Nut/Onzin DAC als input voor HT versterker

Started by PatrickB, January 28, 2017, 16:08:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickB

Veel moderne HT A/V receivers beschikken over allerlei geavanceerde processing functies dankzij allerlei DSP chips die ervoor moeten zorgen dat de weergave wordt verbeterd.

Nu vraag ik me af in hoeverre een externe (stereo) DAC bijdraagt aan een betere (stereo) muziek weergave aangezien het analoge signaal dat de DAC heeft geproduceerd in de versterker waarschijnlijk wordt omgezet naar een digitaal signaal voor de audio processing en uiteindelijk dus weer een D/A conversie richting de daadwerkelijke versterking.

In mijn specifieke geval gebruik ik een NAD T757v2 voor zowel mijn film als normale (stereo) muziek weergave. Een tijd heb ik een externe DAC gebruikt (Audio-gd) en met de 'analog bypass' functie van de versterker actief zouden dan alle digitale functies worden overgeslagen.

Echter nu wil toch mede ivm een sub gebruik maken van de processing functies van de versterker.

En nu vraag ik me dus af of ik niet beter de versterker het oorspronkelijke digitale signaal kan voeren en de DAC er tussen uit halen om zo 'nutteloze' D/A en A/D slagen uit de keten te halen.

Iemand suggesties? Iemand die wat meer van de digitale specs van de NAD T757 weet? Wat zou het optimale digitale input signaal zijn (sampling rate/bits)?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Raspberry PI B+ with Hifiberry Digi+, Audio-GD DAC and NAD A/V receiver with Dali Euphonia IWS-3 front speakers

rovinggecko

Hoe klinkt het?

Bij mij heb ik gewoon eea vergeleken, en ga nu vanuit mn nuc via een singxer su-1 over coax naar mijn pre/pro (mijn Meridian G68 heeft geen usb ingang).
Een dac er tussen leverde (met wat ik getest heb) geen winst op.
Wel was er winst door extern (via hqplayer) te upsampelen naar 96 kHz, de sample rate van de G68 dac, zodat die niet zelf hoeft te upsampelen.

Volgens mij een gevalletje YMMV.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Raphie

Quote from: rovinggecko on January 28, 2017, 17:34:42
Hoe klinkt het?

Bij mij heb ik gewoon eea vergeleken, en ga nu vanuit mn nuc via een singxer su-1 over coax naar mijn pre/pro (mijn Meridian G68 heeft geen usb ingang).
Een dac er tussen leverde (met wat ik getest heb) geen winst op.
Wel was er winst door extern (via hqplayer) te upsampelen naar 96 kHz, de sample rate van de G68 dac, zodat die niet zelf hoeft te upsampelen.

Volgens mij een gevalletje YMMV.
kan die geen 44.1 weergeven dan?
JBL PRX Power!

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Raphie

#4
Waarom speel je dan niet gewoon native 44.1? Iedere conversie is een consessie.
JBL PRX Power!

rovinggecko

De dac convert dit ook. Het enige wat ik doe is zelf kiezen hoe die conversie plaats vindt. Lees je eens rustig in zou ik zeggen, en als je dan nog vragen hebt suggereer ik dat je het hqplayer topic gebruikt.
Kunnen we hier terug naar de originele vraag.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

morca

Een asynchrone usb DAC ,en dan met de comp en foobar bestanden afspelen bezorgt mij een goed hoorbare verbetering in de weergave.
Wel altijd de org bestanden ,nooit upsampelen.
Zoals Raphie al zegt daar word het nooit beter van.

PatrickB

Quote from: rovinggecko on January 28, 2017, 18:28:00
De dac convert dit ook. Het enige wat ik doe is zelf kiezen hoe die conversie plaats vindt. Lees je eens rustig in zou ik zeggen, en als je dan nog vragen hebt suggereer ik dat je het hqplayer topic gebruikt.
Kunnen we hier terug naar de originele vraag.
Ja graag :)

Juist omdat mijn voorkeur qua weergave nu ligt bij het gebruiken van de DSP functionaliteit twijfel ik aan het nut van de  losse DAC in de keten.

Is het niet slimmer om evt. het bron signaal 1-malig kwalitatief zo goed mogelijk te upsamplen naar de native resolutie van de interne processing (iemand enig idee wat die is?) ipv bij iedere weergave opnieuw?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Raspberry PI B+ with Hifiberry Digi+, Audio-GD DAC and NAD A/V receiver with Dali Euphonia IWS-3 front speakers

PatrickB

Geen verdere aanvullingen en/of ideeën?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Raspberry PI B+ with Hifiberry Digi+, Audio-GD DAC and NAD A/V receiver with Dali Euphonia IWS-3 front speakers

paaj

De versterker en DAC heb je al, dus het is makkelijk het gewoon zelf thuis te proberen.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat de DAC klankmatig misschien nog wel verschil kan maken omdat deze het digitale signaal al eens verwerkt en dus een signaal doorstuurt dat niet meer gelijk is aan de opname en mogelijk een net andere balans heeft.
Meest pure zou dan inderdaad zijn digitaal de versterker in.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Kjelt

Extra da/ad omzetting tov digitaal in zou in theorie een minder resultaat dienen op te leveren.
Echter als je DAC een bepaalde sound heeft (daarmee doel ik dus op de analoge output sectie van de DAC die wellicht niet spectrum neutraal is maar aan jouw specifieke wensen voldoet) zal je dat wel verliezen.
Luisteren en testen dus. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het DSP gebeuren voor puur stereo tenzij je het echt top of the bill doet (zeg maar ala Trinnov).
Tenzij je regelmatig liefhebber bent van bepaalde muziek waarin zeer zware lage frequenties zitten (orgelconcerten met lage registers bv) zou ik zelf de voorkeur geven aan een vereenvoudiging door alleen  een bron en goede stereo voorversterker en eindversterker te gebruiken op je luidsprekers met een luidspreker switch voor het ht gebeuren.
Zo heb ik jaren gedraaid met een analoog scheidingsfilter (Bryston 10B) tot mijn vriendin kwam en de WAF te laag vond. Sindsdien ben ik overgestapt op puur HT waar het allemaal veel minder kritisch komt vanwege de soundtrack zelf en de meerkanaals weergave.

DofN

#11
Je kan wel degelijk een klankmatig verschil horen door een DAC voor je versterker met interne DAC te zetten. De kwaliteit van de laatste bepaalt uiteindelijk wat je hoort: maar de kwaliteit van de meeste normale DAC chips zijn gehoormatig identiek.
De kleuring van de eerste blijft behouden, daar doet een interne DAC niets aan. Vaak zijn die klankkleur verschillen tussen DAC-s zo minimaal dat je DSP hier niets mee doet. Overigens, de DAC (chip) zelf geeft geen kleuring; het is het hele gebeuren achter de chip die dat soms doet. Een goede DAC kleurt niet, vind ik dan.

Ik ben overigens een voorstander van DSP, hoe minimaal deze ook is; je zal bijna altijd een beter laag krijgen dan zonder - waarmee het hele geluid opknapt. Zelfs de goedkoopste miniDSP is nog een verademing. En Trinnov is goed, maar er bestaat ook kritiek op. Ieder zijn meug, niets aantrekken van horen zeggen en andere meningen en lekker zelf je DSP-pad vinden.

Ik ben geen voorstander van overbodige DAC - ADC - DAC conversies aangezien kleuring juist niet de bedoeling is (daar heb je eventueel nog voicings voor op je versterker). Ik doe zelf niet meer aan DAC omdat ik overgestapt ben op Lyngdorf. Heerlijk :) Maar voorheen met een NAD DAC M51 klonk het ook heerlijk :)





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kjelt

Quote from: doorofnight on February  1, 2017, 09:58:38
Je kan wel degelijk een klankmatig verschil horen door een DAC voor je versterker met interne DAC te zetten.
De kwaliteit van de laatste bepaalt uiteindelijk wat je hoort: maar de kwaliteit van de meeste normale DAC chips zijn gehoormatig identiek.
Daar ben ik het niet mee eens en is ook eenvoudig aan te tonen: zet een waardeloze ruizende 8 bits DAC voor je versterker met interne 24 bits high end DAC en die kan er echt geen lekkere muziek meer van maken.
Je hebt een keten en iedere zwakste schakel in die keten is de beperkende factor daar kan een verderop of eerder gelegen sterkere keten niets meer aan veranderen.



DofN

Als je er een defecte DAC voor zet zoals in jouw voorbeeld, zal de laatste DAC dat geluid echt niet verbeteren of verslechteren. Met bepalen bedoel ik niet dat een DAC iets verbetert. Want dat doet een DAC niet. Omgekeerd: zet je een goede DAC voor een defecte DAC, dan zal je de laatste DAC horen. Niet de eerste.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kjelt

Precies, hoeft trouwens niet een defecte DAC te zijn kan ook een minder goed klinkende DAC zijn  ;)

DofN

Over vermeende kwaliteitsverschillen tussen hedendaagse DAC chips kunnen we een boom opzetten, maar dat gaat voorbij aan de vraag van de TS. Denk ik zo :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

PatrickB

Allen, dank voor jullie inzichten.

Maar eens even wat tijd zien te vinden om uitgebreid te gaan luisteren.

Iemand misschien nog info over de chips/specs die NAD gebruikt in zijn apparaten zoals mijn T757v2?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Raspberry PI B+ with Hifiberry Digi+, Audio-GD DAC and NAD A/V receiver with Dali Euphonia IWS-3 front speakers