MA GX300 soms te nadrukkelijk in het mid/hoog en hoog

Gestart door Alex1980, januari 3, 2013, 20:24:36

Vorige topic - Volgende topic

Alex1980

Inmiddels staat er ruim een half jaar een set monitor audio GX luidsprekers in de kamer. Gx300, GX100 en GX150C. Aansturing is de denon AVR3808. Bron voor film is een mediaplayer met een simpel HDMI kabeltje. Bron voor muziek is de denon DCD1500AE met een Van den Hull The second interlink. Luidsprekerkabel is Van den Hull D352 Bi-Amp (front).

Het "probleem" zit hem in het luisteren van muziek. Zowel een originele CD als een flac bestand gestreamed vanaf de NAS geven een erg pittig geluid. Op den duur vermoeiend. Voor het kijken van een film is het puur genieten geblazen.

Welk advies zouden jullie geven? Mogelijkheden zijn: Andere bekabeling, andere receiver, aanschaffen van een stereo versterker icm de denon, 2 of 5/7 kanaals eindversterker. Merken waar ik zelf een goed gevoel bij heb zijn Musical Fidellity, Arcam, Primare, Marantz en Roksan. Al weet ik van die laatste niet of die makkelijk in een HT integreerd.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

squeek

Wat dacht je van je instellingen van de receiver eerst eens onder handen te nemen?  :) Met wat getweak kan je al ver komen lijkt me met die set van jou.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Alex1980

Had ik nog niet eens aan gedacht. Tijdens muziek draaien is op dit moment de beste stand de "pure direct mode". In die stand heeft tweaken uiteraard geen zin. Met het tweaken van het geluid wordt het naar mijn idee niet beter, ondanks dat kan ik het wel eens proberen vanuit de "stereo mode"
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Midcall

Citaat van: Alex1980 op januari  3, 2013, 20:24:36
Inmiddels staat er ruim een half jaar een set monitor audio GX luidsprekers in de kamer. Gx300, GX100 en GX150C. Aansturing is de denon AVR3808. Bron voor film is een mediaplayer met een simpel HDMI kabeltje. Bron voor muziek is de denon DCD1500AE met een Van den Hull The second interlink. Luidsprekerkabel is Van den Hull D352 Bi-Amp (front).

Het "probleem" zit hem in het luisteren van muziek. Zowel een originele CD als een flac bestand gestreamed vanaf de NAS geven een erg pittig geluid. Op den duur vermoeiend. Voor het kijken van een film is het puur genieten geblazen.

Welk advies zouden jullie geven? Mogelijkheden zijn: Andere bekabeling, andere receiver, aanschaffen van een stereo versterker icm de denon, 2 of 5/7 kanaals eindversterker. Merken waar ik zelf een goed gevoel bij heb zijn Musical Fidellity, Arcam, Primare, Marantz en Roksan. Al weet ik van die laatste niet of die makkelijk in een HT integreerd.
Het enige goede advies staat er niet bij. Akoestische demping/aanpassing van je luisterruimte. Als je daar niets aan doet is al het andere slechts gerommel in de marge.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

TheoPrime

Je zou kunnen proberen of andere speaker kabels verschil geven, gewoon eerst beginnen met een goedkope koperen 6 mm kabel. Daardoor hoorde ik wel enige verbetering heb zelf ook MA gehad. Weet niet hoe je woonkamer eruit ziet, maar je zou ook wat aan je akoestiek kunnen doen, zoals Midcall al aangaf. Maar MA heeft nu 1maal een wat hard hoog, en daar moet je van houden.
Stereo: Mark Levinson No 532H - Classé cp-50, Sony xa-7es, Stello da100 Signature, JBL Century gold
      Kabels: Inakustik, Nordost, LAT International, Xindak, Supra Sword

Wijx wondere wereld

Citaat van: Midcall op januari  4, 2013, 17:05:07
Het enige goede advies staat er niet bij. Akoestische demping/aanpassing van je luisterruimte. Als je daar niets aan doet is al het andere slechts gerommel in de marge.

:worship:
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Spijkie

Soms kan er niet veel gedaan worden aan de woonkamer, het moet vaak tenslotte een woonkamer blijven. De interlink zou je eens kunnen wisselen voor een kimber, cardas oid ik heb vaak vdh interlinks gehad die het hoog benadrukten. Dit " gerommel"  in de marge kan juist het gene zijn wat je zoekt want vaak wil je het hoog wel helder houden maar niet de luistermoeheid.

Groeten,
Spijkie
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Bo1972

Je maakt een aantal fouten. Ik ga ze 1 voor 1 voor je uitleggen. De meest gemaakte fout in ons land is dat mensen verhoudingsgewijs te weinig geld uitgeven aan hun versterkin t.o.v. de luidsprekers. Een luidspreker heeft een bepaald niveau, kwaliteit. Ik doe consulting in beeld en geluid en denk en werk in tools. Dat houdt in dat ik ieder product de eigenschappen kan geven die het bezit. Het bijzonder van jouw luidsprekers is dat ze diepte kunnen weergeven. En wanneer je het heel goed doet kunnen ze zelfs tot ruim een meter buiten de luidsprekers spelen. Diepte is in highend geluidsweergave vaak de mooist eigenschap die de ervaring dichterbij de werkelijkheid brengt. Je hebt een Denon surround versterker, die kan niet of nauwelijks diepte weergeven. Daarom plaats ik Denon in de categorie 2 demensionaal geluid/standaard audio. Wat je heel gemakkelijk kunt waarnemen is dat bij stereo instrumenten en stemmen op 1 lijn staan. Bij een optimaal afgestemde highend installatie kun je ieder instrument in de diepte aanwijzen waar het staat. Soms speelt het geluid tot wel 3-4 meter achter je speakers ( dat kan bij een merk als Pass Labs) De Denon heeft een licht warme klank, maar kan niet als een bijzondere highend versterker ( zoals bijvoorbeeld Pass labs) de klanken van een acoustische opname zo laten hoten dat de je de gitaren in klank kunt onderscheiden. Een surroundversterker zijn vaak wel 10 apparaten in 1 behuizing. Jouw surroundversterker koste nieuw ongeveer 1500,- euro. Dat deel je door drie; dan is het niveau van jouw versterker gelijk aan geintegreerde versterker van 500,- euro. Je front luidsprekers kosten e 3800,- Mijn advies is: je versterking moet ten alle tijden minimaal de helft zijn van de waarde van je frontspeakers. Je begrijpt wel dat de verhouding bij jou volledig uit proportie is. Zou je willen adviseren om te gaan sparen voor een andere surroundversterker. Wil je diepte in je set dan moet je kiezen voor Primare of Onkyo. Omdat Arcam, Denon, Marantz, Cambridge, Nad, Yamaha, Pioneer allemaal behoren in het rijtje 2 demensionaal geluid. Onkyo is het meest betaalbare merk wat diepte kan weergeven. Primare doet dat nog een stap beter. Kwa klank gaat de Arcam ook goed met je speakers, alleen geen diepte. Ook een Marantz is klankmatig een betere optie. maar ook hier geldt: 2 demensionaal. Dan je kabels. In nederland zijn er weinig mensen die zoveel kabels vergeleken hebben als ik van betaalbaar tot bedragne waar je een nieuwe auto voor kunt kopen. Jouw kabels zijn licht verzilverd. geeft een verharding in het hoog. Ook is van den hul niet de sterkste in focus. Een Kimber of Audioquest zal het het aanzienlijk beter gaan doen. Je ziet wel er is veel werk voor jou aan de winkel. Ik zal de komende tijd presentaties gaan geven in Nederland om iedereen dingen beter uit te leggen. Ook zal ik demosteren wat het verschil is in 2 en 3 demensionaal geluid. Ik laat op deze site wel weten wanneer je hier bij kunt zijn en informatie over kunt vinden. succes.

Exxar

Nu ben ik wel eens benieuwd wie jij dan eigenlijk bent, Bo1972.

LocoJ

Citaat van: Bo1972 op januari  4, 2013, 22:16:31
Je maakt een aantal fouten. Ik ga ze 1 voor 1 voor je uitleggen. De meest gemaakte fout in ons land is dat mensen verhoudingsgewijs te weinig geld uitgeven aan hun versterkin t.o.v. de luidsprekers. Een luidspreker heeft een bepaald niveau, kwaliteit. Ik doe consulting in beeld en geluid en denk en werk in tools. Dat houdt in dat ik ieder product de eigenschappen kan geven die het bezit. Het bijzonder van jouw luidsprekers is dat ze diepte kunnen weergeven. En wanneer je het heel goed doet kunnen ze zelfs tot ruim een meter buiten de luidsprekers spelen. Diepte is in highend geluidsweergave vaak de mooist eigenschap die de ervaring dichterbij de werkelijkheid brengt. Je hebt een Denon surround versterker, die kan niet of nauwelijks diepte weergeven. Daarom plaats ik Denon in de categorie 2 demensionaal geluid/standaard audio. Wat je heel gemakkelijk kunt waarnemen is dat bij stereo instrumenten en stemmen op 1 lijn staan. Bij een optimaal afgestemde highend installatie kun je ieder instrument in de diepte aanwijzen waar het staat. Soms speelt het geluid tot wel 3-4 meter achter je speakers ( dat kan bij een merk als Pass Labs) De Denon heeft een licht warme klank, maar kan niet als een bijzondere highend versterker ( zoals bijvoorbeeld Pass labs) de klanken van een acoustische opname zo laten hoten dat de je de gitaren in klank kunt onderscheiden. Een surroundversterker zijn vaak wel 10 apparaten in 1 behuizing. Jouw surroundversterker koste nieuw ongeveer 1500,- euro. Dat deel je door drie; dan is het niveau van jouw versterker gelijk aan geintegreerde versterker van 500,- euro. Je front luidsprekers kosten e 3800,- Mijn advies is: je versterking moet ten alle tijden minimaal de helft zijn van de waarde van je frontspeakers. Je begrijpt wel dat de verhouding bij jou volledig uit proportie is. Zou je willen adviseren om te gaan sparen voor een andere surroundversterker. Wil je diepte in je set dan moet je kiezen voor Primare of Onkyo. Omdat Arcam, Denon, Marantz, Cambridge, Nad, Yamaha, Pioneer allemaal behoren in het rijtje 2 demensionaal geluid. Onkyo is het meest betaalbare merk wat diepte kan weergeven. Primare doet dat nog een stap beter. Kwa klank gaat de Arcam ook goed met je speakers, alleen geen diepte. Ook een Marantz is klankmatig een betere optie. maar ook hier geldt: 2 demensionaal. Dan je kabels. In nederland zijn er weinig mensen die zoveel kabels vergeleken hebben als ik van betaalbaar tot bedragne waar je een nieuwe auto voor kunt kopen. Jouw kabels zijn licht verzilverd. geeft een verharding in het hoog. Ook is van den hul niet de sterkste in focus. Een Kimber of Audioquest zal het het aanzienlijk beter gaan doen. Je ziet wel er is veel werk voor jou aan de winkel. Ik zal de komende tijd presentaties gaan geven in Nederland om iedereen dingen beter uit te leggen. Ook zal ik demosteren wat het verschil is in 2 en 3 demensionaal geluid. Ik laat op deze site wel weten wanneer je hier bij kunt zijn en informatie over kunt vinden. succes.

:crazy: :crazy: Leuke zin om je allereerste post op een forum mee te beginnen....
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

AbZ

Je maakt een aantal fouten.
;D

Citaat van: Bo1972 op januari  4, 2013, 22:16:31Een surroundversterker zijn vaak wel 10 apparaten in 1 behuizing. Jouw surroundversterker koste nieuw ongeveer 1500,- euro. Dat deel je door drie; dan is het niveau van jouw versterker gelijk aan geintegreerde versterker van 500,- euro.
Volslagen flauwekul natuurlijk.  Overheadkosten per apparaat, R&D, en behuizing maken een groot deel vd kosten uit.  Bij high-end (hier n.v.t.) wordt dat trouwens alleen maar meer.  Met zo'n deling toon je dus alleen maar aan dat je niet zakelijk kunt rekenen. 

Paul1967

Je maakt een aantal fouten.

Jij ook, wat is in godsnaam demensionaal? Is dat een nieuwe eigenschap op audio gebied?
Als je een beetje verstand van zaken hebt, praat je over dimensionaal en niet meerdere malen over demensionaal.

MVG

:popcorn:

Een aantal fouten... Ik....Ik....Ik... Ik zal het jou wel eens even uitleggen  ;D Welkom op het forum Bo!  :) Wellicht handig om te weten dat er op dit forum meer mensen zijn met verstand van zaken..

Maar goed ontopic maar.

Ondanks dat een woonkamer een woonkamer moet blijven zijn er met simpele en vaak ook mooie ingrepen wellicht wel resultaten te bereiken. Dus wat Midcall al zei, zoek het misschien eerst in de akoestiek.

Wel is het handig om te weten, hoe jouw akoestiek op dit moment is. Heb je harde muren,plafonds, stoffen bank/stoel, leer, veel glas? Kortom, hoe is je situatie nu?  Hoe is je opstelling nu? Aan deze zaken hebben andere forumleden veel meer alvorens we gaan roepen over allerhande kabels, andere versterkers enzovoorts denk ik.

Danny1981

Alex, ik heb zelf een week thuis mogen genieten van de GX300. Wat een verbetering tov van mijn RX8. Gaan er bij mij dit jaar ook zeker nog komen.

Maar ik heb vorig jaar ook nog wat gespeeld met speakerkabels. Van goedkope Monster kabel, VDH the Magnum en nu Inakustik LS-1108 en LS-1302. Inakustik kan ik je wel adviseren om eens te proberen. Heb wel geen Denon receiver, maar vond VDH icm MA/Marantz ook wat vermoeiend in het hoog klinken. Verder wel een prima kabel.
WOON Pioneer KRP-600M :: Marantz sr-7007 :: NAD stereo verst. :: Inakustik :: Monitor Audio RX8 >> GX300 on hold :: Humax IRHD-5200 :: Dune mediasp. :: PS3 500Gb :: Kordz EVX + LUX :: PS Audio Dectet & Quintet :: PS Audio & Furutech kabels :: Furutech rhodium wcd SLAAP Samsung UE46ES6800 :: Marantz sr-6006 :: :: Dune mediasp. :: Kordz EVX :: Inakustik :: Kef Q900 EN 15" Macbook pro retina 2,7-GHz :: iPad 3 64GB :: iPhone 4S :: Synology DS1511+ :: Panasonic Full HD hc-x900...

roeleken

Vermoed dat de grootste boosdoener de versterker is. Deze gaat nooit zo mooi klinken als een stereo versterker zoals bijvoorbeeld roksan (heb ik in het verleden ook gehad). Daar is tweedehands voor leuk geld wel aan te komen.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

morca

Heb je een topic met foto,s vd ruimte,ik wil wel eens zien hoe alles een beetje staat in je ruimte.....
Even een beeld vormen.

Former member 78

Dat er zoveel poep in een post past...

morca

Het riekt wel ergens naar,wat weet ik nog niet   :)

Bo1972

hahahahaha....erg leuk dit. Ik bedoel 3 dimensionaal.  Het woord zegt het al; diepte, hoogte breedte. Ik zit al sinds 98 in deze handel. En heb dure audio verkocht en bezit. Wanneer je ervaring hebt met de betere audio begrijp je het direct. Bij een goede installatie die uitgewogen is samengesteld en beschikt over luidsprekers die diepte kunnen weergeven zul je gemakkelijk vanuit je de hotspot kunnen waarnemen dat het geluid achter de speakers wordt opgebouwd. Je kunt als het ware iedereen exact aanwijzen. Soms staan bepaalde instrumenten wel een paar meter uitelkaar bij een goede opname. Monitor Audio is het enige merk wat ik persoonlijk ken wat instaat is om zelfs bij iedere lijn die ze verkopen diepte te kunnen weergeven. Door steeds de opnames te gebruiken die je goed kent kun je door verschillende versterkers, luidsprekers, bronnen en kabels naast elkaar vergelijken. Wanneer je speaker gebruikt die heel goed diepte kunnen weergeven kun je vervolgens versterkers naast elkaar zetten en dat met elkaar vergelijken. Hierdoor kun je heel eenvoudig waarnemen welke versterkers het wel kunnen en niet. Ik leg de mensen altijd eerst uit wat het is en daarna laat ik het horen. Die mogelijkheid heb ik helaas nu hier niet. Een vriend van mij had toen hij in Groningen woonde een concertruimte met een Steynway vleugel waar 60 mensen in konden. Daar speelden altijd kleine bezettingen. 2 of max 3 mensen. Geluid is heel compact wanneer het onversterkt wordt weergegeven. Ik deed altijd mijn ogen dicht en probeerde dan met mijn duim en wijsvinger de grote van de stem of het instrument weer te geven. Het maakte niet uit waar ik zal in de zaal het was heel gemakkelijk aan te wijzen waar het stond en het verbaaste mij hoe klein een stem of instrument onversterkt in een ruimte klinkt. Dit zijn onderdelen waar ik altijd een installatie op inschat. Wanneer je bijvoorbeeld een speaker hebt en een versterker die alle twee het geluid van achter de speaker kunnen opbouwen kan een bron dat effect ( geluid achter de speaker=diepte) weer teniet doen.  Als je vraagt wat er nu zo bijzonder aan is? De mensen omschrijven het vaak dat wanneer een installatie diepte kan weergeven ze er veel meer bij betrokken zijn. Ze worden in de muziek getrokken. Wanneer je teruggaat naar een luidspreker waarbij nagenoeg alles op 1 lijn staat ( hierbij kun je wel in de breedte aanwijzen waar een instrument of stem staat, maar niet in de diepte) is de betrokkenheid en emotie duidelijk minder. Muziek is en blijft emotie. Een zilvernkabel is vaak mooier kwa klank dan een koperen. Opener en meer definitie. Die kabels zijn vrij kostbaar. Kabels van koper die slechts licht verzilverd zijn zijn vaak niet het mooist in balans. Je krijgt snel een hoog wat wat scherper wordt in het hoog. De hoogbandtweeter die in de RX300 speelt is heel gevoelig voor kabels, en kan hard gaan klinken. Door i.p.v. licht verzeilverde kabels kopere kabels te gaan gebruiken zul je vaak dat probleem al kunnen oplossen. Om nog even op je installatie terug te komen. Jaren geleden gaf ik voor viertron een MF presentatie op de Doelenshow in Rotterdam. Dit was met een MF set van 13000,- op een speakerset van 800 euro per paar. Ook hier dus volledig uit verhouding. Alleen was deze keuze bewust. Ik wilde hiermee aantonen dat een speaker duidelijk aanzienlijk beter gaan spelen met een duurdere versterker en bron. Zette veel mensen tot nadenken. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven. En je moet er ten alle tijden voorzorgen dat je je installatie goed opelkaar afstemd. dan zal het eindresulataat altijd beter zijn. Je bent immers altijd afhankelijk van de zwakste schakel in je set. daarom moeten de diverse onderdelen met elkaar in balans zijn. Wanneer bij mensen de installatie niet in balans is. Kun je hun door een bepaald onderdeel er in te plaatsen hu bewust maken hoe belangrijk iets kan zijn. Want uit eindelijk gaat het om duidelijkheid. Ieder merk versterker zal het op een speaker anders doen. Omdat de klankeigenschappen, mate van focus en mate van definitie anders zijn. Ook daarin is natuurlijk vedel winst te behalen. Hoop dat het zo iets duidelijker is!

Midcall

Als een 'consultant' in audio niet eenmaal het woord akoestiek laat vallen in zijn praatje, dan denk ik dat een raadzoeker meer profijt verkrijgt door een afleverng van Pipo de Clown te kijken dan nog een woord van betreffende consultant aan te horen. Akoestiek bepaalt ten minste 50% van de kwaliteit van je geluid. De overige procenten worden verdeeld over luidsprekers (grootste deel), versterker (veel kleiner deel) en bron (nog kleiner deel). Natuurlijk zal zijn geluid beter worden met een Pass Labs, maar verwacht je nu echt dat zijn scherpe sound verdwenen zal zijn door er pak hem beet € 7000,-(of meer) aan versterking tegen aan te gooien? 3 dimensionaal geluid behaal je voor een groot deel door ideale opstelling van de luidsprekers en is verder te optimaliseren met bovengemiddeld goede apparatuur, waarbij al snel (maar lang niet altijd) geldt dat enkele procenten vooruitgang progressief meer geld kost. Ik ben graag een keer aanwezig bij een van je presentaties, maar zal het vast niet kunnen laten om (gebaseerd vanuit mijn ervaring) kritisch te reageren als ik het gevoel heb dat er onzinnigheid wordt uitgekraamd.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Bo1972

T.a.v acoustiek heb je vele merken die over Audessey beschikken. Dit lost bij nauwkeurig gebruik heel vaak de problemen op. Heb vele jaren bewust stereo gespeeld doordat je juist door surround meer acoustische problemen erbij kreeg. Tot ik in aanraking kwam met roomcorrectie. Je 3808 is nog een oudere versterker die voor zover ik me kan herinneren geen roomcorrectie heeft. Maar tegenwoordig hebben zelfs de betaalbare Marantz, Denon en Onkyo versterkers dit. Wat het doet is dat je laag veel gecontroleerder wordt. Maar het doet veel meer. je focus wordt vele malen scherper. En de eenheid tussen al je speakers komt ook veel beter in balans. Ook zorgen de vooral duurdere versterkers die beschikken over een betere kwaliteit roomcorrectie voor een betere balans in het laag van de sub. En is de balans tussen de speakers en subwoofer beter, homogener.

Bo1972

Akoestiek heeft altijd de grootste ( en vaak meest negatieve) invloed op het geluid. Wel goed lezen voor je gaat oordelen. Ben juist weer surround gaan doen dnakzij roomcorrectie. daarvoor overtuigde het mij nooit. Nu ik beschik over Audessey Pro weet ik hoe goed en doeltreffend dit systeem is. Speelde een paar jaar geleden met de Pass labs XA100.5 en XP-20 voorversterker. Xp-20 wordt nog altijd gezien als 1 van de beste voorversterkers ter wereld. Maar sinds kort heb ik met een aanzienlijk goedkopere voorversterker ( Onkyo PR-SX5509) zelfs een mooiere focus dan wat de XP-20 deed. De losheid van de stemmen en instrumenten zijn nog duidelijker. Dat had ik natuurlijk nooit voormogen gehouden. Dit toont aan hoeveel roomcorrectie kan betekenen.  Verschil in eindresulaat tussen Audessey Pro en  XT32 is heel groot. Bij XT32 verlies je helaas nog best veel dynamiek. Maar doordat je bij Audessey pro een veel betere microfoon gebruikt. En de hoeveelheid info die je opslaat vele malen groter is is het eindresultaat indrukwekkend. Ook is de klankechtheid bij Audessey Pro t.o.v. XT32 een grote stap beter. De Integratie met een sub is ultiem. Ik noem het stealth laag omdat volldig oplost in het geheel.

Bo1972

Drie dimensionaal geluid bereik je alleen wanneer ieder onderdeel beschikt over deze ( gave) eigenschap. Je speakers, bron en versterker moeten het kunnen. En natuurlijk moet de ruimte niet tegen werken. Zelfs verschillen tussen kabels in de weergave van diepte zijn groot. Roomcorrectie maakt dit nu gemakkelijker en betaalbaarder dan in het verleden. Ik heb de vele merken altijd naast elkaar kunnen vergelijken en daardoor weet je exact wie het wel en wie het niet kan. Mijn ervaring is dat wanneer je diepte laat horen dat zelfs  vrouwen enthousiast worden in geluid. Het is meer emotie en daardoor een intensere beleving. Dankzij diepte wordt ook de stage bij Bluray meerkanaals groter en is de beleving nog een stap intenser.

Former member 78

Roomcorrectie maakt van een slechte akoestiek nog geen goede akoestiek.
Midcall had het over (letterlijk) akoestiek, niet dat jij de beste meuk hebt gehad die er tekoop is oid.

Onder aan de streep is ook roomcorrectie maar een ''lapmiddel''.

AbZ

Citaat van: Bo1972 op januari  5, 2013, 03:19:41Mijn ervaring is dat wanneer je diepte laat horen dat zelfs  vrouwen enthousiast worden in geluid.
Nou dan weten we iig zeker dat ze blij zijn als jij je mond houdt.