Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MaxxMark

Thanks voor het linkje Jaco! Positief verhaal inderdaad.

Wat ik me dan afvraag is of juist omdat de ruimte niet high-end, top-notch, akoestisch aangepakt is, hij er mogelijk vergevingsgezinder in gaat.

Het idee blijft in ieder geval gaaf. Ben benieuwd vanaf wanneer het interessant wordt een Atmos geschikte versterker te komen (overige standaarden meebeschouwend)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jaco

Ik heb een kartonnen doosje ter grootte van de 8020 speaker met electradraad aan een flamcorail gehangen. Het staat wel vreemd, zo een doos aan het plafond. Voor het gemak maar richting de luisterplek gedraaid. Nu steekt karton wel enorm af tegen een zwart plafond, en een antraciet speaker minder, maar goed. Het moet wel iets zonder ledje zijn...
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Staaled

Quote from: MaxxMark on August 24, 2014, 21:15:13
Thanks voor het linkje Jaco! Positief verhaal inderdaad.

Wat ik me dan afvraag is of juist omdat de ruimte niet high-end, top-notch, akoestisch aangepakt is, hij er mogelijk vergevingsgezinder in gaat.

Het idee blijft in ieder geval gaaf. Ben benieuwd vanaf wanneer het interessant wordt een Atmos geschikte versterker te komen (overige standaarden meebeschouwend)
Atmos zal juist in de mindere ruimtes extra brengen.
De toename van het aantal speakers zorgt nu eenmaal voor meer direct  geluid dat reflecties overstemt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jaco

Nou dynaudio wil niet verkopen, de importeur geeft na 2 dagen nog geen antwoord.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Quote from: jaco on August 26, 2014, 14:45:34
Nou dynaudio wil niet verkopen, de importeur geeft na 2 dagen nog geen antwoord.

Misschien is voor Dynaudio een ritje Denemarken interessant? Ook kwa prijs?
Die Dynaudio BM5 / BM6 zien er iets mooier uit kwa looks dan de Genelec vind ik en met 500 / 750 per speaker ook niet extreem duur. Maar de klank is belangrijker.

Waarom kijk je eigenlijk alleen naar actieve speakers? Gemak? of andere voordelen?

jaco

Ik wil geen 200 watt per kanaal eindblokken terug om er 50% ? van in de crossover te verliezen.
Actief is veel efficienter, en ik heb al overall stroom liggen.

Voor Genelec in ieder geval een mooie aanbieding van een forumsponsor gekregen (ja sommige sponsors reageren op je email !)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Hmm meten is weten. De voorzetwanden gebouwd voor de maat van de Meridain DSP 3100 speakers.
Dynaudio is te diep..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Is er al Atmos material dan ?
Of laat je alleen de upsampler horen ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

vantuyl


jaco

Mag je vertellen wat voor materiaal ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

vantuyl

Dolby Disc, met originele content en de upsampler content.

jaco

Nice, dan hebben ze dus iets met de studios geregeld nu. De mensen op avs die al presentaties gehad hadden moesten zelfs de film titels weghalen welke ze gezien hadden in hun reviews.

Het zouden ook speciale gemasterde stukjes zijn, geen garantie dat die films ook met Atmos uit zouden komen.
Het waren daar:
Hobbit met Gollum scene in grot.
Star Trek into darkness scene ergens in begin op de planeet met de bewoners die speren gooien.

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

arm0r

Hallo,

Gisteren gebeld om een afspraak te maken en ik kon vandaag al luisteren!
Ik was werkelijk stom verbaasd! wat een geluid!
ik heb zelf een 5.1 opstelling maar dit is echt een nieuwe beleving in geluid.
Het lijkt net alsof je in een grote tunnel van geluid zit.
De set werdt gedemonstreert op de R serie van KEF met 2 subwoofers.
Er werdt originele dolby content afgespeeld, dit zijn wat kortere filmpjes, ook doet de receiver bestaande films upsampele dit klinkt ook al heel mooi.
Ik ben zelf een paar uur wezen luisteren en ben echt heel erg onder de indruk.

texmurphy68

Quote from: jaco on June 25, 2014, 09:13:29
Ik vindt het wel logische mogelijkheden.

Als je 5.1 hebt kun je naar 5.1.2 en 5.1.4 (2 of 4 hoogte speakers)
Als je 7.1 hebt kun je naar 7.1.2 en 7.1.4 (2 of 4 hoogte speakers)


Niet helemaal juist... de hoogte speakers worden discreet aangestuurd, dwz ze hebben een eigen versterkerkanaal.

Als je een bestaande 5.x opstelling hebt (even afgezien van het aantal subwoofers, het gaat hier om het aantal discreet aangestuurde kanalen) kun je geen Dolby Atmos maken. (want van je surround left en right ga je geen ceiling channel left en right maken)
Van een bestaande 7.x opstelling kan je een Dolby Atmos 5.x.2 maken (want je hebt een versterker die 7 kanalen kan aansturen)
Heb je een versterker met 11.x, dan kan je Dolby Atmos 7.x.4 maken, wat het allermooist/meest wenselijke zou zijn.

Marants SR7010, Dolby Atmos 7.1.4 configuration.
front & center: DIY Visaton & Vifa, L & R surround and L & R back surrounds: ElectroVoice EVID 6.2, Atmos top: 4x ElectroVoice EVID 4.2, sub KEF PSW 2010, Nvidia Shield Pro, PS5, Xbox One Series X, JVC N5, projection size 3.00 m x 1.69 m

jaco

Quote from: texmurphy68 on September  5, 2014, 19:25:07
Niet helemaal juist... de hoogte speakers worden discreet aangestuurd, dwz ze hebben een eigen versterkerkanaal.

Als je een bestaande 5.x opstelling hebt (even afgezien van het aantal subwoofers, het gaat hier om het aantal discreet aangestuurde kanalen) kun je geen Dolby Atmos maken. (want van je surround left en right ga je geen ceiling channel left en right maken)
Van een bestaande 7.x opstelling kan je een Dolby Atmos 5.x.2 maken (want je hebt een versterker die 7 kanalen kan aansturen)
Heb je een versterker met 11.x, dan kan je Dolby Atmos 7.x.4 maken, wat het allermooist/meest wenselijke zou zijn.
Zo bedoelde ik het niet.

Met een 5.1 opstelling kun je wat betreft je luidsprekers alles zo laten en alleen 2 of 4 luidsprekers toevoegen voor Atmos. Ofwel opzet speakers die via reflectie werken, of fysiek speakers aan het plafond.
Dit net zo voor 7.1

Je moet wel een nieuwe (voor)versterker kopen die Dolby Atmos ondersteuning heeft uiteraard
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Sylver

Ik ben bezig met de woonkamer te verbouwen en zou in mijn verlaagd plafond "slechts" speakers kunnen inbouwen met een hoogte van 10 à 11 cm.
Iemand die ceiling-speakers kan aanraden (voor bijv. gebruik bij een Denon Atmos receiver)?

Flash3d

Quote from: arm0r on September  3, 2014, 17:58:33
Hallo,

Gisteren gebeld om een afspraak te maken en ik kon vandaag al luisteren!
Ik was werkelijk stom verbaasd! wat een geluid!
ik heb zelf een 5.1 opstelling maar dit is echt een nieuwe beleving in geluid.
Het lijkt net alsof je in een grote tunnel van geluid zit.
De set werdt gedemonstreert op de R serie van KEF met 2 subwoofers.
Er werdt originele dolby content afgespeeld, dit zijn wat kortere filmpjes, ook doet de receiver bestaande films upsampele dit klinkt ook al heel mooi.
Ik ben zelf een paar uur wezen luisteren en ben echt heel erg onder de indruk.

Heb volgende week nog vakantie en wil ook eens gaan luisteren, heb je voor mij de contactgegevens?  Via pm mag ook als het hier posten een probleem is.

Da-lite

#217
Het start shot is gegeven.
De eerste bluray met Dolby Atmos is bekent gemaakt.

*  Transformers 4 *

Dit is vandaag bekent gemaakt op de IFA en zal in de USA verschijnen op 30 september 2014.
Deze zal op latere datums in Europa verschijnen ( ook in Duitsland komt er een Engelse track met Dolby Atmos op de bluray van deze Transformers , ideaal voor de amazon kopers  :headbanging:  )

Verdere titels gaan nog volgen dit jaar.
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

Springbank

#218
Quote from: arm0r on September  3, 2014, 17:58:33
Hallo,

Gisteren gebeld om een afspraak te maken en ik kon vandaag al luisteren!
Ik was werkelijk stom verbaasd! wat een geluid!
ik heb zelf een 5.1 opstelling maar dit is echt een nieuwe beleving in geluid.
Het lijkt net alsof je in een grote tunnel van geluid zit.
De set werdt gedemonstreert op de R serie van KEF met 2 subwoofers.
Er werdt originele dolby content afgespeeld, dit zijn wat kortere filmpjes, ook doet de receiver bestaande films upsampele dit klinkt ook al heel mooi.
Ik ben zelf een paar uur wezen luisteren en ben echt heel erg onder de indruk.

.....Tuurlijk is dit een geloofwaardige onafhankelijke post van een bezoeker, 1 post en net ervoor aangemaakt.... :-X

Nu speakers in het plafond? Hebben de fabrikanten na 6.1 / 6.2 / 7.x / en nu atmos, weer een truuk bedacht om de consumenten nog meer speakers te proberen te verkopen......

zoldar

Dan koop je het niet, heb je er ook geen last van
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

skank1

Quote from: home@the movies on August 20, 2014, 17:52:37
De ruimte waar we deel twee van de demo kregen bij Dolby was ongeveer die afmetingen, plafond was zelfs nog iets lager denk ik.
wat dat betreft dus geen probleem omdat ook daar het effect dik ok was, één van onze twee demo ruimtes die we gaan uitrusten met Atmos is 3m10 breed 5 meter diep en 2m40 hoog, komen luisteren is de boodschap  ;) ;)

Groeten
Werner

Aha, wanneer is die klaar? :) dan kom ik nog eens af.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

skank1

Quote from: MaxxMark on June 24, 2014, 18:58:40
Interessant; wat ik me af vraag is hoe de kwaliteit van de ceiling speakers zich kwalitatief moeten verhouden tot je main speakers om geen afbreuk te doen aan je gehele set. In een typical surround setup is het wenselijk om alles gelijk te houden, maar zou dat ook gelden voor je ceiling speakers?


+1

Iemand een antwoord hierop?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

anton

In het document van Dolby dat Jaco gepost heeft worden alle vragen beantwoord mbt plaatsing van de speakers maar ook de eisen die aan de speakers gesteld worden komt aan de orde.

Fox