Rotel RSP-1098 HELP!!!

Started by Marco66, February 20, 2015, 18:17:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marco66

Iemand die een goede reparateur weet in de buurt van Vlaardingen.
Min Rotel RSP-1098 speelt in analoge bypass prima, zodra ik hem op stereo zet of een van de surroundmodi gaat ie verschrikkelijk vervormen.
Ook als ik via de popcorn aangesloten via coaxiaal digitaal een bluray opstart doet ie het even een paar min en dan opeens is ie het signaal kwijt.
Toen ik de rsp voor het eerst aanzette hoorde ik ook flinke statische geluiden over alle speakers!
Denk dus zelf dat er iets niet oke is in het digitale gedeelte.
Wie kan mij helpen op korte termijn.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

Dit is mijn probleem beschreven op een amerikaans forum:




Hi, I've been a keen reader of this forum for years - any many thanks for all the insight you've provided - but as I only just signed up then I reckon I owe a contribution or two at least.

I also had a very similar problem to Maziar and Aussie Geoff recently, so I'll post this in the hope it will inspire a bit of confidence in what I still think is a remarkable piece of kit.

My RSP 1098 began randomly re-detecting some of its digital inputs for no apparent reason several months ago, clicking its relays and re-displaying the current input format on the TFT screen. Digital connections for DVD playback, HDTV and HTPC playback gradually all became affected. Analogue multichannel (DVD-A and SACD) and bypass CD stereo connections weren't affected.

This fault gradually became more frequent, and spread from the Toslinks to the Digital Coax connections. (I had originally tried to work around the Toslink problem with a Toslink to Coax converter which did work for a few months.)

In the later stages the 1098 digital connections developed a quiet "pop" noise or crackle that sounded a bit like a static discharge: oddly the sound came from each 5.1 speaker in turn including a weird low pitch version from the subwoofers.

B&W/Rotel UK offered me a "minimum price" repair package, including 150 minutes labour, 3 months warranty and return shipping, of 215GBP. As I still think it's an utterly brilliant piece of equipment, I took them up on it.

They tested for a couple of weeks then called me for a more detailed description of the problem as they couldn't reproduce it. They told me they then replaced the relays within the regulator circuit that can cause a problem and fitted a new type DSP board (with integral dust flaps over the optical inputs). They also upgraded my software from V3.1.0 to V3.2.3 and reinstalled my settings.

Ironically I haven't been able to find out anywhere what bugs were fixed by V3.2.3 as all the lists I've seen online stop earlier than this version - so any insight would be most appreciated!

So that's where I am now - haven't reinstalled the unit in my system yet for testing, but hope to do so soon and will let you know how it goes.

Maandag maar contact op nemen met Hanex, Blijkbaar Rotel reparateur en kijken wat het probleem is.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch


Marco66

Iemand ervaring met Hanex Rpair service in Leimuiden?

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

gerard1

Hier ook de rsp1098 en rmb1975 aangesloten van het weekend, en ook een probleem >:(
Ook op zoek naar een reparateur, het liefst in de noordkop.
Hanex sevece of heeft er iemand ervaring met de  the audio clinic in Purmerend.

Het zit niet mee marco66  :crazy:

Gerard

eelco74


Quote from: Marco66 on February 22, 2015, 20:13:17
Iemand ervaring met Hanex Rpair service in Leimuiden?

Marco

Hanex is de reperateur voor Rotel en ik heb er goede ervaringen mee. Ik zou hier eerder voor kiezen aangezien ze veel ervaring met Rotel hebben.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

Nahpets

Ik kan Rody/The Audio Clinic van harte aanbevelen. Het voor mij reparaties gedaan aan een Balanced Audio Technology VK-40 vv en een VK-150SE ev. Redelijke prijzen, snelle reparatietijden (indien mogelijk klaar terwijl u wacht).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

eelco74

Let op dat er van de rsp-1098 verschillende hardware versies zijn. Versies 1 en 2 kunnen elkaars software draaien. Versie 3 en 4 hebben ieder hun eigen software omdat het chassis daarvan anders is.

Versie 4 is het meest betrouwbaar, het enige probleem is dat de selectie van de bron nog wel eens overgevoelig kan zijn wat leidt to het overslaan van een bron bij selectie. Vervanging is echter simpel zelf te doen als je een beetje handig bent.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

Audiofiel

Quote from: Nahpets on February 22, 2015, 21:23:43
Ik kan Rody/The Audio Clinic van harte aanbevelen. Het voor mij reparaties gedaan aan een Balanced Audio Technology VK-40 vv en een VK-150SE ev. Redelijke prijzen, snelle reparatietijden (indien mogelijk klaar terwijl u wacht).

Bij mij was hij anders niet zo snel. Ik heb na dik een jaar logeren zonder resultaat mijn DAC zelf maar weer opgehaald...  :-\


Hij neemt momenteel alleen makkelijke klussen aan. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kingpin

Quote from: eelco74 on February 22, 2015, 21:35:22
Let op dat er van de rsp-1098 verschillende hardware versies zijn. Versies 1 en 2 kunnen elkaars software draaien. Versie 3 en 4 hebben ieder hun eigen software omdat het chassis daarvan anders is.

Versie 4 is het meest betrouwbaar, het enige probleem is dat de selectie van de bron nog wel eens overgevoelig kan zijn wat leidt to het overslaan van een bron bij selectie. Vervanging is echter simpel zelf te doen als je een beetje handig bent.
De laatste software versies van de 4 hardware versies zijn functioneel gezien hetzelfde, het verschil zit 'm voornamelijk in de aansturing van het display.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gerard1

Quote from: Nahpets on February 22, 2015, 21:23:43
Ik kan Rody/The Audio Clinic van harte aanbevelen. Het voor mij reparaties gedaan aan een Balanced Audio Technology VK-40 vv en een VK-150SE ev. Redelijke prijzen, snelle reparatietijden (indien mogelijk klaar terwijl u wacht).


Even gemaild naar Rody Mulder/the audio clinic, het antwoord was dat het mooi weer is in Thailand.
De man gaf wel Hanex Repair service als advies.


Marco66

Heb Hanex al mail gestuurd, ff antwoord afwachten.
Wat ik kan vinden op het internet zit het waarschijnlijk in versleten relais en/of digitale board.

Wel balen Gerard, als je wat weet eerder dan ik laat ff weten.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

gerard1

Yep, dit zijn bekende problemen met de rsp, bij mij alleen de relais.
Ga nu die kant op om de versterker langs te brengen.

Marco66

Zojuist contact met Hanex gehad, morgen versterker brengen.
Gaat minimaal 2 weken duren pff, dus geen muziek en films  zolang, balen.
Hopelijk valt het ieg mee met de kosten.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Marco66

Quote from: gerard1 on February 23, 2015, 11:13:28
Yep, dit zijn bekende problemen met de rsp, bij mij alleen de relais.
Ga nu die kant op om de versterker langs te brengen.

Waar woon je, kan ik gelijk mee haha.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

eelco74

Quote from: Kingpin on February 23, 2015, 00:03:40
De laatste software versies van de 4 hardware versies zijn functioneel gezien hetzelfde, het verschil zit 'm voornamelijk in de aansturing van het display.

Zeker, de software loopt inderdaad voor de laatste updates voor alle 4 de versies gelijk.
Maar als je update, moet je dus wel opletten dat je op chassis V4 ook de V4 software zet.

En als je een 1098 gebruikt koopt, dan bij voorkeur een V3 en het liefst een V4 chassis.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

gerard1

Waar kan je dat zien wat voor chassis het is?

Marco66

Aan de firmware versie volgens mij, begint ie met een 2 heb je chassis 2.
Hoelang ben je de rotel kwijt bij Hanex?

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

gerard1

#18
Ik denk 3 weken, na 2 weken gaan ze er mee beginnen.
Was natuurlijk de AB vergeten mee te nemen haha
Er lag in ieder geval een hele berg apparatuur achter de balie.
Kosten konden ze nog niks over zeggen, boven 150 nemen ze contact op.

Marco66

Ab hebben ze toch niet nodig voor reparatie?
Dus min drie weken zonder versterker, lekker dan.
Nou ja heb geen keuze, morgen maar wegbrengen.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

eelco74

Mute ingedrukt houden, dan meldt hij de software versie.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

gerard1

Quote from: Marco66 on February 23, 2015, 19:56:38
Ab hebben ze toch niet nodig voor reparatie?
Dus min drie weken zonder versterker, lekker dan.
Nou ja heb geen keuze, morgen maar wegbrengen.

Marco

Nee, AB hebben ze daar ook. Blij dat ik mijn receiver nog heb ;D

Quote from: eelco74 on February 23, 2015, 19:59:25
Mute ingedrukt houden, dan meldt hij de software versie.

Dank je wel, eens kijken als de rsp terug is.

Kingpin

Quote from: eelco74 on February 23, 2015, 14:01:58
Zeker, de software loopt inderdaad voor de laatste updates voor alle 4 de versies gelijk.
Maar als je update, moet je dus wel opletten dat je op chassis V4 ook de V4 software zet.

En als je een 1098 gebruikt koopt, dan bij voorkeur een V3 en het liefst een V4 chassis.
Ik weet niet wat je bedoelt met chassis versies ? Nooit van gehoort, anders post eens een link met wat je bedoelt.
De software versies hebben alleen betrekking op de hardware versie die je bezit, dus hw vers3 kan geen andere software versies aan dan software versie 3.x.x, idem voor 1,2 en 4.
Hardware matige verschillen zitten 'm in het verschil van fabrikant van het scherm en de eeprom.
Ook zijn er versies in omloop specifiek voor HDMI modellen.

Voor wie de link nog niet had gevonden: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=67966.msg1079200#msg1079200

De links werken niet meer, alleen de laatste in de thread werkt nog.
Updaten volgens plan, dan kan er niets mis gaan.
Suc6
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Release notes, goed lezen, hier staat precies in wat de verschillen zijn tussen de 4 versies!

http://bwgroupsupport.com/downloads/software/rotel/documents/RSP1098_Release_Notes.pdf
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

eelco74

Chassis versies is hardware versies. Overigens waren er geen HDMI modellen, er is een HDMI board als upgrade voor bestaande modellen geleverd. Maar die moesten wel door de service dienst Ingebouwd worden, dat kon je niet zelf doen.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935