Troels Gravesen W1500/97

Started by knubbe, March 8, 2014, 10:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Er is weer een nieuw project in aantocht :)

Tijdje geleden had ik een Revelator tweeter gekocht (D2905/990000) om daarmee uiteindelijk een monitor mee te gaan bouwen. Omdat ik zelf geen kaas gegeten heb van filter ontwerp vind ik het wel fijn om een bestaand ontwerp te maken.
Toen liep ik tegen zo goed als alle onderdelen aan voor de Troels W1500/97. Revelator tweeter verkocht en deze complete set aangeschaft, onder helaas niet te leuke omstandigheden ( zie; http://forum.zelfbouwaudio.nl/albert/ )

Dit setje bevat dus de drivers, de filters, bitumen, fineer, poort ed voor deze monitoren; http://www.troelsgravesen.dk/W1500_97.htm

Qua uiterlijk zit ik nu te denken aan een rechthoekige kast welke eenvoudig te bouwen is. Dunne baffle erop welke ik leerlook wil geven. De overige zijdes wil ik dus fineren met het wortel noten fineer en afwerken met een black wash.

Tot zover alvast even de plannen en eerste fototjes! Nu nog eerst even verder met mn eindversterker :)

Tips/ideen zijn welkom!

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

chansig

Mooi project en de manier waarop maakt het mogelijk nog iets meer bijzonder. Heftig nieuws.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sjaudio

Inderdaad een heftig verhaal.. Wordt je toch even stil van. :(

Ondanks dit veel succes met de nieuwe monitoren, gaat vast heel mooi worden!

yorkie13

Mooi project weer.

Gaan ze de B&W vervangen ?
Zag dat je de DSP weer verkocht had, dus geen 2.2 stereo meer.


knubbe

Quote from: RA SUBS on March  8, 2014, 11:04:14
Mooi project weer.

Gaan ze de B&W vervangen ?
Zag dat je de DSP weer verkocht had, dus geen 2.2 stereo meer.

Draai nog wel 2.2 stereo alleen zonder de AM idd. Vond het te weinig toevoegen voor het geld. Nu komt er een V-link aan zodat ik mij Mac mini op mn versterker aan kan sluiten!
Deze gaan waarschijnlijk niet de B&W's vervangen. Ik bouw meer om het bouwen :) De hypex heb ik ook nog geen bestemming voor dus misschien icm deze speakers en een DAC een leuk slaapkamersetje!

Quote from: morca on March  8, 2014, 12:18:27
Weer aan de volgendde DIY bezig  ;D
Hoe is het nou met de JL woofers en dsp daarvan afgelopen.

Ik gebruik de JL's eigenlijk nauwelijks dat ik er ook de tijd er niet voor in wel stoppen om het fatsoenlijk te DSPen. Dacht met de AM 2.0 het aan hem over te kunnen laten maar te weinig hoorbaar verschil in mijn oren!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

HaaVee

QuoteMooi project en de manier waarop maakt het mogelijk nog iets meer bijzonder. Heftig nieuws.

Gr Hans
Eens. De keerzijde is dat je de man min of meer een eer bewijst door er mooie speakertjes van te bouwen.

knubbe

#7
Ik zit met de gedacht om het filter en de speaker terminals op een RVS plaat te monteren (niet rechtstreeks) en deze dan als een soort van plate amplifier te monteren.
Alleen zit ik dan met om het luchtdicht te krijgen. Zolang ik alleen maar gaten boor die voor de montage aan de speaker dienen (buiten de terminals) en gewoon tochtband gebruik zo ik dan een probleem hebben?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

dre73

Ik zou zelf een beetje oppassen met metall in de buurt van je spoelen.....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

knubbe

Ook als het niet in contact staat?
Zat te denken aan een plastic of rubber als isolatielaag tussen het filter en plaat.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

dre73

Je kan het wel doen,maar dan moet je wel even de spoelwaardes na meten als ze op de plaat zitten.

Maakt het anders van trespa. ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

knubbe

Hmm zou ook kunnen maar de rvs look staat me meer aan, + dat ze dat op mn werk mooi kunnen lasersnijden ;)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

dre73

Tja,als je uiterlijk voor klank neemt...... :D

trespa kun je ook proima spuiten/fineren.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jossie

RVS is niet magnetisch en beinvloed daarom de spoelwaarde niet. Uiteraard wel opletten met mogelijke kortsluiting. Maar als je netjes werkt is dat geen probleem.
Omni !

dre73

Dat dachtewn wij ook met aluminium,maar de metingen waren toch beinvloed.......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jossie

Per ongeluk de spoel met een ijzeren bout vastgezet? Of ijzeren boutjes en onderdelen in de buurt? Dan verandert de inductie wel. Hoeveel procent verschil heb je dan gemeten? Aluminium zou inderdaad ook geen effect mogen hebben.
Omni !

dre73

Nee,geen ijzer. :D

Het is al weer wat jaren geleden,maar als ik het goed heb was het iets van 10%......
En dat ga je wel horen.

Als je het filter in de kast zet en de afwerkplaat op redelijke afstand houd,dan verwacht ik geen problemen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

jossie

#17
Het heeft even geduurd maar toch 's even wat gemeten.

En inderdaad zorgt aluminium voor een aanzienlijke verandering (!) RVS voor zover ik het hier heb nauwelijks of niet.

Ik heb een flinke luchtspoel spoel van 3 mH aan m'n meter gehangen, het volgende gebeurt:

Waarde                    Situatie
2.97                          gewoon op houten werktafel
2.18                          op aluminium plaat van 2 mm dikte; dat is - 26% (!)
1.87                          op aluminium plaat van 2 mm dikte met bovenop nog een alu kokerprofiel ongeveer ter grootte van de spoel; -37%
2.71                          op mdf 12 mm dat ligt op de alu plaat van 2 mm; nog steeds - 9%
2.86                          op mdf 24 mm dat ligt op de alu plaat van 2 mm; nog steeds - 4%
2.96                          op mdf 48 mm dat ligt op de alu plaat van 2 mm; minder dan - 1%
3.42                          op staalplaat van 1,5 mm dikte; dat is + 16%
4.69                          op houten werktafel en het hart los opgevuld gevuld met ijzeren m6 boutjes; + 58%
2.97                          op houten werktafel en het hart los opgevuld met messing boutjes; onveranderd, dit is ook de normale, aanbevolen bevestigingstechniek
2.97                          op houten werktafel met bovenop de spoel mijn rvs koffiebeker; geen meetbare invloed

Kortom, Aluminium en ijzer in de buurt van (lucht) spoelen kan echt niet (!) Aluminium wist ik eerlijk gezegd niet.

Van RVS kan ik geen invloed meten; messing idem. Als ik nog 's een flink stuk RVS heb zal ik dat nog een keer meten.

Ik heb wel alleen de spoelwaarde gemeten met een relatief lage stroom (uit het meetapparaat). Het zou ook kunnen dat er nog niet-lineaire effecten optreden.


Omni !

knubbe

Oke.. net een uitgebreide reply gepost maar is dus blijkbaar niet helemaal goed gegaan.. Wat ongeveer de strekking was;

Jossie, heel erg bedankt voor de test ! Heel interessant om te lezen. Hele duidelijke resultaten, daar hebben we wat aan :)

Twijfel nog over de plaatsing van het filter, intern of extern, ook qua volume. Ben nu paar weken van huis en wil ik eigenlijk alle bouwplannen klaar maken, zodat ik als ik weer terug ben goed kan gaan bouwen.

Deze monitoren worden nog steeds voglens plan gebouwd alleen zijn er ook 2 stuks Scan-speak 26w-8534g00 onderweg, welke de monitoren gaan ondersteunen in het laag. Dit zullen aparte kasten worden maar wel in eenzelfde stijl zodat de monitor op de laagkasten te plaatsen zijn.

Verder nog een 2weg projectje onderweg, maar dat is meer recht toe, recht aan dus dat wordt een vluggertje tussendoor ;)

Kortom, hoop plannen met nog maar weinig resultaat :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Interficior

Quote from: jossie on April 22, 2014, 11:08:27

[...]

Kortom, Aluminium en ijzer in de buurt van (lucht) spoelen kan echt niet (!) Aluminium wist ik eerlijk gezegd niet.

Van RVS kan ik geen invloed meten; messing idem. Als ik nog 's een flink stuk RVS heb zal ik dat nog een keer meten.

Ik heb wel alleen de spoelwaarde gemeten met een relatief lage stroom (uit het meetapparaat). Het zou ook kunnen dat er nog niet-lineaire effecten optreden.

Je zit hier naar de invloed van wervelstromen te kijken. Deze zorgen ervoor dat de gelijkstroomweerstand groter worden (het zijn immers werkelijke verliezen) met als gevolg dat de inductie naar beneden gedrukt wordt (mits je een versterking van magneetveld krijgt omdat de magnetische permeabiliteit hoger is zoals bij ijzer). Voor wervelstromen (het is immers een elektrische stroom) is het belangrijk dat de elektrische weerstand laag is zoals bij aluminium, koper, zilver etc. Daarom werken die ferrietkernen ook zo goed (lage elektrische geleiding) tot hoge frequenties. Op een gegeven moment houdt dat ook op natuurlijk.

Als je harder gaat uitsturen (of hogere frequentie) zal het reële deel van de impedantie alleen nog maar meer toenemen door deze wervelstromen. Misschien kan ik t.z.t. nog een leuk testje doen met
Take it or lease it

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

john_doe

#21
Quote from: knubbe on April 26, 2014, 18:14:28
Deze monitoren worden nog steeds voglens plan gebouwd alleen zijn er ook 2 stuks Scan-speak 26w-8534g00 onderweg, welke de monitoren gaan ondersteunen in het laag. Dit zullen aparte kasten worden maar wel in eenzelfde stijl zodat de monitor op de laagkasten te plaatsen zijn.
Wat voor type kast ga je bouwen voor de scan speak 26W woofers? Ik heb onlangs ook twee van deze woofers aangeschaft. Ze spelen nu elk in een gesloten behuizing van zo'n 35 liter met een high pass condensator om de te hoge Q te compenseren. Ik ben wel benieuwd wat jouw plannen met deze woofers zijn.  :smile:

knubbe

Het voorlopige plan is een gesloten kast met een inhoud van rond de 65liter.
Maar dat kan zomaar nog veranderen. Hoe spelen ze bij jou in de 35l? Is dat een beetje naar wens?
Met 35l is het bv ook mogelijk een slake zuil te maken met de 26w aan de zijkanten. Ben namelijk bang dat zoals ik het ontwerp nu voor ogen heb het niks voor in de huiskamer wordt.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

En de laatste drivers gisteren opgehaald van het postkantoor. Zien er heel fraai uit imho! Bedankt Dre!

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

john_doe

Quote from: knubbe on May 11, 2014, 13:53:34
Hoe spelen ze bij jou in de 35l? Is dat een beetje naar wens?
De woofers bevallen me tot nu toe prima, ik vind het een fijne aanvulling in het laag voor muziek. De woofers spelen in gesloten kasten dus het is geen afgrond-diep laag voor HT-toepassingen.

Aan je profiel te zien woon je in dezelfde stad als ik, je bent welkom een keer zelf te komen luisteren en oordelen.  :)