'Kalibreren' van de lage tonen'

Started by brt, June 15, 2016, 12:25:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

brt

Nadat ik verhuisd ben naar een ander huis met grotere kamer bleek ik staande golven te hebben. Lang verhaal kort: dat heb ik oa met minidsp kunnen oplossen. Het lange verhaal lees je hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=156843.0

Ik ben al enorm tevreden met het geluid, maar heb het idee dat er met nóg betere equalizing nog meer uit het geluid te halen valt. Nu heb ik zelf al wel wat lopen spelen met frequenties, maar ik heb er onvoldoende verstand van om te kunnen bepalen of de ene frequentie te veel is en de ander te weinig. Wel hoor ik bij sommige liedjes wat overmatige frequenties en bij andere mis ik dan weer wat. Overigens gaat dit alles om de lage tonen.

Nu vraag ik me af: zoals je bij TV's experts hebt die een beeld calibreren door de instellingen te optimaliseren, bestaan die pro's ook voor het geluid? Moet ik op zoek naar een goede geluidstechnicus? Of zijn er bepaalde cd's waarmee ik het zelf kan?

Ik heb wel metingen gedaan in REW en daar de boel op gebaseerd en daar kom ik een eind mee, maar ik blijf steken op het huidige niveau. Ik zou graag nog een stapje extra maken en heb het gevoel dat dat ook haalbaar is. Wat raden jullie me aan?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RalphH

Met REW zou je al moeten kunnen zien welke frequentie meettechnisch teveel of te weinig is (ook op gebied van laag dat blijft hangen --> waterfall).

Als je dat al maximaal gecorrigeerd hebt en alles is nu "vlak", en echo binnen de perken, dan is het eerder een smaak-kwestie zou ik zeggen..
Is je grafiek in het laag niet vlak, of wel vlak maar met veel echo, dan werkt naar mijn idee de kamer nog teveel tegen en krijg je dat ook niet weg met dsp, in iedergeval niet het gebrek aan laag of teveel aan echo.

In het laatste geval moet je op zoek naar iemand die iets met je ruimte akoestiek kan, die zwerven er hier wel een paar rond. Dit overigens enkel als je hier ueberhaupt iets in je ruimte aan wilt passen (voor t laag zijn dat doorgaans nogal grove maatregelen). Je bent dan echt bezig met probleem oplossing en niet smaakaanpassing.

Geluid instellingmatig door een "expert" aan laten passen, is wellicht wel een optie, echter heb je dan ook te maken met of exacte richtlijnen die de betreffende expert volgt, of zijn/haar smaak. Zou best jouw smaak eens niet kunnen zijn en dan wordt het lastig.
Ik bedoel hier mee dat bijv. Een ISF calibratie toewerkt naar een specifiek, gedocumenteerd eindresultaat, ben jij iemand die van oververzadigde kleuren houdt, dan is een ISF calibratie niets voor jou. Voor geluid lijkt mij dit nog moeilijker.

Fijn overigens dat je al een heel eind tevreden bent. :thumbs-up:

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Je geeft al aan dat het per opname verschilt.
Wen er maar aan   ;D want itt film is er geen enkele standaard mbt geluidstracks. :-\

Naarmate je set in de ruimte minder zelf kleurt of invult worden die verschillen beter te onderscheiden.

Op mijn Lyngdorf zijn meerdere voicings (6) mogelijk en dat wil nog wel eens ietwat verbetering geven.
Al blijft het een lapmiddel.


"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

brt

Quote from: Staaled on June 15, 2016, 14:19:46
Je geeft al aan dat het per opname verschilt.
Wen er maar aan   ;D want itt film is er geen enkele standaard mbt geluidstracks. :-\

Naarmate je set in de ruimte minder zelf kleurt of invult worden die verschillen beter te onderscheiden.

Op mijn Lyngdorf zijn meerdere voicings (6) mogelijk en dat wil nog wel eens ietwat verbetering geven.
Al blijft het een lapmiddel.

Ik snap dat het per opname verschilt hoor, maar het ding is juist dat in sommige opnames bepaalde frequenties wel worden aangesproken en het dan als te veel klinkt en en ik bij een andere opname het allerdiepste laag van een elektronische baslijn een stuk minder goed hoor. Alsof ik die eruit heb gefilterd. Of is dit het compromis waar je mee te maken krijgt als je gaat eq'en? want dan kan ik er maar beter aan wennen ja ;)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Quote from: RalphH on June 15, 2016, 12:59:51
Met REW zou je al moeten kunnen zien welke frequentie meettechnisch teveel of te weinig is (ook op gebied van laag dat blijft hangen --> waterfall).

Als je dat al maximaal gecorrigeerd hebt en alles is nu "vlak", en echo binnen de perken, dan is het eerder een smaak-kwestie zou ik zeggen..
Is je grafiek in het laag niet vlak, of wel vlak maar met veel echo, dan werkt naar mijn idee de kamer nog teveel tegen en krijg je dat ook niet weg met dsp, in iedergeval niet het gebrek aan laag of teveel aan echo.


Ik heb eerlijk gezegd geen metingen meer gedaan recent, dat zou ik wel weer even kunnen doen. Ik hoop niet dat het in de echo vd kamer zit, want ik heb niet zo'n trek in akoestische aanpassingen. Daarom had ik juist geconstateerd dat dsp de manier was voor mij.

Ik doel meer op de onrust die je hebt als je zelf aan frequenties kan gaan sleutelen, die heb ik wel binnen gelaten nu :)
Het zou mij meer gemoedsrust geven als er een pro kwam om de boel goed in te regelen, adv audio calibreer files (als dat dus bestaat). En dan alsnog kan ik wat bijsleutelen naar mijn smaak of meerdere instellingen opslaan en vergelijken. Dat ik een soort van referentie heb, een vertrekpunt, maar misschien zijn dat de rew files dus juist wel.

Dus ja, meten is weten! Zal ik doen als ik de granieten tegels heb.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

bert stoltenborg

Als je metingen doet kun je zien wat er eventueel mis is. Dat kun je weer in relatie brengen met je ruimte, dus met afmetingen en inrichting van die ruimte. Als je dat allemaal weet kun je bepalen wat voor maatregelen je moet nemen.
Op deze manier werkt een akoesticus.
Ik bazel maar wat.

Harrr

Vergeet niet dat wanneer je luidsprekers en componenten hebt welke alle frequenties duidelijk weet weer te geven, je ook beter de opnames terughoort. In mijn auto's hoor ik in alle nummers en bij alle artiesten laag, maar in de woonkamer hoor ik dat er veel minder laag in de opnames zit. Of juist meer.

Groet,

bert stoltenborg

Quote from: Harrr on June 16, 2016, 12:35:01
Vergeet niet dat wanneer je luidsprekers en componenten hebt welke alle frequenties duidelijk weet weer te geven, je ook beter de opnames terughoort. In mijn auto's hoor ik in alle nummers en bij alle artiesten laag, maar in de woonkamer hoor ik dat er veel minder laag in de opnames zit. Of juist meer.

Groet,

Heeft niks met componenten of luidsprekers te maken.
In een auto zit je in een kleine ruimte, dus je hebt in het laag geen staande golven, die zitten meer naar het mid-laag. Bovendien is een auto kajuit heel goed gedempt.  Daarom heb je mooi evenwichtig laag in een auto, terwijl dat in een kamer een ander verhaal is.
Ik bazel maar wat.

Kingpin

Post je meting eens van de grafiek na de meting en de correctie.
Kun je ook je impuls grafiek tonen?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

morca

Quote from: Harrr on June 16, 2016, 12:35:01
Vergeet niet dat wanneer je luidsprekers en componenten hebt welke alle frequenties duidelijk weet weer te geven, je ook beter de opnames terughoort. In mijn auto's hoor ik in alle nummers en bij alle artiesten laag, maar in de woonkamer hoor ik dat er veel minder laag in de opnames zit. Of juist meer.

Groet,
Als oud inbouwer.
In de auto heb je cabin gain en zoals bert al zegt geen kamer invloeden die het laag om zeep kunnen helpen op bepaalde freq
In een huiskamer kan je dat laag ook wel zoeken mbv cornergain,maar dan heb je wel een paar sub,s extra nodig  ;D

brt

Quote from: Kingpin on June 16, 2016, 14:51:51
Post je meting eens van de grafiek na de meting en de correctie.
Kun je ook je impuls grafiek tonen?

Ik zal weer gaan meten, ben zelf ook wel benieuwd.
Moet wel weer even in REW duiken, maar dat komt vast wel goed en als ik het verkeerd meet hoor ik het hier vanzelf :)

Maar wat is een impuls grafiek en hoe krijg ik die? De waterfall had ik al wel gezien.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

BuSpu

Er zijn ook heftiger modellen van miniDSP, al eens gezien?

brt

wat bedoel je met heftiger? duurder zeker!

Waar ik het vooral voor gebruik is correctie van de lage tonen, en voor mij is het een pre dat dit in het digitale domein gebeurt (scheelt een conversie-slag)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kingpin

Quote from: brt on June 17, 2016, 23:04:05
Maar wat is een impuls grafiek en hoe krijg ik die? De waterfall had ik al wel gezien.
Kijk even bij minidsp onđer Dirac
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

BuSpu

#14
Quote from: Kingpin on June 18, 2016, 00:59:54
Kijk even bij minidsp onđer Dirac
Precies, dat zijn de modellen die kwa processing wel een stap verder gaan. Dat je voornamelijk het laag wilt aanpassen geldt denk ik voor 80 % van de mensen die DSP gebruiken. Zelf overweeg ik ook een Minidsp DDRC-22D. Digitaal in en en uit en volledig automatisch in te regelen met mogelijkheid dit aan te passen. Nadeel is dat de processing intern op max 96 kHz is terwijl mijn digitale lijn tot 192 kHz kan, dus dat zou ik inleveren. Dilemma's  ;).
Uitproberen is ook niet eenvoudig hoewel het wel tegen betaling kan. Dan meten ze je kamer in en kan je horen wat het zou opleveren.

Kingpin

Quote from: BuSpu on June 18, 2016, 11:42:03
Nadeel is dat de processing intern op max 96 kHz is terwijl mijn digitale lijn tot 192 kHz kan, dus dat zou ik inleveren. Dilemma's  ;).
Uitproberen is ook niet eenvoudig hoewel het wel tegen betaling kan. Dan meten ze je kamer in en kan je horen wat het zou opleveren.
Was ook mijn eerste gedachte, maar na 96kHz, eigenlijk al eerder, ga je geen 'verschillen' ontdekken, is echt een marketing verhaaltje.
Het voordeel dat over de gehele freq. bereik ook nog eens de fase wordt gecorrigeerd en je geen looptijdverschillen meer hebt geeft zoveel meer belevenis. Moet je gewoon horen.
Zit wel een maartje aan, het is niet zo makkelijk zoals Dirac doet overkomen, je moet wel weten wat je gaat doen om dit tot een echt succes te maken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

brt

Hoi BuSpu, de minidsp is ook op 96khz, ik heb zelf niet heel veel audio op 192khz dus voor mij is het geen ramp, even los van of je het zou horen idd.

Heb de Dirac ook even bekeken, maar qua omschrijving doet deze hetzelfde als mijn Nano digi. Is niet het voornaamste verschil dat de Dirac de boel automatisch inregelt? De Umik heb ik ook al en met REW kom je ook een eind. Dus ik vraag me wel af of het daar beter van gaat worden. Je hebt ook systemen van 5000,- zag ik al... Tja, je kan het zo gek maken als je wilt, ook hier... Heb jij beide wel eens vergeleken met elkaar qua sound?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

BuSpu

Quote from: brt on June 19, 2016, 16:12:52
Hoi BuSpu, de minidsp is ook op 96khz, ik heb zelf niet heel veel audio op 192khz dus voor mij is het geen ramp, even los van of je het zou horen idd.

Heb de Dirac ook even bekeken, maar qua omschrijving doet deze hetzelfde als mijn Nano digi. Is niet het voornaamste verschil dat de Dirac de boel automatisch inregelt? De Umik heb ik ook al en met REW kom je ook een eind. Dus ik vraag me wel af of het daar beter van gaat worden. Je hebt ook systemen van 5000,- zag ik al... Tja, je kan het zo gek maken als je wilt, ook hier... Heb jij beide wel eens vergeleken met elkaar qua sound?
De Dirac doet ook dingen in het tijddomein geloof ik, niet alleen in het frequentiegebied, doet de Nano dat ook? Ik heb geen van beide systemen gehoord en dat is ook gelijk het probleem. Het is een beetje blind kopen.  :-\

BuSpu

Quote from: Kingpin on June 18, 2016, 12:34:54
Was ook mijn eerste gedachte, maar na 96kHz, eigenlijk al eerder, ga je geen 'verschillen' ontdekken, is echt een marketing verhaaltje.
Het voordeel dat over de gehele freq. bereik ook nog eens de fase wordt gecorrigeerd en je geen looptijdverschillen meer hebt geeft zoveel meer belevenis. Moet je gewoon horen.
Zit wel een maartje aan, het is niet zo makkelijk zoals Dirac doet overkomen, je moet wel weten wat je gaat doen om dit tot een echt succes te maken.
Ik heb ook al je topic hierover gelezen  ;). Wat zijn de valkuilen volgens jou?

Kingpin

#19
Quote from: BuSpu on June 19, 2016, 22:21:12
Ik heb ook al je topic hierover gelezen  ;). Wat zijn de valkuilen volgens jou?
De valkuil is dat je de tijdas niet moet zien als een gewone eq.
Niet teveel correctiepunten toevoegen en zorgen dat je globaal de kromme van je meetresultaat volgt, zodat de 'sound' hetzelfde blijft en zo alleen de knelpunten aanpakt.

Hier staat het beter beschreven wat Dirac doet: http://www.homestudio.nl/dirac-live-rcs/technische-beschrijving.html
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

brt

Quote from: BuSpu on June 19, 2016, 22:19:52
De Dirac doet ook dingen in het tijddomein geloof ik, niet alleen in het frequentiegebied, doet de Nano dat ook? Ik heb geen van beide systemen gehoord en dat is ook gelijk het probleem. Het is een beetje blind kopen.  :-\

Volgens mij niet, ik kan het in elk geval nergens terugvinden. Wat wel echt veel voor het geluid deed was een voeding van Sbooster.
Ik probeer ook alleen in het laag te corrigeren. Heb nog wat zitten spelen met frequenties, maar raak een beetje aan de max van mijn kennis en gehoor om het laag nog verder te kunnen finetunen. ik ben al erg tevreden, zeker als ik kijk naar hoe ik begon, maar zoek voor mijn gemoedsrust toch wel een soort van referentie/uitgangspunt qua instellingen, vandaar mijn vraag waar ik dit topic mee startte.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RalphH

Toch nog wel benieuwd naar de metingen van de huidige situatie.. ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

brt

Hoi Ralph,

ik heb eergisteren gemeten, maar kom globaal tot dezelfde resultaten als eerder. Ding is dat ik nu niet kan meten met de dsp toegepast omdat  mijn laptop (waar REW op staat en waar testgeluiden dus vandaan komen) niet aansluitbaar is op de Nano Digi omdat ik geen digitale kabel heb of kan aansluiten van mijn MacBook Air naar de NanoDigo. Dus ik kan de doorgevoerde EQ's niet meten...

Hier de waterfall - zonder de dsp dus
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

en hier de meting, zonder de DSP toegepast dus. Erg weinig verschil tov mijn oorspronkelijke metingen. Het geeft vooral weer wat de MiniDSP doet voor mijn geluid. In het ergste geval ben ik volledig gaan wennen aan het geluid (zodat ik nu wel tevreden ben en toen niet), maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RalphH

Met dsp meten is wel zwaar van belang naar mijn idee. Op gehoor afstellen is echt geen optie als je t mij vraagt. Finetunen ja, maar een uitgangspositie bepalen, echt niet.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer