BK XXLS400 DF geen echte 'punch'

Started by Scuzz, July 1, 2011, 13:28:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scuzz

Ik heb een poosje terug van een mede forumlid een BK XXLS 400 DF overgenomen. In mijn vorige woning kon ik hem niet lekker plaatsen en hierdoor kwam hij ook nooit echt goed tot zijn recht. Nu ben ik vorige week eindelijk verhuisd naar een mooie woning waar ik voldoende ruimte heb voor mijn HT spullen in de woonkamer. Mijn set bestaat uit het volgende:
- Pioneer SC-LX72
- 4 x KEF Q5
- 1 x KEF iQ6c
- BK XXLS 400 DF
- Samsung PS50B650

Ik hoor de sub zeker aanvullen t.o.v. de overige speakers. Zonder is echt een gemis, maar ik mis de punch, het gevoel dat de bank afbreekt, de échte klap zegmaar. Receiver laten afstellen met MCACC geeft een verbetering in het geluid v.w.b. speakers, maar niet met de sub. In de receiver heb ik de sub van -10 tot +10 gehad als test. Nu staat hij op 0. Achterop de sub staat hij op +/- 60%. Harder spelen heeft geen nut want dan wordt de sub teveel 'hoorbaar' en de dreun niet bijster veel harder. Speakers staan op small (large getest) en freq. op 80 Hz (50 en 120 Hz ook getest).

Weet iemand raad? Met al die goede reviews en verhalen lijkt me dat deze sub echt wel tot meer in staat moet zijn. Of stel ik te hoge verwachtingen? Hieronder de tekening van de begane grond voor de experts. Sub staat netjes in de hoek:



Tevens een paar impressie foto's van de huidige situatie:


Rearspeakers niet door plinten maar via kruipruimte en blindplaatje netjes uit de muur  :D


Geen kabels meer onder m'n televisie.... Finally  :pompom:



Raambekleding, plinten, kleed bij zithoek e.d. ontbreken nog allemaal maarja, je kan niet alles tegelijk doen! Ik snap dat dit het geluidsbeeld wel ten goede komt (nou ja, plinten niet echt  :sleep:) maar een dergelijk verschil als wat ik zoek verwacht ik niet.


Is er anders een mede HT forummer omgeving Tiel Gelderland die is wil genieten van een paar lekkere bakkies koffie en mij kan helpen met afstellen? Als iemand zijn SVS powerhouse bij mij wil komen tonen (tegen vergoeding...) hoor (voel!) ik het ook graag  :popcorn:

Staaled

#1
je sub staat op dezelfde plek als bij je maat, maar is de luisterpositie ook dezelfde?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Scuzz

Quote from: Hipster on July  1, 2011, 13:45:26
je sub staat op dezelfde plek als bij je maat, maar is de luisterpositie ook dezelfde?

Jup.... Opstelling banken hetzelfde en luisterpositie ook. Als ik ook rondloop door de kamer is er nergens een plek waar ik zoiets heb van wauw... wat een dreunen  :-[

Staaled

Quote from: Scuzz on July  1, 2011, 13:47:59
Jup.... Opstelling banken hetzelfde en luisterpositie ook. Als ik ook rondloop door de kamer is er nergens een plek waar ik zoiets heb van wauw... wat een dreunen  :-[
de ruimte is (te) groot, en dat is wel m.i.  ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Raphie

hoe hoog staat je volume van de 400?
staat je crossover helemaal open?
JBL PRX Power!

Scuzz

Quote from: Hipster on July  1, 2011, 13:50:46
de ruimte is (te) groot, en dat is wel m.i.  ;)

Hmmm grotere/zwaardere sub kopen dus  :headbanging:

Quote from: Raphie on July  1, 2011, 13:51:20
hoe hoog staat je volume van de 400?
staat je crossover helemaal open?

Crossover op de sub vol open en in de receiver op 80 Hz. Volume op de sub rond de 60% (lijkt me ook wat hoog??)






maximus79

Quote from: Scuzz on July  1, 2011, 14:17:43
Hmmm grotere/zwaardere sub kopen dus  :headbanging:

Crossover op de sub vol open en in de receiver op 80 Hz. Volume op de sub rond de 60% (lijkt me ook wat hoog??)


DB meter kopen en eerst weten of de volume wel goed staat afgesteld. En ik zou hem rechts naast de bank proberen neer te zetten om te kijken of dat beter resultaat geeft.

En als je ruimte echt te groot is zou ik naar de Monolith + kijken.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Roksan

Kan je de sub van je vriend niet uitproberen? Dan weet je of je in de de kamer of in de sub moet zoeken.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Ejorne

Heb je de sub ook FF geprobeerd?

En welk soort vloer heeft die vriend?

Scuzz

Quote from: maximus79 on July  1, 2011, 14:23:39
DB meter kopen en eerst weten of de volume wel goed staat afgesteld. En ik zou hem rechts naast de bank proberen neer te zetten om te kijken of dat beter resultaat geeft.

En als je ruimte echt te groot is zou ik naar de Monolith + kijken.

Ik ben ervan overtuigd dat je met een dB meter accurater kan afstellen dan via MCACC. Ik vraag me echter af of dit in mijn geval de oplossing is. Ik heb gespeeld met het volume in de receiver (van -10 tot +10 dB) en van de sub (van 25% tot 75%). Wel verschil te merken in volume maar geen bevredigend resultaat. Die positie die je aangeeft betwijfel ik. Als ik een langere subkabel kan vinden ga ik het wel even proberen echter stond hij in mijn vorige woning ook naast de bank. Hier vond ik het vaak storend dat als het een frequentie is die je kan horen dat het geluid niet van voren komt maar uit de zijkant.

Staaled

#10
Quote from: Scuzz on July  1, 2011, 14:17:43
Hmmm grotere/zwaardere sub kopen dus  :headbanging:

Crossover op de sub vol open en in de receiver op 80 Hz. Volume op de sub rond de 60% (lijkt me ook wat hoog??)

Ik ben het eens met de overige adviezen dat met plaatsing mogelijk verbetering te halen valt.

Maar om echt druk op te bouwen is je output niet in verhouding tot ,ruwweg , 130 m3.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ejorne

#11
Quote from: Hipster on July  1, 2011, 15:47:35
Ik ben het eens met de overige adviezen dat met plaatsing mogelijk verbetering te halen valt.

Maar om echt druk op te bouwen is je output niet in verhouding tot ,ruwweg , 130 m3.


Maar wanneer de vloer bij die vriend bijvoorbeeld een zwevende houten vloer is die erg veel trillingen transporteert dan zal ook daar kunnen gelden dat de sub eigenlijk te klein is voor de ruimte maar dat je de bas toch voelt door trillingen via de vloer naar de bank toe. Want is zo'n JBL sub nu zoveel krachtiger dan de BK?

yorkie13

#12
Ik zou zeker eens met een langere kabel aan de slag gaan, en diverse plaatsen in de ruimte
uit proberen.

Ik zou ook een tegel onder de subwoofer proberen, de xxls400 staat nu op het laminaat/hout
voordeel is dat je dan ook spikes kan gebruiken.

Dat komt de strakheid  van het laag zeker ten goede.

Zet de x-over eens op 100 hz , en wat is de x-over van je fronts ?

die kunnen zeker wel op 60 hz denk ik, je hebt dan vaak een mooiere aansluiting.

Ook met een db meter en eventueel REW krijg je een goed inzicht in wat je hoort.


morca

Ik zie meerdere problemen,plaatsing van de sub tov die lege harde kamer.
Downfire op die harde houten vloer,te weinig luchtverplaatsing alhoewel bij een goeie sub en plaatsing er nog wel iets zou moeten zijn.

Heb je een vorm van eq en heeft die vriend een vorm van eq?

Ik vermoed dat je veel staande golven hebt of harmonischen die eerst opgelost moeten worden.
Ben je bekent met REW metingen ik zou wel eens een freq en waterfall meting willen zien op een schaal van 45 tot 95 db.

Denk echt dat de downfire je veel slecht doet,heb jij een poort in je woofer,zo,n BK is gesloten toch.
En die JBL van die maat van je gepoort of gesloten systeem?

Staaled

De JBL is een FF gepoorte sub.
12 inch driver ,250W amp.
Kast is wat groter dan de BK.

De rest identiek zijnde heeft ie vermoedelijk simpelweg meer output.
Wat niet wil zeggen dat het een betere sub is. :sigh:

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Die frontfire is wel een voordeel denk ik,dat die JBL gepoort is betekend inderdaad dat je bij film meer laag ervaart als bij je gesloten BK.
Maar denk dat de BK strakker speelt vooral bij muziek,eigenlijk moet je aan 2 woofers,1 voor film en 1 voor muziek  :D

Je zal niet de eerste zijn op het forum  ;)

Ejorne

Quote from: morca on July  1, 2011, 23:36:09
1 voor film en 1 voor muziek  :D

Je zal niet de eerste zijn op het forum  ;)

of 2 voor film en 1 voor muziek...  ;D

Richi

Met zulke fronts zou ik in stereo zonder sub spelen en de sub optimaal afregelen voor film. In mijn geval de crossover op 50hz en het volume net hoog genoeg om de sub te horen. Dat komt overeen met het advies van RA Subs. Mis je dan nog punch, dan heb je niet de juiste sub voor jouw smaak. Denk ik.  :mellow:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a


CoSo

Ik had idd ook niet zo'n punch met deze tov Velodyne SPL1000R terwijl sommige weinig verschil merken tussen een SPL1200 en XXL400.
Zou dit dan een maandag morgen sub zijn?

morca

Een boel is ook smaakgebonden denk ik,het was een gepoorte JBL die hij gehoord heeft.
Hij hoort gewoon het verschil tussen een gepoorte en gesloten voor film,en dat kan veel filmsensatie geven bij een gepoorte.

CoSo

Quote from: morca on July  2, 2011, 11:56:21
Een boel is ook smaakgebonden denk ik,het was een gepoorte JBL die hij gehoord heeft.
Hij hoort gewoon het verschil tussen een gepoorte en gesloten voor film,en dat kan veel filmsensatie geven bij een gepoorte.

Deze sub is van mij geweest en ik heb hem gehoord naast een Velodyne SPL1000R en die won ruim.
Heb hem zelf maar een paar maanden gehad dus er zou nog garantie op moeten zitten als het aan de sub ligt.

Screw hoort weinig verschil tussen een BK xxls400 incl AntiMode en een Velodyne SPL1200 Ultra.

morca

Quote from: CoSo on July  2, 2011, 12:00:15
Deze sub is van mij geweest en ik heb hem gehoord naast een Velodyne SPL1000R en die won ruim.
Heb hem zelf maar een paar maanden gehad dus er zou nog garantie op moeten zitten als het aan de sub ligt.

Screw hoort weinig verschil tussen een BK xxls400 incl AntiMode en een Velodyne SPL1200 Ultra.
Apart he hoeveel verschil er zit in de reactie,s van mensen,waar de ene superblij mee is vind een anders weer niks.
Plaatsing maakt ook veel uit vermoed ik en je kamer zelf

Scuzz

Zoooo gaat hard hier met de reacties  :pompom:


Helaas nog geen tijd gehad om nieuwe testen uit te voeren. Ga straks wel even voorstellen om de JBL hier even te testen en de BK bij die maat. Begin ook het vermoeden te krijgen dat gepoort / gesloten er wel iets mee te maken kan hebben.

@ CoSo: Sub kwam inderdaad bij jou vandaan. Nog steeds tevreden met de Velodyne dus?? Te koop?? Ik hou wel van een goeie deal :angel:  :P

Om nog even terug te komen op een aantal reacties:

Mijn vloer is laminaat, bij die maat ook. Enig puntje kan misschien zijn dat wij gekozen hebben voor Timbermate Exel ondervloer. Weegt belachelijk veel, dempt dan ook erg veel geluid. Veel bezoek heeft het idee op hout te lopen qua geluid. Kan die ondervloer in ieder geval goed aanraden.

Als een gepoorte sub beter is voor film moet ik misschien toch overstappen. Set draait 75% film, overige tv en muziek. Wat ik wil is beenmergscheurende dreunen (waar de buren echter geen last van hebben)  :pompom: