Exodus Audio Shiva-X: ontwerp suggesties?

Started by vincneus1, September 15, 2016, 21:37:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lambert

De ts geeft aan:
- Exodus shiva x driver aanwezig
- Versterker aanwezig 350W @ 4 ohm
- <100L behuizing
- Liefst 20hz@-3dB
- te willen weten hoe het zit met "het laag opkrikken"
- gehoord te hebben van Linkwitz transforms (en het kiezen van een frequentie (fp))

Al met al denk ik dat de oplossing die ik voorreken hier goed aan voldoet. Hiervoor is inderdaad een DSP nodig, maar ik zie nergens dat de ts hier niet voor open staat. De "equalizer voor windows waarin je simpelweg een frequentie kiest, die boost en klaar bent" komt toch aardig in de buurt van de eenvoud van een minidsp module. Daarbij krijg je met zo'n module ook nog de mogelijkheid om REW correcties door te voeren (maar hier werd niet om gevraagd, da's waar :) )
https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4

QuoteLwt heb je vaak niet nodig.
En zal deze amp ook zeker niet kunnen leveren.

Dat eerste hangt natuurlijk van je eisen en de eigenschappen van een CB zonder LWT af. De LWT is in dit geval nog geen volledige octaaf door de lage Qtc. De aanvullende vermogenseis valt daardoor ook wel mee. Zie onderstaande grafiek, 220W tov 350W versterker (geel). Heb je die woofer zelf in WinISD ingevoerd met de eigenschappen die ik hierboven postte? Ik zie je behoorlijke statements doen (foute berekeningen van mijn zijde, versterkers die niet genoeg vermogen leveren, te grote kasten, etc) terwijl al die info 1-2-3 uit WinISD komt. Lees: volgens mij ben je intelligent genoeg om zelf even door die WinISD dropdowns te bladeren zodat ik niet van elke dropdown een screenshot hoef te plaatsen om iets te onderbouwen wat je als incorrect/onmogelijk bestempeld :) NOI

Mijn posts zijn bedoeld om vicneus1 informatie te verschaffen over de mogelijkheden+eigenschappen van een gesloten subwoofer in deze. Adviseren doe ik niet -zie een aantal posts eerder-, zowel gesloten als bassreflex kan een mooi resultaat geven.

QuoteMbt de xmax ,houd maar 22mm aan deze driver heeft net als de sdx 15 een ontwerp fout.
Bij 23 mm begint er een mechanisch tikkend geluid op te treden.
Dat is altijd goed om te weten!

QuoteVeel te grote kist en onnodige vulling imo.
Grote kist endan nog vullen speelr nog minder strak.
Die vulling heeft een directe relatie met de grootte van de kast. Als ik je goed begrijp, heb je een persoonlijke voorkeur voor een hogere Q dan 0.707. Hierdoor "knalt" de sub wat meer door een symetrische rimpel/bult voordat de afval begint die vervolgens ook wat sneller gaat. Prima, er zijn meer mensen die hier een voorkeur aan geven. In relatie tot een LWT heb je dan wel (veel) meer vermogen nodig omdat de woofer meer "in de greep/damping" van de (kleinere) behuizing komt. Ik heb een persoonlijke voorkeur voor een vlak SPL verloop zonder die rimpel met daarbij iets verder doorlopend laag. Er zijn ook mensen die hier meer de voorkeur aan geven. Allemaal kwestie van smaak :)


morca

#26
Je zegt het al ....aan de hand van berekening.
Ik kan je aan de hand van ervaring vertellen dat die amp eigenlijk te ligt is.
Helemaal voor een boost in het laag,dan stort die boost en de rest inelkaar door een gebrek aan vermogen.
Het feit dat je dat niet snapt baseer ik op dat je slecht advies geeft.
Want dat weten veel meer forumleden..........jij niet lijkt het


Wat je over voorkeur mbt kast zegt ...
De ophanging vd driver is ook stijf bij deze drivers,dus de snelheid vd bass impuls zal ook afnemen door te weinig vermogen.
De te grote kist versterkt dat nog eens.

Nee mijn suggestie geeft geen rimpel voor de afval.
Die regel je mbv dsp weg.
Mbt je freq bereik,ik behaal met 1 12 inch driver met de helft van de xmax van deze alvlak tot 16 hz mbv dsp ,zonder te boosten ,en dmv juiste plaatsing.
Dus heb je wel die strakkere spelende woofer met een kleine kist maar zonder die rimpel.
Kist is maar 38 liter met een f3 van 37 hz.
Resultaat is een zeer gelaagd snel direct spelend ontwerp met een min 3db van 15 hz inroom.

morca

#27
Voorbeeldje erbij:
12 inch
400 watt woofer en aanstuuring
F3 37 hz
kist 38 liter
driver JL audio 12 W3V2D2
Xmax 12 mm
Inroom na dsp zonder te boosten onder het F3 punt om aan te geven dat die LT helemaal niet nodig is,of een grote kist ook niet:

morca

Quote from: vincneus1 on September 15, 2016, 21:37:43
Beste forumleden,

Ik ben sinds kort (vanmiddag) de trotse eigenaar van een Exodus Audio Shiva-X sub :pompom: en wil daar natuurlijk de juiste behuizing voor bouwen.
Ik zit alleen een beetje in over het ontwerp van de subwoofer.
Mijn doel is om het een beetje compact te houden (onder de 100L) maar genoeg diepgang natuurlijk, met voorkeur minstens 20hz@ -3dB.
Ik besloot dus de driver even door winisd te halen en stuitte daar op het volgende:
De driver gaat ongelofelijk laag :pompom:, in een enorme behuizing... :nopompom:   (90L gesloten, 200+L gepoort)

Een kleinere gepoorte behuizng krijgt een grote bult rond de 50hz, en dat met een tuning van 17hz! lager tunen lijkt me geen optie met poorten van 75cm p.s.

ik neigde dus al snel naar een gesloten subwoofer, maar ook daar heb ik zo mijn vragen over...

''Het laag opkrikken'' is een zin die ik vaak voorbij zie vliegen, vooral bij de kleinere subjes, maar hoe doe je dat dan?
Ik weet van het bestaan van Linkwitz transform filters maar daar lijk ik metingen voor nodig te hebben, en die apparatuur heb ik niet. Bestaat er ook een soort equalizer voor windows waar je simpelweg een frequentie kiest, die boost en dan klaar bent (beetje op gehoor dus :-[ )

En, al zou ik een vorm van equalization vinden dan is er nog de mechanische limiet van mijn driver, en de hoeveelheid vermogen beschikbaar voor die boost.
Vermogen zit wel snor (denk ik), heb d.m.v. een auto versterker en server voeding 835w ter beschikking.
maart over de xmax gesproken: Ik zie vaak dingen als ''met dit volume zit je al op je xmax op 40hz @ 250W'' of zoiets dergelijks, wat dus niet de bedoeling is lijkt mij. Maar hoe weten die mensen dit? Is daar een software voor?

AL met al: een jonge jongen met mooie speeltjes, en heel veel vragen...

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen :)

mvg Vince
Mijn advies is bovenstaand onderbouwd.
75 liter bij gesloten
geen vulling
F3 37 hz.
Inroom bij juiste plaatsing zal dit een zeer strak resultaat geven.
Absoluut niet boomerig /bas die eruit knalt na juiste dsp.
En een boost onder de 37 hz heb je niet nodig.
DSP eerst alle pieken er maar eens uit na juiste plaatsing dan kom je makkelijk tot 15-20 hz inroom zonder te boosten.
Die boost zal het vermogen van je amp niet aankunnen en ten koste gaan van het geluidsbeeld van het resultaat.

Dit baseer ik op en berekenen en 25/30 jaar ervaring met subwoofers bouwen.
en niet door simpel alleen wat voor te rekeken.

Wil je wat meer output,dan kan gepoort ook wel bij 100 liter,maar dan loopt de luchtsnelheid in de poort wel op tot waarde,s die ik persoonlijk te hoog vind
Bij 30/40 m,s ga je de poort bijgeluiden horen maken,dat moet je ook niet willen imo.
En de poort word lang,kan je moeilijk in de kist kwijt.

Anders die bandpass die je voorstelde
Alleen kom je niet echt laag dan,en de luchtsnelheid is 30m/s in de poort ipv de optimaal aangeraden 15 to max 20 m/s in de poort.

Lambert

Quote from: vincneus1 on September 15, 2016, 21:37:43
...
En, al zou ik een vorm van equalization vinden dan is er nog de mechanische limiet van mijn driver, en de hoeveelheid vermogen beschikbaar voor die boost.
Vermogen zit wel snor (denk ik), heb d.m.v. een auto versterker en server voeding 835w ter beschikking.
maart over de xmax gesproken: Ik zie vaak dingen als ''met dit volume zit je al op je xmax op 40hz @ 250W'' of zoiets dergelijks, wat dus niet de bedoeling is lijkt mij. Maar hoe weten die mensen dit? Is daar een software voor?

AL met al: een jonge jongen met mooie speeltjes, en heel veel vragen...

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen :)

mvg Vince

Bij een gesloten behuizing is de bewegende speakercone het enige dat voor geluid zorgt. Hoe lager de frequentie, hoe meer lucht er verplaatst moet worden. Hiervoor geldt dat voor een frequentie van 1 octaaf lager er 4 keer zoveel lucht verplaatst moet worden. De speakercone kan zijn diameter niet aanpassen aan de frequentie (duh :) ) dus de enige optie is om de speakercone 4x zoveel uitslag te geven.

In de plaatjes hieronder staan:
- de geluidsdruk (SPL)
- de speakercone uitslag (excursion)
- het hiervoor geleverde vermogen (Watt, of beter, VA, ivm mogelijke fase verschuivingen)

De SPL grafiek loopt tussen 200 en 50hz vrijwel vlak. Van 200 naar 100hz is 1 octaaf omlaag en van 100 naar 50hz is wederom een octaaf omlaag. De cone excursion voor 200, 100 en 50hz is respectievelijk 0.48, 1.97 en 8.07. Je ziet hier dus vrijwel exact -de SPL lijn is niet helemaal recht- de 'keer 4' regel terugkomen.

Nu is de excursie ook afhankelijk van het vermogen. Meer vermogen betekent een grotere excursie. Dit is echter niet op voorhand lineair, omdat er meer krachten op de speakercone werken dan alleen de elektrische. Denk bijvoorbeeld aan de mechanische ophanging en -bij een gesloten kast niet te verwaarlozen- de lucht in de kast die werkt als een veer. Hoe groter de excursie, hoe groter de kracht van de interne lucht. Denk hierbij aan een fietspomp met een afgesloten slang: het eerste stukje gaat nog wel, maar hoe verder je de pomp in wilt drukken, hoe meer kracht je nodig hebt. Een Linkwitz transformatie draait deze regel trouwens om en komt kort-door-de-bocht neer op 'des te lager de frequentie des te meer vermogen ik ga leveren om de excursie op pijl te houden bij een toenemde luchtdruk-weerstand vanuit de kast'.

Om nu terug te komen op je vraag over 250w en 40hz... In de cone excursion grafiek zie je dat hij op 21hz de maximale lineaire excursie bereikt. Hiervoor wordt (zie VA grafiek bij hetzelfde aantal hz) zo'n 208 Watt geleverd. Meer vermogen (zeg 300W) op 21hz zal de speakercone uit zijn lineaire bewegingsgebied laten gaan. Hierdoor krijg je in eerste instantie vervorming en SPL berekeningen kloppen niet meer; nog niet zo veel aan de hand want een mens kan vervorming op 21hz niet waarnemen. Ga je echter nog meer vermogen geven, bijvoorbeeld 500W (speaker kan dit elektrisch veilig aan), dan is de excursie meer dan 40mm en verwacht ik dat de boel mechanisch naar zijn grootje is. (Let op, dit is inclusief LWT en alleen in gesloten behuizing. Zonder LWT loopt de SPL grafiek lang zo recht niet en haal je die lage frequenties + cone excursies niet zomaar)

Om de exacte getallen te weten te komen kun je er voor kiezen om ingewikkelde formules te gaan leren, maar je kunt ook even snel de woofer in WinISD simuleren, naar het tabblad cone excursion gaan en vervolgens het geleverde vermogen steeds wat verder omhoog gooien totdat je bij de limiet komt.

Voor bassreflex speakers ligt het verhaal heel anders. Hierbij is niet alleen de speakercone een geluidsbron, maar tevens de poort. Vanaf de tweede resonantie neemt de poort het over bij het lager gaan van de frequentie. Hierdoor neemt de uitslag van de speakercone juist af en de hoeveelheid luchtverplaatsing in de poort juist toe. Hierdoor haal je de maximale excursie minder snel en mede daardoor kunnen bassreflex systemen vaak luider spelen. 1 addertje onder het gras: de poort heeft een tuning frequency. Hieronder houdt het feest in 1x op. Bij frequenties onder deze tuning frequentie heeft de speakercone geen tegendruk van de kast meer en wappert hij alle kanten uit (=snel machanisch kapot).

Hopelijk heb ik het een en ander kunnen verduidelijken :)

Lambert

In de grafiekjes hierboven is geel de gesloten behuizing en grijs de bassreflex.

Lambert

Quote from: morca on September 18, 2016, 13:58:33
Je zegt het al ....aan de hand van berekening.
Ik kan je aan de hand van ervaring vertellen dat die amp eigenlijk te ligt is.
Helemaal voor een boost in het laag,dan stort die boost en de rest inelkaar door een gebrek aan vermogen.
Het feit dat je dat niet snapt baseer ik op dat je slecht advies geeft.
Want dat weten veel meer forumleden..........jij niet lijkt het


Wat je over voorkeur mbt kast zegt ...
De ophanging vd driver is ook stijf bij deze drivers,dus de snelheid vd bass impuls zal ook afnemen door te weinig vermogen.
De te grote kist versterkt dat nog eens.

Nee mijn suggestie geeft geen rimpel voor de afval.
Die regel je mbv dsp weg.
Mbt je freq bereik,ik behaal met 1 12 inch driver met de helft van de xmax van deze alvlak tot 16 hz mbv dsp ,zonder te boosten ,en dmv juiste plaatsing.
Dus heb je wel die strakkere spelende woofer met een kleine kist maar zonder die rimpel.
Kist is maar 38 liter met een f3 van 37 hz.
Resultaat is een zeer gelaagd snel direct spelend ontwerp met een min 3db van 15 hz inroom.

Ach, weetje, je hebt eigenlijk ook helemaal gelijk!! :worship: Je weet tenslotte al alles van mij en mijn kennis+ervaringen op dit gebied, toch?  :worship:


Wel leuk om te lezen dat ook jij gaat DSP'n en je dat eerder nog aanhaalde als grondslag voor mijn niet zo goede 'advies'. Hebben we toch nog wat van elkaar opgestoken.

I rest my case, see you in the next topic :)


Ejorne

Ik heb destijds helaas ook de theoretisch meest optimale winisd berekening aangehouden voor mijn sdx15. 95 liter en gevuld met baf.

Ik heb daarna al vaker mogen ervaren dat een sub in een wat kleinere behuizing veel duidelijker subtiele basrifjes laat horen. Mijn sub helaas (nog) niet. Natuurlijk hoor ik de bas ook maar het karakter is veel meer boemerig. Je hoort die kleine verschillen in toonhoogte veel minder goed. Ook het abrupt stoppen van een basgeluid doet mijn woofer veel minder goed. Het lijkt wel of de conus nog even na blubbert.

Winisd laat op mijn kastinhoud een  vlakkere respons zien. En in een kleinere kast inderdaad iets een bult voordat de woofer afvalt. Alleen zijn die grafieken in de praktijk compleet overruled door de eigenschappen van de kamer waarin deze komt te spelen. Dus die vlakke theoretische respons zegt niets meer wanneer hij in de kamer geluid staat te produceren.

En met dsp, daar ontkom je bij een goede inroom basweergave niet aan, poets je de respons wel weer rechter.
Het voordeel van de strakkere basweergave bij de kleinere kist heeft mij doen overtuigen dat ik voortaan een kleinere behuizing zal gaan gebruiken dan de theoretisch optimale berekening.

Met dank aan morca, zonder hem zou ik deze kennis niet hennen gehad. Helaas was ik destijds tijdens het ontwerp van mijn kist nog te eigenwijs.

En volgens mij zie ik dezelfde soort ontwerpen terug in veel goede subwoofers. Zoals een JL of een Velodyne, beide relatief kleine kastjes met verdomd strakke weergave.

morca

Quote from: Lambert on September 18, 2016, 15:21:15
Ach, weetje, je hebt eigenlijk ook helemaal gelijk!!
Het gaat mij niet om gelijk krijgen.
Maar meer om onderstaande reactie van Ejorne die het aan de hand van berekeningen zoals jij nu doet geadviseerd kreeg hier voor ik hier lid was....
En een te grote kist heeft.
En in eerste instantie een te lichte amp gekocht had wat later weer voor extra kosten zorgde voor een zwaardere amp.

Ik lees een toon van..........
Staat je niet goed,aangezien over de hele wereld heen op fora te vinden is dat je voor een boost in het laag/LT echt serieus meer vermogen nodig hebt,geen paar 100 watt maar echt een berg.
Dus dat zegt niks over mijn inschatten over jouw,maar meer over jouw kennis mbt vermogen wat hiervoor benodigd is.

Mbt het dspen wat je aanhaald wat ik toepas.....jij wil ermee gaan boosten,ik raad boosten altijd af maar vlak de pieken.
Dus vraag idd wel af hoever je kennis rijkt,of je kennis om goed te lezen wat ik doe  ;)


Quote from: Ejorne on September 18, 2016, 15:26:38

Met dank aan morca, zonder hem zou ik deze kennis niet hennen gehad. Helaas was ik destijds tijdens het ontwerp van mijn kist nog te eigenwijs.

En volgens mij zie ik dezelfde soort ontwerpen terug in veel goede subwoofers. Zoals een JL of een Velodyne, beide relatief kleine kastjes met verdomd strakke weergave.
Idd dat ook nog eens,die merken worden als best en strak spelend ervaren,dus er moet wel iets wan waarheid in mijn visie zitten.
Anders bouwde JL ook niet van die kleine kistjes die schrikbaarend strak, hard,gelaagd en infrasoonlaag weergeven.


Wat is eigenwijs,theorie versus praktijk.
Jij vertrouwde toen op de theorie,alleen die pakt in de praktijk anders uit.
Kon jij ook niet weten Jeroen.


Lambert

Vooruit dan maar, ik ga er nog even op in :)

First: met een 75L gesloten behuizing gaat het prima werken en het voldoet aan de <100L wens van de ts. Een Qtc van 0,71 naar 0,77 is nou ook weer niet gigantisch. Dus oprecht geen issue hiermee!

In je reactie heb je het over "goed te lezen wat een ander doet". Eens, ik zie dat jij afvlakt en ik boost. Misschien is het op 1 DSP lijn trekken hiervan terecht, misschien niet. Wat ik in exact hetzelfde onderwerp mis is dat je niet ingaat op het feit dat het hier een LWT van 30 naar 20 betreft bij gelijke Q. Niet van 80 naar 15. Uit de VA grafiek blijkt zelfs dat het LWT vermogen lager is dan het nominale bij Re. Ik sluit me aan bij je opmerking over het dat 'boosten veeeeeel vermogen' kost, echter, ik ga er van uit dat je na deze aanwijzing ook zult zien dat die 'boost' hier wel heel weinig is en niet in de categorie valt waar je op doelt met de opmerking over al die fora wereldwijd. Doel was tenslotte om de bestaande versterker te gebruiken.

JL, Velodyne, etc... ze maken allemaal top subwoofers. Ook in kleinere behuizingen. Het zegt alleen niets over Vas, Qts en mogelijke LWT in die kleinere kastjes. Geheim van de smit. Geen onderbouwing van je punt. Wel goede subwooferfabrikanten, maar iets met appels en peren.





morca

#35
Appel valt niet ver van de boom lijkt het op .
Die lt kost gewoon vermogen .........veel vermogen.
Je snapt de appels en de peren nog niet helemaal lijkt het op  :unsure:

Van 30/20 hz bedoel je denk ik.
Dan loop te vermogens vraag van de woofer dramatisch toe,en de belasting vd amp die nu maar net zwaar genoeg is ook.
Wie past er nou een LT toe tot 80 hz..........
Die pas je altijd toe onder het f3 punt van 37 in dit geval van mijn berekening....
Dus ik snap je punt niet mbt mijn niet goed lezen.
Weer een rare beredenering tot 80 hz LT toepassen.......wat wil je daar gaan boosten.... :wacko:

morca

Nog even tav de TS
Je werkt met een eq op je comp,heeft die eq ook HPF filter om onder de tuning van een eventuele gepoorte sub af te kappen.
Anders is een gepoorte sub eigenlijk niet mogelijk.
Als je hem onder ze tuning niet afkapt gaat de driver mechanisch kapot omdat hij dat geen tegendruk meer heeft van het berekende gepoorte systeem,en zal je driver veel teveel over ze Xmax gaan en ten gevolge daarvan stukgaan.

yorkie13

Daar heeft WinISD nog geen passend antwoord op gegeven :D

Is nu op  :google: aan het zoeken wat een LT doet.

Ejorne

Van JL zijn de specs van de gebruikte woofers toch bekend?
En zit de Qtc van die kastjes niet allemaal rond de 0.9?

Ik kan het mis hebben, maar dat dacht ik ergens wel vaker gelezen te hebben. En ze zullen best wel dsp toepassen, wellicht met een lwt of iets anders. Geheim van de Smit inderdaad. Maar de versterkers hebben volgens mij voldoende vermogen om het geheim van de smit te laten werken.

morca

De driver van de f113 heeft een andere motor zeggen ze zelf.
Maar ik het diy topic staat een link van een gozer op het hts forum.die een f113 heeft en voor de gein om eens te checken een 13 w7 driver gekocht,kistje gebouwd dikke crown en goeie dsp.
Hij hoort geen verschil en meet ook geen verschil.
Dus ik vraag me af wat er anders aan de driver vd f113 is.........

yorkie13



Lambert

Quote from: Ejorne on September 18, 2016, 18:23:13
Van JL zijn de specs van de gebruikte woofers toch bekend?
En zit de Qtc van die kastjes niet allemaal rond de 0.9?

Ik kan het mis hebben, maar dat dacht ik ergens wel vaker gelezen te hebben. En ze zullen best wel dsp toepassen, wellicht met een lwt of iets anders. Geheim van de Smit inderdaad. Maar de versterkers hebben volgens mij voldoende vermogen om het geheim van de smit te laten werken.

:) Die smit heeft het druk vandaag, net als de fruitboer :) Met 0.9 kun je in ieder geval prima subs maken.

Balen om te horen dat je sub beneden verwachting klinkt. Ooit overwogen om via het speakergat extra materiaal aan te brengen in de kast om het volume te verkleinen?


yorkie13

#43
Heeft wel eens een soort van rooster voor de subwoofer geplaatst, maar of dat nu echt hielp   :D

morca

#44
Quote from: Lambert on September 18, 2016, 20:21:33
:) Die smit heeft het druk vandaag, net als de fruitboer :) Met 0.9 kun je in ieder geval prima subs maken.

Balen om te horen dat je sub beneden verwachting klinkt. Ooit overwogen om via het speakergat extra materiaal aan te brengen in de kast om het volume te verkleinen?
De kist is op een comp gestuurde cnc gemaakt door mmijn vader.
Die heeft hem verzonken met de de exacte maat van de specs van sdx.
Jeroen heeft dat toenmet me vader geregeld,ik heb me erbuiten gehouden omdat ik de kist tegroot vond en Jeroen een kant en klare cnc ontwerp van internet had.
Dus heb jammerlijk genoeg niet gezien datwaaar ik normaal iets speling houd hier geen speling zit.
Hij zit muurvast...........

Anders had ik al een andere kist gemaakt,maar dan moet ie er wel uit.

Quote from: RA SUBS on September 18, 2016, 21:14:00
Heeft wel eens een soort van rooster voor de subwoofer geplaatst, maar of dat nu echt hielp   :D
Voor de kinderen wel,maar fraai was het niet idd.
Maar goed dat hij uit zicht stond  ;D

Lambert

Quote from: RA SUBS on September 18, 2016, 21:14:00
Heeft wel eens een soort van rooster voor de subwoofer geplaatst, maar of dat nu echt hielp   :D

:worship:  :smile:


Ejorne

Haha, dat rooster heeft ervoor gezorgd dat de woofer nu nog steeds wooferen kan.
Nu staat de sub iets meer buiten bereik van de kinderen en is het rooster er af.
Maar if de kastinhoud hier nu mee veranderd is durf ik te betwijfelen.

De kast opvullen met materiaal is inderdaad als optie voorbij gekomen, alsmede het verwijderen van de BAF vulling.
Maar zoals Morca la zegt, het ding zit muurvast tussen de bovenste baffle. Zelfs zonder schroeven kan ik de woofer maximaal aansturen en blijft hij zitten waar hij zit.
Ik zal dus waarschijnlijk met een dremeltje ofzo heel voorzichtig ruimte moeten vrezen. Ik vrees het ergste.
Vandaar dat de sub nog steeds zo is als toen gemaakt...

Maar goed, het gaat hier niet om mijn sub maar om die van TS. 

vincneus1

Dag iedereen!

Hartelijk dank voor alle input van iedereen, ik heb van alle partijen wat opgestoken en het was heel leerzaam dit alles een paar keer door te lezen (gaat me soms een beetje boven de pet :) )
Niks persoonlijks maar ik denk dat ik richting Morca neig. Een kleinere gesloten kast lijkt me best fijn.
Als ik morca goed begrijp, heb ik dus een dsp nodig. dan gooi ik bij wijze van het hele grafiekje omhoog dmv volume(vermogen) verhogen (tot de mechanische en elektrische limiet natuurlijk!), en haal dan de pieken naar beneden zodat de gewenste f3 op het juiste punt zit. Niks boosten, juist verminderen? CORRECT ME IF I'M WRONG!

Ik heb een subsonic filter op m'n versterker, dus dat is geen probleem. daarom heb ik juist deze amp gekozen.

En wat wordt qua kast volume aangeraden? kan dat dan ook kleiner, plus wat vulling, voor hetzelfde resultaat? Of wordt vulling afgeraden?

PS: mijn excuses voor de late reactie, mijn telefoon heeft het net begeven dus ''ff tussendoor reageren'' wil niet echt.

Vincent

morca

Ja haalt met dsp de pieken eerst weg die door roomodussen ontstaan.
Bij een hoekplaatsing van je sub heb je veel meer rendement maar vaar een piek tussen 40 en 50 hz die vlak je dan.
Andere eventuele pieken ook.
Daarna heb je minder output dus zet je je sub amp iets harder om dat te compenseren.
Daarna kijk je pas of je output mist onder je f3 punt ,wat bv door cornergain al aardig gelift word.
Dan zou je daaronder mbv een LS de boel een paar db kunnen boosten .
Heb ik ook gedaan,2,5 db onder 38 hz LS filter.

Ontwerp lees ik even terug .
Vulling zou ik achterwege laten dat scheelt je maar een paar liter op de 78 liter die ik volgens mij voorgesteld had.
Bij een gesloten ontwerp zou ik dat subsonic filter uitlaten als je amp het trekt,wat hij wel doet vermoed ik.