Velodyne na 17 jaar...

Started by jossie, September 22, 2016, 23:55:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Neem van mij aan dat de aan/uit schakelaar van een DD van een betere kwaliteit is dan de interne condensatoren...,want de DD van mij is van 2004 en de aan/uit-schakelaar word vanaf dag een tot op de dag van vandaag elke dag wel 'n keer aan....en uit geschakeld  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

HTip

Quote from: jossie on May  3, 2017, 21:57:28
Jij hebt nog een DD toch? geen +? Als jij het in het Engels beter begrijpt moet je zeker even Velodyne contacten.

Ik raad je aan de sub uit te zetten met de schakelaar. De trigger heeft een beperkte invloed. Ik denk dat die meer bedoeld is om een beetje energie te besparen, niet om het apparaat te ontzien.

Anderzijds gaan schakelaars ook stuk van vet vonken door grote inschakelstromen...  ::)

De tijd zal je dan leren wat je mogelijk beter had kunnen doen   ;)

De laagspanningsvoeding is na tien jaar aanstaan gaar, dat weet ik inmiddels wel vrij zeker.
Ik heb inderdaad een DD, de laatste van de serie. Daarna werd de DD+ geïntroduceerd. Sinds jij dit hebt gemeld in dit topic zet ik iedere keer de sub uit met de schakelaar. Zoals gezegd beter voorkomen dan genezen. Als ik de sub weer aanzet voor een film, dan doe ik dat voordat ik de receiver aanzet en de 12V trigger wordt geactiveerd.

Zal eens kijken of Velodyne hier meer over kan vertellen. Wordt vervolgd...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jossie

Dat nemen wij graag van jou aan papaleo!

Maar fabrikanten wisselen wel eens af-en-toe van leverancier...

Ik meen me te herrinneren dat dit topic ging om een bepaalde batch van condensatoren die problemen veroorzaken   ::)

En aangezien die wisseling in 2005 is begonnen hebben ze toen misschien ook wel... maar nee, ik heb nog niemand horen klagen over de schakelaar (wel bij SVS trouwens).

Quote from: HTip on May  3, 2017, 22:08:03
Ik heb inderdaad een DD, de laatste van de serie. Daarna werd de DD+ geïntroduceerd. Sinds jij dit hebt gemeld in dit topic zet ik iedere keer de sub uit met de schakelaar. Zoals gezegd beter voorkomen dan genezen. Als ik de sub weer aanzet voor een film, dan doe ik dat voordat ik de receiver aanzet en de 12V trigger wordt geactiveerd.

Dat is dan toch prima zo?

Omni !

HTip

Zeker! Het is alleen wat meer moeite ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

oajungen

Ha Jossie,
Super bedankt dat je mijn DD12 zo snel hebt kunnen fixen! Morgenavond hoop ik sinds een hele tijd weer lekker te kunnen spelen met een sub die goed werkt. Begrijp uit je berichtjes dat mijn DD12 een "zooitje" was :-). Zal kijken of ik mijn leven kan beteren met het omzetten van de schakelaar. Punt blijft toch wel dat bij het omzetten van de schakelaar de stop er regelmatig uitvliegt. Dus het is nogal een gedoe helaas. Upgraden naar een DD12+ is ook een optie begrijp ik. Dan nog wel even doorsparen  :blink:

De DD12 kan er nu gelukkig wel weer een jaar of 10 tegenaan  :clapping:

Gr. Olaf.

Kjelt

Quote from: oajungen on May  3, 2017, 23:01:22
Punt blijft toch wel dat bij het omzetten van de schakelaar de stop er regelmatig uitvliegt.
Voor je groep de automaat opwaarderen naar een C karakteristiek of een smeltzekering plaatsen.
Op zich geeft het wel aan dat er een flinke inrushcurrent optreedt dit is met name weer slecht voor de schakelaar die de grote stroom en ermee gepaard gaande "vonk" steeds zal moeten inschakelen.

jossie

Quote from: Kjelt on May  4, 2017, 09:25:11
Voor je groep de automaat opwaarderen naar een C karakteristiek of een smeltzekering plaatsen.
Op zich geeft het wel aan dat er een flinke inrushcurrent optreedt dit is met name weer slecht voor de schakelaar die de grote stroom en ermee gepaard gaande "vonk" steeds zal moeten inschakelen.

Papaleo heeft daar dus geen last van...

Bij mij thuis springt de zekering (automaat) overigens niet, opwaarderen kan geen kwaad en lost het probleem inderdaad 99% zeker op.
Omni !

Kjelt

Bij mij vloog de automaat er ook regelmatig uit, ik heb twee Velodynes maar schakelde ze om de beurt handmatig in en bij 1 op de 8 keer was het raak.
Nu heb ik gehoord dat latere DD modellen een ingebouwde softstart schakeling hebben gekregen van Velodyne, wellicht interessant om die een keer uit te tekenen als je weer eens zo'n Velodyne tegenkomt Jossie. Meestal is het trouwens een eenvoudige NTC evt icm een relais.
Ik heb zelf in 2010 een wat rigoreuzere oplossing gekozen, een complete softstart kast :)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107205.0

oajungen

Intussen speelt de DD12 weer bij mij thuis en lijken alle probleempjes die ik had opgelost. @Jossie, dank voor de topservice en snelle afhandeling!

jossie

Gisteren de sub nog even aangezet, hop, daar ging de automaat...
Maar 's een simpele oplossing verzinnen.
Omni !

Kjelt

t'is ook niet zo vreemd, gelijkrichter gevolgd door een flink grote elco bank (ongeladen gelijk aan een kortsluiting) en er gaat me gedurende een korte tijd een hoop stroom doorheen  :blink:
Wat altijd werkt is een weerstand in serie (bv 50ohm 100W ofzo) en daaroverheen een tijdvertraagd relais die na 1 seconde de weerstand overbrugt.
Die relais zijn standaard te koop voor een paar tientjes, mooi kastje eromheen met wcd erop gemonteerd klaar.
Wat ook kan is een NTC in serie maar dan heb je wel de juiste nodig en dit zijn flinke stromen, ben er zelf niet zo happig op.


vik

Jouw sub is prima Philip!

Het beste is om de sub gewoon uit te zetten met de schakelaar. Ik dacht dat ik jou dat had verteld blijkbaar niet dus.  ::)


Quote from: HTip on May  3, 2017, 21:45:49
Mijn sub is van augustus 2010, dus nog (lang) niet in de gevarenzone, maar voorkomen is beter dan genezen. De sub wordt sinds oktober 2011 aangeschakeld via de 12V trigger.

In oktober is de DD-18 door CineMike gemodificeerd en ik herinner me nu dat doordat ik de AB was vergeten mee te geven, ze de sub niet konden inschakelen en testen. En pas toen ik in de nieuwe receiver de 12V trigger weer had ingesteld kreeg ik hem weer aan. Wat zegt je dit?

Volgens CineMike was het versterkerboard overigens gelukkig nog prima in orde :thumbs-up:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

papaleo

#88
Quote from: jossie on May  4, 2017, 09:30:08
Papaleo heeft daar dus geen last van...

Bij mij thuis springt de zekering (automaat) overigens niet, opwaarderen kan geen kwaad en lost het probleem inderdaad 99% zeker op.

Verklaring:

Bij mij thuis heb ik voor mijn video/hifi apparatuur destijds een apparte stroomgroep laten aanleggen met een 32A audiofile AHP smeltzekering...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

jossie

Quote from: Kjelt on May  5, 2017, 10:23:14
t'is ook niet zo vreemd, gelijkrichter gevolgd door een flink grote elco bank (ongeladen gelijk aan een kortsluiting) en er gaat me gedurende een korte tijd een hoop stroom doorheen  :blink:
Wat altijd werkt is een weerstand in serie (bv 50ohm 100W ofzo) en daaroverheen een tijdvertraagd relais die na 1 seconde de weerstand overbrugt.
Die relais zijn standaard te koop voor een paar tientjes, mooi kastje eromheen met wcd erop gemonteerd klaar.
Wat ook kan is een NTC in serie maar dan heb je wel de juiste nodig en dit zijn flinke stromen, ben er zelf niet zo happig op.

Alle inschakelvertragingen kunnen ook weer hun eigen problemen veroorzaken. In power versterkers zit ook soms wel zoiets.

Er zit voor dat doel al een Thermistor in de DD serie. Die is 2R5, 100J ongeveer. De soldeerbruggen voor 110V doen echter vermoeden dat die waarde ook in de 110V versie zit. Daardoor zou de inschakelstroom ongeveer twee keer groter kunnen zijn in Europa. Ik dacht daarom aan  één enkele identieke thermistor in een eurosnoer opnemen met een doosje met trekontlastingen.

Technisch zal dat een goede oplossing zijn. Of het mag? Iemand? Maar 's een maken denk ik.

Quote from: papaleo on May  5, 2017, 12:15:50
Verklaring:

Bij mij thuis heb ik voor mijn video/hifi apparatuur destijds een apparte stroomgroep laten aanleggen met een 32A audiofile AHP smeltzekering...


Dan hoop ik dat daar met de bedrading rekening mee is gehouden. Over de 2,5 kwadraat leidingen mag maximaal 16A en moet dus ook 16A afgezekerd zijn.

Maar eigenlijk van de zotte dat we het hier over hebben. Zo goedkoop zijn die dozen niet. Het ontwerp uit die tijd is niet geschikt voor 230V (Europa).
Omni !

HTip

Quote from: vik on May  5, 2017, 11:39:14
Jouw sub is prima Philip!

Het beste is om de sub gewoon uit te zetten met de schakelaar. Ik dacht dat ik jou dat had verteld blijkbaar niet dus.  ::)
Dat heb je me inderdaad verteld herinner ik me nu. Ik heb niet zo'n goed geheugen [emoji23]

Van jou heb ik dus blijkbaar de tip om de DD18 met de schakelaar uit te schakelen wat ik natuurlijk braaf die [emoji2][emoji106]
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

jossie

#91
Na mezelf uitgenodigd te hebben bij Papaleo  ::), twee kisten met gereedschap gevuld  ;), in een rechte lijn naar Leo gestuurd. Hemelsbreed zo'n 10 kilometer dus ik dacht even met de vingers aanzitten...

Nog even bellen want het hek zit dichtgespijkerd, omrijden en ja hoor Leo wacht me buiten al op. Dit is wel een echte Home theater woonkamer, daar hou ik van. De patiënt houd zich gedeisd maar in mijn ooghoeken zie ik 'm al, de foto's op het forum kloppen precies natuurlijk.

Volgens Leo is het probleem begonnen na een enorm harde knal. We hebben er wat over gepraat en de vraag blijft waar die vandaan is gekomen. Uit de receiver? (dan is de module niet stuk) of uit de Velodyne zelf? Dan is de ingebouwde versterker wel 'stuk'.

Als de knal uit de receiver kwam zou de sub deze normaal hebben moeten verwerken zonder schade, alle begrenzing/bescherming is dan aanwezig. Blijft wel een feit dat de woofer inmiddels ook zo'n 13 jaar is, de lijmverbindingen (en die houden een woofer bij elkaar) zijn niet van gisteren.
Als de knal uit de module is gekomen is de beveiliging waarschijnlijk kansloos want die is niet los te zien van het ontwerp.

Voor aan de woofer voel ik al meteen dat deze aanloopt, hij kan niet vrij bewegen in de luchtspleet. Daarmee is de avond eigenlijk al voorbij want we hadden al besproken dat de combinatie van een (half) defecte module en een defecte woofer een no go is.

Module eruit geschroefd, deze kan zo de etalage in. Helemaal niets aan te zien, geen overbelaste/verouderde elco's te zien, ook niet de CS condensatortjes die problemen geven. Op zich in nieuwstaat.
Dempingsmateriaal eruit en dan zien we de achterzijde van de woofer, bij dit model kijk je achter tegen de spider aan die open en bloot in het zicht zit. Nog even goed kijken en dan valt me op dat de spider is losgescheurd van de spreekspoeldrager. Ai...
De spider is zo te zien gelijmd met epoxy lijm wat ik me wel kan voorstellen bij een dergelijke power woofer. Onder in de kast liggen ook stukjes van de lijmrand...

Dit deel van de spreekspoel wordt niet speciaal warm en de lijm en de spider zijn ook niet verkleurd. De oorzaak lijkt mechanisch en zeker niet thermisch.

Als door een technisch defect in de versterker in een keer de volledige condensatorbank wordt leeg gekieperd in de spreekspoel verwacht ik dit soort mechanische schade. Dan wordt de spreekspoel gelanceerd, zo te zien aan de breuk naar binnen toe in dit geval.

Op zich wel een uitdaging om de woofer te repareren, dat krijg ik denk ik wel voor elkaar  maar ja... Als de module over twee weken weer een knal geeft? Lastig.
Leo, doe wat je wilt, maar ik zou deze Velodyne ontmantelen. Een volgende woofer kan in een split second vernield worden.

Maar ik kan er uiteraard ook naast zitten, de lijm is oud, afgebrokkeld en zit nu deels in de luchtspleet (of daar nog meer schade is aan de opnemer of de aanhechting spoel/konus kun je zo niet zien). Dat verklaard wel een beetje het rare geluid. Misschien was de harde knal wel uit de receiver en is de woofer door ouderdom niet bestand geweest tegen de dreun.

Gokje dan maar?
Omni !

Kjelt

Goed verhaal  :thumbs-up: , mis helaas wel de fotos  ;)
Het blijft een lastige afweging, repareren of afschrijven.
Is de elektronica niet te testen door er een weerstand van de juiste impedantie aan te hangen en vervolgens te meten of deze nog ok is ?

jossie

Geen enkele foto gemaakt! De spider had gekund maar is niet zo heel veel aan te zien. Helemaal niet aan gedacht.

De module werkt nog, dat is het gevaarlijke nu natuurlijk. Maar als die defect is op een manier die ik niet ken en dat kunstje maar heel af en toe laat zien is dat een beetje onbegonnen werk.
Omni !

morca

Driver dus idd stuk beter gezegd spreekspoel..
En zelfs de spider afgescheurd :o
Dan heeft hij een beste klap gehad vd elektronica!!
Ja moeilijk wat doe je hiermee.
Als de subamp die klap gaf waneer doet hij het dan weer.

Papaleo was toch pas al eens een nieuwe sub aan het overdenken.
Ik zeg JL audio of Rythmik ;D

solitaire

Een sub met 'storing', dat lees ik vaak, vaker dan van andere audio spullen. Sunfire, zoals bv. de sub die ik heb, staan ook bekend om hun falen (ik wist dit bij aanschaf, neem bewust de gok, maar bij Velodyne was dit tot voor kort niet bekend ...). Is dit correct geconcludeerd of zijn de storingen bij subs op sich niet abnormaal ? Wat is de reden, kans op 'misbruik' bij subs groter, bezuinigd op productiekosten, aanpassing US>EU specs, toeval, ...

Balen voor papaleo iig. ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

blue-eyes

Heeft Peerless Monster niet nog een hele leuke sub te koop?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jossie

Plaatje gezocht hoe het er ongeveer uitziet, kan ook wel een ander (niet DD serie) woofertje zijn maar maakt niet zoveel uit.

Op de foto zie je de gelige ronde cirkel, dat is de spider. Aan de voorzijde zit er nog een voor meer stabiliteit. Die spider is in het midden bevestigd aan de spreekspoeldrager, de ronde koker die van van voor naar achter door het magneetstelsel loopt. De aanhechting van de spider aan die koker is in dit geval losgescheurd. Mogelijk is er meer schade maar ik heb de woofer er niet uit gehaald.
Omni !

papaleo

#98
Nee...ik heb ook geen fotos gemaakt ben normaal wel van hier en daar een foto van te maken,komt wellicht omdat Jos het al na 2 minuten wist...'douif is tood menheer...
Heb alleen een foto gemaakt van dat Jos de electronica/plaat ging verwijdere om wanneer deze weer gemonteerd werd de stekkertjes niet verkeerd te doen...

Nee...,mijn 'gevoel' is toch veranderd  ::) ik ga er toch maar niet meer aan sleutelen wellicht zal de terleurstelling nog groter worden dan dat hij als is...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

#99
Quote from: Blue-Eyes on October 25, 2017, 12:36:56
Heeft Peerless Monster niet nog een hele leuke sub te koop?

Thx,maar ik ben ook hier strikt gebonden aan mijn kast maten en deze gaat niet passen.

Dit zijn max.maten (hxbxd) (60,5x48,5x52)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels