mijn nieuwe SVS PB-1000

Started by xaryC, December 18, 2014, 19:37:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GPO

#25
Quote from: fluissie on December 18, 2014, 22:53:42
beetje felle verdediging van de pb1000 gertjan.....

true de pb1000 is goed wat ik al zei ook, ECHTER en ik heb ze bij jouw thuis mogen horen redelijk GOED afgesteld
een enkele pb1000 is geen monster van een sub! het is en blijft een 10 inch en bij jouw en dat moet je toegeven heb je dus ook echt
een 2e nodig om (en dat dan weer wel) de boel te laten schudden!

EN je zegt de pb1000 speelt MAAR 3db zachter als de pb2000 en dit kan wel zo zijn op papier maar qua svs heb ik zo langzaam toch wel een klein beetje ervaring wat betreft dit merk en kan je wel zeggen dat in de praktijk een pb2000 toch echt van een andere orde is.

NIET dat ik deze nu adviseer want zoals al velen hebben geroepen naar de ts: ga eerst is de boel goed plaatsen EN daar heb ik nog niemand over gehoord INSPELEN !

wellicht kom je dan tot andere conclusies :D

gr jeroen

Jij hebt mijn nieuwe opstelling met een sub voor en achter nog niet gehoord. Vooral de sub achter geeft veel power > 35 Hz, en de sub voor geeft druk tot 20 Hz.

Verder heb ik jaren een PB12-NSD gehad en daarna een PB-1000, dus ik weet vrij goed waar ik over praat.... de PB12 gaf inderdaad meer output, de PB1000 maar iets minder....

De "3 dB" opmerking gold trouwens voor de PB12-NSD, niet de PB2000.... foutje van mij.....

Verder is natuurlijk dual PB1000 een super-oplossing voor veel bas voor weinig centen....  :pompom:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

fluissie

Quote from: GPO on December 18, 2014, 23:01:51
Jij hebt mijn nieuwe opstelling met een sub voor en achter nog niet gehoord. Vooral de sub achter geeft veel power > 35 Hz, en de sub voor geeft druk tot 20 Hz.

Verder heb ik jaren een PB12-NSD gehad en daarna een PB-1000, dus ik weet vrij goed waar ik over praat.... de PB12 gaf inderdaad meer output, de PB1000 maar iets minder....

De "3 dB" opmerking gold trouwens voor de PB12-NSD, niet de PB2000.... foutje van mij.....

Verder is natuurlijk dual PB1000 een super-oplossing voor veel bas voor weinig centen....  :pompom:

GPO

ik pas een pc20-39i, pb12isd/2, pb12 nsd,pb2000 en een pc13 ultra (denk dat ik ook wel weet waar ik het over heb een beetje)

en nee je nieuwe opstelling heb ik niet gehoord nog (in het nieuwe jaar hoop ik! :coffee:) maar JA ik heb dus wel degelijk de pb1000
gehoord bij iemand die ze toch al behoorlijk had ingesteld en toen zei ik je ook al dat je toch echt TWEE pb1000 nodig had

dus ik kan me voorstellen dat ze toch tegen kunnen vallen, nogmaals het blijft een 10 inchje uiteindelijk......

gr jeroen

GPO

Quote from: fluissie on December 18, 2014, 23:08:40
ik pas een pc20-39i, pb12isd/2, pb12 nsd,pb2000 en een pc13 ultra (denk dat ik ook wel weet waar ik het over heb een beetje)
...

Hahaha ja je bent een SVS grootgebruiker.... allleen heb je de pb1000 nog niet gehad en daar gaat het nu net om.....  :D geintje natuurlijk ..... :)

Maar zonder gekheid denk ik dat het bij de TS echt ligt aan de plaatsing. Zon sub moet meestal in een hoek staan. Hij heeft hem nu voor 3/4 open.... dat is wel erg veel. Bij mij staan ze op half 1, wss naar 1 uur als ik er maar 1 zou gebruiken....

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

N1v3K

Quote from: fluissie on December 18, 2014, 22:53:42
.... goed plaatsen EN daar heb ik nog niemand over gehoord INSPELEN !

Beter kijken dan   ::)

fluissie

Quote from: N1v3K on December 18, 2014, 21:38:31
En vergeet niet dat ie ook nog moet inspelen  ;)

Wat ik me trouwens afvraag mbt de crawl he. Als je dan de sub op de luisterplek zet, zet je hem dan ook echt OP je luisterplek (op de bank dus), of moet je de bank ff aan de kant schuiven?  ;D
Lijkt me dat je meubels ook van invloed zijn toch?

Quote from: N1v3K on December 18, 2014, 23:27:36
Beter kijken dan   ::)

:D ^^ ^^

gast_001

Het is ook maar een 10 inchertje, alles heeft zijn max.
Wil je in een dergelijke ruimte geen adem krijgen nu dan moet je toch echt wat anders neerzetten :)

genesisfm

Zit nu net de handleiding te lezen, ik heb hem op LFE aangesloten en gekalibreerd.
Echter heb ik de handleiding niet goed gelezen want dan moet ik de crossover uitzetten... Dit had ik niet gedaan...  :withstupid:
Straks even de crossover uitschakelen en opnieuw kalibreren, ben benieuwd naar het resultaat.
Helaas kan ik de speaker op weinig andere plekken kwijt dan in de hoek van de kamer wat nogal voor wat extreme lage bass zorgt..

GPO

#32
Quote from: genesisfm on December 19, 2014, 09:14:22
Zit nu net de handleiding te lezen, ik heb hem op LFE aangesloten en gekalibreerd.
Echter heb ik de handleiding niet goed gelezen want dan moet ik de crossover uitzetten... Dit had ik niet gedaan...  :withstupid:
Straks even de crossover uitschakelen en opnieuw kalibreren, ben benieuwd naar het resultaat.
Helaas kan ik de speaker op weinig andere plekken kwijt dan in de hoek van de kamer wat nogal voor wat extreme lage bass zorgt..

"crossover uitzetten"

Als het goed is moet je de crossover op maximaal zetten, had je dat nog niet gedaan? Echt 'uitzetten'' kun je de crossover niet.

Kun je de sub niet rechts van de bank tegen de muur kwijt?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Wim76

Ik heb de oude svs pb12 nsd van Ralf/Fluis. Ik speel in een huiskamer van 4x11.5 en 2.5/3 hoog. Als hij op de helft staat bij bepaalde scene's, kan je kozijnen horen trillen in de keuken en omliggende ruimte's.
Dus vaak speel ik iets zachter dan de helft. Ergens tussen een kwart en de helft.
Denon x4000 | Denon 1713 | Infinity kappa 70 | Dali LCR center | Dali zensor 1 rear | SVS PB12 nsd | AC ryan mediaspeler 3.5TB | Samsung 40UE8000

DofN

Quote from: GPO on December 19, 2014, 09:54:25
"crossover uitzetten"

Als het goed is moet je de crossover op maximaal zetten, had je dat nog niet gedaan? Echt 'uitzetten'' kun je de crossover niet.

Kun je de sub niet rechts van de bank tegen de muur kwijt?

GPO

Ik dacht dat wanneer je de LFE ingang gebruikt, de crossover in de sub gepasseerd wordt? De stand doet er dan niet toe?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

GPO

Quote from: doorofnight on December 19, 2014, 10:29:16
Ik dacht dat wanneer je de LFE ingang gebruikt, de crossover in de sub gepasseerd wordt? De stand doet er dan niet toe?

Niet bij de PB-1000.

Daar moet je de LFE-ingang gebruiken en de crossover maximaal zetten (aan het einde vd schaal vd crossover-knop staat 'LFE').

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

fluissie

Quote from: doorofnight on December 19, 2014, 10:29:16
Ik dacht dat wanneer je de LFE ingang gebruikt, de crossover in de sub gepasseerd wordt? De stand doet er dan niet toe?

nee zeker niet!, als je de lfe ingang gebruikt (redelijk wat subs hebben niet eens een high level aansluiting) dien je  je crossover op de sub op max te zetten en vervolgens je lfe crossover in je receiver op 120 te zetten. (lfe materiaal in films zouden van 10/15hz  tot 120hz gaan)

gr jeroen

DofN

#38
Welke LFE ingang bedoel je? De High of Low LFE?


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

larsonator

Quote from: fluissie on December 19, 2014, 10:39:02
nee zeker niet!, als je de lfe ingang gebruikt (redelijk wat subs hebben niet eens een high level aansluiting) dien je  je crossover op de sub op max te zetten en vervolgens je lfe crossover in je receiver op 120 te zetten. (lfe materiaal in films zouden van 10/15hz  tot 120hz gaan)

gr jeroen
Is 120Hz niet een beetje hoog voor de LFE? Lijkt me niet de juiste stand om de locatie van de bas te mijden.

GPO

#40
hier wordt de LPF voor LFE bedoeld, niet de crossover tussen speakers & sub. Dat wordt wel vaker door elkaar gehaald.

- Je hebt dus een LPF voor LFE en die moet je op 120 Hz zetten, omdat het LFE kanaal tot 120 hz door kan lopen. LFE signalen worden alleen door de sub afgespeeld niet door je speakers.
- en tegelijkertijd heb je een crossover naar je speakers toe van bv 80 hz voor de niet-LFE signalen.

Hierdoor zullen dus LFE effecten tot 120 Hz op je sub gehoord worden.... (de .1 in een 5.1 signaal)
Signalen van 'small' speakers onder de crossover-frequentie worden ook door de sub afgespeeld (het laagfrequent van de 5 in een 5.1 signaal)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

fluissie

#41
Thanx gertjan ^^

Dat bedoelde ik ook, mooi verwoord

xaryC

Quote from: xaryC on December 18, 2014, 20:29:42
Dat mogen jullie :)

Onze woonkamer is 4m x 8m met een aangrenzende half open keuken (tussen keuken en woonkamer staat een muurtje van 1,2m hoog) keuken is ruwweg 4m op 4m.

Even een ruwe schets:

------------------------------------------------------------------------------
/    SUR                            SUR                                                     /
/                  BANK                                                                       /
/                                                                                                  /
/                                                                                                  /
/                                                                                                  /
/                                                                                                  /
/      R             C       SUB     L                                                       /
/----------------------------------/                                                     /
                                             /--------------------------------            /
                                                           /                                        /
                                                           /                                        /
                                                           /                                        /
                                                           /                                        /
                                                           /                                        /
                                                           /                                        /
                                                           / ------------------------------ /



Ik heb eens rondgewandeld toen de sub aan het spelen was, en op de andere plek waar ik hem eventueel kwijt kan (rechts achter de bank), klinkt hij luider. Dan is dit allicht de aangewezen plek om hem te plaatsen als ik zowat rond lees op het net? Ik zou hem kunnen rechts of links achter mij (de bank) plaatsen.

even een kleine update naar mijn kant toe :)

Heb de sub nu in de linkerbovenhoek geplaatst (zie schets boven).

De sub moet duidelijk minder hard staan, maar ik heb het probleem dat ik bij sommige muziek/film fragmenten echt wel de sub kan lokaliseren.

Blijkbaar speelt mijn sub ook +-10dB zachter dan mijn andere speakers. Als ik de levels controleer met een dB metertje, moet ik in mijn pre/pro de 5 speakers van 8 tot 12dB zachter zetten en mijn sub dan weer 6dB harder om te matchen. Wanneer ze allemaal gelijk staan is de bass zeker goed hoor/voelbaar. Maar is dit allemaal wel een juiste oplossing??

Ik wacht nu nog even af tot ik dirac kan gebruiken met mijn pre (hiervoor wacht ik nog op de software die mij nog moet toegestuurd worden), en laat ik deze even meten en corrigeren.

Is er soms een HT dokter in de zaal?  ;D

djaxx

#43
Er lijkt me toch ergens iets niet te kloppen hoor.
ik heb zelf ook de pb1000 icm focal 826v. Wanneer ik alles op 75 db afstel staan de speaker levels ongeveer tussen -4 en -2. De sub level staat dan op 0 met een hogere output +-79 tov 75 van de andere kanalen. Op deze moment staat mijn sub op iets minder dan een kwart van het volume open op de sub zelf. Klinkt prima zo. Mijn kamer is in grote lijnen zelfde als de jouwe buiten het trapgat dan. Ik kan maar moeilijk geloven dat die lage output enkel door plaatsing zou komen. Heb mijn sub zelf al bijna overal geplaatst in de kamer en je hoort dan wel verschillen maar absoluut niet zoals jij het beschrijft. De pb1000 is echt wel een goede sub, ideaal voor mijn woonkamer maar zoals flussie aangaf is de pb2000 toch echt wel calibertje hoger, heb ik hier namelijk zelf mogen ervaren voor hij naar Jeroen verhuisd is :)

fluissie

Hallo

Ik zou zeggen/DENKEN dat je sub nu te zacht staat daar dat je zon 10 db moet bijtrekken om gelijk met je speakers te komen qua db

Maar als je zegt dat deze nu zeer goed te lokaliseren is vermoed ik dat je lpf crossover niet goed staat.

Hoe staat de gain van je sub en op hoeveel hz staat je crossover?

Gr jeroen

morca

#45
[quote author=djaxx link=topic=147664.msg2730350#msg2730350 date=1419155201
Er lijkt me toch ergens iets niet te kloppen hoor.
ik heb zelf ook de pb1000 icm focal 826v. Wanneer ik alles op 75 db afstel staan de speaker levels ongeveer tussen -4 en -2. De sub level staat dan op 0 met een hogere output +-79 tov 75 van de andere kanalen. Op deze moment staat mijn sub op iets minder dan een kwart van het volume open op de sub zelf. Klinkt prima zo. Mijn kamer is in grote lijnen zelfde als de jouwe buiten het trapgat dan. Ik kan maar moeilijk geloven dat die lage output enkel door plaatsing zou komen. Heb mijn sub zelf al bijna overal geplaatst in de kamer en je hoort dan wel verschillen maar absoluut niet zoals jij het beschrijft. De pb1000 is echt wel een goede sub, ideaal voor mijn woonkamer maar zoals flussie aangaf is de pb2000 toch echt wel calibertje hoger, heb ik hier namelijk zelf mogen ervaren voor hij naar Jeroen verhuisd is :)
[/quote]

Plaatsing maakt het geluid van een sub zeker in deze grote ruimte en met dat trapgat daar.
Vergis je niet hoeveel dat uitmaakt.
De verschillen die hij beschrijft is niks vreemd aan.
De verschillen die jij noemt wel een beetje .

Midstar

Heb je hem niet helemaal opgesloten, achter de bank/hoek of totaal geen ademingsruimte?
Hierdoor kan hij ook lokaliseerbaar worden.

xaryC

dit is momenteel mijn in en opstelling, met het volume op de sub op 5-voor-12, crossovers front-center-surrounds op 60-80-90 en crossover op de sub helemaal open (LFE stand).

Hiermee spelen alle speakers even luid op de testtoon van 65dB die de XMC-1 genereert.




excuseer me de kunstwerken van mijn zoon op de inkomdeur  :tounge:

morca

Ik zie een trap,maar ook nog een open keuken ofzo aan de andere kant.
Deze ruimte zal erg veel druk verliezen,niet ideaal voor een sub.

Midstar

Vreemd dat de volume van de speakers allemaal zo laag moeten.
Lijkt mij dat er iets niet goed is met het inmeten van de sub, of dat de sub zijn werk niet goed doet.
Natuurlijk helpt je open ruimte ook niet mee, maar het moet wel beter dan  dit kunnen.
Verder zie ik een hele harde ruimte waardoor je speakers de bas wel eens kunnen overstemmen.

Ik heb wel een advies in mijn hoofd maar, daar zal iedereen het zijn van zeggen.
Ik zou zeggen, als deze sub niet defect blijkt te zijn. Een grotere PB2000 en wat aankleding zoals een groot vloerkleed etc..