SVS sb12-NSD

Gestart door smok3y, januari 20, 2013, 02:31:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frank2

Ten eerste is hij nieuw dus moet inspelen.
Ten tweede, je moet experimenteren over waar de plaats van de sub optimaal is, waar klinkt hij het beste
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

yorkie13

Klopt, zit een xxls12 woofer van peerless in, geef de subwoofer 50 uur en het laag zql een stuk strakker zijn.

Verder met de nodige plaatsing spelen en eventueel meten met REW.


Mario D

Nog maar eens dan....

De volumeschaal van de Digitale Sledge versterkers is anders opgebouwd, je moet hem dus verder open zetten tegenover de vorige Bash.

Je kan de driver niet beschadigen door de peak limiter dus dat is geen probleem.

Ed van SvS raad tevens ook aan om de gain op 0,- (maximum)  te zetten en dan in je receiver/voorversterker het gewenste volume gelijk te stellen met je andere speakers.

Indien je niet het gelijke volume haalt met de andere speakers kan je nog altijd de gain op de sub verlagen indien nodig.

mel

Citaat van: kalimero op januari 30, 2013, 19:05:10
Nog maar eens dan....

De volumeschaal van de Digitale Sledge versterkers is anders opgebouwd, je moet hem dus verder open zetten tegenover de vorige Bash.

Je kan de driver niet beschadigen door de peak limiter dus dat is geen probleem.

Ed van SvS raad tevens ook aan om de gain op 0,- (maximum)  te zetten en dan in je receiver/voorversterker het gewenste volume gelijk te stellen met je andere speakers.

Indien je niet het gelijke volume haalt met de andere speakers kan je nog altijd de gain op de sub verlagen indien nodig.

hazo , wist ik niet, de level van mijn ultra staat op -17
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

smok3y

Allereerst bedankt voor alle feedback,kan alle tips van harte gebruiken.
Wat is REW precies? soort db meter?

@Kalimero.
Sorry maar snap niet helemaal wat u met het juiste volume bedoelt?
:dozingoff: voel me zo dom.

Net opnieuw gemeten.
Zegt dat de sub 6,5 meter vanaf mn luisterplek af staat.
Dit is echter net 5 meter dus denk dat ik dat manual even terugschroef.

Verder nog tips kwa instellingen of waar ik op moet letten.
Hoe hoog hebben jullie ongeveer je gain staan?

Nogmaals alle tipa van harte welkom en bedankt alvast.

Gr, Ht-groentje.
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

morca

REW is meet prog waar de benodigde hardware voor nodig is,en een dosis doorzettingvermogen ermee om te gaan.
Zie mijn onderschrift voor betreffend topic.

Maar wat foto,s van je ruimte zijn wel wenselijk om een beeld te vormen hoe alles staat tov je luisterplek.
Nou meen ik dat je ze in een ander topic gepost had,maar weet het even niet meer.....

smok3y

bedankt wederom voor de toelichting.
Heb nog gespeeld met instellingen enz.. maar klink allemal wel erg boomerig (i.p.v strak en gecontroleerd)
Maar zoals iemand al zei is het wellicht ook een kwestie van inspelen en plaatsing.

Zal morgen zeker wat fotos plaatsen!

gr,Smok3y
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

Mario D

Citaat van: smok3y op januari 30, 2013, 22:55:05
Allereerst bedankt voor alle feedback,kan alle tips van harte gebruiken.
Wat is REW precies? soort db meter?

@Kalimero.
Sorry maar snap niet helemaal wat u met het juiste volume bedoelt?
:dozingoff: voel me zo dom.

Net opnieuw gemeten.
Zegt dat de sub 6,5 meter vanaf mn luisterplek af staat.
Dit is echter net 5 meter dus denk dat ik dat manual even terugschroef.

Verder nog tips kwa instellingen of waar ik op moet letten.
Hoe hoog hebben jullie ongeveer je gain staan?

Nogmaals alle tipa van harte welkom en bedankt alvast.

Gr, Ht-groentje.

Ik zal de quote van Ed Mullen eens zoeken en hier posten.

Het is de bedoeling dat je subwoofer op hetzelfde volume speelt als je andere speakers.
Als je dus de Gain van je sub op 0,- (Maxiumum voor STA-800D en STA-1000D) zet en je volume in je receiver op het minimum kan het nog steeds zijn dat je subwoofer te luid speelt.
Dan moet je de Gain op je subwoofer terug verminderen.

Domme vragen bestaan voor mij niet hoor, enkel domme antwoorden.  ;)

Midstar

#58
Citaat van: smok3y op januari 30, 2013, 23:49:05
bedankt wederom voor de toelichting.
Heb nog gespeeld met instellingen enz.. maar klink allemal wel erg boomerig (i.p.v strak en gecontroleerd)
Maar zoals iemand al zei is het wellicht ook een kwestie van inspelen en plaatsing.

Zal morgen zeker wat fotos plaatsen!

gr,Smok3y

Ik geloof er heilig in dat in jouw thuissituatie zoals op de fotos te zien zijn deze Sub lekker kan spelen.
Maar toch krijg ik een beetje het gevoel dat een ongepoorte Sub meer jouw smaak/ding is. Je hebt het over strak en gecontroleerd.
Ikzelf heb geen ervaring met deze gepoorte SVS wel met andere en verschillende dichte versies, waarbij ik de ongepoorte in de meeste gevallen beter vind klinken wat mijn smaak betreft. In meest van de gevallen waren ze lekkerder om aan te horen, of makkelijker te plaatsen? dat kan ook nog.

smok3y

Kalimero ik zal vanmiddag eens proberen wat je schreef.
Bedankt!

Mel,

Misschien is het geluid nu vrij goed zoals het bij mij nu is.
Maar omdat ik nooit echt een sub gehad heb twijfel ik of de bass nu wel of niet goed is.
Jij hebt het over een gesloten sub,maar is het normaal dat die ik heb dan wat boomy is?
Soms lijkt het wat te lang te nadreunen.

i.p.v kort en krachtig zeg maar.
Heb vanavond meer tijd dus zal dan wat meer spelen met de plaatsing en de tips van kalimero.
En uieraard nog wat fotos plaatsen.

Vind zelf raar dat sommige scene overdreven veel bass hebben,en de bommen in u-571 weer nauwelijks.
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

LuPo

#60
Citaat van: smok3y op januari 30, 2013, 18:25:35
De pb12  nsd is binnen!

Aardig groot en zwaar pakket en schrok ook best wel vd grootte van de sub zelf!
Wow wel wat kleiner verwacht haha.

Ingeregeld met audessey,speakers op small gezet en 80 hz net als de sub.
Sub heb ik in de hoek vd kamer geplaatst naast mn linker front speaker.

Maar helaas heb ik nog niet de bass die ik wil :(
Bij bijv de scene in cloverfield dat het leger komt heb ik een hele harde boomerige bass.
Maar bij de "beroemde" dieptebommen scene van U-571 hoor ik bijna niks kwa bass..
En dat terwijl mn gain op circa 65% staat.

Ben bang dat ik toch de nodige afstel ervaring mis.
Ik weet dat het een goeie sub is dus daar twijfel ik niet aan,eerder aan mezelf.


Als je in de receiver de speakers op small en hebt gezet en 80 Hz als crossover moet je op de subwoofer niet ook nog eens op 80 Hz zetten hoor! Je moet dan de crossover op de sub helemaal 'open' zetten. Dus op de max.
Verder is bij mij met Audyssey altijd heel erg 'boomerig'. Ik heb dus de speakers zelf ingesteld met een dB-meter en een meetlint.
Ik weet niet hoe dat kwam maar na Audyssey klonk het altijd precies zoals jij het omschrijft. Probeer dat dus ook eens uit te laten en gewoon zelf met meetlint de afstanden te meten en als je geen dB-meter hebt op gehoor de speakers af te stellen. De subwoofer gewoon even op 0 laten in het Channel level menu. Dan de gain wat verder naar beneden bijv rond de 50%

Hopelijk helpt dit wat.

smok3y

Citaat van: LuPo op januari 31, 2013, 11:01:46
Als je in de receiver de speakers op small en hebt gezet en 80 Hz als crossover moet je op de subwoofer niet ook nog eens op 80 Hz zetten hoor! Je moet dan de crossover op de sub helemaal 'open' zetten. Dus op de max.
Verder is bij mij met Audyssey altijd heel erg 'boomerig'. Ik heb dus de speakers zelf ingesteld met een dB-meter en een meetlint.
Ik weet niet hoe dat kwam maar na Audyssey klonk het altijd precies zoals jij het omschrijft. Probeer dat dus ook eens uit te laten en gewoon zelf met meetlint de afstanden te meten en als je geen dB-meter hebt op gehoor de speakers af te stellen. De subwoofer gewoon even op 0 laten in het Channel level menu. Dan de gain wat verder naar beneden bijv rond de 50%

Hopelijk helpt dit wat.

Hey Lupo,

Hele slimme tip om het met een meetlint te meten.
Zelf totaal niet aan gedacht en lijkt me een stuk nauwkeuriger ja.

En met de crossover max zetten vd sub bedoel je bijv 200hz (als voorbeeld)
En de speakers dan op 80hz laten?

Best ingewikkeld nog dit allemaal,had ik van tevoren toch iets te gemakkelijk ingeschat.
En kan je je laatste zin misschien nog iets toelichten?

Bedankt heb er zeker wat aan!
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

LuPo

Citaat van: smok3y op januari 31, 2013, 11:49:54
Hey Lupo,
Hele slimme tip om het met een meetlint te meten.
Zelf totaal niet aan gedacht en lijkt me een stuk nauwkeuriger ja.
En met de crossover max zetten vd sub bedoel je bijv 200hz (als voorbeeld)
En de speakers dan op 80hz laten?
Best ingewikkeld nog dit allemaal,had ik van tevoren toch iets te gemakkelijk ingeschat.
En kan je je laatste zin misschien nog iets toelichten?
Bedankt heb er zeker wat aan!

Je moet in het menu van de receiver bij crossover je speakers instellen op 80 Hz. Welke speakers heb je trouwens?

Op de achterkant van de subwoofer moet je de crossover niét op 80 Hz zetten. Daar moet je de knop helemaal naar rechts draaien, helemaal open dus. Als je het op deze manier doet dan laat je dus de receiver regelen welke tonen naar de speakers gaan en welke naar de subwoofer. Als je op de subwoofer dat knopje van crossover ook op 80 Hz zet dan doe je het dubbel op en dat is niet goed.

Verder zou ik dus als ik jouw was Audyssey even uit doen. Want bij mijn Marantz (SR5004 en 5005) klonk het na Audyssey altijd heel 'basserig/boomerig'. Ook bij mijn ouders die alleen twee Dali Concept 6 zuilspeakers hebben was na het draaien van Audyssey de bass véél te veel aanwezig. De bass wordt met Audyssey voor mijn gevoel gewoon aangedikt. Het klinkt niet meer natuurlijk. Daar heb ik dus ook gewoon met meetlint gemeten en de afstanden in de receiver gezet. Gain is het volume achter op de sub. Die heb je nu op 65% staan schrijf je. Als je het zelf gaat inregelen zou ik hem even wat terug draaien.

Succes!

ps. Raymond schreef al dat hij ook twee weken bezig is geweest om de PB12 goed ingeregeld in zijn set te hebben. Dus wees niet bang dat dit niet normaal is. ;)

smok3y

Citaat van: LuPo op januari 31, 2013, 12:05:45
Je moet in het menu van de receiver bij crossover je speakers instellen op 80 Hz. Welke speakers heb je trouwens?

Op de achterkant van de subwoofer moet je de crossover niét op 80 Hz zetten. Daar moet je de knop helemaal naar rechts draaien, helemaal open dus. Als je het op deze manier doet dan laat je dus de receiver regelen welke tonen naar de speakers gaan en welke naar de subwoofer. Als je op de subwoofer dat knopje van crossover ook op 80 Hz zet dan doe je het dubbel op en dat is niet goed.

Verder zou ik dus als ik jouw was Audyssey even uit doen. Want bij mijn Marantz (SR5004 en 5005) klonk het na Audyssey altijd heel 'basserig/boomerig'. Ook bij mijn ouders die alleen twee Dali Concept 6 zuilspeakers hebben was na het draaien van Audyssey de bass véél te veel aanwezig. De bass wordt met Audyssey voor mijn gevoel gewoon aangedikt. Het klinkt niet meer natuurlijk. Daar heb ik dus ook gewoon met meetlint gemeten en de afstanden in de receiver gezet. Gain is het volume achter op de sub. Die heb je nu op 65% staan schrijf je. Als je het zelf gaat inregelen zou ik hem even wat terug draaien.

Succes!

ps. Raymond schreef al dat hij ook twee weken bezig is geweest om de PB12 goed ingeregeld in zijn set te hebben. Dus wees niet bang dat dit niet normaal is. ;)

Ik denk dat je gelijk hebt dat het inderdaad even kan duren voordat alles goed is.
Heb zelf ook een marantz SR5005 en heb Canton luidsprekers ;-)

Ik heb trouwens geen "Crossover" knop achter op mn sub.
(gain,low pass en phase)

Ik ga verder vanmiddag uit werk gelijk je tip met het meetlint uitproberen.
Erg blij met de tips Lupo!

U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

LuPo

Citaat van: smok3y op januari 31, 2013, 13:14:44
Ik denk dat je gelijk hebt dat het inderdaad even kan duren voordat alles goed is.
Heb zelf ook een marantz SR5005 en heb Canton luidsprekers ;-)

Ik heb trouwens geen "Crossover" knop achter op mn sub.
(gain,low pass en phase)

Ik ga verder vanmiddag uit werk gelijk je tip met het meetlint uitproberen.
Erg blij met de tips Lupo!

Crossover is hetzelfde als Low pass. Waar heb je Low Pass nu op staan? Gain = volume. ;)

Stapje bij stapje zul je zien dat het steeds beter gaat worden. Eerst maar eens in je receiver in het menu op zoek naar Audyssey en dat uitzetten. ;)

Raymond187

@smok3y,

Gij heeft toch de PB12 NDS?

middelste draai knop helemaal naar rechts draaien. Dan is het zoals Lupo aangeeft dat de sub DSP van je receiver instellingen gebruikt.

heb ik ook

smok3y

Citaat van: Raymond187 op januari 31, 2013, 13:53:31
@smok3y,

Gij heeft toch de PB12 NDS?

middelste draai knop helemaal naar rechts draaien. Dan is het zoals Lupo aangeeft dat de sub DSP van je receiver instellingen gebruikt.

heb ik ook

Ja de pb12-nsd inderdaad Raymond.
En Low pass staat op disable,zoals ook aangegeven werd in de instrucie.
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

LuPo

Citaat van: smok3y op januari 31, 2013, 14:36:26
Ja de pb12-nsd inderdaad Raymond.
En Low pass staat op disable,zoals ook aangegeven werd in de instrucie.

Ok, dat is dan al een ding afgevinkt. Nu nog audyssey uitzetten in je marantz. Vrij makkelijk te vinden in een van de menu's. Je moet wel voor elke ingang apart audyssey uitzetten. Dus als je BD/TV/DVD gebruikt op de marantz moet je bij BD, TV en DVD alle drie apart het uitzetten.

Tenminste.. dat moest ik wel. :) Ik ben benieuwd hoe het klinkt als je dat uit hebt gezet.

mel

Citaat van: LuPo op januari 31, 2013, 11:01:46
Als je in de receiver de speakers op small en hebt gezet en 80 Hz als crossover moet je op de subwoofer niet ook nog eens op 80 Hz zetten hoor! Je moet dan de crossover op de sub helemaal 'open' zetten. Dus op de max.
Verder is bij mij met Audyssey altijd heel erg 'boomerig'. Ik heb dus de speakers zelf ingesteld met een dB-meter en een meetlint.
Ik weet niet hoe dat kwam maar na Audyssey klonk het altijd precies zoals jij het omschrijft. Probeer dat dus ook eens uit te laten en gewoon zelf met meetlint de afstanden te meten en als je geen dB-meter hebt op gehoor de speakers af te stellen. De subwoofer gewoon even op 0 laten in het Channel level menu. Dan de gain wat verder naar beneden bijv rond de 50%

Hopelijk helpt dit wat.

Volume afstellen van een sub zonder Db meter lijkt me erg moeilijk, kleine investering zo'n Db meter...maar eigenlijk een noodzakelijke investering lijkt me
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

LuPo

Citaat van: mel op januari 31, 2013, 15:00:44
Volume afstellen van een sub zonder Db meter lijkt me erg moeilijk, kleine investering zo'n Db meter...maar eigenlijk een noodzakelijke investering lijkt me

Zelf heb ik er ook wel eentje. De TS alleen niet. ;)

Raymond187

Citaat van: LuPo op januari 31, 2013, 15:40:19
Zelf heb ik er ook wel eentje. De TS alleen niet. ;)
Wanneer kom je op de koffie :D

LuPo


smok3y

Bij deze zoals beloofd wat foto,s van hoe het er nu allemaal bijstaat.

En wil best een DB meter halen,maar zal ik wel even moeten uitzoeken hoe dat werkt.
Nogmaals weet echt nog heel weinig van HT,maar het interesseert me wel enorm.

Dus nogmaals bedankt voor de vriendelijkheid en behulpzaamheid op dit forum.

Lupo,ik heb ook heerlijke koffie hoor ;D

http://imageshack.us/photo/my-images/845/img20130131wa0003.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/33/img20130131wa0004.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/37/img20130131wa0005.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/850/img20130131wa0006.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/10/img20130131wa0007.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/809/img20130131wa0008.jpg/
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

morca

Plek vd aub lijkt me redelijk goed,deze kamer was het,dat dacht ik al  ;)

Leuke hobby he,gewoon veel mee blijven lezen,steek je al veel van op.
Ik ga nu een filmpje kijken  :popcorn:

smok3y

haha dank je,have fun met de film :popcorn:

Lupo,

Heb met een meetlint nu alle afstandan handmatig ingesteld.
En heb ook bij channel level alles speakers en de sub op -3 db ingesteld.
En bij crossover freq alles op 80 hz.

Op de sub staat phase op 0 gain op 60% en low pass op disable.
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS