300B SET de Bouw

Gestart door Arno P, december 25, 2011, 08:14:02

Vorige topic - Volgende topic

Erik van Voorst (in memoriam)

Eerste indruk...? (vaak de beste)....tenminste als ik even tijdens de muziek mag storen... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Citaat van: Erik van Voorst op mei  3, 2012, 20:27:14
Eerste indruk...? (vaak de beste)....tenminste als ik even tijdens de muziek mag storen... ;D

Zalig?  :)

Had ze heel snel even met een paar draden en een serie 8Ohm/1uF aangekoppeld...nog iets teveel maar dit gaat perfect ingeblend worden...zonder twijfel..
Ook alleen de output van de tweeters gemeten...erg nette curve...
Dus nu is de speeldoos:
Instelbaar RLC notch filter om het mid gewenst iets te temperen en dit wordt aangevuld met een speeldoosje om de tweeter naar Fk/demping aan te koppelen en alles met voldoende tussenwaarden zodat er luisterend naar heeeeel veel muziek snel getweaked kan worden om aan het einde van het traject de mogelijk definitieve configuratie te gaan "bevriezen" in kwalitatief hoogwaardige componenten...

Veelbelovend hoor......en dat bevriezen is op zichzelf alweer vaak een mega upgrade  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Citaat van: Erik van Voorst op mei  4, 2012, 09:37:54
Veelbelovend hoor......en dat bevriezen is op zichzelf alweer vaak een mega upgrade  8)

Zeker weten... ;)

Cassandra Wilson op dit moment....prachtig!

Arno P

Gisteren weer een driverbuisje is overleden. Ik heb nu de loep erbij gepakt om te ontdekken wat er in de buismechanica is veranderd en of er verschillen zijn tussen een werkende en een defecte buis.
De gloeidraden, hoewel iets verschillend zagen er goed uit en ze functioneren ook electrisch nog. De 4 roosteraansluitingen gevolgd en die gaan naar het raamwerkje waar de roosterdraad op gewikkeld zit. Bij de defecte buizen zie ik hier "haartjes" en bij de werkende buis zie ik summier een strak lijntjespatroon. Oftwel rooster doorgeknald bij de defecte buizen.

En nu de speurtocht naar de oorzaak. Ik had het vermoeden dat dit steeds bij dezelfde versterker is gebeurd en dat is vreemd aangezien ze "identiek" zijn opgebouwd. De Anodespanning bij inschakelen blijft netjes onder de de spec van 400V (zonder ingangssignaal). Het gebeurd bij het uit en weer aanzetten (waarbij er enkele minuten tussen zit en de Rleak de spanning over de elco's keurig naar nul heeft gebracht.
Tegen-emk interstages??? Ukathode-grid tijdens opstarten boven de 50V? (kan ik mij niet voorstellen. Toch muzieksignaal op stuurrooster tijdens opstraten van de versterker? Toch hogere gridstopperwaarden nemen?
In ieder geval weer een mooie leerweg  ;)

Contour

Die spoelen op die testplank staan erg ongunstig nu, zeer dicht bij elkaar en alle spoel assen indezelfde richting, dat geeft ongewenste koppeling van de spoelen.

Groetjes Walter

Arno P

Citaat van: Contour op mei  6, 2012, 15:59:23
Die spoelen op die testplank staan erg ongunstig nu, zeer dicht bij elkaar en alle spoel assen indezelfde richting, dat geeft ongewenste koppeling van de spoelen.

Groetjes Walter

Testplank  :sarcasm:? Versterkers zijn ondertussen nagenoeg voltooid hoor  ;)

RCD

Hoi Arno

Heb je een schema met spanningen?
2x een buis stuk is raar heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

Rob

m9

misschien een slechte badge.

welk driver buisje gebruik je?

Arno P

De driver is een gewone 5842, 20mA erdoorheen...niets speciaals eigenlijk

m9

ik zou toch eens de 6dj8 overwegen, maar idd erg raar dat er met die waardes 2 buisjes zijn overleden.

Arno P

Waar ik nu ineens tegen aan liep (Erik zal het wel al hebben/kennen):

http://www.musicanuda.com/indexe.html

Come together eens luisteren

Arieson

Het probleem inmiddels getackeld Arno?  ;)

Citaat van: Arno P op mei  6, 2012, 09:14:41
Gisteren weer een driverbuisje is overleden. Ik heb nu de loep erbij gepakt om te ontdekken wat er in de buismechanica is veranderd en of er verschillen zijn tussen een werkende en een defecte buis.
De gloeidraden, hoewel iets verschillend zagen er goed uit en ze functioneren ook electrisch nog. De 4 roosteraansluitingen gevolgd en die gaan naar het raamwerkje waar de roosterdraad op gewikkeld zit. Bij de defecte buizen zie ik hier "haartjes" en bij de werkende buis zie ik summier een strak lijntjespatroon. Oftwel rooster doorgeknald bij de defecte buizen.

En nu de speurtocht naar de oorzaak. Ik had het vermoeden dat dit steeds bij dezelfde versterker is gebeurd en dat is vreemd aangezien ze "identiek" zijn opgebouwd. De Anodespanning bij inschakelen blijft netjes onder de de spec van 400V (zonder ingangssignaal). Het gebeurd bij het uit en weer aanzetten (waarbij er enkele minuten tussen zit en de Rleak de spanning over de elco's keurig naar nul heeft gebracht.
Tegen-emk interstages??? Ukathode-grid tijdens opstarten boven de 50V? (kan ik mij niet voorstellen. Toch muzieksignaal op stuurrooster tijdens opstraten van de versterker? Toch hogere gridstopperwaarden nemen?
In ieder geval weer een mooie leerweg  ;)

Arno P

Citaat van: Arieson op mei 19, 2012, 07:41:51

Lijkt er wel op...
De aanpassingen met betrekking tot een een piek in opstartspanning zullen helpen maar hiermee overleed nog steeds een raytheonbuisje. De Raytheons hadden wel altijd al een uitstraling van een kleine kerncentrale die op ontploffen staat...terwijl alle spanningen in orde waren..

Hoe dan ook...een setje buizen van Franse Philips makelij gekocht (NOS) en Philipsbuisjes heb ik destijds tijdens het sorteren met de buizentester leren kennen als uiterst strak binnen spec...dus alle vertrouwen...en deze staan nu al een paar weken trots te spelen...zonder enig probleem.

Vandaag nog 1 interstage vervangen....nee niet omdat hij niet meer functioneert maar omdat de leverancier heerlijk meewerkt om ook het laatste optische kleine verschil tussen de monoblokken mee te willen oplossen  ;)....Binnenkort wordt er persoonlijk de oude interstage opgehaald en zal men getrakteerd worden op een mooie luistersessie  ;)

Aangezien de amps vandaag toch open gaan worden meteen de grotere waarde Ck geplaatst en wordt ook de Rserie voor de drivergloeispanning symmetrisch gemaakt.

En dan is het electrisch helemaal af...(denk ik  ::) ) en dan de boer op voor de mooie stukjes hout ter afwerking..

Arno P

Citaat van: Arieson op mei 19, 2012, 07:41:51

Iets te vroeg gejuicht...zojuist weer een 5842 na luid gevonk en geknetter het graf gedragen...
Snap het (nog) niet...identiek opgebouwd, buizenwisseling van L-R verschuift het probleem niet mee...spanningen binnen spec .... :sarcasm:

(lek in een trafo/condensator/overslag...?)

Als het in beide versterkerblokken zou zitten dan is er gewoon ergens iets fout in het ontwerp...maar in dit geval kan het niet zijn dat 1 kant toevallig altijd goed is en de andere fout...

Hoe dan ook...zoektocht gaat verder en de volgende partij 5842's kan besteld worden  ::)

Arno P

Zojuist de trafo's van de slechte versterker van stickertjes voorzien en de interstage verwisseld tussen L en R...

En dan weer kijken of het probleem mee schuift naar de andere kant. Indien niet, dan is de UGT aan de beurt om van plaats te wisselen

(Ik hoop dat de voedingstrafo kan blijven zitten wat hier zitten geen soldeerogen aan maar kabels die mooi in de versterker zijn opgebonden en rechtstreeks aan de bestemming zijn vastgesoldeerd)

Jammer, maar dat is ook een wezenlijk onderdeel van onze hobby....had ook veel "pech" in het begin met de buisgelijkrichting...uiteindelijk nu stabiel  ;)

Arno P

Citaat van: Erik van Voorst op mei 21, 2012, 11:34:56
Jammer, maar dat is ook een wezenlijk onderdeel van onze hobby....had ook veel "pech" in het begin met de buisgelijkrichting...uiteindelijk nu stabiel  ;)

En je OTL en kapotte luidspreker niet te vergeten...no risk...no innovation  ;)

Arno P

In het weekend de 2x1000uF ontkoppeling van de driver geplaatst en de gloeistroomweerstanden in balans aangesloten ipv enkelzijdig....

Op dit moment is dus het subtiele Notch-filter voor de lowther aanwezig en tevens 2 opties mbt demping voor de T900A aanwezig en wordt de ene naar de andere opname aan een luisterproef onderworpen en wordt het filter waar nodig weer een tikje in de betere richting gezet...Eigenlijk een heerlijk traject voor iedere audiofiel om doorheen te gaan en hierbij ook nog de LS-opstelling te optimaliseren en zowel CD als Vinyl langs te laten komen...het worden lange maar mooie luister/tweak-sessies  ;)

Arno P

Nog een kleine aanpassing van de voeding zodat de opstartspanning van de driverbuis lager is. Hoewel het voorheen binnen spec was, was het voor het buisje misschien toch iets te SPANNEND  :devil: :D ;)

En wederom grote dank aan acoustic dimension  voor de snelle levering van de onderdelen!

Arno P

Heerlijk zo'n vrije dag...Extra lading driverbuisjes binnen en die gemeten en de 2 meest gelijkende in de versterkers gezet...en de boel staat weer terug op zijn plek mooier (en veiliger) te spelen dan ooit tevoren

Joris1971

maak maar eens wat mooie foto's dan!

Arno P

Citaat van: Joris1971 op mei 25, 2012, 17:34:20
maak maar eens wat mooie foto's dan!

Het zal er nu niet mooier uit zien dan de foto's die al in het topic staan, maar als ik eenmaal het houten front en de zijpanelen heb gemonteerd is het officieel af voor een paar hele mooie foto's  ;)

Arno P

Vandaag binnen en speelt nu heerlijk de sterren van de hemel

Arno P

Altijd een belangrijk moment...als het technisch af genoeg is mag ik van mijzelf eindelijk het hout voor de afwerking aanschaffen....zoals de andere units krijgen de 300B's ebben als front en een dun plaatje cocobolo aan de zijkanten  ;)