Absolute High-end 2-weg

Started by B., March 29, 2010, 19:26:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

B.

Ik ben opzoek naar een ontwerp die uitblinkt in natuurgetrouwe weergave en niet snel overtroffen zou worden door een ander systeem.
De reden hiervoor is dat ik alsmaar wil blijven upgraden, steeds zoekend naar een stapje beter. Niet perse te omschrijven als klank, dus ik zoek niet meer laag, of juist meer hoog, waar gewoon 'beter' in de theoretische zin van het woord. Meetbaar beter dus.

Enkele eisen aan het ontwerp:
- 2-weg;
- max 35 liter;
- gesloten systeem;
- vloerstaand of boekenplank model;
- -3dB op minimaal 50Hz;
- Q op kritisch 0.5;
- ''geschikt'' voor HT gebruik (een film staat bij mij harder dan muziek);
- passief gefilterd.

Het budget is niet laag, maar ook niet oneindig. Met 1000 euro verwacht ik een leuk ontwerp te kunnen krijgen (250 p/speaker). Maar als er voor meer een grote vooruitgang haalbaar is, is dat ook goed.

Als het een vloerstaander zou worden (waar ik wel vanuit ga) wil ik de behuizingen van de Rho Seas Classic180 speakers gebruiken (34 liter), maar wel in een staat laten waarin ik de originele situatie weer kan terughalen.
In dat geval heb ik woofers nodig met een buitendiameter van 17,5cm en tweeters met een buitendiameter van 10,5cm. Zo zijn de gaten voor de drivers nu namelijk ook gefreesd.
Ik wil gebruik maken van deze behuizingen omdat ik het zelf never-nooit zo kan afwerken. Daarnaast ben ik gebonden aan de huidige driver afmetingen omdat ik het ontwerp van Rho niet wil aantasten.

Samengevat ben ik opzoek naar een bestaand ontwerp die uitblinkt in natuurgetrouwe weergave met beperkte selectie aan drivers (vanwege formaat) en een minder beperkt budget.

Brand maar los als er ideeën spelen :D

yorkie13

#1
iets zoals deze ?

http://www.troelsgravesen.dk/SP98-09.htm

of deze

http://www.troelsgravesen.dk/SP95.htm

deze ontwerpen maken gebruik van een scanspeak sliced paper woofer type 18w8561g00
echt heel mooi
ik gebruik deze woofer in een variant van de bekende scanspeak ultimo
maar deze woofer kan ook prima in een gesloten kast
ga ik ook doen binnenkort

Interficior

Je wilt dus vier speakers maken?

Waarom minimaal 50 Hz? (Maximaal lijkt mij logischer).
Wat vind je niet goed aan de Classics? (Overal worden ze goed ontvangen)
Take it or lease it

B.

Hoi Ralf,

Met de Scanspeak 18W serie kom ik op een buitendiameter van 16,6 cm en dat is net 1,1 cm te kort om de speaker naadloos in de gaten te plaatsen. Volgens mij ben ik een beetje gebonden aan de Seas Excel serie, gezien deze exact het formaat heeft van mijn huidige Seas woofers. De tweeters van de Excel lijn zijn echter wel net te groot. De Scanspeak tweeters passen al beter, de 98000 is namelijk 10,45cm en de 9500 is 10,40cm (buitendiameter).

De reden voor een gesloten systeem is trouwens om het geheel zo goed mogelijk passend te krijgen op de sub die jij morgen komt brengen, die ook gesloten is. Daarnaast hoef ik door het toepassen van die sub ook niet heel laag te gaan met mijn fronts, wat naar mijn idee als geheel zal uitblinken in een strakke, snelle weergave.


Interficior

Vrijwel alle tweeters zijn 104 mm.
Take it or lease it

B.

Quote from: Interficior on March 29, 2010, 19:48:24
Je wilt dus vier speakers maken?

Ik wil 2 speakers maken, maar de behuizingen van de Classics gebruiken. De behuizingen wil ik echter niet aanpassen, om zodoende altijd weer terug te kunnen keren naar de originele driver bezetting.

QuoteWaarom minimaal 50 Hz? (Maximaal lijkt mij logischer).

Hiermee wil ik aangeven dat het ontwerp niet zo geoptimaliseerd moet zijn om de woofer zo laag mogelijk door te laten gaan, waardoor je al snel uitkomt op BR. Een BR ontwerp mag wel, maar dan zal ik de poort weglaten vanwege de ondersteuning van een subwoofer.

Quote
Wat vind je niet goed aan de Classics? (Overal worden ze goed ontvangen)

Alles vind ik goed! :D  Ik wil gewoon kijken wat betere/duurdere drivers voor mij kunnen betekenen.

yorkie13

met seas excel is er ook een leuk ontwerp

http://www.troelsgravesen.dk/CNO-T25.htm

met de 18nx001 woofer

john_doe

Je zou voor de Isis kunnen gaan: http://www.xenophonics.net/isis.htm . Wat ik van Edo heb begrepen is dat hij met de kasten van de Isis vervolgens de Isis mkII met Seas drivers heeft gebouwd: http://www.xenophonics.net/isismkii.htm . Volgens mij is de Isis mkII gebaseerd op de Classic 180 van Rho.

Kwa kastinhoud en drivermaten zou je met de Isis dus vooruit moeten kunnen.

B.

Met 170 (woofer) en 140 (tweeter) millimeter red ik bovenstaande ontwerpen niet.
De Scanspeak tweeters willen wel, de Seas Excel woofers ook, maar de Scanspeak woofers en Seas Excel tweeters passen niet.

dre73

de isis met scan-speak is nogal laidback........
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

mikekiwi

Als ik mijn mening zou mogen geven, vind ik je streven naar goede speakers en een upgrade lovenswaardig, maar begrijp ik niet waarom je jezelf gaat limiteren door een bepaalde kast met speakerdiameter als basis te nemen. Dan beperkt je jezelf en wordt je genoodzaakt compromissen te sluiten en doe je je eigen initiele uitgangspunt teniet. Vind ik...

Ik ken de kasten die je nu hebt niet exact, maar is het geen optie om er een extra laag (MDF/hout) op je baffle te monteren die je dan zelf op maat kunt maken qua drivers? En is de 250 euro per speaker niet eigenlijk per unit bedoeld (tweeter/woofer) ?

fgroen

Ik sluit me aan bij de vorig post.

Je stelt je een aantal randvoorwaarden, die eigenlijk alleen de keuze die je zelf al gemaakt hebt kan bevatten.

Absoluut high end en 250 Euro per speaker staan in mijn woordenboek ook nogal rechtlijnig tegen over elkaar.

Ook je beperking tot 2-weg systemen zie ik niet helemaal als logisch.

Volgens mij moet je gewoon je beperkende randvoorwaarden over je linker schouder gooien en met een schone lei beginnen.

òf je bastelt binnen je budget en beperkingen een leuk setje speakers in elkaar. Vergeet niet eens bij Visaton te shoppen. Leuke units voor niet al teveel.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

solitaire

#12
Geen van bovenstaande ideeen is "meetbaar beter", slechts meetbaar 'anders'.
Of een ontwerp "niet snel overtroffen" gaat worden hangt mede af van de stand van de (meet)techniek/interpretatie.

Alleen al deze twee ontwerp ongerelateerde punten maken de ontwerp gerelateerde wensen moeilijk invulbaar.

Dit is een uitdaging !

Samen met de wens de oude behuizing te gebruiken ... een major expedition :o.

Wel een uitgangspunt waar denk ik meer mensen met mooie (geaccepteerde ?) luidsprekerbehuizingen en upgrade-wensen mee spelen ("wat als ik er nu eens betere drivers in plaats ?").

Leuk om te volgen.

succes (sorry, mijn ideeen leveren geen voorstellen op die passen binnen je wensen en uitgangspunten pakket ...)



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.