Roving Gecko's Woonkamer - Linkwitz LX521

Started by rovinggecko, April 1, 2012, 13:45:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JeroenGRT

Leuke projecten! En heb je al een vergelijk gedaan met de a4's? Wat grappig die picoreplayer + rpi mooi goedkoop alternatief voor de sbt? En bediening via ipeng is natuurlijk geweldig...
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

rovinggecko

Moet eea binnekort eens naast de a4's zetten.
Zal een interessant vergelijk zijn.

De rpi is echt een geweldige 'squeezebox' zo. Zeker omdat die veel directer aan de dac hangt (via i2s ipv coax/usb) en dus prima mee komt.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Zo'n regenachtig weekend heeft zo z'n voordelen.

Streaming opties
Hoewel de rpi goed mee komt, moet hij het in tweede instantie toch afleggen tegen de SBT over coax. Het is afhankelijk van het nummer\opname, maar de rpi verlies soms een heel stuk van de imaging en geeft dan een veel smaller geluidsbeeld. De SBT is consistenter.

10k of 100k
In de DDDAC eens gewisseld met de bleeder weerstand. Geeft met 10k wat minder felheid in het hoog en een vlakkere curve (theoretisch) achter de cinemags.
Het effect is inderdaad merkbaar, maar ben uiteindelijk weer terug naar de 100k. Gaf niet alleen iets meer hoog maar was ook iets dynamischer.

Windows streamer: Jriver/Spotify/Squeezelite
Aangezien 1 van de opties is om een dedicated windows steamer in te zetten (caps zuma style) eerst eens aan de gang met m'n windows 8 laptop om te kijken hoe eea zich gedraagt.
Jriver geinstalleerd. Nog niet overtuigd. Geluid is prima, maar de bediening beperkt. De app (jremote) is ok, maar niet meer dan dat.
Spotify zit niet in jriver, dus de losse spotify applicatie gebruikt. Prima op de laptop, maar nog geen goede remote gevonden (die de huidige playlist kan overnemen/maken).
Squeezelite is voorlopig de winnaar. Als service op te zetten, prima geluidskwaliteit en hangt aan LMS en iPeng.

Begin nu pas te beseffen hoe verwend ik ben met Sooloos en iPeng/LMS. Bedieningsgemak is erg belangrijk voor mijn muziek beleving, .

Dirac Live
Ook gelijk op de windows laptop maar eens met Dirac Live aan de gang gegaan.
Werkt heel eenvoudig in het opzetten en meten. Je kan niet heel veel instellen (3 punten en het bereik), maar kost toch wat moeite om het geluid niet te verprusten als je zelf aan de gang gaat. De standaard curve vond is dynamiek missen (zag ik ook in reviews), dus het bereik ingekort en eea aangepast.
Mijn ruimte slurpt aardig wat mid laag op, dus dat kon ik mooi aanpassen. Moet zeggen, het resultaat is heel aardig.
Met de squeezelite setup en de SBT op de coax op de DDDAC is het mooi ab vergelijken. Er valt nog wel iets aan te passen, maar voorlopig is het een interessant verschil.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Xander32

Goed bezig. Zo te lezen ben je zelf goed thuis in de materie.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

rovinggecko

Dank je, maar valt mee, kwestie van lezen en proberen. Vallen opstaan. :) prima voor een regenachtig weekendje.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Olive One is in da house  :pompom:

Plaatjes:












HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

thebest106

Quote from: rovinggecko on May 13, 2014, 21:19:04
Olive One is in da house  :pompom:
Mooi apparaatje  :blink:

Wel leuk om te lezen dat jij picore boven volumio verkiest op het gebied van aansturing, maar dit zal wel aan het feit liggen dat je apple devices gebruikt, apps tussen ios en andriod verschillen nogal. In mijn geval verkoos ik volumio boven niets, want met picore + logitech mediaplayer kon ik echt niet omgaan.

Maar ik ben in de tussentijd, door het gemis aan een goede spotify ondersteuning, toch maar weer overgestapt naar de htpc in combinatie met de waveio. In de komende weken wel van plan om met behulp van wissel relais de Rpi+waveIO en het spdif->i2s definitief te verbinden met het moederbord om zo het gebruiksgemak en de aansluitmogelijkheden uit te breiden.



Jumping Jack

Dat is een mooie eyecatcher! Benieuwd naar de ervaringen met klank en bediening...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

botsen

Ben ook benieuwd (als een van de mede crowdsourcers van de Olive). Volg dus.

rovinggecko

Quote from: Xander32 on May 13, 2014, 21:27:56
:pompom:


... het wachten wordt beloond.

Moet jou bekend voorkomen :)

Quote from: Jumping Jack on May 13, 2014, 21:31:51
Dat is een mooie eyecatcher! Benieuwd naar de ervaringen met klank en bediening...
Inderdaad visueel heel gelikt! Klank is in eerste impressie ook prima. En bediening is behoorlijk intuitief. Touchscreen is helemaal top.

Quote from: botsen on May 13, 2014, 22:05:39
Ben ook benieuwd (als een van de mede crowdsourcers van de Olive). Volg dus.
Hoop dat je jouwe ook snel land. Je gaat er wel blij van worden denk ik :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Zo, eigenlijk geen tijd vanavond om te spelen, maar ja, na zo lang wachten moet het werk maar even in de wacht stand tot morgen vroeg.

Uitgepakt en eea aangesloten. Hij komt heel compleet, met een nette losse voeding, een wifi antenne, een rca kabel en een hele strakke compacte handleiding (van het type dat lees je nog eens). Mooi ingepakt en mooi uitgepakt dus.

Heb hem in de woonkamer maar eens op de G68 aangesloten via de coax. Netwerkkabel er in en aanzetten maar.
Na de opstart komt een simpele maar gelikte interface te voorschijn. Gelijk even kijken of de firmware de laatste is. Klik, klik, klik en een nieuwe versie wordt geinstalleerd. Kind kan de was doen. In mum van tijd staat hij opnieuw klaar.

Standaard komt ie met een paar nummers op de HDD. En... tja, eh, de G68 doet niet hoger dan 98 kHz, ahum. Dus geen geluid.
Snel even naar m'n imac om te kijken of ik wat op de One kan zetten. Even in de finder smb\\ipadres en hup, de One is gemapped. Drag en drop Adele naar de One en spelen maar.
Tjoh, dat gaat makkelijk. En klinkt ook heel acceptabel :).

Zie in de upnp mode m'n nas ook staan, dus ziet er naar uit dat ik niet alles lokaal hoef te zetten, helpt de luie mens weer.

Voorlopig eerst maar even rustig 'inbranden'  die handel (niet dat ik daar voor apparatuur erg veel waarde aan hecht, maar wel een goed excuus).

Van 't weekend maar eens goed vergelijken en kijken hoeveel tickets we bij Olive kunnen loggen in het kader van de bug hunt op een nieuw product :)

Vooralsnog geen spijt ;)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Quote from: thebest106 on May 13, 2014, 21:30:13
Wel leuk om te lezen dat jij picore boven volumio verkiest op het gebied van aansturing, maar dit zal wel aan het feit liggen dat je apple devices gebruikt, apps tussen ios en andriod verschillen nogal. In mijn geval verkoos ik volumio boven niets, want met picore + logitech mediaplayer kon ik echt niet omgaan.

Maar ik ben in de tussentijd, door het gemis aan een goede spotify ondersteuning, toch maar weer overgestapt naar de htpc in combinatie met de waveio. In de komende weken wel van plan om met behulp van wissel relais de Rpi+waveIO en het spdif->i2s definitief te verbinden met het moederbord om zo het gebruiksgemak en de aansluitmogelijkheden uit te breiden.
Inderdaad, de app (ipeng) maakt lms met picore zo geweldig. Dat en de spotify ondersteuning. Er was dacht ik ook een acceptabele android app voor de sbt, zal eens zoeken.
Vond na langer luisteren de sbt wel beter, dus gok dat het een caps zuma achtige oplossing wordt.
Maar, als ik eenvoedig een i2s switch in kan bouwen (zie link voor diy versie eerder in topic) dan doe ik dat wellicht, samen met de rpi.
Dan kan ik coax of usd aan de dddac hangen, of de interne rpi gebruiken.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Marino

Oe dat ziet er erg mooi uit! Lekker compact ook, overzichtelijk schermpje is altijd meegenomen. Veel (ontdek)plezier!
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

high-q

Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop! Ben benieuwd naar je bevindingen en de prestaties tov bijv de SBT.
Have fun!  :music:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Ralph71

Quote from: rovinggecko on May 13, 2014, 22:28:37
Heb hem in de woonkamer maar eens op de G68 aangesloten via de coax.

En klinkt ook heel acceptabel :).

Luister je zo niet naar de DAC van je Meridian G68 i.p.v. de DAC van je nieuwe Olive One? Zou je deze niet analoog aansluiten om te horen hoe de Olive One werkelijk klinkt?

Groet,
Ralph
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

Bensz

Heb er ook net een besteld. Weet iemand de huidige levertijd?

RubenV.

Dat is een mooi vorm gegeven apparaatje, welke versie heb je?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

corival

Ik heb er 4 in februari 2013 besteld en betaald.
Ik heb nog steeds geen bericht gehad over de leverdatum, dus je bent sowieso na mij... :sleep:
Pioneer PDP-LX508D  |  Emotiva UMC-1  |  Emotiva XPA-5  |  Crown K1  |  PS3  |  PS4 | Apple TV4 | Humax iHDR-5200C  |  Olive One |  Audiophysic TEMPO 25 / CELSIUS HHCT II / STEP  |  SVS CS-Ultra  |  Finite Elemente Modul Classic  |  Kabels Emotiva X-Series  |  Harmony Ultimate

Bensz

Krijg net bericht:

We are currently preparing our first shipment to our Indiegogo supporters, which should go out by mid of June. Please let us know if you want to be included in this

rovinggecko

Quote from: Marino on May 13, 2014, 22:58:14
Oe dat ziet er erg mooi uit! Lekker compact ook, overzichtelijk schermpje is altijd meegenomen. Veel (ontdek)plezier!
Visueel gezien is het dik in orde :)

Quote from: high-q on May 14, 2014, 08:22:26
Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop! Ben benieuwd naar je bevindingen en de prestaties tov bijv de SBT.
Have fun!  :music:
Dank je. Was niet echt een aankoop maar meer een diepte investering met lange termijn rendement. Wel mooi dat het uitbetaald.

Quote from: Ralph71 on May 14, 2014, 11:13:56
Luister je zo niet naar de DAC van je Meridian G68 i.p.v. de DAC van je nieuwe Olive One? Zou je deze niet analoog aansluiten om te horen hoe de Olive One werkelijk klinkt?

Groet,
Ralph

Ja Ralph, goed gezien. Had niet zoveel tijd en de Meridian moet geprogrammeerd worden om een paar rca aansluitingen aan te zetten (laptop, uploaden, etc). Overigens ga je daarna alsnog door de G68 dac heen, want hij is volledig digitaal.
Om te horen hoe de Olive One werkelijk klinkt zal ik hem aan de tand moeten voelen op:
- speaker out (2x32 watt) - direct op m'n scanspeak A4s
- rca - via de bijgeleverde mini naar rca kabel op m'n Meridian G68
- coax - op m'n G68 en A4s, maar ook op de DDDAC naar de Pluto's
- USB via de DDDAC op de Pluto's.
:)

Quote from: RubenV. on May 14, 2014, 16:42:48
Dat is een mooi vorm gegeven apparaatje, welke versie heb je?
Het is een Olive One (1TB), hardware version Z2R1-ONE. Met software versie 1.0.16.10

Quote from: corival on May 14, 2014, 16:43:49
Ik heb er 4 in februari 2013 besteld en betaald.
Ik heb nog steeds geen bericht gehad over de leverdatum, dus je bent sowieso na mij... :sleep:
Zou ze rustig een vriendelijk mailtje sturen. Je weet nooit of het helpt.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

PHiX

Quote from: corival on May 14, 2014, 16:43:49
Ik heb er 4 in februari 2013 besteld en betaald.
Ik heb nog steeds geen bericht gehad over de leverdatum, dus je bent sowieso na mij... :sleep:

Ik heb op 29 december 2012 mijn contribution gedaan en nog geen bericht van verzending ontvangen.
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

rovinggecko

Lekker aan het tweaken geweest. Pluto's iets bijgeschaafd (die groeien alleen maar :)) en wat met het streaming gebeuren gespeeld.

Op mijn laptop eens getest met verschillende apps. De twee winnaars?

Fidelify. Echt top voor spotify, klinkt als een klok!
Jriver, doet het toch best heel aardig.

Beide hebben de mogelijkheid convolution te gebruiken. Dat geeft een hele mooie tuning mogelijkheid in combo met REW.

Minstens net zo goed als Dirac Live wat ik ook geprobeerd heb. Dirac is eenvoudiger aan de praat te prutten, maar heeft minder tweak mogelijkheden. Wat ik eigenlijk wel mis, want met dit soort tunen ga je net zo hard achteruit als vooruit. Nemen we dan ook de kosten in ogenschouw... Dan is convolution helemaal top.
Daar ga ik voorlopig maar eens naar luisteren.

Fidelify schroeft de kwaliteit van spotify flink op. Laat je de asio drivers gebruiken en laat je via convolution wav files eea optimaliseren. Mis alleen de de remote :(.

Jriver op m'n dddac doet het ook prima (vanaf mijn oude, 0,0 audiofiele laptopje). Met jremote goed bedienbaar vanaf de ipad. Klinkt helemaal goed, maar... Geen spotify? Eens zoeken of daar geen plugin voor is.

Ook jplay nog uitgetest, maar dat leverde niets op anders dan een hoop extra pruts gebeuren.

Jplay en dirac worden weer gewist. Jriver en fidelify blijven voorlopig....

Eens verder kijken naar de win2012 server met audiofile optimizer setup of dat een mooie basis kan worden voor een headless streamert met jriver.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

HTip

Heb je mooie Olive One gemist. Veel luisterplezier :pompom:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

rovinggecko

Quote from: HTip on May 25, 2014, 23:58:52
Heb je mooie Olive One gemist. Veel luisterplezier :pompom:
Gaat helemaal lukken :)

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer