Tweeter cone zelf uitdeuken?

Started by Kjelt, April 5, 2010, 12:01:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Ik heb weinig ervaring met luidsprekers modden en bouwen maar ik heb na 15 jaar eindelijk de grotere broertjes van mijn main speakers gevonden  :pompom:.
Bij de aankoop zag ik al dat de cone van een van de tweeters (door vermoedelijk een kindervingertje) was ingedeukt  :(
Echter deze speakers zijn zo zeldzaam dat ik dit (met korting uiteraard  :D) toch in de koop heb meegenomen.
De eigenaar was zeer verbaasd en claimde nooit iets gehoord te hebben, ik heb zelf ook geluisterd en kon niet 1,2,3 geen vervorming constateren.
Uiteraard was de luister ruimte , versterking anders en dus was het heel lastig voor mij om te vergelijken maar het hoog bleef strak.

Nu mijn vragen, het gaat (sterk vermoeden) om Dynaudio D28 tweeters:
1)kan ik zelf de cone demonteren en improvisorisch uitdeuken?  Of een pro bedrijf dit laten doen Of gewoon laten zitten? Of vervangen door nieuwe (worden welliswaar niet meer gemaakt maar er valt wel aan te komen als je de oude inlevert).
2) In hoeverre doet de cone mee aan het geluid, is het bij de Dynaudio D28 alleen een manier om het geluid evenwichtig uit te stralen of is het echt een cruciaal onderdeel van de geluidsopwekking?
3) ik lees wat over ferro fluid weghalen uit de tweeter, wat is dat dan nou weer en wat zijn de voor en nadelen?

Overigens heb ik wel twee rechterhandjes dus draai mijn hand niet om voor wat professioneel soldeerwerk en mechanisch werkzaamheden maar zou wel graag wat tips van ervaren mensen willen hebben  ;)
Wat dat betreft alvast hartelijk bedankt om een luidspreker leek wat op weg te helpen.

sphere

Ik lees wel eens van mensen die het doen met plakband (3M scotch tape, dus geen duct/duck tape). Maar ja, dat moet maar net lekker passen in jouw deuk.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Douma

Ik weet niet precies hoe de D28 in elkaar steekt, maar ik heb al meerdere malen tweeters uitgedeukt door de voorplaat, met de dome, van de magneet te halen. Ik kon dan de dome vanaf de achterkant weer netjes uitdeuken.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

Voorzichtig met een stofzuiger? :)

Ik heb volgens mij nog ergens een d28 liggen!
KEF LS50W - Velodyne DD12

squallgage

Met de stofzuiger is idd een goede oplossing,
vermogen op de laagste stand en zonder opzet stuk.
en dan voorzichtig de stofzuiger dichterbij brengen.

is bij mij zo ook goed gegaan.

Vlissingen is de shit, geloof je het niet. Vraag het de duitsers. !

Robbert54

hier ook met de stofzuiger. wel op een lage stand beginnen. werkt het niet. dan langzaam opvoeren.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Kjelt

Hmmm de stofzuiger truc durf ik niet omdat ik bang ben iets kapot te maken, maar wat Douma schrijft was eigenlijk mijn bedoeling, losschroeven en van binnen uit uitdeuken.
Alleen lees ik op internet dat de eerste generaties van deze tweeter geen alignment mogelijkheid hebben voor de coil. Nu is mijn vraag als ik de drie schroeven losdraai en dan voorzichtig de metalen ring omhoog beweeg, gaat dan alles mee of alleen de metalen ring met de dome (daar hoop ik op). Dan hoeft er toch niets meer gealigned te worden na afloop of ???

Crissis

Waarom niet met een stofzuiger? Eers zachtjes en dan harder, misschien nog iets van een doekje ertussen...
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

dre73

er staat volgens mij een setje op mp! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

S@m


123Chris

Ik heb al twee keer een tweeter van mijn monitor audio tweeters uitgedeukt met schilderstape.

Schilderstape om de wijsvinger doen met de plakkende kant naar buiten en voorzichtig de deuk aanstippen. Werkte bij mij prima en volgens mij beter te doseren dan de stofzuiger.

Suc6

Christian

Crissis

Even die persoon van MP mailen, vragen of je ze kan reserveren en dan even zelf proberen. Als het gelukt is dan laat je je reservering vervallen en anders koop je ze alsnog. :)
Marantz SR6004, Sony PS3, DUNE SMART D1, 2 x Kef Q5, 2 x Kef iQ1, Kef 6Qc, BK XXLS400, Medion MD30053 (720p), Canare, Kimber, Ixos,  and upgrading ;D

dre73

ik zie hem al jaren units kopen en verkopen,dus ik verwacht wel dat ie er zuinig op is geweest! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Douma

Quote from: Kjelt on April  5, 2010, 15:43:41
Hmmm de stofzuiger truc durf ik niet omdat ik bang ben iets kapot te maken, maar wat Douma schrijft was eigenlijk mijn bedoeling, losschroeven en van binnen uit uitdeuken.
Alleen lees ik op internet dat de eerste generaties van deze tweeter geen alignment mogelijkheid hebben voor de coil. Nu is mijn vraag als ik de drie schroeven losdraai en dan voorzichtig de metalen ring omhoog beweeg, gaat dan alles mee of alleen de metalen ring met de dome (daar hoop ik op). Dan hoeft er toch niets meer gealigned te worden na afloop of ???

Ik weet niet precies wat er met alignment mogelijkheid bedoeld wordt. Bij de tweeters die ik heb uitgedeukt was het een kwestie van de schroefjes van de frontplaat losdraaien. Vervolgens de frontplaat met dome, en aan die dome de spoel, er voorzichtig afhalen. Dan de dome uitdeuken en de frontplaat er weer op zetten. Bij het er opzetten er goed om denken dat de spoel weer netjes in de luchtspleet valt.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Kjelt

Quote from: dre73 on April  5, 2010, 16:27:00
er staat volgens mij een setje op mp! ;)
Haha ja ik had al contact gezocht vanmorgen met deze meneer maar helaas nog geen reactie mogen ontvangen.
Daarom ook de vraag wat de ferro fluid voor invloed heeft want deze is bij deze set verwijderd  ???

Quote from: Douma on April  5, 2010, 17:34:41
Ik weet niet precies wat er met alignment mogelijkheid bedoeld wordt. Bij de tweeters die ik heb uitgedeukt was het een kwestie van de schroefjes van de frontplaat losdraaien. Vervolgens de frontplaat met dome, en aan die dome de spoel, er voorzichtig afhalen. Dan de dome uitdeuken en de frontplaat er weer op zetten. Bij het er opzetten er goed om denken dat de spoel weer netjes in de luchtspleet valt.
Bedankt, ik ga dit vanavond eens voorzichtig doen, eens kijken hoe dat nu in elkaar zit allemaal  ;)

dre73

ferrofluid eruit verlaagt de belastbaarheid,maar komt de klank ten goede....
vaak gelezen,nooit zelf geprobeerd.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

scrutinizer

#16
Quote from: dre73 on April  5, 2010, 19:37:44
ferrofluid eruit verlaagt de belastbaarheid,maar komt de klank ten goede....
vaak gelezen,nooit zelf geprobeerd.

Een zeer robuuste geimpregneerde textiel dome. Als je de aangedragen mogelijkheden niet safe of effectief genoeg vindt, ontneem je de frontplaat en (indien gewenst wees je voorzichtig met de ferrofluid) herstel de deuk van binnenuit.
Breng 'voorzichtig' het geheel weer samen en justeer (ongeacht type of generatie) gebruikmakend van een toongenerator de spoeldrager (spreekspoel) in de airgap tussen poolplaat en magneet.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

#17
OK nou dat viel mee alleen het is niet helemaal gelukt. Toch is het al een heel stuk beter dan het was (zie foto's)  :thumbs-up:
Enkele plekjes veerden meteen weer terug ondanks herhaaldelijk voorzichtig met een ronde vorm drukken.
Op het internet adviseren ze de cone opnieuw te coaten en de vorm te behouden (mal) tot de coating droog is, klinkt mooi maar hoe maak je een mal, wat voor coating en wat voor effect op het geluid heeft zo'n coating? Allemaal nieuwe materie voor mij  :D

Als de nieuwe Dynaudio's doorgaan kan ik ze alsnog vervangen  ;)
Helaas heb ik ontdekt dat een van de 160mm woofers ook beschadigd is  :( Dit lijkt me niet repareerbaar en ik kan het typenr ook zo niet achterhalen (heb de luidspreker fabrikant in australie al gemailed hierover) omdat dit OEM inkoop is geweest en de oorspronkelijke fabrikant stickers en nrs niet aanwezig zijn. Ik mag aannemen dat dit niet repareerbaar is of heeft iemand een ander idee? Het zijn natuurlijk woofers uit 1993 dus het rubber is al wat oud aan het worden, is er speciaal spul om het rubber weer soepel te krijgen of iets anders?

hartelijke dank aan alle posters met hun goede adviezen  :worship:

Kjelt

En de foto's van de woofer  :(  hoe kan ik zoiets in de toekomst voorkomen voor de andere woofers?


denoontje

Er zijn geloof ik bedrijven die woorferranden vervangen voor je.
Moet je even googlen.
Wellicht moet je van beide speakers dit doen...

In ieder geval goedkoper denk ik dan vervangen....

Interficior

Ik denk inderdaad dat dat een beter idee is.

totalspeakerrepair of speaker en co doen dat in een handomdraai. En er zijn nog meer zaakjes die dit kunnen. :)
Take it or lease it

Kjelt

Oh dat geeft me weer moed want ik heb net zitten luisteren naar de nieuwe speakers en ze zijn net als hun iets kleinere voorgangers helemaal mijn sound  :inlove:
Gekke is dat ik helemaal niet kan horen dat de tweeter en woofer zo beschadigd zijn, de vorige eigenaar stond ook raar te kijken toen ik hem op de tweeter wees.
Heel bizar eigenlijk of zal het subtiel zijn? Een opgeblazen tweeter is heel duidelijk qua vervorming te horen maar dit is wellicht alleen bij bepaalde frequenties te horen.

In ieder geval heb ik de komende tijd weer wat te zoeken en hobbieen, zo worden de speakers toch wat persoonlijker dan alleen inkopen en plaatsen  :D

scrutinizer

Quote from: Kjelt on April  5, 2010, 20:42:02
En de foto's van de woofer  :(  hoe kan ik zoiets in de toekomst voorkomen voor de andere woofers?

Deze beschadigingen zien er niet uit als een spontane door leeftijd verkregen degradatie van de rolrand. Had een van de vorige bezitters een pitbull in huis. ::)

Wat is trouwens die witte verkleuring op de rolrand? Talkpoeder of afscheiding door vocht uit de aluminium korf?

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kjelt

Quote from: scrutinizer on April  6, 2010, 08:49:59
Deze beschadigingen zien er niet uit als een spontane door leeftijd verkregen degradatie van de rolrand. Had een van de vorige bezitters een pitbull in huis. ::)
:D de vorige eigenaar was toch een behoorlijke audiofiel, heeft alleen de speakers vaak op en neer gezeuld naar demo's e.d. dus wie weet wat er toen per ongeluk gebeurd is?
De woofers zijn uit begin jaren 90 dus na 20 jaar muziek spelen ...........

Quote
Wat is trouwens die witte verkleuring op de rolrand? Talkpoeder of afscheiding door vocht uit de aluminium korf?
Geen idee, op de andere woofers is dit niet te zien en mijn woofers (van mijn speakers) zijn veel donkerder.
Het is inderdaad een soort poeder, ik dacht zelf eerst wellicht schimmel van vocht maar dat is het niet want het zit niet op de andere woofers.