[Advies] welke frontspeakers ?

Started by shameete, March 24, 2010, 11:05:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

shameete

na een tijdje voornamelijk lurken op dit mooie forum vond ik het vandaag tijd worden voor een topic.

ik heb momenteel een AV-Receiver staan, de Onkyo TX-NR807, met daaraan gekoppeld een surround set: de Jamo A407 HCS 5
opzich werkt dat allemaal prima, maar ik wil graag m'n frontspeakers vervangen door 'echte' speakers. dit moeten wel vloerspeakers zijn.

ik ben verleden week bij Correct in Rotterdam wezen luisteren naar diverse speakers, en ik vond de KEF iQ50 daar erg goed klinken. maar die zaten op een Marantz versterker aangesloten, en ongetwijfeld dat ze anders zullen klinken op mijn 807.

concrete vragen:
kan ik mijn frontspeakers zonder meer vervangen voor 2 IQ50's ?
zijn er wellicht alternatieven voor de KEF's ?
en als ik speakers heb aangekocht, kan ik de frontspeakers van Jamo ongestraft inzetten als rear surround speakers?

shameete

hmm.. bijzonder weinig reacties :-[
vraag ik iets geks ?

Madhouse

#2
Ik ben ook in de markt voor IQ50's, die gaan hier ook komen in mei. Je kunt ze gewoon aansluiten op je 807. Echter is het bij sommige zaken mogelijk eerst te luisteren met eigen receiver of een vergelijkbaar model. De verkoper mag best een beetje moeite doen om ze aan je te verkopen.

Ik heb ze geluisterd met een Marantz SR5004, die heeft de verkoper speciaal aangesloten voor mij omdat ik die thuis heb. In mei komen ze hier te staan  ;)

p.s op al je andere vragen kan ik gewoon Ja op antwoorden. Echter is geluid persoonlijk en misschien vind jij een ander merk wel beter klinken op jouw set.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

supergijs

Het mooiste resultaat is met speakers uit de zelfde serie, hebben het zelfde geluidsbeeld.
Er gaat niets kapot als je de Jamo's naar achteren zet. Je kunt dan later altijd nog uitbreiden.

shameete

Quote from: supergijs on March 25, 2010, 23:38:36
Het mooiste resultaat is met speakers uit de zelfde serie, hebben het zelfde geluidsbeeld.
Er gaat niets kapot als je de Jamo's naar achteren zet. Je kunt dan later altijd nog uitbreiden.

ja maar goed, dat gaat dus niet.
daarnaast wordt met stereo waargave toch maar alleen de KEF's (of iets soortgelijks) aangestuurd.

nielvm

Als je alternatieven wilt, zou ik zeker eens gaan kijken of focal je niet bevalt.

Ik vond focal persoonlijk beter klinken als kef...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Flippy

Uiteraard allemaal smaak, maar ik moet zeggen dat onkyo + focal meestal heel goed samen gaat.
Uitproberen....
Yamaha DSP-Z7, BD-S2900 en YDS-11
Pro-Ject 6.1 met Grado Silver element
Monitor Audio Gold GS20 front speakers
Monitor Audio Gold LCR center speaker Blue-Room Minipod surroundspeakers  Kenwood w505 sub Sony PS3 Panasonic TH42PY70 Taralabs, Audioquest en Ixos bekabeling

Xander32

#7
Quote from: Flippy on March 26, 2010, 18:48:38
Uiteraard allemaal smaak, maar ik moet zeggen dat onkyo + focal meestal heel goed samen gaat.
Uitproberen....
Focal speakers welke niet een BE tweeter bezitten klinken over het algemeen behoorlijk pittig in het hoog, Onkyo idem. Dat wetende lijkt het mij geen ideale combi  :unsure:.


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DV79

Quote from: Xander32 on March 26, 2010, 20:22:10
Focal speakers welke niet een BE tweeter bezitten klinken over het algemeen behoorlijk pittig in het hoog.


Die ervaring heb ik ook. Ik heb de Chorus 826 W 30th Anniversary geluisterd en vond het hoog bij sommige CD's echt een hard randje hebben. Ik heb de Electra 1027 Be nu in m'n bezit en daar heb ik dat randje nooit gehoord.

Dat vind ik een top speaker, maar hou er inderdaad wel rekening mee.

Succes met je zoektocht!
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

shameete

dank voor alle reacties  ;D ben ik erg blij mee.

nu kwam ik ook speakers tegen van het merk Quadral, en dan uit de Quintas serie, de 404 zuilen.
nu ziet het er allemaal wel mooi uit, maar ze kostten bij correct haast niks, amper 200 euro afrekenen en je kunt er 2 in je kofferbak laden  8)
en dan begint het bij mij te knagen  :baaa: of dat dat wel wat kan zijn...

heeft iemand enig idee waar Quadral met z'n Quintas serie in de markt staat? is dat te vergelijken met B&W / KEF enz ?

Poldo

Quote from: shameete on April  6, 2010, 14:23:32
dank voor alle reacties  ;D ben ik erg blij mee.

nu kwam ik ook speakers tegen van het merk Quadral, en dan uit de Quintas serie, de 404 zuilen.
nu ziet het er allemaal wel mooi uit, maar ze kostten bij correct haast niks, amper 200 euro afrekenen en je kunt er 2 in je kofferbak laden  8)
en dan begint het bij mij te knagen  :baaa: of dat dat wel wat kan zijn...

heeft iemand enig idee waar Quadral met z'n Quintas serie in de markt staat? is dat te vergelijken met B&W / KEF enz ?

Duitse speakers, daar moet je wel van houden, ik vind de meeste helemaal niks, ik houd meer van Engelse speakers, zoals B&W, Tannoy en Kef. Ik heb een keer een Magnat speaker gehoord en dat vond ik echt om te janken terwijl deze speaker in alle duitse bladen een betere waardering kregen dan de Kef en B&W's.
Het is dus echt een smaak kwestie. Onkyo met Kef lijkt mij wel een mooie combi, je zou trouwens beter kunnen kijken naar een Kef iq5 S.E. deze vond ik het beste van de IQ serie.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.