Audio visuele mancave in aanbouw

Started by marc1911, November 10, 2015, 22:39:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

marc1911

Quote from: bert stoltenborg on November 14, 2015, 21:16:59
http://forum.studiotips.com/viewforum.php?f=8&sid=7898393f2bf5e54d8347b72bae938313

Wat hier staat klopt allemaal en is eigenlijk waar al die wijsneuzen op het net het vandaan hebben.
Dankje Bert, kan ik mee vooruit.

jvanhambelgium

Quote from: bert stoltenborg on November 14, 2015, 21:16:59
http://forum.studiotips.com/viewforum.php?f=8&sid=7898393f2bf5e54d8347b72bae938313

Wat hier staat klopt allemaal en is eigenlijk waar al die wijsneuzen op het net het vandaan hebben.

Wat moet je anders als je in het dagelijkse (werk)leven helemaaal niets met akoestiek te maken hebt  :angel:
"Boekenwijsheid"  :tongue2: zoals wij het hiet noemen
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

marc1911

Wat zou je met de muur voor (zie foto eerder)  doen waar rechtsvoor ook nog een radiator hangt. Ik wil die max gebruiken voor projectie en zal daar dus geen panelen kunnen hangen. Denk nu aan maken van een voorzetwand en die als basstrap gebruiken. Rockwool tegen de muur 20cm, loze ruimte can 20 en voorzetwand met rockwool 10 cm. Dacht aan type 225 =35kg/m3 en makkelijker verkrijgbaar bij Gamna enz.

bert stoltenborg

Dat is geen basstrap.
Dat is gewoon een ingewikkelde, plaatsvretende en dure constructie die totaal nutteloos is  ;D.
Projecteer je op een scherm, of moet dat op een muur ofzo?
Ik bazel maar wat.

morca

Quote from: bert stoltenborg on November 13, 2015, 22:47:46
Wat bedoel je Morca?
Ik ken die verhalen nogal goed omdat ik er zelf bij betrokken was, bij die Ready Acoustics metingen.
Ok je was er zelf bij, dat had ik niet begrepen de vorige keer toen ik je de link zag posten.

Ik bedoelde bepaalde tips die jullie getest hebben mbt de dikte en waar te plaatsen en hoe.
Laatste 2 is meten en testen denk ik.
Dat werkte toch wel erg goed en zoiets met een minimaal aan panelen.


marc1911

#30
Quote from: bert stoltenborg on November 15, 2015, 12:47:19
Dat is geen basstrap.
Dat is gewoon een ingewikkelde, plaatsvretende en dure constructie die totaal nutteloos is  ;D.
Projecteer je op een scherm, of moet dat op een muur ofzo?
Hi Bert....dat is duidelijke taal. Ik wil op die muur voor in op een vast projectiescherm (gespanne in een frame 250x141) projecteren. De muur heeft echter een behoorlijk oppervlak, namelijke 425x210 (onder de koof). Begreep uit de eerdere feedback dat ik niet alle muren van rockwool moet voorzien maar het beste panelen kan bouwen en daarmee gaan experimenteren. Echter hoe met die voorste muur om te gaan?

bert stoltenborg

Als je een projectiedoek gebruikt (die zijn wat ik ervan weet niet extreem zwaar en dik) met daarachter minerale wol zal dat als een absorber en als het dik genoeg is als bass trap werken.
Iets met een vrij zwaar paneel ervoor zoals een gipsplaat is theoretisch wel een bass trap, maar die is dan afgestemd op een heel smal frequentiegebied, dus de kans dat je net die frequenties die jou parten spelen absorbeert is miniem. En afstemmen van zoiets is bijna niet te doen.
Een doek met minerale wol erachter dempt breedbandig geluid.
Overigens zijn staande golven het best te dempen in ruimteovergangen. Dus waar twee wanden, wand(en) en vloer en wand(en) en plafond elkaar raken, daar 'spoelt' dat laag naartoe en wordt daar tegengehouden, daar zit dus het drukmaximum. Daar kun je het best dempen.
(Ik weet dat minerale wol (poreuze absorptie is gebaseerd op omzetting van kinetische energie in warmte) eigenlijk het best werkt in een snelheidsmaximum, maar het is niet praktisch om een klont minerale wol midden in de ruimte te hebben. In een luidsprekerbehuizing werkt dit dan wel weer goed).  ;D
Ik bazel maar wat.

marc1911

#32
Ok dan staat me het volgende te doen. Radiator rechtsvoor afkoppelen. Cornertraps ff naar voren. Muur voorzien van 10cm dikke rotswol 221 en afwerken met stof. Cornertraps terug. Wol stouwen in de koof. Pak daar Rockwool voor verkrijgbaar bij Gamma/Praxis 201 of 225 vloerplaat ala 35kg/m3. Aan koof zijkant stop ik voor 201/225 verticaal 221. Hopelijk helpt dat. En ten slotte werk ik de zijkant vd koof af met stof. Zou wel nog plaatwerk ervoor willen hebben. Zou MDF 1cm met de nodige afwisselende gaten werken? Of is dat verspilde moeite? Daarna ruim ik de boel op, installeer provisorisch mijn Hifi en ga meten met REW. Dat zal weer het nodige uitzoekwerk met zich meebrengen 😊 Daarna zou ik met de panelen aan de slag willen gaan.

bert stoltenborg

1 cm MDF met minstens 25% perforatie (gatenzaag oid) is akoestisch vrijwel transparant, zeker in het laag.
Ik bazel maar wat.

marc1911

Man man man......221 is gewoon heel slecht verkrijgbaar. Fabriek staat nog geen km vewijderd van mijn woonplaats.....niks te regelen :-((. Kijk momenteel naar een alternatieve plaat van 55 kg/m3...de industrieplaat sl930 via 1 vd dealers. Hopelijk gaat dat lukken. Fingers crossed.

marc1911

#35
Zo platen SL390 zijn binnen. Volgende wk radiaror afkoppelen en dan kan er weer vaart gemaakt worden. Die was er de laatste 2 weken wel uit. Drukkerdiedruk met andere dingen.


marc1911

#36
Radiator 2 weken geleden afgekoppeld en vervolgens gestart met het inrichten van de projectie muur.  De muur voor in mijn ruimte bestaat uit een linker en rechter helft. En in het midden loopt een kabelgoot naar een lage kast in aan bouw. Beide muur helften worden momenteel voorzien van rockwool sl930 10cm. Platen worden aangebracht in een houten frame. Achterzijde voorzien van plastic om uitreden van de rockwool vezels te verhinderen en voor met zwart lucht doorlatend katoen (links op foto). In de hoeken worden de corner absorbers geplaatst.

marc1911

#37
2e absorberende frame is inmiddels ook af. Nu heb ik focus op de zijmuren. Er komt wandtapijt tegenaan. Daarom eerst de muren egaliseren net F&F  En voordat ik daar aan mag beginnen, moet ik het zaakje voorstrijken met betoncontact. Een primer voor slecht absorberende oppervlakten.


Knor

Wandtapijt??? Waarom?
En wat komt er dan op de vloer?
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

marc1911

#39
Ik realiseer me niet helemaal volledig te zijn geweest. Alvorens de muur met tapijt te gaan bekleden, wil ik gaan meten. Hieruit moeten eventuel verdere te treffen akoestische maatregelen blijken. Zoals panelen.  Vooruitlopend hierop speel ik al een tijdje met idee van de toepassing  van wandtapijt.  Gewoon een warmere aankleding met mogelijk wat demping. Hopelijk weer niet te veel. Wil geen zompig hok.

Knor

Nooit wanden met tapijt gaan bekleden,. Compleet eenzijdige absorptie levert dat op, heel beperkt bovendien in frequentieomvang. Of heb je het over een gemeten absorptiebehoefte?
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Wat Knor zegt. Met tapijt krijg je, omdat je je hoog dempt en de andere frequenties niet, juist vaak een zompig hok.
Ik bazel maar wat.

marc1911

#42
Quote from: Knor on December 23, 2015, 11:16:33
Nooit wanden met tapijt gaan bekleden,. Compleet eenzijdige absorptie levert dat op, heel beperkt bovendien in frequentieomvang. Of heb je het over een gemeten absorptiebehoefte?
Hi Knor, hmm dus tapijt aan de muur is af te raden.Ben net met stucen begonnen zodat die ongelijk gemetselde betonstenen muur niet door het tapijt zichtbaar is. Dat had ik me  kunnen besparen. Maak het nu wel af. Doe zo nog wat ervaring op als rookie stucadoor. Enfin. Zal de muur tzt een kleurtje geven. De nog te bouwen panelen wil ik aan een rails ophangen die  onder de koof wordt bevestigd. Kan ik zo mooi experimenteren met juiste plek vd speakers, luister positie en de panelen.


Knor

Kijk, je hebt wel absorptie nodig, ook aan de muren, maar dan lokaal. Op de plekken waar reflecties voorkomen en storend zijn. Maar kale wanden en harde vloeren zijn juist prima voor muziekruimtes, om de geluidsbeleving levendig te houden, niet te zompig zoals Bert omschrijft.
Alles met mate, en nooit tapijt of noppenschuim, tenzij sporadisch en samen met andere, meer breedbandige absorptie.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

marc1911

Quote from: Knor on December 24, 2015, 11:16:48
Kijk, je hebt wel absorptie nodig, ook aan de muren, maar dan lokaal. Op de plekken waar reflecties voorkomen en storend zijn. Maar kale wanden en harde vloeren zijn juist prima voor muziekruimtes, om de geluidsbeleving levendig te houden, niet te zompig zoals Bert omschrijft.
Alles met mate, en nooit tapijt of noppenschuim, tenzij sporadisch en samen met andere, meer breedbandige absorptie.
Ok...wat zou je met het plafond doen? Hier speel ik met de gedachte om absorptie toe te passen. Maar toch ook pas eerst na metingen. Plafond is 2,37m hoog. Dus 10 dik rockwool van 55kgm3 zit er niet in.

Knor

#45
Quote from: marc1911 on December 25, 2015, 10:14:23
Ok...wat zou je met het plafond doen? Hier speel ik met de gedachte om absorptie toe te passen. Maar toch ook pas eerst na metingen. Plafond is 2,37m hoog. Dus 10 dik rockwool van 55kgm3 zit er niet in.

Precies, na metingen.
Het plafond is uitstekend om als geheel te benutten en absorberend te maken, maar niet met rockwool...
Systeemplafonnetje. Doet iedereen hier, en dan bij voorkeur zwart :)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

marc1911

Quote from: Knor on December 25, 2015, 10:57:07
Precies, na metingen.
Het plafond is uitstekend om als geheel te benutten en absorberend te maken, maar niet met rockwool...
Systeemplafonnetje. Doet iedereen hier, en dan bij voorkeur zwart :)
Waarom niet met Rockwool? Ik dacht aan Rockfon.

bert stoltenborg

Ik bazel maar wat.

marc1911

Dat weet ik, maar wat is de reden dat je aangeeft geen Rockwool.

Knor

#49
Quote from: marc1911 on December 25, 2015, 11:09:18
Waarom niet met Rockwool? Ik dacht aan Rockfon.

Rockwool is een heel ander product dan Rockfon, hoewel dezelfde basis wordt gedeeld.
Rockfon zijn systeemplafonds. Precies die bedoel je, en die bedoelde ik ook in het vorige bericht.
Je kunt rockwool nog OP het systeemplafond leggen, om laagabsorptie te verhogen, maar dat moet je middels een meting eerst vaststellen.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.