24 bit PCM uit BD rippen

Started by FDLARRY, May 18, 2012, 11:14:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FDLARRY

Hoi,

Ik heb de laatste tijd aardig was concert Bleu-rays gekocht. Deze wil ik ook kunnen streamen zonder beeld, dus alleen de audio wil ik van een BD rippen maar dan wel in de hoogste stereo kwaliteit, 24 bit PCM. Audio rippen is geen probleem, zat software voorhanden, maar bij 24 bits hou ik een uitdaging. Iemand een oplossing, of weet iemand een proggie die dit wel goed doet, op een gebruiksvriendelijke manier?
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

morca

TSmuxer demuxt er 1 grote rip van,alleen het geluid demuxen even bij de demux optie,s kijken.
knippen tot losse tracks met audacity denk ik,dat is wat extra werk  ;)

FDLARRY

Helaas, kom geen steek verder, geef het maar op, dan maar de blu-ray erin.  :-[
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

LP

Ik gebruik hiervoor eac3to met bijbehorende Windows schil. Tool zet het ook nog om naar flac.

FDLARRY

Dank voor de tip. ik ga het morgen proberen.
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten


FDLARRY

Te ingewikkeld, ik moet allerlei dingen instellen, en heb dan geen idee meer of ik wel de juiste instellingen pak. Ook leest hij mijn BD niet, kan ook aan mijn BD speler liggen, ik heb een LG brander.
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

morca

Quote from: FDLARRY on May 19, 2012, 12:28:19
Te ingewikkeld, ik moet allerlei dingen instellen, en heb dan geen idee meer of ik wel de juiste instellingen pak. Ook leest hij mijn BD niet, kan ook aan mijn BD speler liggen, ik heb een LG brander.
BDinfo ook aanwezig?
Het beste is met bdinfo de juiste playlist opzoeken,die playlist in TSmuxer laden ipv de stream daar gaat het ook vaak fout.
En dan alleen het pcm spoor aanklikken en demuxen,dan heb je 1 grote wav.

Of is dat andere het probleem ?

FvP

#9
Ben ook wel benieuwd

Heb de film Metropolis Remastered & reconstructed liggen, daar heeft een modern orkest de score nagespeeld in 5.1, en dat vind ik referentiemateriaal. Zou er graag een 5.1 flac van maken en deze dan in 432 hz afspelen.

morca

Ik heb het hier alleen gedaan met een BD die ik al ingelezen had,hoe weet ik zo even niet meer.

Maar dat bestand was het een makkie met de hierboven beschreven prog.
Alleen je moet nog knippen met audacity,dat is het meeste werk ,de rest was klik,klik en klik.

FDLARRY

Quote from: morca on May 19, 2012, 12:34:24
BDinfo ook aanwezig?
Het beste is met bdinfo de juiste playlist opzoeken,die playlist in TSmuxer laden ipv de stream daar gaat het ook vaak fout.
En dan alleen het pcm spoor aanklikken en demuxen,dan heb je 1 grote wav.

Of is dat andere het probleem ?
BDinfo gebruikt en ik weet nu waarom het me niet lukt, zie voorbeeld, en de BD is ook nog eens copy protected.

WARNING: File errors were encountered during scan:

00005.M2TS   De index ligt buiten de matrixgrenzen.
   bij BDInfo.TSStreamFile.Scan(List`1 playlists, Boolean isFullScan)
   bij BDInfo.FormMain.ScanBDROMThread(Object parameter)
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II


FDLARRY

Wat kan ik dan het beste doen, eerste een ISO maken, dan inlezen met Daemon tools, en dan de rest?
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

LP

Een ISO maken is niet nodig.

AnyDVD HD gebruiken om encryptie te verwijderen. Daarna met BDinfo uitzoeken welke stream je moet hebben. Audio daarna rippen met eac3to (met Windows schil).

Heb je een seamless branching blu-ray dan clownBD gebruiken om de verschillende m2ts bestanden te combineren. Kan ook met tsmuxer maar dan heb je kans op tikken bij de overgangen.

FDLARRY

Dank voor je advies, mijn bevindingen. AnyDVD HD werkt top, kan eindelijk gewoon rippen vanaf BD, BDinfo zoekt netjes de file op. In eac3to zit nog de uitdaging, hij ript het bestand, maar of ik nou RAW, Flac of Wav kies, hij decodeert het naar 16BIT, en dat wik ik juist niet, ik wil de 24BIT. Wat doe ik nog fout?
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Robert

Quote from: FDLARRY on May 20, 2012, 20:41:47Dank voor je advies, mijn bevindingen. AnyDVD HD werkt top, kan eindelijk gewoon rippen vanaf BD, BDinfo zoekt netjes de file op. In eac3to zit nog de uitdaging, hij ript het bestand, maar of ik nou RAW, Flac of Wav kies, hij decodeert het naar 16BIT, en dat wik ik juist niet, ik wil de 24BIT. Wat doe ik nog fout?

En de originele audio is 24-bit PCM? Of TrueHD/DTS-HD MA?
eac3to gebruikt automatisch dezelfde bitdiepte als de bron, dus daar ligt het niet aan.

Maar als de originele audio van de bron daadwerkelijk maar 16-bit is dan gaat eac3to er natuurlijk niks bij verzinnen.
Het enigste wat je er dan mee opschiet is dat de bestandsgrootte onnodig toeneemt.

FDLARRY

Quote from: Robert on May 21, 2012, 00:26:44
En de originele audio is 24-bit PCM? Of TrueHD/DTS-HD MA?
eac3to gebruikt automatisch dezelfde bitdiepte als de bron, dus daar ligt het niet aan.

Maar als de originele audio van de bron daadwerkelijk maar 16-bit is dan gaat eac3to er natuurlijk niks bij verzinnen.
Het enigste wat je er dan mee opschiet is dat de bestandsgrootte onnodig toeneemt.
Beiden, ik kan kiezen, mij gaat het om de 24-bit PCM, omdat ik thuis alleen stereo tot mijn beschikking heb, het proggie voert het ook netjes uit maar vervolgens zie ik het dat het omgezet wordt naar 16 bit, na het rippen dus, zal miscchien een standaard instelling zijn die ik over het hoofd zie.
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Robert

Quote from: FDLARRY on May 21, 2012, 11:42:06Beiden, ik kan kiezen, mij gaat het om de 24-bit PCM, omdat ik thuis alleen stereo tot mijn beschikking heb, het proggie voert het ook netjes uit maar vervolgens zie ik het dat het omgezet wordt naar 16 bit, na het rippen dus, zal miscchien een standaard instelling zijn die ik over het hoofd zie.

Welke eac3to GUI gebruik je? Ikzelf gebruik eac3to gewoon vanaf de command-line.

FDLARRY

Eindelijk het is gelukt. Na weer 3 vruchteloze pogingen vanuit de command-line, een andere BD geprobeerd, en in 1 keer bingo, een mooie 24bits PCM audio rip. De BD die steeds mis ging was Chris Botti in Boston, ondanks dat de hoes en BDinfo aangaven dat het een 24 bits LPCM audio spoor ging, hij blieef het rippen naar 16 bits, misschien toch een rare beveiliging.

Dank allen voor de info.

Dus AnyDVD om de beveiliging te omzeilen, BDinfo om de informatie op te halen waar het audio spoor zich bevind, en eac3to via de command line om het rippen uit te voeren.

Ik heb de smaak te pakken en ga nog even verder met rippen!  :)
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Robert

Quote from: FDLARRY on May 23, 2012, 22:05:59Eindelijk het is gelukt. Na weer 3 vruchteloze pogingen vanuit de command-line, een andere BD geprobeerd, en in 1 keer bingo, een mooie 24bits PCM audio rip. De BD die steeds mis ging was Chris Botti in Boston, ondanks dat de hoes en BDinfo aangaven dat het een 24 bits LPCM audio spoor ging, hij blieef het rippen naar 16 bits, misschien toch een rare beveiliging.

Dank allen voor de info.

Dus AnyDVD om de beveiliging te omzeilen, BDinfo om de informatie op te halen waar het audio spoor zich bevind, en eac3to via de command line om het rippen uit te voeren.

Ik heb de smaak te pakken en ga nog even verder met rippen!  :)

Mooi dat andere titels wel werken, toch blijft het raar dat de output 16-bit is.
Kun je de complete eac3to output (log) hier eens posten?

FDLARRY

OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

FDLARRY

Hierbij de plaatjes, je ziet duidelijk dat het om een 24BIT geluidspooor gaat, maar ergens in het proces maakt die er een 16BIT van. Het is de enige BD waarbij dit gebeurt, de rest gaat goed.
:(
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

Robert

Quote from: FDLARRY on May 25, 2012, 09:14:30Hierbij de plaatjes, je ziet duidelijk dat het om een 24BIT geluidspooor gaat, maar ergens in het proces maakt die er een 16BIT van. Het is de enige BD waarbij dit gebeurt, de rest gaat goed.
:(

eac3to geeft wel aan dat de originele audio 16-bit is. Het komt wel eens voor dat een 24-bit track in feite een 16-bit track is die aangevuld (padded) is tot 24-bit.
Je zou eventueel het commando nog wat specifieker kunnen maken en wegschrijven in wave64 formaat (.w64):

eac3to E:\ 1) 3: C:\temp\chris.w64

eac3to pakt dan de eerste playlist als leidraad en schrijft het weg als wav bestand met 64-bit header.

Als alternatief kun je ook de hoogwaardigere TrueHD 7.1 / 96 kHz track pakken en daar de stereomix uit halen (downmixing) met:

eac3to E:\ 1) 4: C:\temp\chris.w64 -down2 -mixlfe