Wat waren je eerste versterkers......

Started by Erik van Voorst (in memoriam), December 26, 2007, 15:16:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martin_M

#50
Ik ben begonnen met een door mijn pa eigengemaakte geïntegreerde versterker (aluminium front/houten kast).

Mijn eerste eigengekochte versterker was een JVC A-K20 die ik nu nog altijd bij m'n PC gebruik. Ik moet zo'n 13 jaar zijn geweest.

Daarna op 16 jarige leeftijd een zeer uitgebreide Kenwood set gekocht (type weet ik niet meer).

Toch nog lang mee gedaan want deze heb ik op 26 jarige leeftijd ingeruild voor een nieuwe set met een AudioAnalyse PA90.

In de begintijd van HT heb ik hier nog een tijdje een Yamaha surroundprocessor bij gehad. Maar op 35 jarige leeftijd brak de tijd aan van de losse pre en amps. In 2001 heb ik TAG AV32R aangeschaft. Eerst werd de AudioAnalyse nog gebruikt als eindversterker maar daarna heb ik Meridian 605's en een 205 van Jaco over kunnen nemen.



De Meridian's zijn later vervangen door een Krell KSA50 mkII.



En die op z'n beurt door een Krell KSA300s.



(sorry, kon zo even snel alleen wat 'opengewerkte' foto's vinden)

Martin


Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Audiofiel

Mijn eerste versterker was deze Philips 6x12, van mijn ouders gekregen toen zij wat moderners kochten...

Naar mijn weten is het de eerste stereo versterker van Philips geweest. Nog met zo'n prachtig groen oogje om op de zender mee af te stemmen. En een Aux-ingang die ik altijd gebruikte om een mengpaneel op aan te sluiten toen ik hem meesleurde naar schuurfeesten als 12-jarig jochie... 8)

Na deze versterker kwamen tientallen andere. Het begon met een JVC, daarna Akai... etc.etc. Cyrus, Sugden etc.etc. Levinson, Classé...

Maar deze Philips blijft me altijd bij. Hij staat hier trouwens nog steeds op zolder, al 10 jaar niet aan geweest... Voordat hij is weggezet werkte hij nog, dus waarschijnlijk zit er nog leven in. :D


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Ik begon al als 13-jarig ventje met een Arcam Delta 60 versterker, die ik vrij lang heb gehad.

Daarna volgden:
- Marantz PM80
- Musical Fidelity E100
- Rotel RSP980 + RB985
- Lexicon DC-1 + Parasound HCA-2205 + Parasound HCA-1000
- Lexicon MC-12 + Chord SPM 1900 + Chord SPM 1200E

Toen weer terug naar stereo:

- Lavardin IT
- Resolution Audio Opus S30

roodoor

Begonnen zo'n 25 jaar geleden met als toendertijd enige uitgangspunt: het moet 2dehands zijn en liefst goed klinken...dat laatste is, binnen budget, een streven geworden, het eerste gebleven gewoon omdat ik het leuk vind en dit een zeer aangename hobby vind!

- Stereo setje van lieve ouders: Technics tunerversterker met setje technisc speakers. De Technics Quartz gestuurd en voorzien van gebalanceerd draaischijf platenspeler en cd speler van hetzelfde merk kwam er (helaas) na de dood van mijn vader.
- Op kot de smaak te pakken: Luxman L 80V versterker, nog steeds de Technics cdspeler en B&W DM2A speakerset.
- Een sprongetje in de tijd...een 4-tal jaren geleden de draad weer opgenomen...B&W DM2A vervangen door B&W220I, B&WDM7MKII, en toen de nog steeds staande en tegek klinkende Isophon Odeon luidsprekerset.
- Technics cdspeler vervangen door Luxman Cd-107U. Arcam Alpha I versterker. De Philips CD104 erbij, zomaar...Een door Amsterdammer zelfbouw lampenversterker met gescheiden eindtrap ipv te lichte Arcam, alhoewel deze laatste op laag volume echt mooi klinkt.
- Er kwam een brom in de lampenversterker en de Marantz PM64MKII versterker nam zijn plaats in. Niet tevreden en weerom het mooie geluid van de Arcam familie gevonden: Arcam Alpha 5 versterker.
- Een deel gehouden, een deel weggegeven of verkocht en toen kwam Philips-kriebel opzetten...
- Philips cdspelers: CD104 / CD204 / CD304 / CD650 / CD960 / CD882
- Philips versterker: FA960
- Philips tuner: FT880
- Philips D/A converter: DAC960
- Om te veranderen: Yamaha vv CX800 (?? ik moet eens naar de kelder...), Mission PM4000 cdspeler, Kenwood M2 eindversterker...ojaa...Cyrus One tuner, B&W DM4.
- Als laatste, beschouw het als een kadootje voor mezelf om 2008 mooi aan te vangen  ;D :
Audio Alchemy vv1 DAC, Sony TA-F730 ES en Rotel CDR885...dit in afwachting van de gemodifieerde DAC960, samen met de Rotel over de vv van de Sony TA-F730ES naar de in onderhoud zijnde Kenwood M2...leuk :)

eric_audio

#54
Quote from: eric_audio on December 31, 2007, 22:44:19
Op mijn 16e heb ik mijn eerste versterker gekocht: een Marantz 1030.


Ongeveer 1987 is de Marantz vervangen door de Rotel RA-840BX2.

In 2002 vervangen door een Accuphase E-207.

En momenteel heb ik alleen een eindversterker (aangestuurd door een Wadia CD-speler), de Chord SPM 1200B.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

LightStar

Ik kreeg toen ik geloof ik 12 was van de ouders van mijn oom een setje (die het nog steeds doet !)


Dit is eigelijk de enige versterker in mijn stereo wereld ben hierna overgestapt op een 5.1 set
Marantz NR1605, PM7004, UD5007, NA7004, BD5004 (project htpc)

sultankat

Een Leak Delta 70, halverwege jaren '70: perfecte versterker totdat de prints kuren kregen en alleen met een klap bovenop de musici weer doorgingen  ;D


Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Mitch--

#57
Ik heb ooit eens een of andere Erres gehad, doorgebrand doordat ik op een kanaal 8 speakers had aangesloten  :-[
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

reMC

#58









Ed-S

Een Sony ES versterker met die houten zijpanelen. ik weet de typenummers niet meer. zal eens kijken.
Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

Me-Chiel

Een Harman Kardon HK1200...mooi geluid geen fratsen.

Speelt nu naar volle tevredenheid bij mn zusje.
"Ninety percent I\'ll spend on good times, women and whisky. The other ten percent I\'ll probably waste."

Thesqualer

#61
kreeg van mijn vader op mijn 9de ofzo iets een Akai AA-V12DPL die ik nu nog steeds gebruik.
Maar op termijn toch ga vervangen.

De akai is een leuke AV-versterker maar is al meer als 20 jaar oud.
En is voor mij niet meer genoeg en wilt wat meer met H/T of stereo gaan doen.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

ivo1986

Quote from: Mitch-- on February 19, 2008, 13:23:19
Ik heb ooit eens een of andere Erres gehad, doorgebrand doordat ik op een kanaal 8 speakers had aangesloten  :-[
;D


fgroen

Grappig topic.

Mijn eerste versterker (gekocht van zuurverdiend vakkenvulgeld) was een Accuphase E203.

tijdens mijn studie een voorversterker gebouwd op basis van Elektuur "the preamp", zonder alle digitale fratsen en dubbelzijdige prints, en die speelde de voorversterkersectie van de 203 helemaal weg.
Daarna in chronologische volgorde:
- Audio Analyse A9 (schitterende eindversterker)
- AA B90 erbij, voor actief ampen met THEL SAW filter
- Denon POA 6600 erbij voor het laag
- Classe CAV 75 speel de hele stapel AA/Denon aan flarden.
- Classe CAV 150 doet het toch weer een heel stuk beter dan de CAV-75
- ML 28 voorversterker is een verrijking tov de uitgang van mijn Wadia 16
- THEL aktief filter ruimt het veld voor DEQX. De ML 28 staat sindsdien ook weer stil.

Voila.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

solitaire

toen ik nog een jochie was ( :-X) kreeg ik op een zeker moment geld, en mocht ik van mijn ouders 'iets' kopen

muziekgek als ik toen al was spande het om een synthesizer of geluidsapparatuur

het werd dat laatse

Bose speakers (model is me ontschoten), met een Philips buizenradio (wel een toendertijd redelijk moderne, type is me ontschoten) op een Fisher 400CX versterker

alles heb ik later verkocht om te upgraden naar een Sansui set ...

en weg was die Fischer ... maar wist ik veel toen ... zou 'm zo weer terugkopen nu  >:(



daarna in een stroomversnelling langs allerhande merken en typen

maar wel veel geleerd: upgraden gaat nu een stuk bedachtzamer  8)





Wolf

fotootje van het WWW van de Fischer
Hinterm Horizont geht's weiter.

Alco

#65
Mijn allereerste versterker was een vrij platte Akai receiver. (met horizontale schuifregelaars voor bass, treble, balans, en volume.  (weet 't type-nummer niet meer, maar was een 80's model)

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Benco

mijn eerste toen ik aprox 9 jaarwas ... een Philips lampen bakkie  (van oma gekregen) met bijpassnede speakers , maar fotos heb ik er helaas niet meer van en type nrs ook niet ..
dan heb ik mn vaders  teleton receiver overgenomen ...
zo'n plat breed ding  met alu front en houten kap (ook geen fotos) jammer .
Dan ongeveer dezelfde looks  maar van Carrat , vindt ik al evenmin afbeeldingen van ... en daarna mn eerste nieuwe ... was toen 16 en had met vakantiewerk wat bijverdiend  ;D
Een Akai Am A2 , ook weer geen afbeeldingen   :(
Dan een zeer mooie  (ik denk ongeveer een jaartje na de akai (die ik toen alweer beu was) een nieuwe marantz gekocht , een mooie  maar helaas was ik er nog minder tevreden van dan van die akai ... weet ook het type niet meer van de marantz , was een champagnekleurige met een groot venster en daarachter veel lichtjes  (indicators) voor de geintegreerde eq.
dan terug op een ouwe bak obergestapt omdat die  veel beter presteerde dan de nieuwe die ik kocht ...
Lenco A 50 :
en dan toch weer een nieuwe gekocht ... Nikko alpha800 :
daar heb ik dan een aantal jaren mee gespeelt , wel de preamp vervangen door een rotel .. en dan ...overgestapt naar wat ik nu heb   : Lyngdorf

Mvg Benco.

RogerS

Mijn eerste losse versterker was een Philips FA561 gekocht in 1987. Deze had ik in eerste instantie aangesloten op twee oude Philips boxen (type onbekend). De boxen voorjaar 1989 vervangen door twee BNS Soundcolumns II voor een beter geluid. Eind 1989 heb ik de Arcam Delta 60 gekocht. Tot vorige week heeft deze Arcam nog dienst gedaan als versterker bij mijn PC, echter er is nu een elektrisch probleem omdat de interne zekering eruit vliegt.  :unhappy:
Begin 2002 in de woonkamer de overstap gemaakt van stereo naar surround en een Harman Kardon AVR5000 gekocht. De BNS 'en werden aangevuld met een Mission FS1 set voor de center speaker, rear speakers en sub-woofer. (Mission FS1 set was een echte miskoop wat een dramatisch slecht geluid als je de Soundcolumns gewend was). De AVR5000 was uiteraard beter geschikt voor het zwaardere geweld van films dan de Arcam, echter voor piano muziek was de Arcam veel beter (meer detail). Begin 2006, na de verhuizing naar een grotere huis annex woonkamer, zijn de Missions vervangen door tweedehands Soundcolumns II als rear speakers en een Soundcolumn I als center speaker.
Medio 2007 de AVR5000 vervangen door een ARCAM AVR350. Piano muziek klinkt weer een stuk beter.  ::) Begin 2008 hebben de Soundcolumns support kregen van een BK Monolith subwoofer waardoor ze nu allemaal als "small" speaker zijn ingesteld in de Arcam. Geweldig wat dit heeft bijgedragen aan de transparantie in het laag. Op dit moment zijn van de eerste twee Soundcolumns II het filter vervangen door TG-acoustics en heb ik de oude tweeters vervangen door nieuwe VIFA/Peerless silk dome tweeters voor een betere transparantie in het hoog. De resterende Soundcolumns worden ook nog aangepast.
Foto's huidige setup: http://www.mijnhometheater.nl/index.html?url=/Rogersch.htm
Setup:
Sound processor:Emotiva XMC-1, Eind versterkers: 5* Hypex NCore400 met 5* SMPS600 voeding, LCD-TV:Philips 42PFL7674, Blu-Ray/SACD:Oppo BDP103, Mediaplayer:  Intel i3 NUC met Openelec, Luidsprekers: 4* XTZ 99.38 MKII en 1* XTZ 99.36 MKII, BK Monolith sub
In de keuken: Versterker: Peardrop Class D, Luidsprekers: Monitor Audio Radius 90


Rock Solid

Ook hier met een Pioneer begonnen begin jaren tachtig, daarna:

Mission Cyrus One
Mission Cyrus Two
Krell KST100 + passieve pre-amp / Cambridge Audio P50
Krell KSA50s + KRC3 / Unison Research S2
Audio Consulting Rock Solid Signature ...
... Audio Consulting MIPA Reference + Silver Rock TVC's / BD-Design CrazyA + passieve pre-amp (Elma switch en Tantalum weerstanden)

Reinout

Mijn historie is als volgt.

Begin jaren 70 een alles in 1 setje van Audiosonic gekregen van mijn ouders, en deze later aangevuld met een Sony TC 280 tapedeck (heb ik nog steeds).
In 1979 vervangen door een SU 7300K versterker (heb ik ook nog steeds) met Panasonic platenspeler, cassettedeck en tuner (Z1) van technics en luidsprekers.
In 1987 een Technics SU55A versterker gekocht met Technics tuner (STG45A), cassettedeck (RSB660), platenspeler (SLQD33) en cd speler.
De  Technics speakers in 1992 vervangen door Visaton Alto III (staan nu bij mijn oudste zoon).
Dit alles in 1999 vervangen door een Rotel 980AX en BX combinatie met een Marantz cd63MKII KI en B&W 804 Matrix ls.
Vanaf 2004 dit alles vervangen door een Copland CSA28, een Rega Apollo, Totem Rainmakers en een Thorens TD160 MKII.

Rein.

peterrr

Hee, leuk topic..

goed mijn lijstje begint met...diverse Phillips receivers

toen: Denon PMA 737



Denon Pra 1200 + 2200 (supersetje!!)




Daarna marantz Sr 5300 + 5 keer een Ma 500
er is nog een Denon receiver geweest zo`n ZWARE.. ;D

toen...zag ik het licht....ehh, de buis

Primaluna prologue one




en nu ben ik "thuis"  ;D

Dialogue two



groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Edtbonep

Als kind ooit rond 1970 begonnen met een oude Philips radio van mijn ouders met een losse platenspeler.
Zoiets als dit...

In 1972, toen ik 15 werd en ging werken een Philips stereogrammofoon aangeschaft.
Een simpeler versie van deze.

Rond 1974/1975 kocht ik mij eerste losse spullen, een Pioneer SA-500 met een ERA 444 platenspeler.
Pioneer SA-500.

ERA 444

Later werd de Pioneer vervangen door de Sansui AUD-333 gelijkstroomversterker.

Toen die na jaren de geest gaf werd hij (tijdelijk) vervangen door een Sony versterker.
Deze Sony werd weer vervangen door de Sony TA-VA8ES.

En deze Sony werd weer vervangen door de  Sony STR-DA50ES.
Panasonic TH42PV60, Sony STR-DA2400ES, Sony DVP-NS930 QS, Sony RDR-HX725S, Sony CDP-XB920 QS, Sony MDS-JE530, Philips DCC 730, Thorens TD-280 MKII, Pied Piper, Mordaunt Short 902.

Integra

Mijn eerste losse componentenset dateerd uit 1985/1986 (ik was 4)

Sony TA-212 (Als enige nog in mijn bezit!)



National Panasonic (Type weet ik niet meer) met AT95 element



Aristona EW-5512



En de Pioneer HPM-100





Inmiddels heel wat versterkers gehad waarvan velen nog in mijn bezit....
On rare occasions, technology produces something close to perfection!

Me-Chiel

"Ninety percent I\'ll spend on good times, women and whisky. The other ten percent I\'ll probably waste."