Kwaliteit Lenovo laptops

Started by Ghanzzzzz, August 25, 2014, 14:18:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ghanzzzzz

Na ongeveer 6 jaar met mijn Sony Vaio gedaan te hebben, krijgt deze langzaamaan zijn mankementen. Voor een niet al te groot budget ben ik daarom op zoek naar een goede laptop. Zware programma's of grafische programma's hoef ik niet te draaien, maar ik wil gewoon een snelle laptop die degelijk is en betrouwbaar omdat ik hem dagelijks nodig heb.

Nu zie ik bij BCC voor 549,- een leuke in de aanbieding; een Lenovo g50-70, met onder andere snelle i7-4510u processor, 15,6" scherm en wat betreft geheugen is het voor mijn gebruik ook ruim voldoende (4GB werkgeheugen, 500GB opslag).
Maar hoe is de kwaliteit van dit merk?

Jumping Jack

Ik heb ooit even een Lenovo gehad. Thuis gekomen van de winkel, geraakte ik met het ding niet online via wifi. Pagina's laden duurde een eeuwigheid. Bleek dat die reeks een gekend hardware probleem had met de wifi-module waar Lenovo niets aan deed, die dingen werden gewoon nog uitgeleverd en verkocht. Ook lees je nogal wat over problemen met de behuizing die gaat doorhangen... Ik heb hem teruggebracht naar de winkel en een Samsung 9-series gekocht.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Former member 78

Al ruim 2 jaar een G780.
Ben er tevreden mee :)

Raymond187

Heb jaren zakelijk gebruik gemaakt van Lenovo(voorheen IBM), toschiba, Dell, HP. De IBM laptops waren veruit degene die het minste problemen hadden. Dit waren wel modellen als de T61.

chansig

Wat ik heb begrepen is dat Lenovo wel goed bekend staat om de kwaliteit.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ghanzzzzz

Dank jullie voor de snelle reacties!
Het is voor mij toch een onbekend merk en niet alles uit China is even goed, maar dit klinkt over het algemeen positief.

Wat betreft het wifi-probleem lijkt me dat inderdaad erg lastig Jumping Jack. Dat zou inderdaad niet mogen gebeuren, maar gezien de garantie zou ik dat risico wel willen nemen.

quattronl

Wij gebruiken op het werk veel Lenovo's. Weinig tot geen problemen mee.
(ik gebruik zelf de X240 met SSD, ben er zeer tevreden mee).
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

dennism

Lenovo mag dan misschien uit China komen, een groot deel van de know-how komt uit de stal van IBM (Lenovo heeft de desktop/laptop tak overgenomen een paar jaar terug) en IBM stond als een van de beste laptop leveranciers bekend (als je met het niet altijd even mooie design kan leven), ook met Lenovo na de overname eigenlijk alleen maar positieve ervaringen gehad.

Wifi problemen liggen trouwens niet altijd aan een hardware component, tussen bepaalde chipsets zijn inderdaad connectie problemen, vooral wanneer een recente chip gekoppeld wordt aan een verouderde chipset. Ik zie dit zelf vooral wanneer een laptop met een recente AC of iets oudere N Intel chipset gekoppeld wordt aan een router / accespoint met een broadcom B/G chipset uit het verre verleden.

J.S.

Hier ook zakelijk een paar W520's aangeschaft in 2012 en die bevallen uitermate goed!

roland p

Ik heb een x201 'refurb' (niet bij lenovo zelf gekocht):
- wordt behoorlijk heet
- hibernate/slaapstand gaat soms niet goed
- bovenste randje van het scherm per ongeluk een beetje naar me toe gebogen, er brak meteen iets af.
- soms een blauw scherm
- muispointer gaat soms een eigen leven leiden.

+ toetsenbord typt erg lekker.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

dennism

Quote from: roland p on August 25, 2014, 16:37:00
Ik heb een x201 'refurb' (niet bij lenovo zelf gekocht):
- wordt behoorlijk heet
- hibernate/slaapstand gaat soms niet goed
- bovenste randje van het scherm per ongeluk een beetje naar me toe gebogen, er brak meteen iets af.
- soms een blauw scherm
- muispointer gaat soms een eigen leven leiden.

+ toetsenbord typt erg lekker.

Hoe oud is deze laptop? Als ie overmatig heet wordt en al een paar jaar oud is kan het zijn dat de koelings fan en het koelblok schoongemaakt moeten worden.
Hibernate/slaapstand/blauwe schermen zijn normaliter makkelijk op te lossen door een verse windows installatie, tenzij het een hardware probleem of koelingsprobleem betreft (zeker bij een prive computer waar je zelf software op kan installeren is het aan te raden dit +- 1x per jaar te doen, tenzij je zelf goed onderhoud pleegt aan het systeem). Vaak zijn ze ook op te lossen door te gaan troubleshooten echter zeker bij een redelijk modern systeem is een herinstallatie vaak vele malen sneller omdat een herinstallatie van Windows maar een minuut of 15 duurt voordat je weer bezig kan (wel even op de achtergrond de updates laten lopen).

Wanneer de mouse pointer het touchpad betreft kan het zijn dat deze ook een schoonmaak beurtje nodig hebt. 

Ghanzzzzz

Zo... ik heb mijn Lenovo nu al even in bezit, en ik moet zeggen: hij valt mij niets tegen!
Enige minpuntje wat ik vond was dat een USB poort iets krom stond, maar dit is al verholpen.

Wel een verademing zeg, zo'n frisse computer na mijn 6 jaar oude VAIO.
Ook de overstap van Windows Vista naar Windows 8 is zeer goed te doen.

Gemineye

ik heb een lenovo thinkpad T520, ben er erg tevreden over. Het is overigens mijn tweede, want je kunt hem helaas niet laten stuiteren.
:)

DD2

Lenovo is de oude tak van IBM, zijn kwalitatief goede laptop's

riwi

#14
Ik heb een Lenovo Yoga2 13 I3  (dus 13 inch met I3 processor).
Op zich een leuke apparaatje met mooi scherm.

Maar ik heb erg veel problemen met de wifi gehad die door Lenovo niet opgelost worden. Dwz de support is beroerd. Ik heb inmiddels al 2 verschillende intel 7260ac kaartjes gekocht ter vervanging van de rtl8723be maar er zit een soort beveiliging in de bios waardoor hij "onbekende" hardware niet wil accepteren (whitelist). En Lenovo wilde lange tijd niet eens vertellen welke kaartjes dan wel door de bios geaccepteerd worden. Lenovo had wel aangegeven dat 7260ac kaartjes "zouden moeten werken", daarom had ik die ook gekocht.

Bij het surfen zijn na 30 minuten plots bepaalde pagina's niet meer te bereiken (tweakers.net bijvoorbeeld) en dan moet je het ding rebooten waarna je weer 30 minuten kan surfen. Met bekabelde LAN (via USB3) kan je gewoon het hele internet blijven bereiken.
De drivers van de rtl8723be worden door lenovo niet bij gehouden op hun support pagina. Ik heb uiteindelijk een vernieuwde rtl8723be driver van een andere Lenovo laptop erop gezet en daarmee zijn de surf problemen opgelost. Ik heb dit ook gemeld op het support forum, maar op de support pagina van de 13-I3 staat nog altijd de oude meuk die niet werkt.

Latere versies van de Yoga2  worden wel met intel 7260ac uitgeleverd. m.a.w. Lenovo weet dondersgoed dat er issues zijn met de realtek wifi spullen.

m.a.w. Heb je een probleem met je Lenovo dan ben je aan de willekeur en desinteresse van hun support organisatie overgeleverd.
Ik wil niemand een Lenovo aanraden. Kies liever een fatsoenlijk merk ipv die chinese geoutsource'de meuk die vroeger bij IBM wel goed was.