontzettend te verrassen! Het grootste verschil vond ik nog de subwoofer. De integratie met de set is gewoon super en de sub heeft nu een impact die ik eerder nooit voor mogelijk heb gehad. En dat zonder écht te overheersen. Enig minpuntje aan de subwoofer (en dat was inherent aan de Peerless en het feit dat ie 1 active woofer en 1 passive radiator heeft) was dat hij wat 'traag' is. Maar als dat nou alles is.... ;D


Kortom! Een dikke vette pluim voor Beste Bjorn & Garmt! Het is zonder twijfel super gaaf geworden! En jullie perfectionistische instelling heeft ervoor gezorgd dat het gewoon niet anders kán dan goed klinken (al het andere is geprobeerd)! 200% vakwerk!  :thumbs-up:

Bjorn heeft nog wat fototjes gemaakt en als ik die ook heb ontvangen zal ik deze even bijvoegen in het topic :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

deniax

Gefeliciteerd  :pompom:
Uiteindelijk toch heel erg snel gegaan, leuk hoor!

Binnenkort kom ik wel even langs voor een demotje

Nogmaals gefeliciteerd met het realiseren van een droom. Hoe snel het in een paar jaar kan gaan (pre-barco tijd)  :headbanging:
D-Box - Velodyne - Screen Research - JVC - Audyssey

MaxxMark

Quote from: deniax on August 26, 2009, 00:12:27
Nogmaals gefeliciteerd met het realiseren van een droom. Hoe snel het in een paar jaar kan gaan (pre-barco tijd)  :headbanging:

Ja! hadden we het hier vanmiddag ook nog over!

Dat je 10 jaar terug je dit niet kon voorstellen!

Hell, 5 jaar terug kon ik het me ook niet voorstellen! Ik was al lyrisch toen ik zelf een barco had staan! En nu dit  :pompom:
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

celerontje

Leuk verslag om te lezen! :pompom:

Garmt was bij de RS-10 zeker vooral lang bezig met het tweaken van het custom gamma?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

bmateijsen

Hoi Mark,

Wij vonden het erg gezellig en het is leuk om te zien hoe de evolutie van de ruimte is gegaan vanaf het begin tot heden. Veel opties zijn destijds bekeken en ik ben blij dat we samen voor de huidige hebben gekozen. Het is echt exact geworden wat we destijds voor ogen hadden en stiekem gewoon weer een stuk mooier!

Foto's komen eraan!

Nogmaals veel plezier ermee!!!

Groet,

Bjorn

garmtz

Hallo Mark,

Bedankt voor de complimenten! Ik vond het weer erg leuk om te doen. Het is altijd gaaf om uiteindelijk het eindresultaat te zien en te horen!

Quote from: celerontje on August 26, 2009, 00:14:59
Garmt was bij de RS-10 zeker vooral lang bezig met het tweaken van het custom gamma?

Nogal... :) Zelfs na een tijdje afstellen een reset van de custom2 gamma gedaan en opnieuw begonnen. Het is verleidelijk om TE veel aan de custom gamma te prutsen en daar wordt het soms niet beter op. Uiteindelijk met de meter en het oog de laagste IRE's heel mooi kleurneutraal gekregen! :)

We zijn uiteindelijk trouwens uitgekomen op lamp high en iris stand 2, gaf een plaatje met veel punch, stand 1 vond ik wat mat.

MaxxMark

Nog even 2 foto's van hoe het er uiteindelijk is uit komen te zien. De bank staat er nu ook een  stukkie op ;)

Het blijkt weer dat het lastig is om in deze kamer foto's te maken die goed weergeven hoe het er écht uit ziet. :) Dit komt denk ik vooral door de koof verlichting. Deze is erg geel, waardoor de foto snel erg gelig wordt.

Ik heb dan ook een beetje zitten spelen met de plaatjes om ze een kleur te laten weergeven die in de buurt van de werkelijkheid komt.





Als het doek er nog es af gaat maak ik nog fotos van hoe de speakers + sub achter het scherm er uit zien :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Fabian92

JVC TH-G30 | Samsung 2232BW | MEDION AKOYA MD 8833 | Sony NWZ-A826K | Samson CH700 | LG Viewty

MaxxMark

Vandaag is Garmt langsgekomen met het nieuwe doek voor mn Screen Research scherm :pompom:

Een nieuwe, omdat het vorige doek verkeerd op maat was gesneden waardoor het scherm niet gespannen kon worden.

Daarnaast heeft hij nog een aantal speakerkabel pluggen gesoldeerd en de vervangende subwooferkabel gelegd en gesoldeerd.

Het scherm spannen was weer een secuur werkje, maar we kwamen er al heel snel achter dat dit scherm een heel stuk strakker gespannen kon worden dan het vorige!

Helaas bleek ook hier weer dat het in een hoekje nét niet goed genoeg gespannen kon worden. Na het doorzoeken van een bakje met schroefjes hebben we een klein stukje metaal van een oude passer gebruikt om de spanning precies goed te krijgen!

Ik heb de kans meteen aangegrepen om de beloofde foto te maken van hoe het er uit ziet áchter het scherm. Dus bij deze:



Ook heb ik de panorama foto gefotoshopped zodat je kan zien hoe het er uit zou zien als het doek niet in het scherm zou hangen:



Het is een klein beetje vertekend, maar dat komt doordat ik de foto heb gemaakt vanaf een andere plek dan waar ik de panorama foto(s) heb genomen (stom!)

Al met al toch weer een aantal uurtjes zoet geweest!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

celerontje

Die subwooferkabel is zeker Mogami microfoonkabel met Neutrik pluggen?

Zou je ook nog een foto van je HT's achterzijde kunnen maken?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

MaxxMark

U vraagt, wij draaien!

Deze had ik al gemaakt, maar om een of andere reden niet meer op het forum gegooid:



En idd Mogami met genoemde pluggen!

Een foto van de "bron" hoek is niet echt spectaculair. Vooral omdat er nog geen goeie bron staat.

Ik had de Dune indertijd te leen, en wacht nu op het moment dat de Dune 3.0 cq PCH C200 beschikbaar is. Tot die tijd maak ik gebruik van een laptop met toslink en XBMC for Windows.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Xander32

 :inlove:

Prachtig geworden! Ook onze toekomstdroom: een echte ht-ruimte.


Veel kijk en luisterplezier.

Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MaxxMark

Omdat ik vandaag achter mn scherm moest zijn en het aardig zonnig was heb ik het buiten licht gebruikt om achter het scherm wat te kunnen doen.

Toen ik weer voor het scherm stond zag ik dat het licht voor een verrassend leuk tafreel zorgde.

Toen ik de rest van mn kamer ook even verduisterd had, en het licht had uitgedaan kon ik een foto maken met het volgende resultaat:



Als ik nou een uurtje eerder was geweest en de zon er nog pal op stond was het effect denk ik nog net iets leuker :P

Ik zou bijna denken om aan de achterkant van de randen van het scherm iets van felle lampen te hangen, zodat je aan je 'publiek' kunt laten zien waar je speakers hangen ;)


ps. het Moiré effect dat je ziet komt door de black backing ism het scherm
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

R

Ha leuk, dat is een gave manier om even in de techniek te duiken.

Maar hoe klinkt het nu?

MaxxMark

Quote from: R on September 18, 2009, 19:35:37
Maar hoe klinkt het nu?

In alle hectiek heb ik inderdaad nog nergens een goede beschrijving gegeven van de ervaring in mijn ruimte :)


Het klinkt heel erg goed! Er zijn nog wat perikelen met het geluid (wat ruzie met de sub gehad, zowel met de sub zelf, als met de versterker, etc.).

Maar in het geheel gezien is het gewoon een totaal andere belevenis geworden!

Geluidstechnisch merkte ik het al vanaf het moment dat ik maar 2 fresco's had staan dat het al beter was dan de B&W's ooit konden halen. Ze werkten goed samen en hebben een erg open en helder karakter. Vooral Piano partijen zijn griezelig overtuigend!

Tel daar bij op dat toen alles af was er 5 van die speakers stonden, en de akoestiek goed was aangepakt. En er ontstaat een geweldig geheel in geluidsbeleving. Je zit echt midden in een film. Zeker met een film als Quantum of Solace, welke in mijn ogen referentiemateriaal daarvoor is, kan je duidelijk een scheiding maken tussen achtergrond muziek en geluids effecten. De muziek plaats je zegmaar op 2 meter afstand helemaal rondom je. En de geluidseffecten gebeuren "overal" zonder dat ze invloed hebben op deze muziek. Heel erg goed gedaan vind ik!

De Subwoofer is een zelfbouw sub, maar die kan prima meekomen met de set. Hoewel, volgens Garmt, hij wat 'rauw' klinkt en wat in het écht diepe sublaag iets lijkt te missen (wat wil je, als je vergelijkt met een DD15 :P), doet hij het erg goed. Als je naar de 'intro' scene van Bolt kijkt, dan presteert hij erg goed. Alles trilt mee en de impact is super!

Als laaste heb je natuurlijk het psychische effect. De speakers staan achter het scherm (uit het zicht) waardoor je de speakers niet kunt plaatsen, en het geluid daardoor uit de mond van de persoon op het scherm komt en niet meer uit een speaker. Dit helpt heel erg mee in de film. Het lijkt bijna alsof het hele scherm een speaker is geworden. Je kunt bijna geen onderscheid maken tussen wat nu uit de rechterspeaker, de center, of de linker speaker komt.

En dan natuurlijk nog even het beeld. 110" beelddiagonaal (zo goed als wall-to-wall in de kamer) is gewoon heel erg vet :P Je raakt er snel aan gewend, maar keer op keer blijft het gewoon fantastisch om naar een dergelijk beeld te kijken. Het was zelfs zo bizar; ik zat laatst de eerste aflevering van de serie Carnivale te kijken, en in de openings scene zie je een persoon (close-up) die wat verteld. De schaduwwerking en detail in het gezicht waren zó ontzettend goed, dat ik bijna het gevoel had dat hij zo uit het scherm zou stappen! Ik denk dus dat ik maar even wacht met horror films te kijken, want volgens mij slaap ik dan niet meer  :nopompom:


Natuurlijk wil je altijd 'meer'. Als echte fanaat blijf je tweaken, prutsen en verder kijken. De upgrade naar 7.1 (2 extra fresco's) is al iets wat aangeraden werd door BB&G voor een verbeterde surround beleving (ik had al even getest door 2 oude B&w's als rears aan te sluiten, wat de stelling beaamde) maar ook dat heeft weer gevolgen voor de kamer en de opstelling. Ook een eventuele overstap naar een andere subwoofer (Velodyne) zu in de toekomst mogelijk zijn. Daarnaast heb ik nog het gevoel dat er 'ergens' iets niet lekker zit met de subwoofer respons. Of dat ligt aan mn versterker, sub, of iets anders weet ik (nog) niet.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com