Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

morca

Net wat Jeroen zegt het kan,maar op het HTS forum waar REW vandaan komt word het afgeraden voor een goeie meting.
Die dingen zijn niet allemaal even goed/of goed te noemen.
EMC of umik werkt erg goed,en dan gebruik je die dbmeter om te eiken.

Maar je zou het als beginners setje kunnen overwegen.
Kan je er goed mee om koop je een keer een Umik om het af te maken.  ;)

Crownfire

Quote from: morca on October  4, 2013, 21:23:32
Net wat Jeroen zegt het kan,maar op het HTS forum waar REW vandaan komt word het afgeraden voor een goeie meting.
Die dingen zijn niet allemaal even goed/of goed te noemen.
EMC of umik werkt erg goed,en dan gebruik je die dbmeter om te eiken.

Maar je zou het als beginners setje kunnen overwegen.
Kan je er goed mee om koop je een keer een Umik om het af te maken.  ;)

Zeker waar. Eens kijken welke ik moet kopen en gewoon even beetje proberen. Wordt je vaak veel wijzer van :)

Crownfire

Quote from: morca on October  4, 2013, 21:23:32
Net wat Jeroen zegt het kan,maar op het HTS forum waar REW vandaan komt word het afgeraden voor een goeie meting.
Die dingen zijn niet allemaal even goed/of goed te noemen.
EMC of umik werkt erg goed,en dan gebruik je die dbmeter om te eiken.

Maar je zou het als beginners setje kunnen overwegen.
Kan je er goed mee om koop je een keer een Umik om het af te maken.  ;)

Is een voltcraft sl 100 bijv. Een goede dB meter?

HTip

Quote from: Crownfire on October  5, 2013, 17:28:50
Is een voltcraft sl 100 bijv. Een goede dB meter?
Op zich wel, maar een analoge dB-meter leest makkelijker af als het gaat om afstellen op 75dB.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Crownfire

Quote from: HTip on October  5, 2013, 17:47:15
Op zich wel, maar een analoge dB-meter leest makkelijker af als het gaat om afstellen op 75dB.

Welke zou je dan aanraden?  ::)

thebest106

Het is ook mogelijk om de microfoon van Audyssey te gebruiken voor een REW-meting. Het is misschien niet helemaal accuraat, maar kan je zeker een inzicht geven in de problemen van je speakers/sub t.o.v. de ruimte. Er zwerft op internet ergens een meting rond tussen een audessey mic en een goede meetmicrofoon, waaruit te concluderen is dat er niet meer dan 1,5db (piek of dal) tussen de twee microfoons zit.
Ik wil niet zeggen dat alle audessey mics allemaal dezelfde calibratie hebben, en dus zulllen de verschillen onderling groter kunnen zijn als in dat topic wordt gesuggereerd. Maar voor het in beeld brengen van de problemen is het naar mijn inzicht een goede optie

Ik heb deze methode eerst ook toegepast, en was prima instaat om de problemen in kaart te brengen. Ben later alsnog overgestapt naar een Imuk voor het afstellen van een parametrische EQ. Ik gebruikte in de tijd de mic-in van mijn htpc, omdat de line-in geen signaal binnen kreeg.

Crownfire

Quote from: thebest106 on October  5, 2013, 18:27:50
Het is ook mogelijk om de microfoon van Audyssey te gebruiken voor een REW-meting. Het is misschien niet helemaal accuraat, maar kan je zeker een inzicht geven in de problemen van je speakers/sub t.o.v. de ruimte. Er zwerft op internet ergens een meting rond tussen een audessey mic en een goede meetmicrofoon, waaruit te concluderen is dat er niet meer dan 1,5db (piek of dal) tussen de twee microfoons zit.
Ik wil niet zeggen dat alle audessey mics allemaal dezelfde calibratie hebben, en dus zulllen de verschillen onderling groter kunnen zijn als in dat topic wordt gesuggereerd. Maar voor het in beeld brengen van de problemen is het naar mijn inzicht een goede optie

Ik heb deze methode eerst ook toegepast, en was prima instaat om de problemen in kaart te brengen. Ben later alsnog overgestapt naar een Imuk voor het afstellen van een parametrische EQ. Ik gebruikte in de tijd de mic-in van mijn htpc, omdat de line-in geen signaal binnen kreeg.

Dat is ook wel een goed plan ja. Zal ik eens gaan bekijken. Thnx


yorkie13

Behringer Xenyx 802 en ECM8000 in de markt gezet  8) beiden noioit gebruikt.


morca

Ik zit even wat op te zoeken,maar elke Velodyne meting is verdwenen.
Iemand enig idee hoe dit kan ? ? ? ?

EDIT alleen die hele bos metingen van Jos is weg,mijn fout.
Misschieen heeft ie ze zelf wel gewist......PM on the way  ;D

Ejorne

Quote from: morca on October 15, 2013, 13:45:11
Ik zit even wat op te zoeken,maar elke Velodyne meting is verdwenen.
Iemand enig idee hoe dit kan ? ? ? ?

Wellicht vanwege negatieve reclame?  :hehe:

morca

Quote from: Ejorne on October 15, 2013, 15:19:58
Wellicht vanwege negatieve reclame?  :hehe:
Alleen die van Joske zijn weg,laten we trouwens liever niet op die toer gaan. ;)
Ik/we helpen elke woofer mee in te regelen,het viel me opeens op dat er geen meting meer te vinden is van die 1200,en de eq functie.....

Laten we even Jos ze bericht afwachten voordat we verder speculeren  :)

Joske007

Quote from: morca on October 15, 2013, 15:33:58
Laten we even Jos ze bericht afwachten voordat we verder speculeren  :)
Enige tijd geleden waren er diverse problemen met mijn account, webruimte/provider, waardoor mijn volledige database/webruimte helaas is verloren gegaan.
Indien je graag de ontbrekende bestanden wenst terug te hebben, kan ik hier uiteraard graag voor zorgen?

Sorry voor het ongemak,
Met vriendelijke groet,

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Quote from: morca on October 15, 2013, 15:33:58
Laten we even Jos ze bericht afwachten voordat we verder speculeren  :)

Speculeren? Leuk :-).
Heb ook nog wel wat velo input ;D.

Quote from: Joske007 on October 15, 2013, 17:41:06
Enige tijd geleden waren er diverse problemen met mijn account, webruimte/provider, waardoor mijn volledige database/webruimte helaas is verloren gegaan.

Dat is flink balen Jos, alles weer een beetje op orde inmiddels?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Joske007

Quote from: RalphH on October 15, 2013, 18:01:48
Dat is flink balen Jos, alles weer een beetje op orde inmiddels?
Met de provider is alles weer terug in orde  :)
Quote from: morca on October 15, 2013, 18:09:34
Jos@balen man,maarja dat gebeurd schijnbaar,niks aan te doen.
Alles weer op orde hoop ik  :)
Met de provider is alles weer terug in orde  :)
Alleen was het rot dat mijn Homepage (fotohobby) toen mee is verdwenen  :devil:
Mocht je het wensen post ik gewoon weer de gevraagde bestanden, laat maar horen welke je wil  ;)


Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Nee ik heb verder niks nodig kerel ,maar bedankt  :thumbs-up:

Wel balen moet je alle foto,s een nieuw plekje geven,dan is echt alles weg....
Scheelt dan dat al je upgrade,s op de eerste pag staan  ;D

Joske007

Ik heb op mijn Nas wel een copy van al mijn bestanden  :) alleen wel veel werk om alles weer terug online te krijgen  :devil:

Als je wil geef ik hier nog een oude en korte review/samenvatting Velodyne vs SVS  :headbanging:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Samenvattinkjes altijd goed natuurlijk. Wat me bijgebleven is was het meer controle met de velo, meer oempfh met de svs? Was me dus niet goed bijgebleven ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

In het kort even snel samengevat  ;)

Ik heb de Velodyne SPL1000 en SPL1200 Ultra destijds met de SVS-SB13 Ultra in mijn eigen ruimte zeer uitgebreid kunnen vergelijken, waarbij de Velodyne veel minder diep gaat vanwege de ingebouwde begrenzers.

De DSP (EQ) bij de Velodyne gaf in mijn ruimte geen enkele meerwaarde, omdat er steeds na diverse metingen er helaas ook steeds slechtere resultaten geboekt werden, dan wanneer ik geen gebruik maakte van de EQ.
Ook de bijgeleverde afstandsbediening, welke voorzien is van een dure knoop-cel-batterij was enkel te gebruiken in een te beperkte en zeer gerichte hoek, alsook de overige functie's op de AB waren naar mijn overbodig.
Vooral wanneer je de sub goed afstelt en integreert in de gehele set (speaker/receiver) heb je geen AB nodig om steeds aan de volumeknop te prutsen.

Velodyne:
Pluspunten: Klein/compact, display aan de voorkant.
Minpunten: enkel in pianolak, gaat minder diep dan de SVS, duurder dan de SVS, EQ regelt alles voor jou, helaas weet je dan ook niet wat er gebeurd.

SVS:
Pluspunten: Gaat zeer diep, in de menu zijn uitgebreide instellingen te vinden, goedkoper dan Velodyne, in meerdere afwerkingen te verkrijgen, uitstekende dienst na-verkoop.
Minpunten: Afmetingen en gewicht zijn wat groter, display moeilijk leesbaar op de achterzijde.

Welke sub voor intigratie muziek:
Hierop kan ik alleen maar zeggen, laat je niet gek maken dat hierin de Velodyne een betere keuze is, neen beiden doen het even goed.
Alleen levert de SVS in mijn ogen en voor hetzelfde geld meer voordeel op  :wub:

Welke sub voor film:
Dat is intussen wel duidelijk geworden, hé SVS  :popcorn:

Mvg,
Joske

Met vriendelijke groet,
Joske

Een meting en vergelijk Velodyne vs SVS, bij deze meting is de SVS nog niet ingespeeld  :headbanging:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Typisch overigens het DSP gedeelte, had afgelopen week bij Denoontje dezelfde ervaring.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer