Böhmer Audio topic: psychoakoestische room correction

Started by R0N, September 15, 2017, 16:16:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


R0N

Quote from: doorofnight on September 16, 2017, 09:28:01
Ik heb liever feiten dan vage meningen en kan helemaal niets met zulke opmerkingen. Toch leuk, een nieuwe DSP in de markt. Concurrentie doet verbeteren.
....

Feiten zijn te horen op de X-Fi!
Of in mijn luisterruimte voor ongeduldige mensen :)
Op het forum moet ik mij beperken tot korte info, op de webite staat het uitvoeriger en dan is het niet vaag meer.

Tot horens allemaal, in kamer 10 van de X-Fi.
ron

PS Tips voor geslaagd beursbezoek

1- Ga de kamer binnen en ga zitten.
Veel mensen steken hun hoofd om de hoek en zeggen dan 'het lijkt nergens op'. Ga niet tegen de wand, of erger in een hoek staan, dat zijn per defenitie slechte luisterplekken voor ieder systeem in iedere ruimte.
2- Neem de tijd om te luisteren, laat het op je inwerken.
Het bezoek aan de vele luisterruimten maakt je (oren en hoofd) moe. Je moet je aan de nieuwe situatie aanpassen alvorens je kunt oordelen.
3- Stel vragen aan de mensen van het betreffende merk.
Achteraf lees ik vaak dat mensen met vragen zijn blijven zitten of ontevreden zijn over de muziekkeuze.
Jij bent de gast die dag en als je wensen hebt, laat het dan weten.
4- Stel je voor. Laat weten dat je bijvoorbeeld op het forum informatie hebt gelezen (of gecommuniceerd), dat maakt het gesprek persoonlijker en prettiger. Ook voor ons, de beursdeelnemers.
5- Is het druk op enig moment, kom dan later terug.
Aan het einde van de dag is het veel rustiger en kun je alle aandacht verwachten. Wij sluiten niet precies om vijf uur (of beginnen al eerder met opruimen) zoals in een winkel. Beursdeelnemers hebben veel geld en tijd gestopt in de deelname en willen graag met zoveel mogelijk bezoekers contact hebben en hun producten demonstreren. Het moet allemaal in (slechts) twee dagen gebeuren.
6- Plan je bezoeken en noteer wat je per se wilt zien/horen. Begin achteraan op de beurs dan heb je alle ruimte het eerste uur.

Prettige beursdag gewenst!
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Deleted User


DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: morca on September 16, 2017, 09:48:04
Ik heb hierboven al wat feiten genoemd die aardig goed zijn dacht ik.
Word tactisch niet op gereageerd

Ik lees vooral wat vragen en een stelling?  Prima vragen overigens.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

R0N

Quote from: morca on September 16, 2017, 09:48:04
Ik heb hierboven al wat feiten genoemd die aardig goed zijn dacht ik.
Word tactisch niet op gereageerd

Op de website staat uitgebreide informatie en dat kan ik op het forum niet allemaal plaatsen. Gewoon lezen en dan vragen stellen.
Maar voor jou toch een reactie...

Quote from: morcaIn an ideal world you would hear the music exactly as it was intended to be heard. But rooms are not perfect and resonances play havoc below 500Hz. The Wavelet processor will analyze your room and make the calculations to reduce resonant energy as late as 40msecs. The improvement in tonal balance and pitch defnition is not subtle


1 ding wat ik me afvraag.
Men spreekt over corrigeren vd timing van het signaal om de invloeden van de kamer tegen te werken.
Het apparaat zal dan in de timing wat doen waardoor je speaker die freq  met een bijgestelde timing afspeelt.
Ondertussen is de oorzaak ,de akoestiek nog steeds aanwezig
En zullen de reflecties nog steeds invloed hebben op het geluid.........
Doordenkertje....

Waar het om gaat is dat wij het soort geluid determineren in de eerste 3-5 msec en in de eerste 40 msec hebben we al genoeg informatie om het geluidplaatje compleet te maken. Bohmer Audio richt zich vooral op die eerste periode om te meten en correcties te berekenen. We meten zowel de luidspreker als de reactie van de ruimte. Wat er allemaal precies gebeurt en en hoe de correcties plaatsvinden weet ik ook (nog) niet. Dat blijft denk ik het geheim van de smid. Wij genieten van het resultaat.

Jouw gedachte
Quote from: morcaHet apparaat zal dan in de timing wat doen waardoor je speaker die freq  met een bijgestelde timing afspeelt.
is niet juist. Er wordt gecorrigeerd aan timing en energie, vooral in die eerste periode, immers daar bepaalt ons hoofd wat we horen.
En ja, de kamer blijft een akoestisch onding. Het is ook altijd aan te raden (via metingen) met fysieke maatregelen de akoestiek te verbeteren. Maar onze huiskamer is een huiskamer en de fysieke maatregelen zijn meestal beperkt mogelijk.

ron

PS. Zien en horen (en alle andere sensorische waarnemingen) zijn niet alleen fysiek, maar vooral ervaring, kennis. Als ik nog nooit een trompet of trombone gehoord heb dan zal ik het verschil niet kunnen waarnemen. Het zijn toeters. Het is de ervaring die ons horen (daar gaat het nu over) rijker maakt.
Zo kun je ook onmiddelijk een bekende stem horen in een groep. Binnen no time herken je de persoon. Liedjes ook zo. Je hoort een paar noten en je vult het hele lied in. Dat is de kracht van geluidstrillingen waarnemen en vergelijken met de verzameling die in je hoofd zit. En als er een overeenkomst is, dan weet je wat je hoort. Dat hele proces voltrekt zich in een paar milliseconden.

Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

morca

Quote from: R0N on September 16, 2017, 10:26:05
Op de website staat uitgebreide informatie en dat kan ik op het forum niet allemaal plaatsen. Gewoon lezen en dan vragen stellen.
Maar voor jou toch een reactie...

Waar het om gaat is dat wij het soort geluid determineren in de eerste 3-5 msec en in de eerste 40 msec hebben we al genoeg informatie om het geluidplaatje compleet te maken. Bohmer Audio richt zich vooral op die eerste periode om te meten en correcties te berekenen. We meten zowel de luidspreker als de reactie van de ruimte. Wat er allemaal precies gebeurt en en hoe de correcties plaatsvinden weet ik ook (nog) niet. Dat blijft denk ik het geheim van de smid. Wij genieten van het resultaat.

Jouw gedachte  is niet juist. Er wordt gecorrigeerd aan timing en energie, vooral in die eerste periode, immers daar bepaalt ons hoofd wat we horen.
En ja, de kamer blijft een akoestisch onding. Het is ook altijd aan te raden (via metingen) met fysieke maatregelen de akoestiek te verbeteren. Maar onze huiskamer is een huiskamer en de fysieke maatregelen zijn meestal beperkt mogelijk.

ron


Dat is juist wat ik zeg dus wel correcte gedachte dan lijkt me.
Je zegt het zelf ook vooral de timing...
Maar goed de tijd zal het weer leren.

Hopelijk ben ik er ook even.
Wil wel eens wat mensen van hier ontmoeten en dit apparaat in actie zien.
Laat je ook een soort vergelijk horen.
Met en zonder bv


R0N

Quote from: morca on September 16, 2017, 11:06:32
Dat is juist wat ik zeg dus wel correcte gedachte dan lijkt me.
Je zegt het zelf ook vooral de timing...
Maar goed de tijd zal het weer leren.

Hopelijk ben ik er ook even.
Wil wel eens wat mensen van hier ontmoeten en dit apparaat in actie zien.
Laat je ook een soort vergelijk horen.
Met en zonder bv

Timing EN energie!

Ja, we kunnen A/B-en om de invloed van de correctie te laten horen.
Maar vooral luisteren met, zo mooi......

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

Wat is het uiteindelijke geluidstechnische verschil met bv de Trinnov ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

R0N

Quote from: chansig on September 16, 2017, 12:00:26
Wat is het uiteindelijke geluidstechnische verschil met bv de Trinnov ?

Gr. Hans
Wat is het rijverschil tussen een BMW en een Audi?
Ze rijden alletwee even lekker!

Maar serieus, ik vertegenwoordig nu Böhmer Audio en concentreer me daarop.
Het past mij niet om de verschillen met andere merken breed uit te meten.
Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

morca

Quote from: R0N on September 16, 2017, 11:22:26
Timing EN energie!

Ja, we kunnen A/B-en om de invloed van de correctie te laten horen.
Maar vooral luisteren met, zo mooi......

ron
De energie zijn de akoestische invloeden die ik bedoel.

Maar goed laat ik je topic niet verder vervuilen.
Succes op de show en dit product.
Misschien ga ik ook kom ik je de hand ff schudden en luisteren

chansig

Quote from: R0N on September 16, 2017, 12:42:32
Wat is het rijverschil tussen een BMW en een Audi?
Ze rijden alletwee even lekker!

Maar serieus, ik vertegenwoordig nu Böhmer Audio en concentreer me daarop.
Het past mij niet om de verschillen met andere merken breed uit te meten.
Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.

ron
O ik dacht dat je ook Trinnov verkocht. Sorry.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

R0N

Quote from: chansig on September 16, 2017, 12:59:02
O ik dacht dat je ook Trinnov verkocht. Sorry.

Gr. Hans

Geeft niet.
De relatie met Trinnov is per 1 juni van dit jaar geëindigd.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

chansig

Vanaf juni 2017 zijn we geen distributeur meer van Trinnov hardware en richten ons nu op advies en fine-tuning van Trinnov-apparaten bij klanten.

Je doet wel wat voor ze dus dan kan je toch gewoon iets over de klankmatige verschillen vertellen ? Of zie ik dat dan verkeerd ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

R0N

Quote from: chansig on September 16, 2017, 13:23:16
Vanaf juni 2017 zijn we geen distributeur meer van Trinnov hardware en richten ons nu op advies en fine-tuning van Trinnov-apparaten bij klanten.

Je doet wel wat voor ze dus dan kan je toch gewoon iets over de klankmatige verschillen vertellen ? Of zie ik dat dan verkeerd ?

Gr. Hans
zie p.m.
ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

DofN

Quote from: R0N on September 15, 2017, 16:16:07
Böhmer Audio is de eerste die ook echt de menselijke auditieve waarneming en verwerking als uitgangspunt neemt. Dat vraagt om een heel andere aanpak die zorgt voor een verrassend mooie en natuurlijke weergave: geen kunstmatige vervlakking van het geluid (analytisch i.p.v. levendig), zoals dat nog wel eens wordt ervaren bij andere systemen.

Eerst maak je wel een vergelijking maar je durft het beestje niet bij de naam te noemen?

Quote from: R0N on September 16, 2017, 12:42:32

Maar serieus, ik vertegenwoordig nu Böhmer Audio en concentreer me daarop.
Het past mij niet om de verschillen met andere merken breed uit te meten.
Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.

ron

Ik heb daar geen begrip voor. Als je iets verkoopt, ga je ervoor en durf je vergelijkingen ook aan.


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software