Wat doen wij met een ISF calibratie.

Started by J.A.F._Doorhof, February 26, 2002, 18:04:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

LET OP !!!!
dit is een oude thread, de informatie klopt natuurlijk nog steeds maar tegenwoordig is eigenlijk 99% digitaal.




Ik zal het niet hebben over WAAROM je een calibratie moet doen, dat lijkt me duidelijk  ;D. Het beeldresultaat zal een flink eind verbeteren na de calibratie.

Maar wat doen we allemaal:


TV's
Voor alle plasma's, LCD's en oleds geldt dat we de volgende dingen instellen (indien aanwezig)
1. User settings
2. Digitale opties
3. Gamma
4. Grayscale
5. CMS

Ik calibreer zowel rec709 als p3/bt2020
Of wel normaal HD en UHD HDR.


CRT TV's:
1. Geometrie controle en aanpassingen. Buiten overscan wordt er ook gekeken naar de totale geometrie zoals key, pin etc.
2. Artifact veroorzakende enhancements worden uitgeschakeld, denk aan de SVM, en de vele DNR's AI's etc.
3. Grayscale calibratie. Vaak gezien als de grootste verbetering aan de TV.
4. Contrast, Brightness, sharpness en color aanpassingen.

RPTV's (Projectie TV's):
alles dat ook bij TV's wordt gedaan PLUS:
1. Eventueel blanken van de CRT's bij 16:9 modellen.
2. Herfocussing, en defocussing voor grayscale.
3. Eventueel behandelen van de binnenkant van de TV voor hogere contrast waardes.

CRT Projectoren:
Het enige waar u voor moet zorgen is dat de CRT mechanisch op de goede plek hangt en dat er een scherm aanwezig is, de rest wordt door ons gedaan. Ook met de plek bepaling kunnen wij u gratis helpen via dit forum.

Na een ISF calibratie heeft U een weergever die optimaal presteerd, maar door de goede afstelling van uw weergever die wij behalen zal uw TV niet alleen beter presteren, maar ook langer meegaan. Alleen het langer meegaan is natuurlijk al reden genoeg, maar u zult VEEL meer zien na een calibratie, reken op :

* Meer scherpte
* Meer detail
* Meer 3D beeld, ipv het standaard 2D beeld
* Betere geometrie en overscan, maw U ziet meer van de film
* Dieper zwart
* Mooier wit
* Betere kleurbalans
* Natuurlijke huidtinten
* Materiaal zoals goud, zilver, stof etc. zijn nu ook ECHT als materiaal te onderscheiden
* Veel hogere contrast ratio
* Minder vervorming op uw beeld
* Geen hinderlijke digitale artifacts meer (zover mogelijk)

digitale projectoren
Volledige setup
HD, HDR en indien aanwezig 3d
Deze projectoren doen we voornamelijk in Emmeloord tenzij ze hangen in een 100% verduisterde ruimte

Heeft u meer vragen of gewoon opmerkingen over ISF calibraties, plaats ze dan hier.

MvrGr.
J.A.F. Doorhof
ITC Group.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Roland

#1
Is elke CRT ISF-calibratie even duur? Ik bedoel, maakt het uit of je zelf al een aardig beeld hebt ingesteld, of een totaal verkeerd ingestelde projector hebt hangen?
En wat mag het dan kosten?

[edit]taalfout verbeterd  ::)

J.A.F._Doorhof

#2
Je kunt met CRT projectoren 2 kanten op.
Alleen grayscale of een totale setup.

Alleen grasycale kost € 275,00 dit is buiten een tour om, en is all-in (reiskosten etc).

Totale setup kost € 425,00

Als je deel uitmaakt van een tour gelden er andere prijzen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eduard

Frank kan jij in het kort uitleggen wat je tijdens een grayscale calibratie van een projector doet.

J.A.F._Doorhof

#4
Ik zal proberen het kort te houden  ;D.

Eerst doen we een meting van hoe de projector NU staat.
Dan maak ik eerst een goede instelling van Contrast & brightness. Daarna begint het "spel" van de balans te vinden tussen de bovenkant van de grayscale en de onderkant. Tussendoor worden ook steeds contrast & brightness gechecked.

Waar nodig zal ook blauw eventueel gedefocused worden (in 90% van de gevallen), een beetje rechte grayscale op een CRT projector kan tussen de 60 en 120 minuten duren.

Ik zal altijd proberen om voor elke projector een afwijking van tussen de +/- 200 tot 400 graden te krijgen. Op televisies is dit vaak +/- 100 graden.

Bij digitale projectoren zal ik na de calibratie het resultaat dubbelchecken omdat een coloranalyzer met een digitale display kan afwijken.

Heb je meer vragen stel ze gerust.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eduard

#5
Bedankt het is me helemaal duidelijk.

searcher

#6
Volgens mij heb je mijn DLP projector ook gecalibreerd ::) ;D?

                              m.v.g Searcher



J.A.F._Doorhof

#7
Klopt.
Wat bedoel je daarmee ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

searcher

#8

QuoteKlopt.
Wat bedoel je daarmee ?

MvrGr.
Frank

Bij je eerste post staat:Gewone t.v's,projectie t.v's en CRT's. ;)
Een DLP projector ontbreekt hierbij vandaar mijn reactie.
 ;D.
In een latere post noem je het wel ???

                                      ;)Searcher



martin

#9
Hoi Frank.

Ik heb sinds kort het nieuwste model van Thomson CRT projectie TV ( me vorige had geen goed beeld) binnen gekregen, en wil deze waarschijnelijk ook laten calibreren.

Vraag: Krijg je ook een goed resultaat als je de TV bij daglicht calibreert of moet het perse donker wezen in de kamer ???

J.A.F._Doorhof

#10
Voor de grayscale calibratie maakt het niet uit, de sensor die we gebruiken wordt op de beeldbuis/oppervlak geplakt. Voor de Brightness instellingen is het wel wenselijk om in de buurt te komen van waar je normaal naar kijkt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

christa

#11
;D nou het is nu een paar dagen dat ik mijn breedbeeld tv van 82 cm heb laten callibreren en ik moet zeggen ik kee mijn  ::) ogen uit.
wat is die opgeknapt kan nu eindelijk zien dat ik een wat duurdere tv heb.
veel meer diepte en mooiere kleiren gekregen en zie nu veel meer detail. en als er in de film nu een donkere secene zit kan ik hem eindelijk blijven volgen want zoals de tv stond ingesteld zag je niks meer 8).
moet dan ook zeggen dat het het geld dubbel en dwars waard is. ;D
sony 52w3000,samsung 64inch8000 samsung plasma,51d8000.samsung 40c550 lcd
dune mediaplayer
xbox360
ps3 logitech z5500

MrPink

#12
Vind ik ook...lang leve Frank! ;)

Groetjes,
Oscar

MaxxMark

#13
Toch nog een vraagje :D

Wanneer is een ISF calibratie nou echt nuttig als je het hebt over normale TV's?

Is er zoiets van "nou als je die en die tv hebt (of in die en die prijsklasse) dan is is een ISF calibratie niet heel erg nuttig" of is het "Het is altijd nuttig! ongeacht wat voor tv het is" of meer in de richitng van "Nou als je tv van voor <noem een jaar> is dan is het toch eigenlijk niet echt die eurotjes waard".

Ik meende zon vraag als deze al es ergens gezien te hebben maar kon hem helaas niet meer vinden. (en in deze thread zou het denk ik wel makkelijk zijn om het er meteen bij te hebben )
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

Een calibratie is altijd aan te raden.
Ik ben nog nooit een display tegen gekomen die er geen baat bij had, sommige wel duidelijk meer, en andere minder maar de winst is altijd boven de verwachting van de klant.

Het enige dat ik niet zo doen zijn oudere TV's van laat zeggen een jaar of 5-6 oud.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vlearmoes

moet de calibratie thuis bij de mensen gebeuren of kan ik ook met mijn tv bij jullie langs komen?
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vlearmoes

Hiermee doelde ik eigenlijk op eerdere en andere topic`s waarin het voorkwam dat bij enkelen het beeld horizontale krommingen vertoonden door de daar aanwezige aardstralen en van daar ook mijn vraag;thuis of bij jullie calibreren, zie het als het balanceren van je autobanden dit kan door de velg met band van de auto op een daarvoor speciaal apparaat maar het kan ook AAn de auto zodat je de hele aandrijflijn meepakt
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

J.A.F._Doorhof

De groep die er echt last van heeft vindt dit alleen terug in de geometrie en als de TV HIER goed is afgesteld dan zal hij daar ook moeten werken, zo niet moet je een andere plek zoeken.

Klinkt hard, maar je gaat niet een TV tegencalibreren op Geometrie om een eventuele storing tegen te gaan. Vaak gaat het bij dat soort problemen ook om correcties die NIET gedaan kunnen worden. De geometrie van een TV is vaak erg spartaans (het is geen CRT projector), dus de hele kleine afwijkingen kunnen we toch niets aan doen.

Vaak helpt het al genoeg om de TV weg te halen bij bv verwarmingsbuizen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

arjan spelt

Ik heb vorige week een philips matchline gekocht.(32pw9527).
Ik ben hier zeer tevreden over.
Maar ik zie af en toe wat blokkerig beeld. Is dit met een ISF-calibratie te verhelpen

reactie graag op hotmail:arjanspelt1980@hotmail.com

Vlearmoes

Arjan laat even weten hoe dit afloopt want ik zit ook te loeren naar de pw32 9527
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

J.A.F._Doorhof

Blokkerig beeld is niet te verhelpen.
Wat wij doen is puur de TV goed afstellen, dus geometrie wordt aangepast waar mogelijk, de user controlls worden optimaal afgesteld en de grayscale wordt gecalibreerd.

Aan technische mankementen kunnen we niets veranderen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vinjon


Quick Reply

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview