SONY VPL-VW500ES review

Gestart door J.A.F._Doorhof, november 29, 2013, 11:16:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gaeje

Zo grappig weer al die cijfertjes, maar naar mijn weten zijn er nog niet veel scans van oude films van 4K, en alles wat de laatste 5 jaar digitaal gedraaid is, is ofwel gecapteerd in 1080 (alexa) of in 2K afgewerkt. (Red)

Dus ik snap het probleem eigenlijk niet. Al wat je doet is sowieso upscalen

home@the movies

Citaat van: Gaeje op december 13, 2013, 16:58:57
Zo grappig weer al die cijfertjes, maar naar mijn weten zijn er nog niet veel scans van oude films van 4K, en alles wat de laatste 5 jaar digitaal gedraaid is, is ofwel gecapteerd in 1080 (alexa) of in 2K afgewerkt. (Red)

Dus ik snap het probleem eigenlijk niet. Al wat je doet is sowieso upscalen

Niet helemaal mee eens, Sony alleen al heeft een behoorlijk groot aantal films die effectief in 4K zijn gedraaid en afgewerkt, dit zijn uiteraard wel bioscoop versies maar de 4K master is er wel.
http://pro.sony.com/bbsc/ssr/mkt-digitalcinema/resource.latest.bbsccms-assets-mkt-digicinema-latest-4kmoviereleaseslisting.shtml
Op de Odemax site zijn er een pak independent films die op red in 4K zijn gedraaid en afgewerkt, dus bronmateriaal is er zeker, het moet nu uiteraard nog op een "drager" worden gezet.
http://odemax.com/movie/index


The Luggage

Citaat van: Gaeje op december 13, 2013, 16:58:57
Zo grappig weer al die cijfertjes, maar naar mijn weten zijn er nog niet veel scans van oude films van 4K,

Als ik het goed begrijp, dan zou het dus nog lang kunnen duren voordat oude films in "echt 4K" worden uitgebracht, ook als er snel een 4K gegevensdrager op de markt zou komen?

Ik ben een totale leek wat dit betreft, maar ik dacht dat de klassieke film resolutie genoeg had om in 4K te worden ingescand. Ik ging er daarom van uit dat men bij het restaureren/digitaliseren van oude films (om uit te brengen op blu-ray) de laatse jaren meteen inscande in 4K, maar blijkbaar is dan niet juist?

Sorry als ik te veel off topic ga. Voor alle duidelijkheid : ik twijfel er niet aan dat de VW500 een zeer mooie machine is.


home@the movies

CitaatIk ben een totale leek wat dit betreft, maar ik dacht dat de klassieke film resolutie genoeg had om in 4K te worden ingescand. Ik ging er daarom van uit dat men bij het restaureren/digitaliseren van oude films (om uit te brengen op blu-ray) de laatse jaren meteen inscande in 4K, maar blijkbaar is dan niet juist?

Dat is gedeeltelijk juist, een 35 mm film heeft inderdaad een resolutie die meer dan hoog genoeg is om in 4K te worden ingescand, er zijn er ook reeds een groot aantal die zoals je aanhaalde voor het restaureren daadwerkelijk in 4K zijn gescand, Laurens of Arabia bvb om er maar gewoon ééntje uit te pikken.
Wel is het zo dat de meerderheid in 2K gescand is voor maskering op Blu ray

Starred

Welk electrisch scherm zou hier nu goed bij passen? -In een redelijk goed te verduisterende ruimte met (licht)grijze muren en donkere achterwand

papaleo

#55
Ik weet niet of dat dit (gain:1,2) scherm specifiek goed 'past' bij een VW500,maar uit eigen ervaring met mijn VW90,vind ik dit een super mooi,strak en 'stil' scherm.

http://shop2.wsspalluto.de/de/Leinwaende/Mehrformat/WS-S-DE-4-Format/WS-S-DE-4-Format---1.11.2-1670.html?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

manco401

#56
3D - geen interesse
4K - gewoon nutteloos om er nu in te investeren, en ik zie het toch niet groter worden dan een niche product

Dan heb je nog reality creation, darbee darblet achtige toestanden en frame interpolation, eigenlijk allemaal troep die je niet wilt hebben als film purist.

De grootste stappen zijn gezet met de sony vw100/50 en dan de jvc's hd1/100/750, de volgende grote stap heb ik nog niet gezien..


home@the movies

Citaat van: manco401 op december 13, 2013, 21:50:18
3D - geen interesse
4K - gewoon nutteloos om er nu in te investeren, en ik zie het toch niet groter worden dan een niche product

Dan heb je nog reality creation, darbee darblet achtige toestanden en frame interpolation, eigenlijk allemaal troep die je niet wilt hebben als film purist.

De grootste stappen zijn gezet met de sony vw100/50 en dan de jvc's hd1/100/750, de volgende grote stap heb ik nog niet gezien..

Heb je dan al eens echt 4K op de VW500 of VW1000 gezien?

J.A.F._Doorhof

Zie de 4k als upscaling, kan je uit eigen ervaring vertellen dat BD er waanzinnig uitziet, een stuk beter dan op de vw95.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 13, 2013, 22:40:54
Zie de 4k als upscaling, kan je uit eigen ervaring vertellen dat BD er waanzinnig uitziet, een stuk beter dan op de vw95.

Zeker. Vroeger toen we nog DVD keken was de toegevoegde waarde van een 1280x720 projector ook zonder twijfel een duidelijke verbetering tov de native PAL/NTSC varianten. Ik denk dat dat nu weer geldt met bluray materiaal van 1080p en upscaling naar 4k. Hoewel bij deze resoluties de kwaliteit van de lens steeds zwaarder mee gaat tellen.

Citaat van: Robbo op december 13, 2013, 14:48:34
Dat zullen dan flinke BluRay disc worden.

10 Gigabit/sec = 4191 Gigabyte per uur.
De datarate op de HDMI link is niet direct de hoeveelheid data op de disk. Een bluray 1080p24 8bit 4:2:0 levert ook een HDMI data rate van ongeveer 4.5Gbit op. Een groot verschil tussen uncompressed video data op de HDMI link en de wijze waarop het op de disk wordt opgeslagen.

Eigenlijk snap ik niet waarom de 'decoding' niet gewoon in de projector wordt ingebouwd. Dan kan er gewoon een netwerk kabeltje naar je display device :) Zal wel iets met beveiliging te maken hebben ;)

J.A.F._Doorhof

Beveiliging inderdaad.
Vandaar dat de psm1 modules toen ook wat "tricky" waren feitelijk.

Upscaling is inderdaad waanzinnig, zitten nu BF4 op de ps4 te spelen en kan je vertellen dat dit een ervaring is die ik nog nooit gezien heb.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 14, 2013, 13:13:25zitten nu BF4 op de ps4 te spelen en kan je vertellen dat dit een ervaring is die ik nog nooit gezien heb
dat is nog niks vergeleken met en met BF4 op een PC uitgestuurd vanaf de GPU 3840x2160. DAT is pas een ervaring die je nog nooit hebt gezien. Zou je echt eens moeten proberen!

manco401

#62
Toch wel grappig hoe de mensen die vroeger in alle superlatieven verkondigen wat een genot het is om niet meer te moeten scalen nu beweren dat we een 4K weergever moeten kopen om te gaan scalen. Net op het moment dat de PS4 games ook EINDELIJK in 1080p zijn zouden we ze moeten gaan scalen naar 4K, beetje absurd.

apogeefreak

#63
Volgens mij (en experts) werkt het alleen om het laatste beetje digitale screendoor kwijt te raken en als je binnen 3 keer de hoogte van je scherm zit. Verder weg zie je het niet.

701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

garmtz

3x beeldhoogte is toch de standaard voor SD materiaal? Met HD kun je zeker op 2x beeldhoogte zitten, bij 4K nog dichterbij.

apogeefreak

Ok, zou best kunnen jullie weten dat beter. Maar er zit wel wat in. Ik zie op mijn retina macbook pro duidelijk een verbetering maar dan zit ik er erg dicht op. Als ik naar mijn 42 inch tv scherm kijk dan ziet het er ook retina scherp uit.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro

Kjelt

THX geeft als richtlijn dat de kijkhoek tussen de 30 graden en 40 graden moet zijn en dat zou dan overeenkomen met 1,2 of 1,6 keer de diagonaal van het scherm. Bij 16:9 verhouding van het scherm komt de diagonaal neer op 18,35 oftewel de kijker zou tussen de 2,4 en 3,3 keer de hoogte van het scherm moeten zitten.
Dit staat dan los van de resolutie, want in de bioscoop met analoog filmmateriaal speelt dat geen rol.

donaldk

Citaat van: garmtz op december 14, 2013, 18:08:51
3x beeldhoogte is toch de standaard voor SD materiaal? Met HD kun je zeker op 2x beeldhoogte zitten, bij 4K nog dichterbij.

Nee. voor SD gold nog beelddiagonaal, iets van 7 maal, voor good old 4:3. Bij 16:9 werd beeldhoogte dominant, dus kwam je hoger uit dan de 6-7 keer voor de diagonaal. Driemaal de beeldhoogte is maximale kijkafstand voor 1035 line video (ja Hi-Vision, Japanners hebben dit vele jaren geleden vastgesteld, net als de 30% resolutieverlies bij interlacing), Vision 1250 zat in dezelfde orde en 1080i zit halverwege beide oudere systemen. Voor 1080P houdt men gemakshalve dezelfde driemaal de picture height aan. Voor 4K geld een dubbele verticale resolutie, daarmee een halve kijkafstand, dus anderhalf maal de picture height. Voor 8K geldt 0,75 maal de pictureheight.

J.A.F._Doorhof

Ahum
Ik ben altijd voor scaling geweest. Sterker was een van de eerste die erg aan het testen is geweest met crt resoluties zoals 1440 etc.

Denk dat je mij verwart met iemand anders ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MaxxMark

Citaat van: riwi op december 14, 2013, 11:47:57
Eigenlijk snap ik niet waarom de 'decoding' niet gewoon in de projector wordt ingebouwd. Dan kan er gewoon een netwerk kabeltje naar je display device :) Zal wel iets met beveiliging te maken hebben ;)

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 14, 2013, 13:13:25
Beveiliging inderdaad.

Het lijkt me vrij sterk dat dit een beveiligingskwestie is. Als het in de speler kan, kan het ook in de weergever. Het zou zelfs eenvoudiger zijn omdat de beveiligde informatie het apparaat niet verlaat. Hij hoeft dus alleen te decoderen. Een BR speler moet decoderen en vervolgens een encrypted verbinding maken met de projector.

Het punt is eerder dat je dan een 'all-in-one' apparaat krijgt en dat willen mensen gewoonweg niet.

Waarom kopen mensen een los afspeel apparaat, een losse receiver, decoder, losse verster, etc.? Omdat vaak de apparaten die individueel ontwikkeld zijn beter presteren.

Daarbij is er ook nog eens (veel) meer verwerkingskracht in het apparaat nodig, wat naast meer stroomverbruik ook nog eens meer warmteontwikkeling veroorzaakt. Tel daar bij op dat je uiteindelijk alsnog een extern "iets" nodig hebt waar je de disk in moet stoppen en die de navigatie voor je over neemt. Je krijgt dan dus een soort van "passive" BluRay speler die niet kan fungeren zonder projector/tv die de videodecoding op zich neemt.

Maak je een complete all-in-one dan moet er een BR in je projector kunnen. Kan hij alleen streamen, dan niet natuurlijk. Maar.. Je hebt nog altijd je GUI nodig. En daar willen mensen óók weer een eigen keuze in hebben. Ik durf te wedden dat als JVC een mediaplayer gaat maken, dat die nooit zo goed zal zijn als die van Dune (die al niet alles is) en bij lange na niet in de buurt komt van bijvoorbeeld XBMC.


In het kort; er is gewoon geen wens om decoding te verhuizen naar de projector. Te veel haken en ogen en een te kleine markt.

Om een analogie te maken naar de PC markt; hier wil(de) nooit iemand een monitor met ingebouwde PC hebben. Altijd een kast en een monitor los. Pas de laatste jaren zijn all-in-ones populairder geworden, met als esthetisch voorbeeld de iMac. Maar waarom is dat zo gekomen? Niet omdat de iMac zo mooi is; de grootste reden is dat de laatste jaren de kracht van de PC minder belangrijk is geworden. De keus voor hardware is niet leidend meer. Een all-in-one PC is tegenwoordig haalbaar omdat je er tegenwoordig zo goed als alles mee kan.

Eer dat het zo er is met projectoren (of TV's) dan zijn we heel wat jaartjes verder.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

J.A.F._Doorhof

Je weet niet half wat voor processor kracht er in een moderne projector zit ;)
Daar kan decodering echt wel bij.

Maatschappijen zijn gewoon panisch om zonder HDCP of aanverwante RAW data over te seinen.
Decodering in een projector is op zich geen enkel probleem. Het kan al in een 75.00 speler en die worden ook niet warm ;)

Maar je ziet ook geen geluid of beeld zonder beveiliging eruit gaan denk bv eens terug aan de oude macrovisie tijden ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MaxxMark

#71
Dat weet ik wel degelijk; maar de ene rekenkracht is de andere niet (als in: een x264 chip bijv kan met minimaal stroomverbruik en rekenkracht heel efficient x264 decoden; maar iets anders niet. Ik weet niet wat voor architectuur een projector heeft maar ik twijfel of deze enigszins op dergelijke toepassingen is toegespitst)

Het is gewoon zeer verre van praktisch. En dat praktische is imo de hoofdmood.

Niet de beveiliging want er wordt niets RAW overgestuurd als de decoding in de PJ zou plaatsvinden. Dus wat jouw opmerking mbt HDCP er mee te maken heeft weet ik niet zo  ???

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Starred

Citaat van: papaleo op december 13, 2013, 19:42:44
Ik weet niet of dat dit (gain:1,2) scherm specifiek goed 'past' bij een VW500,maar uit eigen ervaring met mijn VW90,vind ik dit een super mooi,strak en 'stil' scherm.

http://shop2.wsspalluto.de/de/Leinwaende/Mehrformat/WS-S-DE-4-Format/WS-S-DE-4-Format---1.11.2-1670.html?

Erg mooi scherm inderdaad, maar ook erg aan de prijs. Ik zoek echt iets goedkopers, tot +/- E1500

Is er in die prijscategorie nog een goed alternatief?

garmtz

Citaat van: Starred op december 20, 2013, 12:58:37
Erg mooi scherm inderdaad, maar ook erg aan de prijs. Ik zoek echt iets goedkopers, tot +/- E1500

Is er in die prijscategorie nog een goed alternatief?

Lumene maakt in deze klasse mooie schermen.

simsatit

Citaat van: manco401 op december 13, 2013, 21:50:18

Dan heb je nog reality creation, darbee darblet achtige toestanden en frame interpolation, eigenlijk allemaal troep die je niet wilt hebben als film purist.



Nou dat wordt dan een analoge projector neerzetten man! hartstikke puristisch verantwoord.
Scaling is juist bij de 'puristisch' (wat een vaag woord trouwens voor video, soort van 90% pure video koudgeperst en handgedraaid met de analoge pj...) projectoren, maw de CRT's (als dat niet puristisch is weet ik het niet meer vriend) daar zijn (waren) de scalers gewoon echt nodig, darbee is een bewezen product, goede scalers ook, ook met frame interpolation als dat goed wordt uitgevoerd (SVP op een HTPC bv) dan is dat gewoon een meerwaarde, EN artifact vrij.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.