Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

jeroen_v

Quote from: RalphH on September  2, 2014, 12:21:29
Lekker bezig Jeroen!

Pas even op met die poort tuning, want die pluggen zijn er niet voor niets. Je kunt zonder de juiste plug configuratie volgens mij aardige vervorming krijgen. Kan initieel wel lekker lijken te klinken, maar je krijgt weergave die er niet hoort te zijn.

Of gebruik van 2 verschillende DSP's achter elkaar verstandig is, weet ik niet. Als je het wel doet, lijkt de volgorde die je nu aanhoudt, mij correct.
Welke Audyssey versie heb je? Als het XT32 dan moet die in iedergeval de pieken mooi glad kunnen strijken.

Heb je al met je sub geschoven? Die dip krijg je met DSP namelijk niet weg, je moet dan veel teveel boosten en dat moet je om meerdere redenen niet willen.

Thanks!
En goede tip wat die tuning betreft. Ik zal het in mijn achterhoofd houden.

Vanavond ga ik flink schuiven met de sub (daar gaat mn rug ;)). Ik zal em eerst eens iets verschuiven op de huidige plek, 90 graden draaien, etc. en daarna naar een andere plek in de woonkamer schuiven.
Overigens kwam ik er ook achter dat als ik de deur naar mijn bergkast open doe, het dal verplaatst/minder wordt...  Ik zal daar vanavond eens wat metingen van maken. Zal dat ook hier plaatsen.

Ja, ik gebruik XT32 pro. Ben tot nu toe erg tevreden over het resultaat wat ik hiermee haal. Enige punt wat ik heb, is dat ik een vlakkere basweergave wil proberen te bereiken. Dat dal wil ik proberen weg te krijgen.


Edit: typo.

jeroen_v


Ik had het in Fluissie's showcase over het vergelijken van de ECM8000 en de UMIK-1.  Dit is wel interessant: http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/63808-minidsp-umik-1-microphone.html Een mooi vergelijk tussen de ECM8000 (gecalibreerd) en een UMIK-1.
Hier wordt ook aangegeven dat mocht je HDMI hebben op je laptop er geen externe geluidskaart nodig is. Dit zou zelfs beter moeten zijn...

I am of the opinion that if you have an HDMI output on your computer, purchasing nothing more than the UMIK-1 and HDMI cable makes for a very simple setup to use with REW. No external sound card is needed, no mic preamp, and no SPL meter is needed.

Dit ga ik eens proberen.

RalphH

Quote from: jeroen_v on September  2, 2014, 12:57:35
Vanavond ga ik flink schuiven met de sub (daar gaat mn rug ;)).

Plankie met wieltjes is dan wel een handige, knal je voor een paar euro in elkaar met wat bouwmarktonderdelen.

Quote from: jeroen_v on September  2, 2014, 12:57:35
Ja, ik gebruik XT32 pro. Ben tot nu toe erg tevreden over het resultaat wat ik hiermee haal. Enige punt wat ik heb, is dat ik een vlakkere basweergave wil proberen te bereiken. Dat dal wil ik proberen weg te krijgen.

Kun je die pro meting zelf doen? Zorg wel dat je vanavond met rondrollen wel je Audyssey uitzet en eigenlijk meet zonder de fronts. Als je de fronts mee laat doen heb je kans op fouten door verkeerde fase/timing tussen fronts en sub (als je daar nu al geen last van hebt..).

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jeroen_v

Quote from: RalphH on September  2, 2014, 14:26:04
Plankie met wieltjes is dan wel een handige, knal je voor een paar euro in elkaar met wat bouwmarktonderdelen.

Kun je die pro meting zelf doen? Zorg wel dat je vanavond met rondrollen wel je Audyssey uitzet en eigenlijk meet zonder de fronts. Als je de fronts mee laat doen heb je kans op fouten door verkeerde fase/timing tussen fronts en sub (als je daar nu al geen last van hebt..).

Ik moet zeggen dat met met de gramma redelijk goed lukt het schuiven.

En ja, pro kan ik zelf meten en inregelen. Heb geprobeerd de pro gecalibeerde mic te gebruiken in REW, maar dat lukt niet. Op de bijgeleverde ADSY mic-versterker zit geen volume regeling waardoor in REW het mic signaal te zacht is volgens REW...


GPO

Quote from: jeroen_v on September  2, 2014, 13:55:48
Ik had het in Fluissie's showcase over het vergelijken van de ECM8000 en de UMIK-1.  Dit is wel interessant: http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/63808-minidsp-umik-1-microphone.html Een mooi vergelijk tussen de ECM8000 (gecalibreerd) en een UMIK-1.
Hier wordt ook aangegeven dat mocht je HDMI hebben op je laptop er geen externe geluidskaart nodig is. Dit zou zelfs beter moeten zijn...

I am of the opinion that if you have an HDMI output on your computer, purchasing nothing more than the UMIK-1 and HDMI cable makes for a very simple setup to use with REW. No external sound card is needed, no mic preamp, and no SPL meter is needed.

Dit ga ik eens proberen.

Wat kost zo'n Umik-1 eigenlijk? Ziet er wel interessant uit. Ik heb ook HDMI op mijn laptop.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

RalphH

Euro of 80 geloof ik. Voordeel is dat je er meteen een cal. file bijkrijgt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

fluissie

Yup, 80/90 euro wat ik kan vinden.
Helaas wel levertijd.

Iemand suggesties?, wil er ook 1 kopen.

Gr jeroen


morca

Quote from: jeroen_v on September  2, 2014, 09:58:40
Hoi,

Toch maar eens opnieuw meten. Mijn eerdere metingen zinde me niet. Inmiddels nieuwe meetmic (Umik 1) gekocht, 1124p uit de kast gehaald en vanaf het begin begonnen.

Eerst gekeken welke sub-tuning (zonder adsy) standaard het beste resultaat geeft. Ik heb, geheel tegen SVS manual in, de sub in 16Hz mode staan (via het menu), maar zonder 1 plug in 1 van de porten zoals het zou moeten. Dit gaf naar mijn idee het beste standaard resultaat. Met name de 20Hz regio kreeg een aardige boost door dit zo te doen. In de bijlage het resultaat. Het dal rond de 28Hz heb ik met iedere tuning. Met geen mogelijkheid krijg ik dat minder met de standaard tuningsmogelijkheden.

Maar goed, de 1124 heb ik ook weer gevonden en die staat inmiddels tussen de pre-out en sub. Midi kabel is onderweg om het nog wat makkelijker te maken.
Ben benieuwd of ik het (nog) vlakker ga krijgen.

Nog wel een vraag. Is dit overigens de juiste volgorde? Eerst de sub met REW/dsp corrigeren en dan pas ADSY?


Thanks,
Jeroen
Correct,door manueel met de 1124 de boel zo glad mogelijk te trekken gaat ADSY daar niet zoveel meer doen.
En dat is gunstig.

fluissie

Quote from: morca on September  2, 2014, 18:01:52
Heren gaan het serieus aanpakken  :thumbs-up:

Idd marco!, nou heb ik een ultra nou moet t maar is zo goed mogelijk gaan gebeuren :thumbs-up:.

Ik ben echt in de markt voor een umik!.


morca

Quote from: fluissie on September  2, 2014, 18:04:36
Idd marco!, nou heb ik een ultra nou moet t maar is zo goed mogelijk gaan gebeuren :thumbs-up:.

Ik ben echt in de markt voor een umik!.
Goed bezig,blij te horen weer 1 lid aan het meten. ;)
Al 1 lid met een nieuwe mic binnen.
En Gertjan heeft ook plannen voor een Umik,druk opeens hier  ;D  :headbanging: 
:thumbs-up: :thumbs-up: :thumbs-up:

thebest106

Quote from: fluissie on September  2, 2014, 17:56:52
Yup, 80/90 euro wat ik kan vinden.
Helaas wel levertijd.

Iemand suggesties?, wil er ook 1 kopen.

Gr jeroen

Binnen Nederland bij 2 webshops te koop (rumoh en juoiga). Een prima investering en geen toekomstige upgrade mogelijkheden  ;), misschien wel handig om ook een usb verlengkabel aan te schaffen zodat je jezelf buiten de meetzone plaats kunt nemen.

fluissie


jeroen_v


Hoi Jeroen,

Dit beantwoordt overigens jouw eerdere vraag mbt de frequency response voor de UMIK-1: http://www.minidsp.com/forum/umik-questions/8868-re-umik-1-update

"To clarify a potential misunderstanding, the microphone will still be able to perform measurements down to 5Hz. Nothing changed with that regards. What changed is the fact that the calibration file isn't provided with calibration results down to 5Hz. "

Dus je kunt gewoon ook lager dan 20Hz meten, echter is dat niet gecalibreerde data. Wel gek, want in mijn calibration file staan wel waardes vanaf 10Hz ipv. de 20Hz waar ze het op dat forum over hebben...


Jeroen

morca

Valt me wel op hoe weinig mensen de startpost lezen,de Umik staat erbij,link ook  ;)

Nog een paar dingen die me vd week gevraagd werden.
Kom heren ik verzamel al die info voor jullie,wel even rustig lezen imo. :)

Daar staat wat te kopen,waar te kopen en nog veel meer tips mbt afstellen meten en plaatsing.
Niet dat ik het erg vind de vragen te beantwoorden  ;D

jeroen_v

Quote from: morca on September  2, 2014, 19:45:53
Valt me wel op hoe weinig mensen de startpost lezen,de Umik staat erbij,link ook  ;)

Nog een paar dingen die me vd week gevraagd werden.
Kom heren ik verzamel al die info voor jullie,wel even rustig lezen imo. :)

Daar staat wat te kopen,waar te kopen en nog veel meer tips mbt afstellen meten en plaatsing.
Niet dat ik het erg vind de vragen te beantwoorden  ;D

Dankzij de startpost heb ik juist de UMIK gekocht (al een tijdje geleden trouwens) ;D

Heb trouwens de dsp1124 werkend via de midi interface. Supermakkelijk filtersettings uploaden naar de dsp.


morca

Jij had goed gelezen,ik doelde ook niet op iedereen.

En was ook niet als naar bedoeld,maar meer als hint,mannen lees wat er staat.
Staan goeie dingen bij van alle leden,niet alleen van mij  :)

Persoonlijk vind ik het niet zo erg te antwoorden ,vind het wel leuk hier  :)

jeroen_v

Quote from: morca on September  2, 2014, 20:03:52
Jij had goed gelezen,ik doelde ook niet op iedereen.

En was ook niet als naar bedoeld,maar meer als hint,mannen lees wat er staat.
Staan goeie dingen bij van alle leden,niet alleen van mij  :)

Persoonlijk vind ik het niet zo erg te antwoorden ,vind het wel leuk hier  :)

No worries Marco, zo werd het zeker niet opgevat.
Oa. dankzij dit topic heb ik veel geleerd mbt afstelling, tuning, plaatsing ed. Bedankt voor aan aanmaken hiervan en de hulp die jij en de anderen ons biedt :worship:

fluissie

idd:  ralphH, morca, staaled en ieder die ik nu vergeet, thanx! :worship:

morca

Quote from: jeroen_v on September  2, 2014, 20:10:56
No worries Marco, zo werd het zeker niet opgevat.
Oa. dankzij dit topic heb ik veel geleerd mbt afstelling, tuning, plaatsing ed. Bedankt voor aan aanmaken hiervan en de hulp die jij en de anderen ons biedt :worship:
Tja ik poste me meting,dat werd langzaam een soort vragenbak hoe ik dat gedaan had.
Tot het zo groeide dat een mod het opeens sticky maakte.
Dus mbt het aanmaken,
dat was ik met de rest die Jeroen/fluissie noemde,op jeroen na maar die zit naar ze set te luisteren tegenwoordig  :clapping:
En met een onverwachts zetje in de rug van een mod.

Ghosty nog bedankt   :thumbs-up:

Staaled

Quote from: fluissie on September  2, 2014, 20:16:54
idd:  ralphH, morca, staaled en ieder die ik nu vergeet, thanx! :worship:
Is prima.  :)
We zien je metingen wel verschijnen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bakkertje75

 ;D ;D ;D
Wel lachen hier.
Naar een tip van een medeforumer (LiberO) is vandaag mijn nieuwe speelgoed binnen gekomen.
Een Behringer Feedback desroyer dsp1124.
Ik ben me nu lekker aan het inlezen van hoe of wat.
Is een leuk topic dit . En als ze k dit zo allemaal leest en hoor van jullie . Gaat het helemaal goed komen.

Ff een paar pix

Bakkertje75



jeroen_v

Quote from: morca on September  3, 2014, 21:15:06
Die heb ik ook  :)
Mooie aankoop !

Wat voor sub heb je?

Vraagje. Ik zat gister voor mijn sub en het viel me op dat deze een soort van ruis (geen brom) gaf met de 1124p ertussen. De sub aan en de 1124p uitgeschakeld gaf geen ruis.
Enig idee waar dit vandaan kan komen? Bekabeling misschien?