Mitch's set - New definition of music :)

Started by Mitch--, October 3, 2012, 00:45:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: garmtz on August 31, 2014, 13:38:28
En de akoestiek heeft echt de MEESTE invloed, dan de speaker(plaatsing) en dan de electronica...
Uiteraard, uiteraard. In die volgorde bedoelde ik het ook, de electronica was dus al het eerste stapje na de stands dat er voor mij al voor zorgde dat ik meer of minder body door de stands echt niet hoorde.

Quote from: Martin!!! on August 31, 2014, 14:08:56
En die is hier na Bas zijn bezoek flink verbeterd ........  :colgate:
Dat wordt er weer een M&G bij. ;) Eerst Theo...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz


Quote from: twani on August 31, 2014, 17:14:15
-mijn huidige diy stands staan op meubelglijders waardoor ik de speakers iedere avond in een handomdraai de kamer íntrek, zo naar de juiste positie.

Dit is een vereiste voor mij omdat ik ze vér (bijna een meter) de kamer heb staan tijdens het spelen.

Op die plek kun je ze onmogelijk normaal laten staan igv een normale gezinssituatie.

Soundcare Superspikes met vilt eronder!

Mitch--

Nu we het toch over stands hebben, is er eigenlijk een 'optimaal' materiaal om tussen de speaker en stand leggen ? Meubelviltjes, blue tak, die 'blauwe gel van Twani' of andere dingen, en zou dat tonaal ook echt invloed hebben?

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

garmtz

Alles maakt uit, maar is het significant? :). Ik ga voor redelijk vormvast, maar toch dempend. Soort tussenvorm koppelen/ontkoppelen dus.

twani

Quote from: garmtz on August 31, 2014, 21:06:10
Alles maakt uit, maar is het significant? :). Ik ga voor redelijk vormvast, maar toch dempend. Soort tussenvorm koppelen/ontkoppelen dus.

Iets als de squashballetjes methode Garmt?  Ik doel dan vooral op de materiaalkeuze ;)

Martin!!!

#355
Die liggen bij doorgesneden onder mijn subwoofer........  :colgate:
mainly British stuff

Alco

QuoteNu we het toch over stands hebben, is er eigenlijk een 'optimaal' materiaal om tussen de speaker en stand leggen ? Meubelviltjes, blue tak, die 'blauwe gel van Twani' of andere dingen, en zou dat tonaal ook echt invloed hebben ?
Het heeft zeker invloed. Stond er er zelf van te kijken toen ik er een keer mee ging experimenteren.
Helaas vind ik Blu-tak funest voor de klank. (jammer, want de speaker staat wel rotsvast op de stand)
Die keren dat ik Blu-tak probeerde (met meerdere speakers/stands) dempte het de klank teveel, waardoor het levendige, losse, open karakter van de speaker grotendeels verdween.

Het beste resultaat heb ik tot nu bereikt met kleine kegeltjes/spikes, met de punt naar boven.
Nadeel is dat de speaker dan niet muurvast op de stands is bevestigd en het 4 kleine putjes vormd, aan de onderkant van de speakers, maar klankmatig zondermeer een verbetering, t.o.v Blu-tak. (opener, losser, ruimtelijker)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

garmtz

Op de Custom Design stands gebruiken we het liefst de meegeleverde vierkante rubber stootdopjes: vormvast en stevig, maar licht dempend. Voordeel van een iets harder materiaal, is dat energie in het laag de speakers niet teveel mee laat bewegen, want dat kost dynamiek. Is het materiaal te zacht, hoor je gewoonlijk een weliswaar ruimtelijk geluid, maar timing en dynamiek verslechteren. Een 'spike omhoog' heeft heel veel definitie, maar de speaker moet al zijn resonanties zelf 'verwerken', wat soms wat glazigheid in de klank kan geven. Ik heb zelf met Blu-tak goede ervaringen als de speaker baat heeft bij de koppeling aan een zware stand.

Rudi64

Op mijn oude Audiodata monitor's gebruikte ik deze soundcare's tussen speaker en stand
met goed resultaat..maar de ene speaker is de andere niet...

Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Mitch--

#359
Quote from: Rudi64 on September  1, 2014, 08:57:45
Op mijn oude Audiodata monitor's gebruikte ik deze soundcare's tussen speaker en stand
met goed resultaat..maar de ene speaker is de andere niet...



Hmm mooie spikes, alleen word het geheel dan wel hoog in mijn idee (veel ruimte tussen speaker en stand).

Quote from: garmtz on September  1, 2014, 08:31:59
Op de Custom Design stands gebruiken we het liefst de meegeleverde vierkante rubber stootdopjes: vormvast en stevig, maar licht dempend. Voordeel van een iets harder materiaal, is dat energie in het laag de speakers niet teveel mee laat bewegen, want dat kost dynamiek. Is het materiaal te zacht, hoor je gewoonlijk een weliswaar ruimtelijk geluid, maar timing en dynamiek verslechteren. Een 'spike omhoog' heeft heel veel definitie, maar de speaker moet al zijn resonanties zelf 'verwerken', wat soms wat glazigheid in de klank kan geven. Ik heb zelf met Blu-tak goede ervaringen als de speaker baat heeft bij de koppeling aan een zware stand.

Ik ga nu voor relatief 'zacht', altijd mee gedraaid en klinkt voor mij prima.


Nu nog even het volgende, ik heb natuurlijk mijn stands aan een opfriscursus onderworpen, en nu na een week plamuren schuren en verven staan  ze weer blinkend in de kamer :) NU heb ik zols ik eerder beschreef een andere set stands gebruikt (fishtanks) onder de speakers, die zijn voor mijn toepassing te laag helaas, maar het klonk wel te gek (mits ik dan op de grond ging zitten ;) ). Nu zit ik te denken, aangezien mijn stands van hout zijn, kan ik niet in de bodemplaat (dus waar de speaker opstaat) met een gatenzaag een viertal grote gaten maken om de speaker ook aan de onderkant wat meer 'lucht' te geven? Het is niet hetzelfde  als een hele open stand maar het zou wel een stap in de richting kunnen zijn? Toch, of zit ik er helemaal naast?! :)

Hier nog even het eindresultaat :)

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

twani

Die van mij zijn al open Mitch.......  Het verschil kan ik je dus niet aangeven....

twani

Op deze foto is (nog net) te zien dat 4 kleine bolletjes "blutak" de speakers een paar mm bóven de stands houden.

Mitch--

Ja inderdaad! Maar jij heb ook gespeeld met gesloten stands, die metalen die je ooit had, heb je nu een verschil kunnen ontdekken??

Ik denk er dus over om gewoon vier gaten erin te boren (60mm doorsnee), je ziet ze toch niet en veel kwaad zal het niet doen :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

twani

Quote from: Mitch-- on September  1, 2014, 15:00:29
Ja inderdaad! Maar jij heb ook gespeeld met gesloten stands, die metalen die je ooit had, heb je nu een verschil kunnen ontdekken??

Ik denk er dus over om gewoon vier gaten erin te boren (60mm doorsnee), je ziet ze toch niet en veel kwaad zal het niet doen :)
Die stonden op spikes, de "pijpen" half gevuld met rijst, maar mét een massieve "topplate". Klonk marginaal "losser" dan deze "woodies"

Joris1971


Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

CZ79

Mooie vorderingen Mitch!

De stands zien er ook erg goed uit in het wit.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Mitch--

Quote from: cz79 on September  1, 2014, 15:44:20
Mooie vorderingen Mitch!

De stands zien er ook erg goed uit in het wit.

Thnx! Ben zeker blij met het resultaat! :)

En verder kleine vorderingen, de set staat als een huis en ik geniet er iedere dag van! :) Komende donderdag komt hier een mogelijke nieuwe speakerkabel logeren, wil graag horen wat de invloed van bi-wire op mijn speakers is dus dat gaan we uitvinden :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

twani

Quote from: Mitch-- on September  1, 2014, 16:04:59
Thnx! Ben zeker blij met het resultaat! :)

En verder kleine vorderingen, de set staat als een huis en ik geniet er iedere dag van! :) Komende donderdag komt hier een mogelijke nieuwe speakerkabel logeren, wil graag horen wat de invloed van bi-wire op mijn speakers is dus dat gaan we uitvinden :)
Kan ik je ook niet mee helpen om het verschil tussen single en Biwire aan te geven. Heb van meet af aan Biwire gedraaid.

Overigens wel met hetzelfde kabelmerk. Linn koopt z'n kabels namelijk ín bij Atlas, ik heb heb Atlas Equator MK2 Biwire.

Mitch--

Quote from: twani on September  1, 2014, 16:11:39
Kan ik je ook niet mee helpen om het verschil tussen single en Biwire aan te geven. Heb van meet af aan Biwire gedraaid.

Overigens wel met hetzelfde kabelmerk. Linn koopt z'n kabels namelijk ín bij Atlas, ik heb heb Atlas Equator MK2 Biwire.

Ik ga het rustig ervaren :) Wie weet is het schokkend, wie weet is single wire zoals nu ook prima (mis op het moment niets, maar wel leuk om even te proberen :) wie weet! ). Ik blijf ook binnen het Linn kamp, K400 bi-wire, zelfde kabel als nu die in mijn ogen alles voor mij goed doet!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Jumping Jack

Schokkend is het alleen als je de kabel in de contactdoos steekt...  ;D. Ik heb ook een tijd bi-wire gespeeld, en nu single wire maar echt veel verschil merk ik toch niet. Ik ga wel binnenkort nog eens een andere (goedkope) bi-wire kabel proberen, enig voordeel is dat je die verbindingsplaatjes van de speakers niet meer hoeft te gebruiken...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Mitch--

Quote from: Jumping Jack on September  1, 2014, 16:30:18
Schokkend is het alleen als je de kabel in de contactdoos steekt...  ;D. Ik heb ook een tijd bi-wire gespeeld, en nu single wire maar echt veel verschil merk ik toch niet. Ik ga wel binnenkort nog eens een andere (goedkope) bi-wire kabel proberen, enig voordeel is dat je die verbindingsplaatjes van de speakers niet meer hoeft te gebruiken...

hahaha das schokkend met knetter effect ;)

Tsja de verbindingsplaatjes maak ik me geen zorgen over, ook op het Harbeth forum blijkt dat ze prima zijn en eigenlijk iedereen ze blijft gebruiken dus die zitten prima. Toen ik de Wilson Benesch speakers heb beluisterd was het verschil tussen single en bi wire schokkend, bi wire was de overduidelijke winnaar, wie weet doet het het ook op mijn speakers wie weet niet :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

denoontje

Quote from: Jumping Jack on September  1, 2014, 16:30:18
Schokkend is het alleen als je de kabel in de contactdoos steekt...  ;D. Ik heb ook een tijd bi-wire gespeeld, en nu single wire maar echt veel verschil merk ik toch niet. Ik ga wel binnenkort nog eens een andere (goedkope) bi-wire kabel proberen, enig voordeel is dat je die verbindingsplaatjes van de speakers niet meer hoeft te gebruiken...

Hoeft toch niet, gewoon kabel dubbel strippen en doorsteken door de terminals, of kan dat niet met je terminals op je speakers.

twani

De standaard Harbeth "jumper plaatjes" worden bij de plaatselijk juwelier "verguld".  (Is geen grap)

garmtz

Quote from: denoontje on September  1, 2014, 18:20:44
Hoeft toch niet, gewoon kabel dubbel strippen en doorsteken door de terminals, of kan dat niet met je terminals op je speakers.

Bare wire aansluiten heeft eigenlijk nooit de voorkeur...