REL T7

Started by frank64, October 23, 2011, 08:05:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frank64

Ik heb een rel T7 aangesloten via highlevel dmv een speakon kabel op een marantz sr6005. Nu is mijn vraag of het uitmaakt dat ik de speakon aansluit bij de hoofdspeakers of bij de receiver. Ik heb hem aangesloten op de aansluitingen op de speakers en deze staan op ongeveer 2mtr. vanaf de receiver. Kan dit invloed hebben op de weergave in het laag. Ik heb alles ingeregeld met audyssey echter moet de instellingen op de rel eigenlijk dichtzetten want anders overheerst de basweergave. Heeft de manier van aansluiten hiermee te maken of zou het niet uitmaken dat ik de rel niet rechtstreeks bij de receiver aftak. Het  geluid is perfect alleen de basweergave gaat snel overheersen en vooral bij afspelen op hogere volumes.

Mijn set bestaat uit:

marants sr6005
fronts focal 816v
center focal 800v
surround focal 806v
Sub       rel T7

Dirk

#1
aansluiten aan speakerzijde of receiverkant maakt niets uit, signaal is op beide plekken gelijk.
doe maw wat in jouw situatie (kabeltechnisch) het handigst is  ;)

vwb de instellingen lijkt het me (ik ken niet de details van wat Audissey doet/kan) logisch dat je óf zelf gaat inregelen in de sub, óf je laat het instellen/processen aan de receiver, maar dus idd niet op beide.
mijn ervaring hierin is dat je dit soort afregelingen meestal beter kan instellen in een goede receiver, dan je kan op de meeste subs.
't enige waar je wel een beetje naar moet kijken is dat je een normaal signaal(niveau) aanlevert aan je sub, dus niet te laag (hoger ruisniveau en niet prettig volume-finetunen mocht dat later gewenst zijn), maar zeker ook niet te hoog (kans op oversturing vd sub-input)

maar er staan hier op het forum zat topics die je daaromtrent wat meer uitleg geven, mocht je nog twijfels hebben



edit : typo
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

silent cinema

De rede van teveel bas is het feit dat Audyssey alleen het LFE kanaal in regelt en niet de speakon aansluiting welke direct bij de speakers zitten.

Dus ik zou alleen de RCA aansluiting vanaf je receiver naar je sub gebruiken en niet de High Level aansluiting.
Sony 75" - Sonos - B&W

danielo

#3
Quote from: silent cinema on October 23, 2011, 09:51:32
De rede van teveel bas is het feit dat Audyssey alleen het LFE kanaal in regelt en niet de speakon aansluiting welke direct bij de speakers zitten.

Dus ik zou alleen de RCA aansluiting vanaf je receiver naar je sub gebruiken en niet de High Level aansluiting.

Dit is niet correct audyssey zal alle kanalen doen, indien je je sub een gedeelte maakt van je hoofdspeakers dan zal die deze bijstellen. Je moet natuurlijk wel nieuwe metingen doen en zorgen dat je bass en LFE nu naar je mains gaat. Ook heeft audyssey een aantal play-modes en moet je wel zorgen dat die ook correctie doet op je main speakers (1 van de standen is alle kanalen behalve mains).

Daniel.

PS: je kan ook kijken naar de audyssey-eq (loadness control) en die aan/uitzetten en kijken wat het verschil doet en natuurlijk de verschillende curves. Audyssey is (helaas) toch een beetje spelen en zeker niet plug & play.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

yorkie13

Gewoon de Rel T7 low level op de sub pre out aansluiten, en opnieuw meten met Audessey.

Zo werkt 5.1, je hebt nu 5.0 plus subwoofer op high level.

danielo

Quote from: RA SUBS on October 23, 2011, 10:05:03
Gewoon de Rel T7 low level op de sub pre out aansluiten, en opnieuw meten met Audessey.

Zo werkt 5.1, je hebt nu 5.0 plus subwoofer op high level.


Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, denk dat het op het eind het beste resultaat geeft en de meeste opties. Aansluiten op je mains was vooral iets voor mensen met 2 channel en geen opties om het anders te doen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

silent cinema

Quote from: RA SUBS on October 23, 2011, 10:05:03
Gewoon de Rel T7 low level op de sub pre out aansluiten, en opnieuw meten met Audessey.

Zo werkt 5.1, je hebt nu 5.0 plus subwoofer op high level.


Precies alleen in andere woorden.

Sony 75" - Sonos - B&W

Xander32

Ik heb goede ervaringen met de sub zowel high- als low-level aangesloten op de receiver.
Indien je kiest voor slechts 1 van beiden, t.b.v. meerkanaals, dan zou ik voor de low-level gaan (1 kabel van receiver - lfe out -  naar de sub - lfe in). Indien je de sub (ook) de frontspeakers wil laten ondersteunen in stereo dan ook de high-level gebruiken (aansluiting op de speakerklemmen v.d. receiver).


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Stadium III

Highlevel ALTIJD op de reciever BIJ de luidspreker klemmen zetten
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Dirk

Quote from: Stadium III on October 24, 2011, 20:25:08
Highlevel ALTIJD op de reciever BIJ de luidspreker klemmen zetten
ik spreek je (nog ;)) niet tegen, maar vraag me wel af waarom je dat zo absoluut stelt
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Stadium III

Omdat ik al meerdere subwoofers defect heb zien gaan door zit niet te doen
Waaronder 1 van mijnzelf toen ik mijn eerste rel had
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Xander32

Quote from: Stadium III on October 25, 2011, 07:34:59
Omdat ik al meerdere subwoofers defect heb zien gaan door zit niet te doen
Waaronder 1 van mijnzelf toen ik mijn eerste rel had

:D

Hier soortgelijke ervaring, of, wacht eens, hebbe we over dezelfde  :P ¿


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dirk

Quote from: Stadium III on October 25, 2011, 07:34:59
Omdat ik al meerdere subwoofers defect heb zien gaan door zit niet te doen
Waaronder 1 van mijnzelf toen ik mijn eerste rel had
daarmee ben ik nog steeds niet overtuigd dat het dan daaraan heeft gelegen dat ze bij je stuk gingen. ;)
zelf heb ik het nl ook gewoon (op mijn Rel R-505 die ik had) aangesloten gehad op beide plekken, zonder merkbaar verschil tussen beide en vooral zonder brokken als gevolg.
ook Rel stelt min of meer dat het niet uitmaakt, want op hun site staat letterlijk te lezen in een stukje wat gaat over de Neutrik aansluitingen ; connects to either right or left speaker black terminal at rear of amplifier or speaker
maar goed, er was inmiddels ook al geantwoord dat aansluiten op de sub-out vd Marantz eigenlijk het meest logische is als je over een dergelijke surround receiver beschikt, dus daarmee weet de TS wer ff voldoende denk ik  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

CBdicX

#13
Hallo, om misschien wat info toe te voegen aan deze topic het volgende.
Ik speel op dit moment met 3 REL subs (2 front, 1 achter) die bestaan uit 2x REL T3 front en 1 REL T5 achter.
Mijn receiver is een Intergra 70.2 met 2x LFE out.
Hoe ik het aangesloten en afgeregeld heb is op de volgende mannier:

Sub links, rechts en achter op 75 dB gezet dmv van de Audyssey mic.
Deze spelen nu gezamelijk te hard en dat kan bij een dB meting terug gezet worden naar 75 dB in het speaker calliratie menu.
Nu regel ik sub rechts OP HET GEHOOR af zoals omschreven in de REL manual, en doe dit ook met sub links en achter.
Eerst per stuk, daarna zet ik alle subs aan en regel het evt wat bij maar bij mij was dit direct goed.
LFE heb ik op dezelfde mannier in geregeld en ook dat werkte prima, geen "gaten" in de bas weergave waar dan ook in de kamer, of vreemde bas pieken of dalen, een heerlijke gecontroleerde bas weergave........

De Speakon (Neutrik) bedrading zit als volgt bij deze 3 sub setup:

Speakon van sub links en rechts gaan beide parallel naar de voorspeakers zoals omschreven in de REL manual.
Speakon achter sub zit aangesloten op de surround links en rechts zoals omschreven in de manual.
Sub rechts en achter staan "gewoon" op de grond, links staat zo'n 25 cm hoger naar aanleiding van dit artikel betrft een 3 sub setup:

Subwoofer setup after Earl Geddes (GedLee LLC)
The multisub setup described on this page has two big advantages over other methods: only three subs are needed and you don't need to put the subwoofers at specified locations. Nonetheless there are some basic rules that have proven to yield best results:

Put one sub in a corner close to the mains. The second sub is a lot more flexible as to its location, but it should not be in a corner. Side wall or back wall, near the midpoint is a good idea. Put the third sub wherever you can that is not too close to the other two. It's a good idea to get one of them off of the floor.

Subwoofer requirements
Because we are using 3 subwoofers, they do not need to be as powerful as a single subwoofer. Any decent active subwoofer (ported or closed design) with a 10" or bigger driver will do. It should have controls for

level (continuously variable)
low pass frequency (continuously variable)
phase (switchable or continuously variable)
parametric equalizer (optional)


Bij het gebruik van 2 subs kunnen de subs op de vloer blijven staan.
Moch ik de bassen iets te overheersend vinden (nou eigenlijk mijn vrouw.....) dan schakel ik de subs uit in het speaker setup menu en luister ik alleen via Speakon wat voor music en TV een wat rustigere bas geeft, bij film gaan de subs weer over op LFE.
Ondanks waarschijnlijk andere ideeen, opties en inregel mannieren werkte dit voor mijn 3 sub setup, in mijn kamer, prima, hopenlijk help dit te bereiken wat je zoekt, want 1, 2, 3 of 4 REL subs, het is goed af te regelen en ik vind de Speakon oplossing van REL de uitvinding van de eeuw........... ;-)

PS. k doe GEEN Audyssey (XT32) met de subs. Ik gebruik Audyssey zo wie zo niet voor het afregelen van de speaker X-overs, ik gebruik Audyssey alleen om de info te krijgen voor de afstand bepaling, cq vertraging van de speakers, daarna reset ik de receiver en regel de boel zelf af.
Ik regel zelf de handmatige equaliser in zoals ik dat prettig vind en laat Audyssey dus voor wat het is.


yorkie13

Meerdere subs, hoeft geen rel te zijn, volgens de boven genoemde set up methode van Earl Gedds werkt idd heel goed in de praktijk.

Je kan bv 1 wat grotere 12 inch basreflex subwoofer nemen en dan 2 kleinere gesloten subwoofers erbij plaatsen.

ik heb e.a. met een XTZ 99w12.18 Ice en 2 xls200 van BK getest en voor de resterende pieken een antimode 8033 S gebruikt.

Je krijgt zo een heel mooi over de ruimte verdeeld laag.

Op dit moment ben ik met alleen 12 inch gesloten subwoofers (met 12"peerless) aan het testen.


CBdicX

#15
Quote from: RA SUBS on November 15, 2011, 08:19:14
Meerdere subs, hoeft geen rel te zijn, volgens de boven genoemde set up methode van Earl Gedds werkt idd heel goed in de praktijk.

Je kan bv 1 wat grotere 12 inch basreflex subwoofer nemen en dan 2 kleinere gesloten subwoofers erbij plaatsen.

ik heb e.a. met een XTZ 99w12.18 Ice en 2 xls200 van BK getest en voor de resterende pieken een antimode 8033 S gebruikt.

Je krijgt zo een heel mooi over de ruimte verdeeld laag.

Op dit moment ben ik met alleen 12 inch gesloten subwoofers (met 12"peerless) aan het testen.



Klopt dat het geen REL hoeft te zijn, alleen ik heb echt vele, vele merken subs in huis gehad van simpele tot zeer exotische meken en exemplaren, maar het Speakon systeem van REL spreekt mij het meest aan daar je toch een prima (versterkte) bas kunt krijgen buiten het LFE verhaal om.
Vaak vond ik het gebruik van LFE als bas ondersteuning in muziek en TV te veel aanwezig, en zat ik altijd te klooien met het volume.
Nu met Speakon (Neutrik) heb ik dit niet, vandaar mijn REL keuze ;-)

yorkie13

#16
klopt, maar een subwoofer High level aansluiten is niet zo uniek meer.

Nadeel van de High level method is dat je luidsprekers natuurlijk wel op Large moeten staan.

Helaas is dat bij een groot aantal luidsprekers niet echt aan te raden bij de HT stand.

CBdicX

#17
Quote from: RA SUBS on November 15, 2011, 10:01:03
klopt, maar een subwoofer High level aansluiten is niet zo uniek meer.

Nadeel van de High level method is dat je luidsprekers natuurlijk wel op Large moeten staan.

Helaas is dat bij een groot aantal luidsprekers niet echt aan te raden bij de HT stand.

Inderdaad is het zo dat de meeste subs nu ook High level hebben, maar bij 9 van de 10 is dit niet versterkt en werkt als passief.
REL heeft dit versterkt wat een goede intergratie geeft met de hoofd speakers.
Om High level optimaal te benutten moeten de hoofd  speakers op Large of Full range staan om alle lage tonen naar de Speakon bekabeling te krijgen, de x-over wordt dan op de REL bepaald.
Waarom dit bij een groot aantal speakers niet aan te raden is begrijp ik niet, de speakers zelf, groot of klein, filtert niet niet bruikbare lage frequenties zelf weg, dus lijkt mij geen probleem, of zie ik dit verkeerd ?

yorkie13

er is een regeltje om bij HT uit veiligheid de x-over in te stellen op 1,5 x het -3db punt.

De gemiddelde monitor luidspreker doet -3db een 40 hz, en vindt 20 hz  (full range) niet echt prettig.

maar hier is a genoeg over te vinden.

Je merkt gewoon dat de monitor luidspreker met een 16 cm woofertje dan minder hard hoeft te werken.

En waarom is er dan de THX norm van 80 hz ? Dus luidsprekers op small en de subwoofer op 80, 100 of 120 hz.


Maar als het bij jou werkt  lekker laten zo zou ik zeggen.


CBdicX

Quote from: RA SUBS on November 15, 2011, 11:17:53
Lees dit maar eens door

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=9413.0

Dit is duidelijk.
Punt blijft, en dat heb ik uit geprobeerd, dat als je bij gebruik van de Speakon kabels de speakers op small (x-over via bass management) er beduident minder bas naar de subs gaat, en het gevoelsmatig ook "anders" klinkt.
Met mijn front speakers (Infinity Cascade model 9) op Full (Large) en het klinkt prima.
Maar buiten alle theorieen en publicaties om, als het goed klinkt gebruik dat dan.
Het gaat tenslotte om de oren, en die zijn bij iedereen anders, qua vorm en luister gevoel/nivo...........

yorkie13

#21
En daar gaat het dus fout zeg maar, veel mensen spelen met een kleinere center en surrounds.

En dan is het niet verstandig om die op large te zetten, zeker als je wat harder draait.

Ik ben het wel et je eens dat met een paar fronts op large , er dmv de neutrik high level methode een
behoorlijke winst is te behalen in het laag.
Echter dan wel op de stand Pure audio direct.

CBdicX

Nog een vraagje.

Thans heb ik voor 2x Rel T3 en achter T5 (die vervangen gaat worden voor een T7, kon een goede inruil deal doen).
De 2 T3's zijn aangesloten op LFE1 en via Speakon op front speaker L & R (deze worden dus als 1 sub aangetuurd).
De T5 achter heb ik op LFE2 en via Speakon op Surround L & R.
(als ik muziek of tv kijk speel ik altijd via All Channel Stereo, dus alle speakers worden gebruikt, film is 7.2)

Zou het wat uitmaken als ik T3 rechts en T7 gebruik voor front (T7 bljft achter mij staan) en T3 links voor surround ,
of zo ik T3 rechts naar achter moeten doen en de T7 naar rechts voor ?
Dit omdat ik de T7 toch iets hoger inschat dan T3 en in film gebruik toch nog altijd de nadruk ligt op front-center speakers en zo het maximale uit de T7 - T3 combi wil halen. (?)

Hopenlijk heb ik dit begrijpenlijk uit gelegd..............

yorkie13

gewoon allebei proberen lijkt me.

CBdicX

Quote from: RA SUBS on November 15, 2011, 11:53:18
En daar gaat het dus fout zeg maar, veel mensen spelen met een kleinere center en surrounds.

En dan is het niet verstandig om die op large te zetten, zeker als je wat harder draait.

Ik ben het wel et je eens dat met een paar fronts op large , er dmv de neutrik high level methode een
behoorlijke winst is te behalen in het laag.
Echter dan wel op de stand Pure audio direct.

Ik speel met 4x model 9, dus ook voor de surrounds, en de cascade center.
Wat ik doe als ik een audio mode kies die gebruik maakt van LFE (in de Integra worden Stereo en Direct op Full zonder LFE gebruikt) dan schakel ik de subs uit zodat LFE weg valt en alleen neutrik gebruikt wordt.