Tweeter cone zelf uitdeuken?

Started by Kjelt, April 5, 2010, 12:01:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Ik heb weinig ervaring met luidsprekers modden en bouwen maar ik heb na 15 jaar eindelijk de grotere broertjes van mijn main speakers gevonden  :pompom:.
Bij de aankoop zag ik al dat de cone van een van de tweeters (door vermoedelijk een kindervingertje) was ingedeukt  :(
Echter deze speakers zijn zo zeldzaam dat ik dit (met korting uiteraard  :D) toch in de koop heb meegenomen.
De eigenaar was zeer verbaasd en claimde nooit iets gehoord te hebben, ik heb zelf ook geluisterd en kon niet 1,2,3 geen vervorming constateren.
Uiteraard was de luister ruimte , versterking anders en dus was het heel lastig voor mij om te vergelijken maar het hoog bleef strak.

Nu mijn vragen, het gaat (sterk vermoeden) om Dynaudio D28 tweeters:
1)kan ik zelf de cone demonteren en improvisorisch uitdeuken?  Of een pro bedrijf dit laten doen Of gewoon laten zitten? Of vervangen door nieuwe (worden welliswaar niet meer gemaakt maar er valt wel aan te komen als je de oude inlevert).
2) In hoeverre doet de cone mee aan het geluid, is het bij de Dynaudio D28 alleen een manier om het geluid evenwichtig uit te stralen of is het echt een cruciaal onderdeel van de geluidsopwekking?
3) ik lees wat over ferro fluid weghalen uit de tweeter, wat is dat dan nou weer en wat zijn de voor en nadelen?

Overigens heb ik wel twee rechterhandjes dus draai mijn hand niet om voor wat professioneel soldeerwerk en mechanisch werkzaamheden maar zou wel graag wat tips van ervaren mensen willen hebben  ;)
Wat dat betreft alvast hartelijk bedankt om een luidspreker leek wat op weg te helpen.

sphere

Ik lees wel eens van mensen die het doen met plakband (3M scotch tape, dus geen duct/duck tape). Maar ja, dat moet maar net lekker passen in jouw deuk.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Douma