Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Started by morca, February 1, 2011, 19:22:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Ejorne

Ik weet niet of dit in Nederland verkrijgbaar is.
Maar het ziet er erg interessant uit en niet duur!

https://rslspeakers.com/products/rsl-speedwoofer-10s/


skank1

Gezien mijn kans bij die bk frontfire weg is zonder boe of ba...
(ookal was ik eerst) is die downfire dan nog een optie of wacht ik beter gewoon af?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skank1

Quote from: RalphH on November 28, 2017, 15:33:11
Gewoon doen joh, zou niet weten waarom niet.
Omdat die andere downfire is... en jullie eigenlijk frontfire aanraden


Of misschien moet ik dit in het oog houden
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=166120.0

Betere combo?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Quote from: skank1 on November 28, 2017, 16:29:56
... en jullie eigenlijk frontfire aanraden


Kan me niet heugen dat ik dat deed, anders excuus ;D

Enige argument wat ik eventueel zou hebben om DF of FF te pakken als je al een sub hebt en een 2e wil kopen, is om eenzelfde type te kopen ivm vergelijkbare afstraling.
Kan dit verder niet onderbouwen met ervaring, theorie of metingen.
Aangezien je nu een DF hebt, zou een 2e DF prima zijn. Ik persoonlijk heb echter geen enkele onderbouwing waarom een FF slechter zou zijn. Speel zelf met een FF en DF gemixt en het werkt.

Zou echt niet teveel op microdetail gaan plannen hoor, er zijn zoveel andere factoren die grotere rollen spelen (plaatsing/akoestiek)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

chansig

Quote from: RalphH on November 28, 2017, 16:48:33
Kan me niet heugen dat ik dat deed, anders excuus ;D

Enige argument wat ik eventueel zou hebben om DF of FF te pakken als je al een sub hebt en een 2e wil kopen, is om eenzelfde type te kopen ivm vergelijkbare afstraling.
Kan dit verder niet onderbouwen met ervaring, theorie of metingen.
Aangezien je nu een DF hebt, zou een 2e DF prima zijn. Ik persoonlijk heb echter geen enkele onderbouwing waarom een FF slechter zou zijn. Speel zelf met een FF en DF gemixt en het werkt.

Zou echt niet teveel op microdetail gaan plannen hoor, er zijn zoveel andere factoren die grotere rollen spelen (plaatsing/akoestiek)

Sub/laag straalt toch alle kanten op ? Dus maakt dan toch niet zoveel uit dat de ene DF en de ander FF is ? Tegen de tijd de het laag van de ene sub het laag van de andere sub ontmoet is dat eventuele verschil al lang en breed weg. Ws ook op het moment als ze naast elkaar staan..maar goed.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Df wil nog wel eens problemen geven bij een harde vloer.(hout tegels )
Dus dat ligt een beetje aan de inrichting.

Bij svs zit een fireplate aan de onderkant bij een pc.
Dan maakt het weer minder uit.

skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii


pameijer

Snelle vraag: ik wil me dit weekend ook gaan verdiepen in REW. Heb al een hele tijd een Umik microfoon. Is de startpost van dit topic uit 2011 nog steeds up-to-date of zijn er betere manieren om als beginner de klus te starten?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Timvg

Waw staat zelfs nog een tip van mij bij

Minidsp alstel Tip van Timvg:
Nog een minidsp tip die jullie wat tijd kan besparen. De max input van een ongebalanceerde minidsp is 2v (gebalanceerde is geloof ik 4,5v), wanneer je weet dat een receiver via de sub out makkelijk een veelvoud daarvan kan uitsturen is het dus aan te raden de sub out op een -6db te hebben, alsook de ingang van de minidsp ergens tussen -3 en -6 in te stellen. Dit zou moeten voorkomen dat je het inkomend signaal gaat clippen. Vervolgens is het belangrijk de gain van de output zodanig af te stellen dat deze gelijk loopt met de input, bij staat de input op -4 en de output op -11. Vervolgens pas je de gain van de eindversterker aan naargelang het nodige volume, en binnen de limiet dat de input van de versterker kan verwerken qua voltage (bij de mijne is dit aanpasbaar).

Tip van Tim voor afstellen gain voor de MiniDSP:http://www.hometheatershack.com/forums/home-theater-receivers-processors-amps/35677-gain-structure-home-theater-getting-most-pro-audio-equipment-your-system.html#axzz2GNaoptOW

Wanneer de gain structuur niet optimaal is kan je nooit maximale prestatie uit een systeem halen!


Handig voor wanneer ik binnenkort m'n miniDSP weer eens vanonder het stof haal .. dank aan mezelf!  :coffee:

Timvg

Quote from: pameijer on December  9, 2017, 11:57:29
Snelle vraag: ik wil me dit weekend ook gaan verdiepen in REW. Heb al een hele tijd een Umik microfoon. Is de startpost van dit topic uit 2011 nog steeds up-to-date of zijn er betere manieren om als beginner de klus te starten?

Werkt nog steeds op dezelfde manier als in 2011 .. veel meet(leer)plezier!

morca

Quote from: pameijer on December  9, 2017, 11:57:29
Snelle vraag: ik wil me dit weekend ook gaan verdiepen in REW. Heb al een hele tijd een Umik microfoon. Is de startpost van dit topic uit 2011 nog steeds up-to-date of zijn er betere manieren om als beginner de klus te starten?
Ik hou het up to date.
Word elke keer wat toegevoegd mbv de leden uiteraard die ook veel input geven.
Ik weet en vind niet alles zelf  ;D

Quote from: Timvg on December  9, 2017, 12:40:43
Waw staat zelfs nog een tip van mij bij

Minidsp alstel Tip van Timvg:
Nog een minidsp tip die jullie wat tijd kan besparen. De max input van een ongebalanceerde minidsp is 2v (gebalanceerde is geloof ik 4,5v), wanneer je weet dat een receiver via de sub out makkelijk een veelvoud daarvan kan uitsturen is het dus aan te raden de sub out op een -6db te hebben, alsook de ingang van de minidsp ergens tussen -3 en -6 in te stellen. Dit zou moeten voorkomen dat je het inkomend signaal gaat clippen. Vervolgens is het belangrijk de gain van de output zodanig af te stellen dat deze gelijk loopt met de input, bij staat de input op -4 en de output op -11. Vervolgens pas je de gain van de eindversterker aan naargelang het nodige volume, en binnen de limiet dat de input van de versterker kan verwerken qua voltage (bij de mijne is dit aanpasbaar).

Tip van Tim voor afstellen gain voor de MiniDSP:http://www.hometheatershack.com/forums/home-theater-receivers-processors-amps/35677-gain-structure-home-theater-getting-most-pro-audio-equipment-your-system.html#axzz2GNaoptOW

Wanneer de gain structuur niet optimaal is kan je nooit maximale prestatie uit een systeem halen!


Handig voor wanneer ik binnenkort m'n miniDSP weer eens vanonder het stof haal .. dank aan mezelf!  :coffee:
Yup wat dacht jij. Je hoort bij het topicteam  :thumbs-up:

palmspar

Denon en marantz hebben dynamic volume wat ik super vind bij films.
Hebben andere merken ook zoiets pioneer bijvoorbeeld.
Heb al in hun handleidingen gekeken maar kon het er niet uit opmaken.

GPO

Quote from: palmspar on December 10, 2017, 11:40:43
Denon en marantz hebben dynamic volume wat ik super vind bij films.
Hebben andere merken ook zoiets pioneer bijvoorbeeld.
Heb al in hun handleidingen gekeken maar kon het er niet uit opmaken.
Oh dat soort zut zet ik altijd uit. [emoji16]

Dynamic Volume (en EQ) is iets van ADSY en volgens mij gebruiken Pioneer en bv Onkyo een ander systeem (wellicht hebben ze wel iets vergelijkbaars).

Ikzelf vind dit soort functies niet erg natuurlijk klinken. Het verkleint het dynamisch bereik en ik vind juist die dynamiek in het geluid wel lekker en zorgen voor impact.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

palmspar

Ik weet wat het doet maar ik kijk films  niet op referentie volume en heb niet meer zulke goede oren.
Zonder dyn volume mis ik erg veel details van zachte geluiden.
Bij muziek zet ik het wel uit voor voledig bereik.

morca

Pioneer en onkyo hebben eigen systeem idd.
En net als gertjan heb ik dat soort dingen ook uit staan.
Denk bijna iedereen hier.
Maar als jij er baat bij hebt gewoon gebruiken dan idd

palmspar

In home audio word de sub met een db meter afgesteld, maar voor car audio gaan ze voor max spl zonder vervorming.
Heb vanmiddag mn JL sub in de auto af zitten stellen met een voltmeter, toon van 50hz autoradio op 75% volume alles op flat en de gain gedraait tot er 32 volt uit de subversterker kwam.
Aanbevolen waardes Van JL voor mijn versterker @2ohm
Moest ietsje harder dan dat hij nog standaard stond, klinkt lekker maar als ik nameet met een db meter overheerst de bas wel.
In de auto leuk maar thius zou ik het spul nooit zo afstellen.

morca

Je hebt de max wattage bepaald vd driver.
Je kan het ook zien aan de driver waneer je de limiet bereikt.
Moet je niet een te zware amp hebben want dan word t spannend .... :clapping:

Tof man! welke jl heb je erin en wat nog meer aan amps speakers en headunit.

palmspar

De HU is een gedateerde JVC met dvd en usb maar werkt verder perfect.
Speakers zijn allen van pioneer 16.5 inch, voor compsetje en achter gewoon 2weg.
Subdriver is een JL audio 10 3w3 2 Ohm in gesloten kist van 22 liter F3 45hz ongeveer.
Versterker is JL Audio JX500/1D kan 500 watt leveren @2ohm.
Speakers heb ik geen aparte versterker voor, het kan hard zat en met een crossover van 80hz heeft de HU het best makkelijk.
De driver heeft een Xmax van 14mm dus het gaat behoorlijk diep voor een 10 inch.
Je kan er werkelijk alles op luisteren, rock klinkt superstrak zelfs met erg snelle drum stukjes en dupstep of dance kan misselijkmakend diep.
Ik heb nu bepaalt wanneer de Amp gaat klippen als je er een te lichte driver op aan zou sluiten fikt die idd door.
Maar driver en amp zijn op elkaar afgestemd dus moet goed gaan.

morca

Quote from: palmspar on December 12, 2017, 18:04:08
De HU is een gedateerde JVC met dvd en usb maar werkt verder perfect.
Speakers zijn allen van pioneer 16.5 inch, voor compsetje en achter gewoon 2weg.
Subdriver is een JL audio 10 3w3 2 Ohm in gesloten kist van 22 liter F3 45hz ongeveer.
Versterker is JL Audio JX500/1D kan 500 watt leveren @2ohm.
Speakers heb ik geen aparte versterker voor, het kan hard zat en met een crossover van 80hz heeft de HU het best makkelijk.
De driver heeft een Xmax van 14mm dus het gaat behoorlijk diep voor een 10 inch.
Je kan er werkelijk alles op luisteren, rock klinkt superstrak zelfs met erg snelle drum stukjes en dupstep of dance kan misselijkmakend diep.
Ik heb nu bepaalt wanneer de Amp gaat klippen als je er een te lichte driver op aan zou sluiten fikt die idd door.
Maar driver en amp zijn op elkaar afgestemd dus moet goed gaan.
Mooi spelen doen ze zeker.
Zo hard en strak heb ik nog niet eerder gehoord dus je zal wel genieten idd :)

Ik heb veel ingebouwd in wat jongere jaren.
Als je eens budget hebt zou ik er eens een alpine unit inzetten.
Speelt je sub en de rest nog strakker en harder.

Usb ...je draaid vaak mp3 zeker.
Of ook cd dat scheelt best veel met jouw setje.

Geniet ervan kerel  :music:

palmspar

Ja het is wel mp3 320kbs goede kwaliteit, anders klinkt de bas voor geen meter idd.
En live concerten op dvd vind ik ook mooi.
Thx komt goed ;D

morca

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=166087.0

In dit topic staat wat info van arcam en dirac.
Nou zal die vraag wel vaker langs gaan komen.

Ik zou een stukje mbt dirac toe willen voegen en iemand aan het team die ervaring met arcam en dirac heeft en af en toe bii wil springen bij specifieke vragen.

Ik kan zelf stukje schrijven aan de hand vd info van bovenstaande topic.
Of voelt een eigenaar hier zich geroepen het stap voor stap uit te leggen, wat dan in de startpost kan.
Met toenaam vd auteur uiteraard  ;D